Transportatorii rutieri de persoane anunță că vor opri activitatea începând de joi – Vor fi afectați peste 800.000 de pasageri
Transportatorii de persoane vor înceta efectuarea curselor regulate între județe și în interiorul acestora începând de joi, la ora 12:00, dacă proiectul de Ordin al ministrului Transporturilor pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea și efectuarea transporturilor rutiere nu va fi retras, anunțat, marți, Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport (FORT).
”Începând de acum în 48 de ore cheia va fi scoasă din contact. Mai exact, joi, la ora 12.00, cheia este scoasă din contact și cei care au curse nu le vor mai efectua. Cred că la acest demers se vor ralia toți patronii de firme, nu doar cei care fac și (transport – n. r.) interjudețan și județean, ci și cei care fac județean”, a afirmat Hagiu, după dezbaterea publică organizată de Ministerul Transporturilor pe marginea acestui proiect.
Potrivit liderului FORT, în urma acestei decizii a transportatorilor, vor fi afectate 800.000-900.000 de persoane.
”Vorbim despre 800.000-900.000 de pasageri zilnic pe cursele interjudețene. Dar cifrele nu mai corespund deloc cu 2013, când actualul program de transport a intrat în funcțiune”, a precizat el.
În opinia președintelui FORT, acest ordin este ”o bombă atomică pentru piața de transport din România, pentru că se produce haos”.
”Acest ordin trebuie retras, pentru că altfel el va reprezenta o bombă atomică pentru piața de transport din România din simplul motiv că se produce haos. Adică ceea ce în momentul de față este ordonat urmează să producă haos. Nu se va mai înțelege nimeni cu nimeni, pasagerul nu va ști în ce microbuz sau autobuz să se urce. Liberalizarea este un proces care trebuie să aibă la bază o perioadă tampon de pregătire a pieței de transport. Nu putem veni în 2018 să anunțăm în 2019 liberalizare pentru că în înseamnă fie că avem un interes material direct, ca instituții ale statului sau reprezentanți ai lor, fie că efectiv suntem inconștienți”, a afirmat reprezentantul FORT.
Augustin Hagiu consideră că acest proiect de ordin ”nu este despre liberalizare, ci este un amestec gândit în Ministerul Transporturilor” și va avea două efecte.
”Pe de o parte, cumpărarea vehiculelor absolut degeaba, pentru că ele nu vor fi niciodată amortizate, nu vor atinge obiectivele pentru care au fost cumpărate și, doi, inrarea pe piață a unora care ar fi putut în 5 ani sau 6 în perioada de valabilitate a programului actual de transport să acceseze curse care nu sunt interesante pentru unii”, a explicat el.
De asemenea, Hagiu susține că intrarea în vigoare a ordinului în forma în care este va duce la canibalizarea pieței de transport persoane interjudețean.
”Piața se va canibaliza și probabil exact cum au fost începuturile, în ”90 și ceva, operatorii vor sta cu topoarele și cu pistoalele să-și păzească traseele pentru a lua bruma de pasageri care a mai rămas în România. Probabil ministrul nu știe că anul acesta, față de anul trecut, încă 40.000 de oameni în plus, deci ajungem la vreo 160.000 de cetățeni români, forță de muncă activă, ies din fluxurile noastre de pasageri pentru că migrează în afara țării. Pentru pasageri, în momentul de azi ai cât de cât o regulă, un program al transporturilor care este afișat pe site-ul ARR. Vezi la cât ai autobuzul, te duci în autogară, știi care este transportatorul. În momentul în care vor ajunge 30 de operatori pe aceeași cursă, la aceeași oră, din același oraș către aceeași destinație, aia se numește canibalizare. Cum poate explica ministrul Transporturilor de ce nu pleacă 6 locomotive la aceeași oră, din aceeași gară, pe aceeași linie. Asta vrea să facă dânsul cu rutierul. Să plece 6 locomotive pe aceeași trasă, la aceeași oră pe aceeași cursă. Este absolut nefiresc”, a subliniat acesta.
Liderul FORT a mai spus că acest ordin nu înseamnă concurență.
