Din 1 noiembrie, noul radar al pădurilor va intra în vigoare, iar din ianuarie 2021 va fi realizat un radar al pădurilor
SUMAL 2.0, noul sistem informatic de urmărire a lemnului, a fost anunțat de către Ministerul Mediului și va fi folosit pentru monitorizarea transportului de lemn. Acesta intră în vigoare din 1 noiembrie, însă, pentru a se familiariza cu noul sistem, utilizatorii acestuia vor putea să îl folosească în paralel cu actualul program informatic, SUMAL, până la 30 ianuarie 2021. Din ianuarie 2021 va exista și un sistem informatic de urmărire a acrivităților ce implică deșeuri, mai exact colectarea și reciclarea acestora.
„SUMAL 2.0, cel mai important instrument în lupta cu tăierile ilegale de pădure, intră în vigoare la 1 noiembrie 2020. Începând cu această dată, toți cei peste 100.000 de utilizatori ai SUMAL 2.0, dintre care peste jumătate sunt noi, vor începe să opereze în acest sistem informatic. Prin modificarea Codului Silvic, promulgat la începutul lunii septembrie, apare obligativitatea deținerii avizului de transport nu doar pentru materialul lemnos, ci și pentru toate celelalte produse din lemn: rumeguș, biomasă, coaja arborilor și orice rest de lemn. Această modificare introduce automat, ca utilizatori în SUMAL, zeci de mii de noi agenți economici, care până acum nu aveau obligația raportării în sistem. Toate operațiunile de ordin tehnic pentru adaptarea SUMAL 2.0 la noile prevederi din Codul Silvic au fost deja realizate”, a precizat Ministerul Mediului, într-un comunicat publicat pe site-ul acestuia.
Însă acest sistem va fi folosit, în paralel, cu cel utilizat la acest moment (SUMAL), pentru a le permite utilizatorilor să se familiarizeze cu schimbările. Utilizarea exclusivă a SUMAL 2.0 va deveni obligatorie doar din 31 ianuarie 2021. Se pare că, pe lângă problema familiarizării cu noul sistem, au existat și probleme de funcționalitate a acestuia, lucru care a tot amânat folosirea efectivă a SUMAL 2.0 – potrivit articolului citat, anumite probleme încă par să persiste.
După cum e, probabil, deja clar, SUMAL 2.0 va fi folosit pentru a monitoriza transportul de lemn. Se pare că noua versiune a programului va permite inclusiv urmărirea, în timp real, a traseului transportului de lemn de la punctul de încărcare până la punctul de descărcare. Ministerul Mediului susține că acest lucru va face foarte dificil de comis acele „escale ilegale”, făcute cu același aviz de transport.
Cei interesați pot afla mai multe detalii despre SUMAL 2.0 prin consultarea Hotărârii Guvernului nr. 497/2020, unde sunt trecute detalii precum modul în care va fi folosit sistemul sau ce operatori economici vor fi obligați să îl folosească.
O altă noutate este că, ulterior modificării din septembrie a Codului silvic (mai multe despre acest lucru pot fi găsite aici), obligația de deținere a avizului de transport a fost extinsă și la alte produse din lemn, pe lângă cele ce vizau materialul lemnos. Conform Ministerului Mediului, acest lucru crește considerabil numărul operatorilor economici ce trebuie să folosească SUMAL 2.0.
În final, reamintim că, din septembrie, transportul de lemn fără documente care să ateste proveniența legală a devenit infracțiune.
Nu doar transportatorii de lemn vor fi monitorizați din 2021, ci și operatorii de pe piața ambalajelor, adică cei ce fac tranzacții cu deșeuri. Potrivit unui alt comunicat al Ministerului Mediului, tot din 28 octombrie, „[d]in 15 ianuarie 2021, toți operatorii din piața de ambalaje vor fi sub lupa SIADT- Sistemul Informatic de Urmărire a Trasabilității Deșeurilor din Ambalaje: de la OIREP-uri, la colectori și până la reciclatori (…)”.
În concret, pentru operatorii economici, acest sistem va crea obligații suplimentare. De exemplu, ei vor fi nevoiți să probeze deșeurile care vor face obiectul tranzacțiilor, prin încărcarea unor fotografii relevante în sistem. Mai mult, la fel ca în cazul transportului de material lemnos și de alte produse din lemn, transporturile de deșeuri vor fi urmărite.
„Scopul creării SIADT este acela de creștere a cantităților de deșeuri reciclate în mod real în România, precum și la scoaterea din joc a celor care nu dețin licențe de operare”, mai este precizat în comunicat.
Sursa: avocatnet.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
MÂINE | Circulația rutieră ÎNCHISĂ pe DN67C – Transalpina, între Nocaci și Rânca, pentru derularea unei competiții de automobilism sportiv
MÂINE | Circulația rutieră ÎNCHISĂ pe DN67C – Transalpina, între Nocaci și Rânca, pentru derularea unei competiții de automobilism sportiv Circulația rutieră pe DN 67 C – Transalpina se închide duminică, 21 septembrie 2025, între Nocaci și Rânca, pentru derularea unei competiții de automobilism sportiv. Circulația va fi permisă doar în intervalul orar 13:30 – […]
Datoria publică a României a crescut la 57,8% din PIB în luna mai 2025. Fiecare român, îndatorat cu 11.000 de euro
Datoria publică a României a crescut la 57,8% din PIB în luna mai 2025. Fiecare român, îndatorat cu 11.000 de euro După ani de zile în care România a împrumutat sume uriaşe de bani pentru investiţii, pensii şi salarii, statul este lovit de realitatea cruntă! Datoria publică a României creşte constant şi se apropie de […]
Cât costă metrul cub de lemn de foc în toamna 2025: Câți bani vor scoate românii din buzunar pentru încălzirea locuințelor la iarnă
Cât costă metrul cub de lemn de foc în toamna 2025: Câți bani vor scoate românii din buzunar pentru încălzirea locuințelor la iarnă Toamna 2025 a adus deja primele temperaturi scăzute, iar românii au început să își pregătească gospodăriile pentru sezonul rece. Lemnele de foc, cel mai utilizat combustibil pentru încălzire în mediul rural, au […]