Ce trebuie să știe elevii la fiecare materie până la finalul clasei pregătitoare. Metodologia de întocmire, completare și valorificare a raportului de evaluare
Ministerul Educației a publicat Metodologia de întocmire, completare și valorificare a raportului de evaluare a elevilor la finalul clasei pregătitoare, precum și modelul tip de raport de evaluare pentru fiecare materie. Fiecare învățătoare trebuie să completeze raportul electronic, în luna mai, pentru fiecare elev din clasă, în colaborare cu psihologul școlar, profesorul logoped sau medicul școlar, dacă e cazul.
Învățătoarea trebuie să le dea o copie a raportului părinților, iar rezultatele individuale obținute de copii nu pot fi făcute publice.
În Monitorul Oficial a fost publicat miercuri, 15 aprilie 2015, Ordinul nr. 3678 din 8 aprilie 2015 al ministrului educatiei si cercetarii stiintifice privind aprobarea Metodologiei de intocmire, completare si valorificare a raportului de evaluare la finalul clasei pregatitoare.
Potrivit rapoartelor de evaluare tip, la Comunicare in limba romana invatatorii vor consemna, de exemplu, daca elevul din clasa pregatitoare poate sa recunoasca cuvinte uzuale scrise cu litere mari si mici de tipar sau daca stie sa scrie mesaje simple.
La Limba straina, invatatorii vor completa, printre altele, daca elevii reactioneaza la salut si raspund la o intrebare scurta, simpla si clara, daca stiu numele unor obiecte, daca pot invata scurte poezii sau cantece, cu sprijinul profesorului, daca pot sa spuna in limba respectiva cum se numesc, ce varsta au, daca participa la jocuri de comunicare in care creeaza rime sau mesaje scurte.
La Matematica si explorarea mediului, invatatorii vor scrie in raportul de evaluare daca elevul stie numerele de la 0 la 31, daca poate sa compare aceste numere, sa le ordoneze, sa faca adunari si scaderi cu pana la 5 elemente dintr-o multime data. De asemenea, profesorul va verifica daca elevul identifica patratul, triunghiul, dreptunghiul, cercul, cubul, sfera, daca poate identifica relatii de tipul „daca… atunci” intre doua evenimente succesive, precum si alte informatii.
La Religie, Raportul tip de evaluare la Clasa pregatitoare verifica urmatoarele:
Recunoasterea unor elemente de baza ale credintei religioase
Observarea caracteristicilor comportamentale ale unui crestin, pe baza valorificarii unor situatii din viata de zi cu zi
Aplicarea unor reguli de comportament moral-crestin in contexte de viata familiare
Asumarea unor responsabilitati in cadrul grupurilor din care face parte, la propunerea adultului
Identificarea unor elemente comune si de diferentiere intre oameni
Explicarea semnificatiei unor evenimente religioase cunoscute
Identificarea unor sarbatori si evenimente cu semnificatii religioase, cu incidenta asupra vietii familiei
La Arte Vizuale si Abilitati Practice, Raportul tip de evaluare la Clasa pregatitoare verifica, printre altele, urmatoarele:
Sesizarea semnificatiei unui mesaj vizual simplu, exprimat prin desen/ pictura/modelaj/ colaj/ film/ desen animat, care reflecta un context familiar
Identificarea liniei, a punctului, a culorii si a formei in ipostaze familiare, in spatiul inconjurator
Manifestarea curiozitatii fata de explorarea de mesaje artistice simple, exprimate vizual
Observarea unor caracteristici simple ale materialelor intalnite in mediul familiar
Exprimarea ideilor si trairilor personale, in aplicatii simple, specifice artelor vizuale
Transformarea unui material prin tehnici simple
Participarea la activitati integrate adaptate nivelului de varsta, in care se asociaza elemente de exprimare vizuala, muzicala, verbala, kinestezica
La Muzica si miscare:
Receptarea unor sunete din mediul inconjurator
Diferentierea sunetelor vorbite sau cantate
Receptarea sunetelor emise de jucariile muzicale si percutia corporala
Cantarea in colectiv, asociind miscarea sugerata de text
Improvizarea a unei combinatii ritmice asemanatoare celor din folclorul copiilor si asocierea acesteia cu miscari adecvate
La Educatie fizica:
Recunoasterea influentei soarelui si a temperaturii asupra sanatatii
Identificarea principalelor caracteristici ale posturii corporale corecte
Respectarea regulilor de igiena personala
Aplicarea deprinderilor motrice in conditii de joc
Redarea prin limbaj corporal a unor actiuni/trairi personale
Sesizarea regulilor necesare desfasurarii jocurilor
Manifestarea atitudinii de cooperare, intrajutorare si fair-play in timpul jocurilor
La Dezvoltare personala:
Identificarea unor trasaturi personale elementare
Identificarea unor obiecte si activitati simple de igiena personala
Recunoasterea emotiilor de baza in in situatii simple, familiare
Identificarea regulilor de comunicare in activitatea scolara
Explorarea caracteristicilor fiintelor si obiectelor preferate si a interactiunii simple cu acestea
Identificarea unor rutine in activitatea scolara
Aplicarea unor tehnici simple care sprijina invatarea si succesul scolar
Identificarea hobby-urilor, jocurilor si activitatilor preferate
Metodologia de intocmire, completare si valorificare a raportului de evaluare la finalul clasei pregatitoare prevede ca Raportul de evaluare se completeaza pentru toti elevii din clasele pregatitoare.