”Nu înseamnă concurență. Spre deosebire de sistemul liberalizat despre care toată Europa vorbește, dar nicăieri nu se aplică în mod corect, adică accesul liber pe bază de cerere depusă pur și simplu te duci și faci traseul, în condițiile astea lucrurile stau altfel. În liberalizare nimeni nu te pune să cumperi vehiculul înainte de a primi licența de traseu. În 48 de ore începând de acum cheile trebuie scoase din contact. Este consens la nivel general. În 48 de ore ordinul trebuie retras. Și dacă este, să ne așezăm la masa discuțiilor, avem din păcate multe probleme pe care ministrul cu siguranță nu le cunoaște, care trebuie discutate, dar cu specialiști, nu cu cei care au conceput acest ordin”, a adăugat Augustin Hagiu.
Întrebat dacă vor mai fi proteste ale transportatorilor, acesta a răspuns că nu mai e cazul.
”Nu mai e cazul de niciun protest. Singura formă de protest este să îți scoți cheia din contact. A scoate cheia din contact nu este similar cu a bloca drumul, ci este efectiv de a refuza să îți desfășori activitatea până la momentul în care acest ordin devine istorie și intrăm pe o discuție serioasă”, a conchis el.
La rândul său, președintele COTAR, Vasile Ștefănescu, a susținut necesitatea opririi transportului de persoane până la retragerea proiectului.
”Noi dorim retragerea acestui ordin. Dacă domnul ministru și-a pus în cap să facă o liberalizare, nu avem nimic împotrivă, dar nu poți să o faci peste noapte. Până și pachetul de mobilitate la UE despre care se discută și care probabil va fi aprobat peste un an, doi, trei, patru îți dă un anumit timp – 5 ani, 10 ani, ca să te pui la punct. Deci, nu putem face peste noapte. Domnul Șova vrea să legalizeze cabotajul în România pe transportul de persoane. El a zis: ”băgăm experiență similară ca să-i punem și pe transportatorii internaționali”. Eu propun, dacă nu retrage, să oprim transportul de persoane interjudețean și județean în România total. Nu putem lăsa ca pirateria să conducă afacerile legalizate ale transportatorilor autorizați din România”, a susținut Ștefănescu.
Sursa: agerpres.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
PENSIILE și indemnizațiile pentru însoțitor, încasate necuvenit NU SE MAI RECUPEREAZĂ: Legea a fost promulgată
PENSIILE și indemnizațiile pentru însoțitor, încasate necuvenit NU SE MAI RECUPEREAZĂ: Legea a fost promulgată Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat marţi, 19 noiembrie 2024, legea potrivit căreia nu se recuperează sumele încasate necuvenit cu titlu de pensie, indemnizaţie socială pentru pensionari şi indemnizaţie pentru însoţitor. Actul normativ vizează asigurarea unei forme de protecţie a pensionarilor, […]
Secțiune Articole Similare
-
Actualitate5 zile ago
Produsul intern brut trimestrial III al României, în stagnare față de II și scădere față de anul 2023. Cristian Păun: „Miroase de la o poștă a recesiune!”
-
Sport4 zile ago
FOTO | Meciul de fotbal Metalurgistul Cugir – Gloria Bistrița-Năsăud, întrerupt la Cugir de o intervenție a elicopterului SMURD! Liderul a câștigat cu 4-0
-
Actualitate4 zile ago
Ajutorul de încălzire pentru iarna 2024-2025. Acte necesare. Condiții de acordare. Câți bani se dau în funcție de venit
-
Opinii - Comentarii4 zile ago
Postul Crăciunului. Obiceiuri și tradiții respectate de credincioși în Postul Nașterii Domnului
-
Opinii - Comentarii3 zile ago
Noua lege a pensiilor: Tabel cu vârsta de pensionare anticipată. Condiții privind stagiul de cotizare pentru pensia anticipată
-
Opinii - Comentarii8 ore ago
19 noiembrie: Ziua internațională a BĂRBATULUI. Tradiții în lume specifice sărbătorii