Rămâi conectat
PSD Alba - Alegeri Locale 2024

Ştirea zilei

Specialiștii în educație propun o nouă variantă de admitere la liceu: portofoliul educațional

Suciu Andra-Ioana

Publicat

în

AUR - Alegeri Locale 2024

Specialiștii în educație propun o nouă variantă de admitere la liceu: portofoliul educațional

Experții în educație de la Federația Coaliției pentru Educație au analizat mai multe variante de admitere la liceu și au arătat care este cea mai potrivită pentru țara noastră – un portofoliu educațional creat pe baza unor evaluări în clasele a VII-a și a VIII-a. Proiectul de lege a educației a fost prezentat în această săptămână de ministra Ligia Deca în Guvern, iar admiterea la liceu este tema care a stârnit cele mai multe dezbateri, scrie Școala 9. Dacă se respectă calendarul propus, legea ar trebui să intre până la finalul lunii martie în Parlament.

Proiectul de lege a educației a fost prezentate în Guvern pe 9 martie, de ministra Ligia Deca, iar examenul de admitere la liceu este propunerea care suscită în continuare dezbateri aprinse și critici. În ultima săptămână sindicatele din învățământ au venit cu varianta să nu se mai dea examen de admitere, dar Evaluarea națională să aibă mai multe probe. Ideea este respinsă de reprezentanții elevilor și ai părinților.

Specialiști din cadrul Federației Coaliției pentru Educație au prezentat o analiză amănunțită a tuturor scenariilor de tranziție la liceu discutate în ultima vreme, dar au venit și cu variante noi. Soluția considerată cea mai potrivită este un portofoliu educațional construit prin evaluări standardizate pe durata claselor a VII-a și a VIII-a.

Noul proiect de lege propune, pentru absolvenții de clasa a VIII-a:

  • Evaluare națională standardizată la finalul clasei a VIII-a, cu două probe: matematică, limba română.
  • Repartizare computerizată pentru 40% din locurile disponibile în licee.
  • Selecția pentru liceu în cazul cererii mai mari este completată cu încă două probe la alegerea liceului, pentru 60% din locurile disponibile.

În opinia ministrului Ligia Deca, acest tip de admitere este unul echitabil, după cum a spus la conferința de presă de după ședința de guvern. „Această variantă de concurs de admitere la liceu, în limita a 60% din locurile pe profilurile cu concurență, dă, de fapt, două șanse fiecărui elev. Există șansa în care, după Evaluarea Națională, merg la concursul de admitere și sunt două variante: fie intră pe locurile pentru care concurează, și atunci rămân acolo, fie nu reușesc să intre, dar atunci mai au încă șansa să opteze pentru acel profil la acel liceu, în contextul celor 40 % din locuri, care se vor baza pe repartizare computerizată pe baza notelor de la evaluarea națională”, a spus ministra, potrivit platformei Edupedu.

Scenariul propus în noul proiect de lege pentru învățământul preuniversitar, prin care liceele vor putea să-și selecteze în plus elevii printr-un examen de admitere, nu reușește să corecteze în mare măsură dezavantajele scenariului existent, spun experții din educație.

Federația Coaliția pentru Educație, formată din ONG-uri cu experiență în domeniu, a publicat o analiză comparativă a șase scenarii posibile și a subliniat avantajele și dezavantajele pentru fiecare. Portofoliu educațional construit prin evaluări naționale (externe) standardizate programate pe durata ultimilor doi ani de gimnaziu este varianta pe care experții o consideră cea mai potrivită pentru țara noastră.

Analiza este elaborată de Andreea Eșanu, doctor în științele educației, cu sprijinul Consiliului director al organizației, din care fac parte și expertele în educație Liliana Romaniuc și Daniela Vișoianu.

Dacă s-ar implementa o modalitate de admitere pe baza portofoliului educațional, aceasta ar însemna și:

  • Standarde naționale de evaluare/performanță pentru rezultatele școlare din gimnaziu;
  • Pot fi programate probe la finalul gimnaziului;
  • Liceele stabilesc criteriile minime de acces pentru fiecare program și specializare;
  • Elevii se înscriu la liceu în funcție de preferințele lor, ale familiilor sau în funcție de oferta educațională în baza unui proces de consiliere;
  • Liceele selectează elevii care îndeplinesc criteriile minime; în cazul în care numărul de înscrieri depășește numărul de locuri se are în vedere un sistem de selecție;
  • Liceele își refac oferta educațională, în cazul în care numărul de înscrieri este semnificativ sub numărul de locuri;

sursa: libertatea.ro


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Ştirea zilei

Ştirea zilei

O nouă performanță a elevei Damaris Vasinc, de la Colegiul Național ”Lucian Blaga” Sebeș: Premiul I la etapa județeană a Concursului „Memoria Holocaustului” și calificare la etapa națională

Ziarul Unirea

Publicat

în

O nouă performanță a elevei Damaris Vasinc, de la Colegiul Național ”Lucian Blaga” Sebeș: Premiul I la etapa județeană a Concursului „Memoria Holocaustului” și calificare la etapa națională Damaris Vasinc elevă în clasa a XI-a la Colegiul Național Lucian Blaga din Sebeș s-a calificat la etapa națională a Concursului „Memoria Holocaustului”, după ce a obținut […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea