Rămâi conectat

Ştirea zilei

Drept la replică | Primăria Blandiana: „A fost numită o comisie care va stabili situația creată de nerespectarea clauzelor contractuale de către constructor”

Ziarul Unirea

Publicat

în

Drept la replică | Primăria Blandiana: „A fost numită o comisie care va stabili situația creată de nerespectarea clauzelor contractuale de către constructor”

Pentru o informare corectă și nepărtinitoare a cetățenilor față de cele relatate de societatea BIF Trans Mărișel în cuprinsul articolului apărut în ediția online a ziarului Unirea facem următoarele mențiuni:
Comuna Blandiana județul Alba încheiat cu societatea BIF TRANS MARISEL în anul 2019 contractul de lucrări cu nr. 1638 data 25.07.2019 având ca obiect CONSTRUIRE POD PESTE RÂUL MURES IN COMUNA BLANDIANA, JUDEȚUL ALBA.

Contractul de lucrări prevedea inițial o perioadă de execuție de 2 ani de la data emiterii ordinului de începere a lucrărilor. Termenul de execuție a fost prelungit succesiv până în anul 2023 din motive legate de pandemia COVID 19, timpul friguros aferent iernilor, lucrări suplimentare care au apărut pe parcurs și respectiv datorită nivelului apelor râului Mureș care în anumite perioade nu a permis efectuarea lucrărilor în albie sau în proximitatea acesteia.

La fel ca și în toate contractele de lucrări Graficul/graficele de execuție reprezintă documente anexe contractului care sunt obligatorii de respectat. În luna august a anului 2023 societatea executantă a emis un grafic de execuție actualizat prin care și-a asumat finalizarea lucrărilor în luna decembrie a anului 2023. Cu toate acestea în luna decembrie a anului 2023 lucrările nu depășeau stadiul de aprox. 60% din proiect. Nerespectarea graficului de execuție precum și alte motive de nerespectare a legislației în vigoare (pe care le vom prezenta mai jos) au determinat comuna Blandiana să nu mai prelungească contractul de lucrări cu societatea BIF TRANS MARISEL SRL.

Pe parcursul execuției lucrărilor, datorită condițiilor de mediu și a detaliilor tehnice proiectate a apărut necesitatea unor lucrări suplimentare fiind încheiate acte adiționale de suplimentare a valorii contractului de execuție inițial. Potrivit prevederilor legale (Art 39 alin. 5 din H.G. 395/2016) ” În cazul în care pe parcursul executării contractului de achiziţie publică se suplimentează valoarea acestuia, contractantul are obligaţia de a completa garanţia de bună execuţie în corelaţie cu noua valoare a contactului de achiziţie publică.”

Astfel S.C. BIF TRANS MARISEL S.R.L. avea obligația legală de a prezenta pentru fiecare act adițional o completare a scrisorii de garanție bancară cu suma aferentă garanției acordate conform procentajului din contract. Deși aceasta reprezintă obligația legală a societății și deși i s-a solicitat în repetate rânduri constructorului completarea garanției aceasta nu și-a îndeplinit această obligație legală. Mai mult, comuna Blandiana a întreprins toate demersurile de a reglementa situația și a solicitat inclusiv în luna decembrie prin adresa nr. 3408/12.12.2023 emiterea completării garației însă S.C. BIF TRANS MARIȘEL NU ȘI-A ÎNDEPLINIT ACEASTĂ OBLIGAȚIE LEGALĂ

Un alt motiv imputabil constructorului este că anumite lucrări din șantier au fost efectuate de către alte societăți decât cea a constructorului fără ca acestea să fie declarate ca și subcontractanți așa cum prevede legislația în vigoare.

În conformitate cu mențiunile CAIETULUI DE SARCINI pct. 8.1., care este anexa la contract și obligatoriu de respectat, se menționează următoarele obligații:
”Contractantul nu poate subcontracta și nici nu poate permite prezența unui terț pe perioada executării lucrărilor fără acordul scris al Autorității Contractante și sau fără să fi declarat subcontractantul în cadrul procedurii de atribuire o data cu depunerea ofertei.

