Legea bacșișului 2023: Ce se întâmplă atunci când vrei să lași un bacșiș de peste 15% la restaurant
Legea bacșișului 2023: Ce se întâmplă atunci când vrei să lași un bacșiș de peste 15% la restaurant
De la data de 1 ianuarie a intrat în vigoare legea care prevede impozitarea bacșișului cu 10% în baruri și restaurante. Bacșișul este trecut pe nota de plată și pe bonul fiscal, iar consumatorii pot plăti chiar și cu cardul.
Bacșișul e suma pe care clientul o lasă în plus față de consumație dacă dorește. Prin introducerea acestei legi, consumatorul nu e obligat să plătească acea sumă în plus, însă legea interzice firmelor să condiționeze serviciul sau bunul de acordarea unei sume în plus ca bacșiș.
Barurile sau restaurantele sunt obligate să înmâneze clientului o notă de plată, în prealabil emiterii bonului fiscal, în care sunt prevăzute rubrici destinate alegerii de către client a nivelului bacșișului oferit, între 0% și 15% din valoarea consumației. De asemenea, nota de plată trebuie să conțină și o altă rubrică în care clientul să poată înscrie suma oferită drept bacșiș, în valoare absolută, dacă acesta optează pentru acest mod de stabilire a valorii bacșișului acordat. De reținut este faptul că, le este interzis operatorilor economici să condiționeze, sub orice formă, livrarea de bunuri sau prestarea de servicii de acordare a bacșișului.
Ce se întâmplă în cazul în care clientul dorește să lase o sumă mai mare ca bacșiș, spre exemplu 20%, și folosește card bancar? Cornel Grama, consultant fiscal, a explicat că, ce poate face restaurantul sau barul dacă primește mai mult de 15%.
Ce spune Legea bacșișului
„Operatorii economici prevăzuți la alin. (1) au obligația de a înmâna clientului o notă de plată, în prealabil emiterii bonului fiscal, în care sunt prevăzute rubrici destinate alegerii de către client a nivelului bacșișului oferit, între 0% și 15% din valoarea consumației.Nota de plată trebuie să conțină și o altă rubrică în care clientul să poată înscrie suma oferită drept bacșiș, în valoare absolută, dacă acesta optează pentru acest mod de stabilire a valorii bacșișului acordat”, potrivit Legii 376/2022.
Cornel Grama spune că clientul poate lăsa bacșiș între 0 și 15% prin completarea acestuia pe nota de plată adusă înaintea eliberării bonului fiscal. „Aceasta evident poate depăși cei 15% pentru că legiuitorul nu văd să mă limiteze”, a mai spus consultantul fiscal, potrivit Hotnews.
Într-o astfel de situație, restaurantul are următoarele variante:
- Să includă suma rămasă ca venit salarial pentru angajați, caz în care se plătește impozit pe venit, contribuția la sănătate și la pensii.
- Să fie introduși în firmă, dar să plătească celelalte taxe pentru ei, cum ar fi TVA (plus alte taxe care se plătesc ulterior, de exemplu impozit pe profit/venit – după caz).
Secțiune Știri sub articolul principal
Știri recente din categoria Actualitate
Cum va fi vremea în Transilvania și celelalte regiuni din România până în 18 octombrie 2026: Episod de vară urmat de răcire. Prognoza meteo pe 2 săptămâni
Cum va fi vremea în Transilvania și celelalte regiuni din România până în 18 octombrie 2026: Episod de vară urmat de răcire. Prognoza meteo pe 2 săptămâni România se bucură de temperaturi neobișnuit de ridicate în primele zile ale intervalului 5–18 octombrie 2026, cu maxime de până la 28 de grade în vestul țării. Din […]
Începe vaccinarea antigripală în România: Cine poate face vaccinul gratuit și cine primește compensare 50%
Începe vaccinarea antigripală în România: Cine poate face vaccinul gratuit și cine primește compensare 50% Vaccinarea antigripală este recomandat să înceapă înainte de debutul sezonului rece, în special pentru persoanele cu risc crescut de a dezvolta forme severe și complicații. Vaccinul antigripal este gratuit pentru mai multe categorii de persoane, în timp ce românii cu […]
Navă turcească încărcată cu cereale, lovită de o dronă în Marea Neagră: Bilanțul incidentului grav
Navă turcească încărcată cu cereale, lovită de o dronă în Marea Neagră: Bilanțul incidentului grav O navă turcească, încărcată cu cereale, a fost lovită, luni, 5 octombrie 2026 de o dronă în Marea Neagră, în zona din sud-estul Platformei Pescăruş. Reprezentanţii Autorităţii Navale Române au anunţat că s-a produs un incendiu la bord, iar comandantul […]

