Rămâi conectat
PSD Alba - Alegeri Locale 2024

Curier Județean

Ședința Colegiului Prefectural Alba: Raport de activitate pentru anul 2023, ocuparea forței de muncă și control în transportul rutier

Suciu Andra-Ioana

Publicat

în

AUR - Alegeri Locale 2024

Ședința Colegiului Prefectural Alba: Raport de activitate pentru anul 2023, ocuparea forței de muncă și control în transportul rutier

Azi, 23 noiembrie 2023, s-a desfășurat ședința Colegiului Prefectural al județului Alba. Lucrările şedinţei au fost deschise de domnul Nicolae Albu, prefectul judeţului Alba, care a prezentat următoarea ordine de zi: Raport de activitate al Casei Județene de Pensii Alba pentru anul 2023; Stadiul realizării Programului de ocupare al Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Alba; Inspecția și controlul respectării reglementărilor naționale și internaționale în domeniul transportului rutier; Activitatea de verificare în trafic a vehiculelor în anul 2023; Diverse.
În deschiderea ședinței, domnul Nicolae Albu a dat cuvântul doamnei Cornelia Miclea –  Director executiv al Casei Județene de Pensii Alba care a prezentat rezultatele activității instituției în anul 2023. Pensia este cea mai importantă prestație acordata în sistemul public, de natură contributivă, reprezentând un venit de înlocuire în cazul intervenirii riscurilor asigurate (bătrânețe, invaliditate, deces). La data de 31.10.2023 se aflau în evidentă un număr de 94.773 beneficiari, din care: 85738 pensionari din sectorul de stat; 7029 beneficiari de legi cu caracter special (magistrați, revoluționari, beneficiari Decret 118/1990, beneficiari ai Legii 189/2000, Beneficiari ai Legii 309/2002); 1676 pensionari din sectorul agricol; 319 indemnizații veterani de război; 9 pensionari IOVR; 2 ajutor social. În cursul anului 2023 au fost soluționate 14864 cereri, din care : 4213 cereri noi  de înscriere la pensie;7783 cereri de recalculare a drepturilor de pensie. Activitatea de plăți prestații s-a concretizat în: punerea în plată a pensiilor de asigurări sociale, a pensiilor de urmaș, a celor care au avut drept cauză accidente de muncă, a indemnizațiilor prevăzute prin legi speciale, a dosarelor de recalculare, treceri la limita de vârstă și schimbări de grad invaliditate.
Compartimentul Pensii Internaționale a întocmit și transmis atât beneficiarilor de pensii comunitare cât și instituțiilor de instrumentare, instituțiilor în cauză și organismelor de legătură din țările Uniunii Europene un număr de 1606  formulare europene. Au fost emise 266 decizii de pensie comunitară pentru care s-a luat în considerare atât stagiul de cotizare realizat în România cât si stagiul de cotizare recunoscut în alte țări ale Uniunii Europene.
Numărul pensionarilor de invaliditate aflaţi în evidenţă în prima jumătate a anului 2023 era de 7503, din care revizuibili 6066 de cazuri şi nerevizuibili 1437 cazuri, comparativ cu anul 2022 în care numărul pensionarilor de invaliditate aflaţi în evidenţă la sfârşitul anului 2022 era de 7595, din care revizuibili 6217 cazuri și nerevizuibili 1378 cazuri.
În perioada 01.01.2023 -31.10.2023, veniturile totale constituite la bugetul asigurărilor sociale de stat au fost de  866133805 lei; cheltuielile efectuate din bugetul asigurărilor sociale de stat au fost în suma de 1.092.047.087 lei, iar cheltuielile efectuate din bugetul de stat au fost de 292.149.727 lei. Compartimentul accidente de muncă si boli profesionale a înregistrat în baza de date 76 accidente de muncă.
În anul 2023, biletele de tratament balnear s-au acordat fie cu suportarea unei contribuţii individuale, fie cu titlu gratuit, beneficiarii fiind pensionarii, asiguraţii din sistemul public de pensii şi beneficiarii prevederilor unor legi speciale. În cazul pensionarilor, contribuţia individuală este de 50 % din cuantumul total brut al drepturilor de pensie din luna anterioară celei în care se efectuează repartiţia. Nu au fost incluse în cuantumul brut indemnizaţia acordată în baza unor legi speciale, sumele acordate cu titlul de drepturi restante şi nici indemnizaţia de însoţitor în cazul pensionarilor încadraţi în gradul I de invaliditate. La nivelul Casei Județene de Pensii Alba s-au înregistrat un număr de 3.453 cereri de solicitare bilete de tratament balnear, iar Casa Națională de Pensii Publice a repartizat un număr de 2086 locuri tratament. Un număr de 339 bilete de tratament au fost acordate gratuit beneficiarilor de legi speciale. Staţiunile cele mai solicitate au fost Geoagiu Băi, Felix, Covasna, Căciulata, Herculane și Sovata.