Fiecare invatatoare va completa acest Raport de evaluare in luna mai, pentru clasa la care preda, „in urma observarii si evaluarii elevilor, desfasurate de catre fiecare cadru didactic pe tot parcursul anului scolar”. Raportul este un document-tip, in care invatatorii scriu care este nivelul realizarii competentelor asociate fiecarei materii.
Metodologia spune ca invatatorul completeaza raportul, „in urma consultarii si in colaborare, dupa caz, cu profesorul psihopedagog, profesorul psiholog scolar, profesorul logoped, consilierul scolar, medicul scolar, alti profesori ai clasei, parintii/reprezentantii legali”.
Invatatoarea completeaza raportul in format electronic, folosind aplicatia de pe clasapregatitoare.rocnee.eu, a stabilit Ministerul Educatiei. In metodologie se arata ca un exemplar al raportului este tiparit, semnat de invatatoare si predat directorului scolii, care asigura pastrarea acestor rapoarte in arhiva scolii pe toata perioada de scolarizare a elevului. Acest raport poate fi consultat de conducerea scolii, de profesorii care predau la clasa, precum si de reprezentanti ai inspectoratului scolar si ai Ministerului Educatiei, „in vederea monitorizarii si analizei nivelului de atingere a competentelor in conformitate cu programele scolare”.
Continutul raportului de evaluare are caracter confidential, iar rezultatele individuale obtinute de elevi nu pot fi facute publice, mai prevede metodologia.
Invatatoarea trebuie sa le prezinte parintilor, „in mod individual, continutul raportului de evaluare, pana la incheierea anului scolar, cu scopul de a-i implica pe acestia in activitatea educativa, prin prezentarea rezultatelor pozitive ale activitatii elevilor, respectiv a rezultatelor care urmeaza sa fie ameliorate”.
De asemenea, invatatoarea trebuie sa inmaneze o copie a raportului de evaluare catre parintii/reprezentantii legali ai copilului.
In metodologie se arata ca raportul de evaluare face parte din portofoliul educational al elevului, portofoliu care nici pana astazi nu a fost clarificat de Ministerul Educatiei.
Raportul de evaluare la finalul clasei pregatitoare este structurat pe urmatoarele sectiuni:
a) date de identificare ale elevului
b) disciplina: Comunicare in limba romana, Comunicare in limba moderna 1, Matematica si explorarea mediului, Religie, Arte vizuale si abilitati practice, Muzica si miscare, Educatie fizica, respectiv Dezvoltare personala
c) competentele generale, precum si competentele specifice asociate fiecarei discipline, prevazute in programele scolare in vigoare pentru clasa pregatitoare, in dreptul carora cadrul didactic responsabil consemneaza, in baza documentelor-suport, nivelul achizitiei: ,,realizata” sau ,,in curs de realizare”, dupa caz
d) aprecieri si recomandari
Legea Educatiei Nationale (nr. 1/2011) prevede la articolul 74, aliniatul 1: „La finalul clasei pregatitoare, cadrul didactic responsabil intocmeste, in baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, un raport de evaluare a dezvoltarii fizice, socioemotionale, cognitive, a limbajului si a comunicarii, precum si a dezvoltarii capacitatilor si atitudinilor de invatare”.
sursa: hotnews
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
În România ”se cântă, râde și dansează”, în timp ce în Germania, Volkswagen anunță măsuri dure
În România ”se cântă, râde și dansează”, în timp ce în Germania, Volkswagen anunță măsuri dure CEO-ul Oliver Blume, consideră necesară implementarea unui program pentru grupul auto german Volkswagen, care să reducă costurile pentru a remedia problemele structurale persistente ale companiei, din ultimele decenii, transmite Reuters, informează News.ro. Citește și: Volkswagen închide 3 fabrici, la […]
Secțiune Articole Similare
-
Sportacum 4 zile
Metalurgistul Cugir – Avântul Reghin 1-1 (1-0) | „Roș-albaștrii”, remiză cu gust de eșec!
-
Curier Județeanacum 2 zile
FOTO | Absolvenţii promoţiei din 1974, revedere emoţionantă după 50 de ani de la terminarea Liceul Industrial Nr.1 din Blaj
-
Ştirea zileiacum 3 zile
La 2 noiembrie 1784: Izbucnea marea răscoală țărănească din Transilvania condusă de Horea, Cloșca și Crișan, cea mai importantă ridicare la luptă a populației românești din Evul Mediu
-
Actualitateacum 2 zile
Vouchere sociale 2025-2027. Ce valoare vor avea și cum se acordă
-
Curier Județeanacum 2 zile
FOTO | Șahiștii CSM Unirea Alba Iulia învingători la concursul de șah blitz „Cupa Rotary”, ediția a 8-a
-
Ştirea zileiacum 23 de ore
4 noiembrie 1715: Austriecii pun piatra de temelie a Cetăţii Alba Iulia, devenită astăzi polul turistic al județului Alba