Ordonanța prin care românii pot amâna ratele la bănci, adoptată de către Guvern. Cine poate beneficia și cum se procedează
Ordonanța prin care românii pot amâna ratele la bănci, adoptată de către Guvern. Cine poate beneficia și cum se procedează
Guvernul a adoptat miercuri ordonanța de urgență care prevede posibilitatea amânării ratelor la bănci. Măsura poate fi accesată de persoanele fizice și de companii și se aplică pentru o perioadă de cel mult nouă luni. Potrivit ordonanței de urgență, pot fi amânate ratele românilor și companiilor care au avut o creștere de cel puțin 25% a cheltuielilor medii lunare, pentru creditele acordate până la data de 30 aprilie 2022. Acestea se suspendă la cererea debitorului pentru o perioadă cuprinsă între minimum o lună și maximum 9 luni.
În cursul zilei de miercuri, ordonanța de urgență care prevede posibilitatea amânării ratelor a bănci a fost adoptată de către Guvernn. Această măsură poate fi accesată de către persoanele fizice și de companii și se aplică pentru o perioadă de cel mult nouă luni. Conform ordonanței de urgență, vor putea fi amânate ratele românilor care au avut o creștere de cel puțin 25% a cheltuielilor medii lunare, pentru creditele acordate până la data de 30 aprilie 2022.
Debitorii pot beneficia o singură dată de suspendarea obligațiilor de plată pentru fiecare împrumut, potrivit ordonanței de urgență.
„Sunt exceptate de la aplicarea prezentei ordonanțe de urgență facilitățile revolving, inclusiv cele de tipul cardurilor de credit, a overdraft-ului și a liniilor de credit acordate atât debitorilor persoane fizice, cât și debitorilor persoane juridice”, se arată în textul actului normativ.
Facilitatea suspendării ratelor „poate fi acordată doar pentru creditele care nu au înregistrat restanțe în ultimele 6 luni înainte de data solicitării suspendării obligației de plată și nu înregistrează restanțe nici la data solicitării de suspendare a obligațiilor de plată.”
Măsura se acordă exclusiv debitorilor care au fost afectați financiar de situația gravă generată de criza actuală.
Potrivit ordonanței, „pentru a beneficia de suspendarea rambursării ratelor de principal, dobânzilor și comisioanelor, debitorii trimit creditorilor o solicitare în acest sens, în format letric sau prin mijloace electronice de comunicare, la datele de contact stipulate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanță oferit de creditor, cel mai târziu în termen de 30 de zile calendaristice de la data la care devin aplicabile prevederile prezentei ordonanțe de urgență conform art. 7. Solicitarea trebuie însoțită de declarațiile pe proprie răspundere”.
Cine poate beneficia de suspendarea plății ratelor
Persoanele fizice care solicită amânarea ratelor trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
- să nu se afle în incapacitate de plată la data solicitării suspendării rambursării creditului și nu a fost începută o procedură de executare silită de către un alt creditor;
- prezintă declarația pe propria răspundere cu privire la creșterea cu minimum 25% a cheltuielilor medii lunare, ca urmare a creșterii prețurilor în contextul crizei actuale, în ultimele 3 luni anterioare solicitării suspendării obligațiilor de plată comparativ cu perioada similară a anului 2021;
- nu beneficiază, la data solicitării, de o soluție/un plan de restructurare a datoriilor agreat, de comun acord cu creditorul, în ultimele 3 luni anterioare intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
Firmele care solicită suspendarea plății ratelor trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
- prezintă declarația pe propria răspundere, cu privire la afectarea, în sensul scăderii, în contextul crizei actuale, cu minimum 25% a mediei rezultatelor lunare pe ultimele 3 luni anterioare solicitării suspendării obligațiilor de plată, comparativ cu perioada similară a anului 2021;
- prezinte declarația pe propria răspundere că nu vor distribui și nici nu vor plăti dividende pe perioada aplicării facilității de amânare la plată și nu vor acorda sau rambursa credite către acționari;
- nu au fost înregistrate incidente de plată la Centrala Incidentelor de Plăți în legătură cu bilete la ordin sau cecuri, în ultimele 6 (șase) luni anterioare datei solicitării;
- nu se află în insolvență la data solicitării suspendării rambursării creditului;
- prezintă declarația pe propria răspundere că nu înregistrează un nivel al activului net sub nivelul unei valori egale cu jumătate din capitalul social, potrivit bilanțului la 31.12.2021 depus și înregistrat la autoritățile fiscale;
- nu beneficiază, la data solicitării, de o soluție/un plan de restructurare a datoriilor agreat, de comun acord cu creditorul, în ultimele 3 luni anterioare intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
50.000 de angajați în plus în 10 ani în administrația locală din România: Oradea premierului Bolojan, fruntașă la angajări. Cum stă Alba la acest capitol
50.000 de angajați în plus în 10 ani în administrația locală din România: Oradea premierului Bolojan, fruntașă la angajări Numărul funcționarilor din primării, consilii județene și autoritățile subordonate a crescut spectaculos în ultimii 10 ani, ajungând la peste 280.000 în 2025, față de 230.000 în 2015, indică datele obținute de Ziarul Financiar. Județele și orașele […]
Luna Neagră, pe cerul României, în weekend: Ce înseamnă fenomenul neobișnuit care face satelitul Pământului invizibil. Curiozități despre Luna Neagră
Luna Neagră, pe cerul României, în weekend: Ce înseamnă fenomenul neobișnuit care face satelitul Pământului invizibil. Curiozități despre Luna Neagră În weeeknd, mâine mai exact, pasionații de astronomie și nu numai vor avea ocazia să vadă un eveniment rar. Sâmbătă, 23 august va fi Luna Neagră sezonieră, care va coincide cu o eclipsă solară parțială. […]
Impozite de cinci ori mai mari pentru proprietarii care închiriază locuinţe în regim hotelier. Vor fi obligaţi să aibă POS şi case de marcat și să dea bon fiscal
Impozitele vor fi de cinci ori mai mari pentru proprietarii care închiriază locuinţe în regim hotelier. Vor fi obligaţi să aibă POS şi case de marcat și să dea bon fiscal Guvernul pregăteşte noi măsuri fiscale pentru a reduce piaţa neagră a închirierilor de apartamente turistice. Proprietarii vor plăti impozite şi de cinci ori mai […]