În continuarea ședinței, domnul Nicolae Albu a dat cuvântul doamnei Andrea Elena Katona, director executiv al Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă care a prezentat realizările din cadrul Programului județean pentru ocuparea forței de muncă în anul 2023. Obiectivul general prevede încadrarea în muncă a cel puţin 6600 persoane. Până la data de 31.10.2023 un număr total de 5594 persoane au intrat pe piaţa muncii. Prin acordarea serviciilor de mediere a muncii s-a realizat ocuparea a  5594 persoane, din care: 3598 persoane prin încadrarea pe locuri de muncă vacante pe perioadă nedeterminată; 1996 persoane prin încadrarea pe locuri de muncă vacante pe perioadă determinată. Numărul persoanelor cuprinse în serviciile de mediere a locurilor de muncă vacante de la începutul anului şi până la 31.10.2023 a fost de 8278, din care încadrate în muncă 5594 persoane. S-a realizat  încadrarea după prima mediere a muncii pentru 3598 şomeri.
În perioada 01.01.2023 – 31.10.2023 un număr total de 11.389 persoane au beneficiat de servicii de informare şi consiliere profesională. Un număr de 325 șomeri au beneficiat de completarea veniturilor salariale, încadrându-se pe un loc de muncă înainte de expirarea indemnizaţiei pentru şomaj. Această sumă lunară se acordă din bugetul asigurărilor pentru şomaj, este egală cu 30% din cuantumul indemnizaţiei de şomaj la care ar fi avut dreptul, în condiţiile legii, până la expirarea perioadei de acordare a acesteia, dacă nu s-ar fi încadrat în muncă.
Au fost acordate prime de inserţie unui număr de 5 persoane, absolvenți ai instituţiilor de învăţământ şi şcolilor speciale, în vârstă de minimum 16 ani. Prima de inserţie  este egală cu de 3 ori valoarea indicatorului social de referinţă în vigoare la data încadrării (ISR – 598 lei). Un număr de 85 de șomeri înregistraţi la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, care nu beneficiază de indemnizaţie de şomaj, în situaţia în care s-au angajat cu normă întreagă, pentru o perioadă mai mare de 3 luni, ulterior datei înregistrării la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, au beneficiat de o primă de activare în valoare de 1000 lei.
Stimularea mobilităţii geografice a forţei de muncă a contribuit la ocuparea a 129 persoane, din care: 116 persoane prin încadrarea la o la distanţă mai mare de 15 km de localitatea de domiciliu sau reşedinţă (prima de încadrare) – localități care fac obiectul Planului Național de Mobilitate aprobat prin HG nr. 903/2016; 7 persoane prin încadrarea într-o altă localitate la o distanţă mai mare de 50 km cu schimbarea domiciliului (prima de instalare) localități care fac obiectul Planului Național de Mobilitate aprobat prin HG nr. 903/2016; 6 persoane încadrate prin prima de relocare în condițiile legii. Din punct de vedere al vârstei, măsura a avut un efect mai mare asupra persoanelor cu vârsta de peste 45 de ani, (44%) din totalul celor care au accesat măsura de mobilitate și cei cu vârsta sub 25 de ani (26% din total).
Până la data de 31.10.2023 s-au încheiat 7 contracte de ucenicie la nivelul întregului judeţ. Subvenţiile acordate pentru încadrarea ucenicilor se operează timp de 12, 24 respectiv 36 de luni, în funcţie de nivelul de calificare pentru care se organizează programul de ucenicie. Prin aplicarea Programului 140, special pentru comunităţi cu număr mare de etnici romi, în anul 2023, s-a realizat încadrarea a 278 persoane de etnie romă. În perioada ianuarie-octombrie 2023 s-au organizat la solicitarea persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă un număr total de 29 programe de formare la care au fost înscrise 577 persoane, din care 531 şomeri, iar 46 persoane au suportat contravaloarea cursurilor fiind persoane ocupate. Un număr de 51 absolvenţi ai cursurilor de formare profesională au fost încadraţi în muncă (monitorizarea încadrărilor se face 12 luni după absolvirea cursurilor).
În continuarea ședinței a luat cuvântul domnul Călin Horia Corodea, Inspector coordonator, Inspectoratul Teritorial ISCTR nr.4 Alba care prezintă rezultatele activității de inspecție în domeniul transportului rutier. ISCTR exercită controlul privind efectuarea transporturilor rutiere de mărfuri cu vehicule rutiere a căror masă totală maximă autorizată depășește 2,5 tone, respectiv a transporturilor rutiere de persoane cu autovehicule care au mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv conducătorul auto. Activitatea de control s-a realizat în cadrul a 287 controale la sediile operatorilor de transport, încheierea unui număr de 52 procese verbale de constatare. Au fost înregistrate 102 contravenții în valoare de 334300 lei. Au fost efectuate 13 controale la autogări, 16 controale intermedieri, 165 controale la școlile de conducere auto. Au fost efectuate 44 controale la sediile furnizorilor și beneficiarilor de bunuri divizibile, fiind înregistrate 34 contravenții în valoare de 260000 lei. Numărul total de controale în trafic a fost de 571, numărul total al autovehiculelor controlate fiind de 3731. Au fost realizate 55 imobilizări pentru nerespectarea masei minime admise, 37 imobilizări pentru nerespectarea timpilor de conducere și odihnă și 8 pentru nerespectarea legislației în transporturi.
 La următorul punct de pe ordinea de zi, domnul Nicolae Rîșteiu, Șeful Reprezentanței Alba a Registrului Auto Român a prezentat rezultatele activității  de verificare în trafic a vehiculelor. În cursul anului 2023 s-a îmbunătățit baza tehnico-materiala prin achiziții de aparatura de diagnosticare și lucrări de investiții, pentru a asigura servicii prompte și accesibile pentru clienții RAR. Activitatea de control tehnic în trafic se desfășoară împreună cu Politia Rutieră. În perioada 01.01.2023-30.09.2023 au fost verificate 1558 vehicule rutiere dintre care 37,23% au fost neconforme, 3,98% prezentau pericol iminent de accidente iar 3,02% dintre vehicule prezentau probleme  legate de inspecția tehnica periodica (ITP fals, expirat sau anulat). În urma controalelor mixte desfășurate, Politia Rutiera Alba a aplicat 475 sancțiuni  contravenționale și au fost retrase 389 de certificate de înmatriculare. Activitatea reprezentanței s-a derulat în condiții bune, în concordanță  cu obiectul de activitate și în conformitate cu prevederile legislative care reglementează activitatea specifică regiei.
 La punctul Diverse de pe ordinea de zi a avut loc o intervenție a domnului Nicolae Albu, Prefectul județului Alba care a solicitat instituțiilor implicate în asigurarea obiectivelor de ordine și siguranță publică în perioada evenimentelor premergătoare Zilei Naționale a României să facă o scurtă prezentare a măsurilor de ordine publică. A luat cuvântul domnul comisar șef de poliție  Florin Dogaru – Inspector șef al Inspectoratului de Poliție Județean Alba care a arătat că în perioada manifestărilor vor fi în stradă echipaje de polițiști și jandarmi, acționându-se în sistem integrat. Din partea Inspectoratului de Jandarmi Județean a luat cuvântul domnul colonel Pașca Tudor Gheorghe – Inspector șef, care a informat că în perioada 30 noiembrie – 3 decembrie efectivele de jandarmi vor fi în stradă, fiind suplimentate de jandarmi din cadrul Jandarmeriei  Mureș. Domnul Nicolae Albu a subliniat importanța asigurării fluxului de intrări pe căile de acces în oraș și a spațiilor de parcare, având în vedere numărul mare a persoane care vor participa la manifestările prilejuite de Ziua Națională a României.
Domnul Nicolae Albu a adresat o întrebare referitoare la cazurile privind gradele de invaliditate și evaluarea medicală a acestora. Doamna Cornelia Miclea – Director executiv al Casei Județene de Pensii Alba a explicat că evaluarea de face pe baza unor dosare cu acte medicale justificative, în cadrul a trei cabinete medicale, două în Policlinica de pe strada Mușețelului Alba Iulia și un cabinet în Sebeș, strada Kogălniceanu.
A avut loc o intervenție a domnului Spânu Vasile, Director DSVSA Alba care a adus unele precizări cu privire la legislația referitoare la creșterea și comercializarea porcilor din gospodăriile individuale și obligativitatea examenului trichineloscopic.
Domnul Liviu Hondola a prezentat situația drumurilor naționale, pregătirile pentru sezonul rece și lucrările care se preconizează pentru DN74. Lucrările în zona Câmpeni-Abrud vor începe după primirea autorizației de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și finalizarea licitației.
La finalul ședinței au fost adoptată Hotărârea nr.14/2023 a Colegiului Prefectural privind stabilirea datei și  tematicii ședinței următoare a Colegiului Prefectural, la data de 19 decembrie 2023, cu următoarea ordine de zi: Măsuri pentru menținerea viabilității Drumurilor Naționale în sezonul rece, Direcția Regională Drumuri și Poduri Cluj – Secția Drumuri Naționale Alba; Raport de activitate 2023 al Direcției Județene pentru Cultură Alba; Informare privind activitatea Casei de Cultură a Studenților Alba în anul 2023; Diverse.

Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Curier Județean

Curier Județean

Cum au reușit trei femei din să ia, ilegal, un credit de 20.000 de lei pe numele unui bărbat

Unirea Ziarul

Publicat

în

Cum au reușit trei femei din să ia, ilegal, un credit de 20.000 de lei pe numele unui bărbat Trei femei din Alba, dintre care una angajată a unei instituții financiare nebancare (IFN), au fost trimise în judecată de Parchetul de pe lângă Tribunalul Alba într-un dosar penal cu fapte de înșelciune. În esență, cele […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea