Rămâi conectat

Actualitate

Economia României, realitate dură: Statul cheltuie mult mai mult decât încasează. Cifre oficiale

Lucian Daramus

Publicat

în

Economia României, realitate dură: Statul cheltuie mult mai mult decât încasează. Cifre oficiale

Execuţia bugetului general consolidat în primele trei luni ale anului 2025 s-a încheiat cu un deficit de 43,66 miliarde lei, respectiv 2,28% din PIB faţă de deficitul de 35,88 miliarde lei, respectiv 2,04% din PIB aferent celor trei luni ale anului 2024, anunţă Ministerul Finanţelor. 

Veniturile totale au însumat 141,32 miliarde lei în primele trei luni ale anului 2025, înregistrând o creştere cu 6,9% (an/an), susţinută de avansul veniturilor curente – în principal impozitul pe salarii şi venit, contribuţii de asigurări, accize şi venituri nefiscale. Totodată se remarcă contracţii în cazul încasărilor nete din TVA (rambursări mai mari de TVA în primele trei luni an/an şi efect de bază ridicat) şi fondurilor europene. Exprimate ca pondere în PIB veniturile totale s-au ajustat cu 0,12 puncte procentuale, pe seama scăderii fondurilor europene, în timp ce veniturile curente au crescut cu 0,11 puncte procentuale.

Citește și: Economistul Radu Georgescu: „România va trece la un regim economic foarte strict în câteva săptămâni”

Încasările din impozitul pe salarii şi venit au totalizat 15,11 miliarde lei, înregistrând o creştere de 31,3% (an/an), determinată de avansul semnificativ al încasărilor din impozitul pe dividende (+133,3%), pe seama dividendelor distribuite în anul 2024, cu reţinerea cotei de impozit de 8%. Totodată, o dinamică pozitivă a fost consemnată şi în cazul încasărilor din impozitul pe salarii (20,6%) – peste dinamica fondului de salarii din economie (12,5%), evoluţia acestei categorii de venituri fiind influenţată de eliminarea facilităţilor fiscale acordate salariaţilor din sectorul construcţii, agricol, industria alimentară şi a activităţilor de creare de programe pentru calculator.

Contribuţiile de asigurări au înregistrat 49,80 miliarde lei, în creştere cu 10,4% (an/an), sub dinamica fondului de salarii din economie. Evoluţia mai temperată a acestor încasări este explicată parţial de un transfer efectiv la pilonul II de pensii mai ridicat faţă de cel înregistrat în primele trei luni ale anului trecut (5,2 miliarde lei în ianuarie-martie 2025, comparativ cu 3,8 miliarde lei în ian-martie 2024).

Cheltuielile bugetului general consolidat în sumă de 184,98 miliarde lei au crescut în termeni nominali cu 10,1% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent. Exprimate ca procent din Produsul Intern Brut, cheltuielile pe anul 2025 au înregistrat o creştere cu 0,12 puncte procentuale faţă de aceeaşi perioadă a anului 2024, de la 9,55% din PIB la 9,67% din PIB.

Cheltuielile de personal au însumat 42,13 miliarde lei, în creştere cu 15,3% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent. Exprimate ca pondere în PIB, cheltuielile de personal reprezintă un nivel de 2,2% din PIB, cu 0,1 puncte procentuale mai mari faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

Cheltuielile cu bunuri şi servicii au fost 22,27 miliarde lei, în creştere cu 2,7% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent. O creştere se reflectă bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate de 11,1% pentru decontarea medicamentelor cu şi fără contribuţie personală şi a medicamentelor utilizate în programele naţionale de sănătate.

Cheltuielile cu dobânzile au fost de 12,50 miliarde lei, cu 4,87 miliarde lei mai mari faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

Cheltuielile cu asistenţa socială au fost de 63,64 miliarde lei în creştere cu 12,1% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent. Evoluţia cheltuielilor cu asistenţa socială a fost influenţată, în principal, de implementarea măsurilor de recalculare a pensiilor din sistemul public cu începere de la 1 septembrie 2024, în conformitate cu prevederile Legii nr. 360/2023 din 29 noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii. Cheltuielile cu asistenţa socială au fost influenţate şi de plăţile suportate de la bugetul de stat pentru compensarea facturilor aferente consumului de energie electrică şi gaze naturale, respectiv pe cele 3 luni ale anului 2025, au fost în sumă de 825,64 milioane lei.

Cheltuielile cu subvenţiile au fost de 3,18 miliarde lei, în principal, această sumă reprezintă subvenţii pentru transportul de călători şi sprijinirea producătorilor agricoli, precum şi pentru schema de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale al consumatorilor noncasnici (455,35 milioane lei).

Alte cheltuieli au fost de 4,96 miliarde lei, reprezentând în principal, burse pentru elevi şi studenţi, susţinerea cultelor, alte despăgubiri civile şi sumele aferente titlurilor de plată emise de Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor.

Cheltuielile privind proiectele finanţate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subvenţiile de la Uniunea Europeană aferente agriculturii) au fost de 11,60 miliarde lei, în scădere cu 18,8% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2024.

Cheltuielile pentru investiţii, care includ cheltuielile de capital, precum şi cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe, au fost în valoare de 25,06 miliarde lei, cu 11,37% mai mari faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, când au fost în valoare de 22,50 miliarde lei.

Încasările nete din TVA au înregistrat 28,57 miliarde lei, în scădere cu 2,7% (an/an). Contracţia acestor încasări poate fi explicată atât de avansul restituirilor de TVA (+21%), faţă de nivelul rambursat în aceeaşi perioadă a anului trecut (8,29 miliarde lei în ian-martie 2025, comparativ cu 6,85 miliarde lei în ianuarie-martie 2024), cât şi de un efect de bază ridicat.

Veniturile din accize au însumat 10,03 miliarde lei, consemnând o creştere de 12,5% (an/an), susţinută de evoluţia pozitivă a încasărilor din accizele pentru produsele energetice (+20,5%). În acelaşi timp, încasările din accizele pentru produsele din tutun au înregistrat o dinamică mai temperată, de 5,7%. Evoluţia lunară a încasărilor din accize prezintă în general o volatilitate mai ridicată, determinată de politica operatorilor economici de antrepozitare fiscală a produselor accizabile.

Veniturile nefiscale au însumat 12,35 miliarde lei, în creştere cu 12,3%, în condiţiile în care încasările din luna martie includ 1,6 miliarde lei reprezentând venituri din ajutoare de stat recuperate de la Societatea Carpatica Feroviar România – S.A.

Sumele rambursate de Uniunea Europeană în contul plăţilor efectuate şi donaţii au totalizat 9,20 miliarde lei, în scădere cu 25,4% (an/an).


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

Vouchere pentru alimente 2025 | Cardurile sociale, alimentate cu prima transă de 125 lei, în prima lună de vară. Beneficiari

Ziarul Unirea

Publicat

în

Vouchere pentru alimente 2025 | Cardurile sociale, alimentate cu prima transă de 125 lei, în prima lună de vară. Beneficiari Vouchere pentru alimente 2025. Programul „Sprijin pentru România” continua și în 2025, prin oferirea de vouchere pentru alimente și mese calde persoanelor aflate în dificultate. Voucherele vor fi distribuite electronic, iar în acest an, beneficiarii […]

Citește mai mult

Actualitate

Dragoș Damian, despre adevărata criză economică din România: Toți se feresc de muncă ca dracul de tămâie. 25% dintre tinerii români stau acasă pe salariile părinților și pensiile bunicilor

Ziarul Unirea

Publicat

în

Dragoș Damian, despre adevărata criză economică din România: Toți se feresc de muncă ca dracul de tămâie. 25% dintre tinerii români stau acasă pe salariile părinților și pensiile bunicilor Dragoș Damian vorbește într-o postare recentă în mediul despre adevărata criză economică din România. 25% dintre tinerii români stau acasă pe salariile părinților și pensiile bunicilor, […]

Citește mai mult

Actualitate

MINIVACANȚĂ de 1 MAI 2025 pentru bugetari: Câte libere vor avea la sfârșitul săptămânii viitoare. Calendarul zilelor libere care se vor mai acorda în 2025

Ziarul Unirea

Publicat

în

MINIVACANȚĂ de 1 MAI 2025 pentru bugetari: Câte libere vor avea la sfârșitul săptămânii viitoare. Calendarul zilelor libere care se vor mai acorda în 2025 Săptămâna viitoare, angajații români care lucrează la stat vor avea parte de o nouă minivacanaţă de patru zile, ca urmare a faptului că urmează sărbătorirea zilei de 1 mai (joi […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Copyright © 2004 - 2025 Ziarul Unirea