Rămâi conectat
S&D Europarlamentare 2024

Actualitate

Românii și mașinile: De la condusul alternativ al Daciilor din vremea lui Ceaușescu, la un parc auto cu peste 40 de mărci. Cu cât a crescut numărul mașinilor în 30 de ani și cum s-a dezvoltat industria auto

Ziarul Unirea

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024
Românii și mașinile: De la condusul alternativ al Daciilor din vremea lui Ceaușescu, la un parc auto cu peste 40 de mărci. Cu cât a crescut numărul mașinilor în 30 de ani și cum s-a dezvoltat industria auto

Puține domenii s-au schimbat atât de mult în trei decenii precum cel auto. În 30 de ani numărul de mașini de pe străzi a crescut de cinci ori, iar de la șoselele pline cu Dacii am ajuns la un parc auto format din peste 40 de mărci.

Industria auto este printre puținele care s-au dezvoltat bine la noi în trei decenii, iar Dacia este printre rarele exemple de vechi întreprinderi care nu s-au închis, soarta fiind cu totul diferită la Aro. Românii au ajuns acum să cumpere și SUV-uri de peste 150.000 de euro, și mașini electrice în număr record, dar și modele de peste 15.000 de euro bucata, fabricate local.

Gabriel Pleșa vă urează Paște Fericit!
Câteva cifre despre câte mașini se înmatriculează și se produc în țară

În anul 1965 industria de automobile din România reușea sã producã circa 3.600 automobile. În 1980 aceastã ramurã industrialã era formatã din trei fabrici de automobile (la Craiova, Pitești și Câmpulung Muscel), opt fabrici de subansamble și peste 100 de fabrici de piese.

În anul 1989 producția era de 144.000 de autoturisme și peste 13.500 de autocamioane. În anii ’80, 60-80% din producția industriei de automobile era exportatã. În țară, oamenii așteptau cu anii pentru o Dacie, iar Aro își permiteau foarte puțini. Totul s-a schimbat după Revoluție.

Un mare minus: s-a prăbușit producția de tractoare și autocamioane.

Producția de autoturisme (nr unități) – date INS

1970: 24.000
1975: 63.000
1980: 88.000
1985: 134.000
1989: 144.000
1995: 88.000
2000: 64.000
2004: 98.000
2005: 175.000
2010: 324.000
2013: 410.000
2016: 359.000
2018: 476.000

Tractoare

1960: 17.102
1970: 29.287
1980: 70.873
1985: 70.193
1990: 25.640
2000: 5.398
2005: 3.510
2010: 176
2017: 266

Autocamioane

1960: 8.383
1970: 35.018
1980: 31.711
1989: 13.515
1990: 8.457
1995: 2.683
2013: 45
2017: 26

Parcul auto de vehicule rutiere

1990: 1,63 milioane
1995: 2,15 milioane
2000: 3,05 milioane
2008: 4,1 milioane
2014: 5,05 milioane
2016: 5,64 milioane
2018: 8,19 milioane

Înmatriculări de autoturisme noi

2000: 70.236
2003: 115.761
2006: 200.136
2007: 312.585
2008: 285.558
2013: 57.700
2016: 95.181
2019: 160.000 (estimare)

Perioada 1990 – 1999

În primii ani de după revoluție se vindeau în mare majoritate mașini Dacia 1300, iar la modele din import erau la modă Opel Frontera, Opel Kadett, Audi 80, Ford Sierra sau Fiat Stilo. După 1995 au început să ajungă în țară un număr tot mai mare de mașini Mercedes și BMW.

Nu sunt multe date exacte despre câte mașini se vindeau în țară, dar probabil că în niciun an piața totală nu a trecut de 100.000 de mașini/an (noi și SH) până în 1995 și de 200.000 până în 1999.

În 1995 a fost lansat modelul Dacia Nova, iar în primul deceniu de după Revoluție, Aro Câmpulung încă producea, dar declinul s-a accentuat, iar producția a încetat în 2003.

1999 – 2009

A fost un deceniu în care piața s-a maturizat și în care a atins maximul de vânzări pentru mașini noi. Multe mărci au intrat pe piață și în țară s-au deschis sute de showroom-uri. A crescut enorm numărul de modele disponibile, mai ales pe segmentul SUV.
În 1999, anul în care Dacia a intrat în grupul Renault, în țară s-au vândut 97.000 de autoturisme, dintre care doar 6.700 din străinătate. Piața scăzuse comparativ cu 1998 după opt ani consecutivi de creștere și avea să scadă și în 2000. După acel an au urmat alți șapte ani de creștere, iar 2008 a fost iar un an de scadere.

A fost deceniul în care a debutat programul Rabla, cel în care Dacia a început să crească la export, dar și cel în care a ”murit” uzina Aro și s-a oprit și producția Daewoo la Craiova.

Uzina de la Craiova a produs până în 2006, iar Matiz era modelul vedetă. Dacia a fost preluată de Renault în 1999, iar în 2000 era lansată SupeRNova (care avea să fie produsă până în 2003). În 2003 era lansată Solenza, un model foarte apreciat pentru vremea aceea. În 2004 se lansa Logan, iar în 2008 Sandero. Începea o nouă era la Dacia, exporturile aveau să depășească vânzările din țară (în prezent Dacia exportă 90% din producție).

În 2000 Dacia a produs 55.000 de mașini, în 2004 producția a fost de 42.000 de unități, în pregătirea lansării Logan, iar anul următor producția Dacia atingea un record de 172.000 de mașini. În 2008 Dacia producea 242.000 de mașini.

2009 – 2019

Piața a avut ani severi de scădere, dar apoi a trecut, timid ce-i drept, pe plus. Tendințele principale sunt: creșterea segmentului SUV la niveluri record, scăderea dieselului și avansul segmentelor hibrid și electric. În 2011 s-a lansat modelul electric Mitusbishi i-MIEV, dar costa 35.000 de euro și nu existau stații de încărcare. Acum, peisajul este cu totul diferit.

Producția națională a crescut mult, a avut și fluctuații, iar anul trecut a atins un maxim istoric de 475.000 de mașini (335.000 Dacia și 140.000 Ford). Dacia va atinge în acest an un maxim istoric la Mioveni, iar 80% dintre mașinile produse sunt Duster, cea mai mare pondere atinsă vreodată.

Între 2010 și 2018 producția Dacia a trecut în fiecare an de peste 300.000 unități.

Ford a preluat uzina de la Craiova în 2007, a început cu utilitara Transit Connect în 2009 și a continuat apoi cu mașina de familie B-MAX, între 2012 și 2017, totalul fiind de 280.000 de unități. Apoi a intrat în producție EcoSport, care s-a produs în 140.000 de unități anul trecut. În septembrie anul acesta a început producția încă unui SUV la Craiova: Puma.

sursa: hotnews.ro


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

FOTO: Florin Piersic, transportat de urgență, din Cluj-Napoca, la un spital din București, cu ajutorul unei aeronave medicale

Bogdan Ilea

Publicat

în

FOTO: Florin Piersic, transportat de urgență, din Cluj-Napoca, la un spital din București, cu ajutorul unei aeronave medicale Actorul Florin Piersic este transferat de urgență cu un avion medical de la Institutul Inimii „Niculae Stăncioiu” din Cluj-Napoca la un spital din București. Surse citate de Realitatea PLUS indică faptul că actorul va fi internat de […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea