Tranzacționarea terenurilor agricole 2021: Noile norme metodologice din domeniu
Tranzacționarea terenurilor agricole 2021: Noile norme metodologice din domeniu
Legislația privind vânzarea și cumpărarea terenurilor agricole a suferit modificări majore în 2020, fiind introduse condiții noi pentru cumpărători, o impozitare mai mare la vânzarea unora dintre ele și o nouă ordine în care anumite persoane au întâietate la cumpărarea acestora.
Pentru a reflecta schimbările apărute la legislația privind tranzacțiile în care sunt implicate terenuri agricole, autoritățile au oficializat luni noile norme metodologice din domeniu, chiar dacă ele ar fi trebuit să apară anul trecut.
Citește și: Cumpărarea de vechime în muncă 2021: Două mecanisme pentru completarea stagiului de cotizare
Ordinul comun al Ministerului Agriculturii, Ministerului Dezvoltării, Ministerului Apărării Naționale și Ministerului Culturii nr. 311/94/M.12/3.525, apărut luni în Monitorul Oficial 127, este cel care stabilește noile norme privind vânzarea și cumpărarea terenurilor agricole.
În vara lui 2020, prin Legea 175/2020, regulile tranzacțiilor ce vizează terenurile agricole au fost modificate substanțial. Astfel, au fost impuse noi condiții pe care trebuie să le îndeplinească cei ce vor să achiziționeze un astfel de teren, indiferent dacă sunt firme sau persoane fizice, impozite mai mari la vânzarea unora dintre ele și amenzi dublate pentru nerespectarea noilor reguli.
În primul rând, normele metodologice apărute ieri stabilesc că noile reguli “se aplică cererilor înregistrate după data intrării în vigoare a prevederilor Legii nr. 175/2020“, respectiv după data de 13 octombrie 2020.
Citește și: Vechimea în muncă 2021: Ce tipuri de concedii sunt luate în calcul atunci când se stabilesc drepturile de pensie
Apoi, normele stabilesc ce trebuie să facă cei ce vor să vândă un teren agricol. Mai exact, vânzătorul trebuie să depună la primăria de care aparține terenul cererea privind afișarea ofertei de vânzare, însoțită de următoarele documente:
– o fotocopie a BI/CI al/a vânzătorului persoană fizică sau o copie a pașaportului pentru vânzătorul persoană fizică cu domiciliul în străinătate;
-o fotocopie certificată pentru conformitate de către funcționarii primăriei a actului de proprietate asupra terenului ce face obiectul ofertei de vânzare (după caz: contract de vânzare-cumpărare, contract de donație, sentință/decizie civilă definitivă și irevocabilă, titlu de proprietate, certificat de moștenitor, contract de schimb, act de lichidare a patrimoniului sau orice alt document prevăzut de lege care atestă dobândirea dreptului de proprietate);
-extras de carte funciară pentru informare, eliberat cu cel mult 30 de zile înainte de afișarea ofertei, însoțit de extrasul de plan cadastral, în condițiile în care terenul supus vânzării este înscris în sistemul integrat de cadastru și carte funciară;
-o fotocopie a certificatului constatator de la registrul comerțului sau a actului în baza căruia își desfășoară activitatea, în cazul vânzătorului persoană juridică;
-în caz de reprezentare, procura notarială, în fotocopie certificată pentru conformitate de către funcționarii primăriei, respectiv delegația, hotărârea adunării generale a asociaților, decizia asociatului unic, decizia reprezentantului formei asociative, după caz, în original, precum și o fotocopie a BI/CI/pașaportului al/a împuternicitului persoană fizică;
-hotărârea adunării generale a asociaților, decizia asociatului unic, decizia reprezentantului formei asociative, după caz, în original, din care să rezulte acordul cu privire la vânzarea bunului aflat în proprietatea societății, în cazul vânzătorului persoană juridică;
Citește și: Vechime în muncă 2021. Ce trebuie să facă angajații care nu sunt în posesia carnetului de muncă
-certificat de atestare fiscală emis de către primărie;
-alte documente doveditoare, după caz.
După ce proprietarul terenului face acest pas, primăria trebuie să afișeze oferta de vânzare 45 de zile lucrătoare, timp în care cei ce au drept de întâietate (preempțiune) la cumpărarea terenului (lista completă poate fi găsită în acest material) trebuie să anunțe la primărie că acceptă oferta de vânzare și să depună o serie de acte, printre care și actul de identitate, copii după actele care atestă calitatea de preemptor, acte de stare civilă sau copii ale actelor în baza cărora își desfășoară activitatea, în cazul firmelor.
În cazul în care niciunul dintre preemptori nu se arată interesat de cumpărarea terenului, acesta poate fi vândut către orice alt cumpărător. Pentru asta, se depune la primărie un dosar ce trebuie să conțină dovada că are domiciliul sau, în cazul firmelor, sediul în țara noastră de cel puțin cinci ani și că a desfășurat, tot timp de cinci ani, activități agricole.
Pentru a demonstra aceste condiții, cumpărătorii vor depune, printre altele, o cerere de înregistrare a ofertei de cumpărare a terenului, copii ale actelor de identitate sau certificatului constatator, în cazul firmelor, adeverințe de la evidența populației prin care se demonstrează stabilirea domiciliului în țara noastră timp de peste cinci ani și adeverințe care să ateste desfășurarea, tot timp de cinci ani, a unor activități agricole.
Normele stabilesc și o serie de obligații pe care le au primăriile în raport cu vânzarea și cumpărarea terenurilor agricole. Astfel, acestea trebuie să înregistreze cererea vânzătorului, să afișeze oferta de vânzare la sediul și pe pagina de internet, timp de 45 de zile, să înștiințeze preemptorii, să afișeze notificarea lor, să transmită vânzătorului comunicările de acceptare a ofertei de vânzare și/sau ofertele de cumpărare depuse de potențialii cumpărători etc.
Sursa: avocatnet.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
REGES-ONLINE: Noua procedură de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de evidență a salariaților din România
REGES-ONLINE: Noua procedură de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de evidență a salariaților din România A fost emis și publicat în Monitorul Oficial un ordin al ministrului Muncii pentru aprobarea Procedurii de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de evidență a salariaților – REGES-ONLINE […]
MAI: Noi constrângeri pentru persoanele care nu-și declară reședința reală. Amendă dacă locuieşti în altă parte
MAI: Noi constrângeri pentru persoanele care nu-și declară reședința reală. Amendă dacă locuieşti în altă parte Au apărut noi constrângeri pentru persoanele care nu-și declară reședința reală. Până pe 10 iunie 2025 persoanele aflate în chirie sau ,,în gazdă” trebuie să anunțe adresa unde locuiesc efectiv pentru a evita sancțiuniile prevăzute de lege. Legea spune […]
Ajutoare pentru pensionari 2025: Ce categorii de persoane vor beneficia de sprijin și ce vor primi acestea
Ajutoare pentru pensionari 2025: Ce categorii de persoane vor beneficia de sprijin și ce vor primi acestea Pensionarii care sunt eligibili, de la începutul lunii iunie 2025, urmează să primească pe carduri, fără să mai fie nevoiți să depună și alte acte, prima tranșă din banii din ajutorul promis acestora cu venituri mici și pentru […]