Codul Rutier 2025: Amenzi pentru lipsa echipamentelor obligatorii. Ce obiecte nu trebuie să îți lipsească din portbagaj
Codul Rutier 2025: Amenzi pentru lipsa echipamentelor obligatorii. Ce obiecte nu trebuie să îți lipsească din portbagaj
Codul Rutier actualizat pentru anul 2025 clarifică o serie de echipamente auto care sunt obligatorii pentru toți șoferii din România. Există în continuare un set minim de obiecte obligatorii pe care trebuie să existe în portbagaj, iar lipsa lor te pote costa.
Citește și: Cod Rutier 2025: Câți bani trebuie să scoată din buzunar șoferii pentru pasagerii fără centură
În mod surprinzător pentru unii șoferi, roata de rezervă, cricul și cheia pentru prezoane nu mai sunt obligatorii prin lege. Cu toate acestea, lipsa altor obiecte esențiale poate atrage sancțiuni usturătoare, mai ales în cazul unui control de rutină efectuat de Poliția Rutieră.
Ce spune legea despre echipamentele obligatorii în 2025
Conform Codului Rutier în vigoare, fiecare autovehicul trebuie să fie dotat cu următoarele echipamente:
-Trusă medicală de prim ajutor (în termen de valabilitate)
-Stingător de incendiu funcțional
-Două triunghiuri reflectorizante
Aceste dotări sunt esențiale în caz de accident sau defecțiune pe traseu și sunt obligatorii pentru toate categoriile de vehicule. Lipsa oricăruia dintre aceste echipamente, sau utilizarea unor produse expirate, atrage o sancțiune de 4 sau 5 puncte de amendă , adică între 660 și 825 de lei .
În plus, pentru vehiculele cu masa totală de peste 3,5 tone , șoferii trebuie să aibă și vestă reflectorizantă și lanțuri antiderapante.
Roata de rezervă – opțională, dar încă recomandată
În 2025, roata de rezervă nu mai este un echipament obligatoriu . Asta înseamnă că, în cazul unui control de poliție, nu vei fi sancționat dacă nu ai roată de rezervă, cric sau cheie pentru prezoane în portbagaj. Totuși, specialiștii în siguranță rutieră și mecanicii auto continuă să recomande păstrarea acestor obiecte în mașină, în special pentru călătoriile lungi sau în zone izolate.
Pe fondul progreselor tehnologice, multe autoturisme sunt acum livrate cu kituri de reparat pana , anvelope run-flat sau sisteme de monitorizare a presiunii , ceea ce a dus la eliminarea roții de rezervă. Kitul de pană, de exemplu, este eficient doar în cazul unor perforații minore (precum un cui) și nu poate rezolva daunele mai grave, cum ar fi o tăietură sau o explozie de cauciuc.
În plus, pentru ca un kit de pană să fie eficient, este necesar să ai în mașină și un compresor portabil sau o pompă de umflare , altfel reparația nu poate fi finalizată la fața locului.
Dotări suplimentare recomandate, dar nu obligatorii
Chiar dacă legea nu obligă, există câteva dotări care pot face diferența într-o situație de urgență:
-Cablu de remorcare
-Cablu de încărcare a bateriei
-Bandă adezivă și sfoară
-Lichide auto esențiale (ulei de motor, lichid de frână, lichid de parbriz)
-Consumabile (apă, cârpă uscată, șervețele).
Toate acestea pot fi salvatoare în caz de avarie, vreme nefavorabilă sau pene în zone fără acces facil la servicii de asistență rutieră.
Reguli speciale pentru cârligul de remorcare
Codul Rutier actualizat prevede și reguli stricte pentru cei care doresc să monteze un cârlig de remorcare . Chiar dacă nu ești amendat doar pentru că îl ai montat , trebuie să respecți condițiile tehnice dacă îl folosești pentru tractare:
-Dispozitivul de cuplare trebuie să fie omologat și compatibil cu vehiculul
-Să nu fie depășite dimensiunile legale ale ansamblului
-Elementele de frânare, iluminare și semnalizare ale remorcii să fie funcționale și compatibile.
Pentru a tracta legal o rulotă sau o remorcă, șoferii cu permis categoria B pot trage remorci de până la 750 kg , iar pentru ansambluri între 3.500 și 4.250 kg este necesar un curs de pregătire suplimentar. Peste acest prag, e nevoie de permis categoria BE.
În 2025, dotările auto obligatorii rămân reduse ca număr, dar importante pentru siguranță: trusă medicală, stingător și triunghiuri reflectorizante . Deși nu riști amendă pentru lipsa roții de rezervă, cricului sau cheii de prezoane, prezența lor poate face diferența între o pană rezolvată rapid și o situație neplăcută care implică cheltuieli și timp pierdut. Mai ales în România, unde infrastructura rutieră este adesea imprevizibilă, un portbagaj bine echipat e o investiție în siguranța ta.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
Instagram nu va mai decupa fotografiile făcute cu telefonul: Suport pentru imaginile în format 3:4
Instagram nu va mai decupa fotografiile făcute cu telefonul: Suport pentru imaginile în format 3:4 Platforma de socializare Instagram adaugă un suport pentru imaginile în format 3:4 – formatul în care sunt realizate fotografiile de camerele foto ale telefoanelor mobile. Deşi este cea mai populară platformă de socializare dezvoltată în jurul imaginilor şi, ulterior, a […]
Ziua Copilului 2025: Doar unul din cinci copii din mediul rural se simte cu adevărat fericit
Ziua Copilului 2025: Doar unul din cinci copii din mediul rural se simte cu adevărat fericit Doar unul din cinci copii din mediul rural se simte cu adevărat fericit, conform raportului „Bunăstarea Copilului din Mediul Rural” 2024 realizat de World Vision România. Raportul World Vision România arată că percepția copiilor asupra unei „vieți bune„ este […]
George Simion: „S-a decis deja creșterea TVA!”. Apel către susținătorii săi George Simion a postat un mesaj pe pagina sa de Facebook în care susține că s-a decis deja creșterea TVA. Liderul AUR a făcut și un apel către susținătorii săi. Citește și: SURSE: TVA mai mare, impozite noi, investiții blocate – planul dur al […]