Abecedarele promise din august 2014 au ajuns în sfârşit la elevi, însă cu „DEFECTE” caligrafice şi „cerinţe greoaie”. Ce spun învăţătorii
Abecedarele de clasa I au ajuns pe băncile şcolilor la şase luni după începerea anului şcolar, dar se pare că unele dintre acestea au probleme cum ar fi caligrafia şi cerinţele greoaie, potrivit învăţătorilor.
Noile abecedare au fost publicate şi pe site-ul manuale.edu.ro, al Ministerului Educaţiei, unde pot fi consultate de oricine doreşte. Dacă un expert aruncă o privire mai atentă pe ele, însă, poate observa că acestea au câteva defecte, ceea ce nu este de mirare având în vedere timpul foarte scurt pe care Ministerul Educaţiei l-a acordat editurilor pentru realizarea proiectelor de manual, spun învăţătorii.
Caligrafia este principalul defect la unele abecedare, în timp ce altele nu sugerează interdisciplinaritatea şi au cerinţe uneori greu de descifrat, iar la toate manualele de Comunicare în Limba Română pentru clasa I lipseşte specificul local, jocurile de copii din folclor, apreciază învăţătoarea Cornelia Popa, vicepreşedinte al Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI).
Cea mai mare problemă, care se regăseşte în două din noile abecedare, este caligrafia incorectă.
Spre exemplu, în două manuale, litera b mic şi litera z mic nu sunt corect scrise. „B scris cu bucla la jumătatea spaţiului (de pe linia caligrafică) e o greşeală metodică gravă”, atrage atenţia o învăţătoare, arătând pe imaginea din manual. „Manualul nu respectă principiul caligrafiei, în rest este foarte bogat în exerciţii, practic nu ai nevoie de un auxiliar la acest manual. Ordinea în care sunt prezentate literele le permite copiilor să formeze cuvinte repede. Practic, urmează prototipul vechiului abecedar, elevul este pus în situaţia de a comunica urmărind imaginea, însă unele imagini, în special cele de la poveşti sunt prea mici şi solicită foarte mult atenţia copiilor, sunt obositoare, iar manualul nu are un capitol de recapitulare din clasa pregătitoare”, a observat o altă învăţătoare. Alte manuale au imagini mari, clare şi interactive la poveşti, pentru care au acordat două pagini, nu doar una.
În alt abecedar, elevii au un capitol de recapitulare din care ar putea învăţa şi o lună, fiind foarte bine realizat. „Se vede că cine a făcut acest manual are mulţi ani de experienţă la clasă, cerinţele apelează la partea emoţională a elevilor, spre exemplu au un exerciţiu în care învaţă să facă un compliment sau să răspundă la unul. Caligrafia este foarte bună, avem despărţirea în silabe la capătul rândului şi e bogat în conţinut. De asemenea, sugerează mai bine interdisciplinaritatea decât alte manuale”, a apreciat aceasta.
Un alt Abecedar, însă, nu trece testul de interdisciplinaritate şi nici testul de claritate. „Un manual puţin mai sărac, imaginile sunt cam aglomerate şi nu sugerează interdisciplinaritatea. E îmbârligat”, apreciază învăţătoarea, dar mai spune că exerciţiile sunt diverse şi se specifică la începutul capitolelor care sunt competenţele pe care le urmăresc. „Ceea ce lipseşte din toate manualele, însă, este specificul local, jocurile copiilor din folclor”, a spus învăţătoarea.
În 2013, Ministerul Educaţiei anunţa că dă startul uneia dintre cele mai importante licitaţii publice din învăţământ, care ar urma să schimbe manualele vechi de peste 10 ani din şcoala primară. Însă, licitaţia a fost lansată oficial cu o întârziere de aproape trei luni faţă de calendarul iniţial. Documentele depuse atunci pe site-ul Sistemului Electronic pentru Achiziţii Publice au fost contestate de editori şi procedura licitaţiei a suferit amânări peste amânări, astfel încât, rezultatele au putut fi anunţate abia în luna august, cu doar câteva săptămâni înainte de începerea noului an şcolar.
Dar nici nu au fost bine anunţate, că rezultatele au fost contestate de editori. Astfel, primele manuale au ajuns pe băncile copiilor abia la sfârşitul lunii noiembrie, însă la clasa I, elevii au primit Abecedarul abia în semestrul al doilea.
Abecedarul a fost cel mai contestat manual dintre toate, iar editoriii de la Akademos au dat în judecată Ministerul Educaţiei, pentru modul în care au fost evaluaţi şi descalificaţi.
Sursa: adevarul.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
Pe ce dată se dau pensiile în mai 2025 prin Poștă și când se bagă banii pe card Pensiile şi prestaţiile sociale aferente lunii mai 2025 au început să fie distribuite din data de 2 mai 2025, după cum a anunţat Compania Naţională „Poşta Română” la sfârșitul lunii aprilie. Când intră pensia pe card în […]
Rezultate parțiale OFICIALE la alegerile prezidențiale 2025: George Simion, victorie zdrobitoare în județul Alba
Rezultate parțiale OFICIALE la alegerile prezidențiale 2025: George Simion, victorie zdrobitoare în județul Alba, după numărarea a 40% din voturi La nivelul județului Alba, la alegerile prezidențiale din 4 mai 2025 au participat 152.751 de votanți, prezența la vot fiind de 50,55% la închiderea urnelor. După numărarea voturilor din 134 de secții din județul Alba, […]
George Simion, marele câștigător al turului I al alegerilor prezidențiale 2025, înregistrare video pe contul de TikTok după câștigarea primului tur
George Simion, marele câștigător al turului I al alegerilor prezidențiale 2025, înregistrare video pe contul de TikTok după câștigarea primului tur George Simion, candidatul AUR la alegerile prezidențiale, nu s-a prezentat duminică seara la sediul de campanie și a preferat să transmită o primă reacție după aflarea rezultatelor exit poll pe contul său de TikTok. […]