În cazul necesității unui nou subcontractant solicitarea către autoritate trebuie să fie transmisă Autorității Contractante cu cel puțin 10 zile înainte de data programată pentru începerea lucrărilor de către subcontractant. Noul subcontractant trebuie să respecte cerințele documentației de atribuire.

Solicitarea pentru subcontractant trebuie transmisă Autorității Contractante împreună cu:

i. documentele care descriu activitățile subcontractate, calendarul de execuție și valoarea acestora;
ii. documentele care demonstrează capacitatea tehnică și profesională a subcontractantului de a executa lucrările subcontractate în conformitate cu cerințele Autorității Contractante;
iii. documentele care atestă numărul personalului subcontractantului și calificările acestora;
iv. descrierea sistemului de management al calității pe care subcontractantul îl va aplica pe perioada executării lucrărilor subcontractate.”

Deci în conformitate cu prevederile contractului (inclusiv anexele acestuia) contractantul avea obligația de a aduce la cunoștință comunei Blandiana implicarea unor terți în execuție lucrărilor în vederea verificării îndeplinirii cerințelor legale ale acestor executanți (coduri CAEN, plata obligațiilor către stat etc..)

Nerespectarea prevederilor legale și contractuale cu privire la subcontractanți reprezintă un alt motiv pentru care comuna Blandiana a decis să nu prelungească contractul de lucrări cu societatea executantă.

S.C. BIF TRANS MARISEL SRL, prin adresa nr. 3001 din 14.07.2023 a solicitat chiar ea prelungirea contractului până la data de 01.12.2023 și a înaintat un grafic de execuție în acest sens asumându-și finalizarea podului până la data de 01.12.2023. Conform prevederilor Contractului de lucrări nr. 1638/25.07.2019 pct. 6.1. Graficul de execuție reprezintă un document al contractului obligatoriu de respectat. S-a constatat nerespectarea nici a unei etape din acest grafic de către societatea constructoare.

Afirmațiile din cuprinsul articolului cum că UAT Blandiana nu a permis societatii BIF TRANS MARISEL sa facă decontările conform legii sunt complet nereale și mincinoase. Comuna Blandiana a achitat constructorului contravaloarea tuturor facturilor emise. De asemenea, comuna Blandiana a actualizat valoarea contractului cu executantul în conformitate cu prevederile legale instituite de O.G. 15/2021 și respectiv O.U.G 47/2022 -”Privind ajustarea prețurilor contractelor de achiziție publică/contractelor sectoriale/ contractelor de concesiune/acordurilor-cadru”.
Prin urmare în data de 13.07.2022 între UAT Blandiana s-a încheiat Actul adițional nr. 7 prin care valoarea contractului de execuție se actualizează potrivit formulei de ajustare reglementată de OUG 47/2022 și de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației. În concluzie, contrar afirmațiilor S.C. BIF TRANS MARISEL SRL valoarea contractului a fost ajustată conform prevederilor legale pentru a acoperii creșterea de prețuri din ultima perioada.

Executantul S.C. BIF TRANS MARISEL SRL, pe lângă faptul că nu și-a îndeplinit obligațiile legale și contractuale și pe lângă că a beneficiat de toate actualizările legale a solicitat comunei Blandiana actualizarea indicatorilor investiției în condițiile în care avea un contract încheiat în baza unei oferte (actualizate legal). Intenția SC BIF TRANS MARISEL a fost de a obține o actualizare a ofertei sale peste limita conferită de lege.

SC BIF TRANS MARISEL SRL afirmă în cuprinsul articolului faptul că ar fi terminat lucrările în perioada de 18 luni daca ” UAT Blandiana ar fi pus la dispoziție un buget corespunzător, conform realității pieței ” . Față de acestea menționăm faptul că UAT Blandiana a bugetat lucrarea conform ofertei executantului actualizată conform prevederilor legale și a actelor adiționale așa cum se procedează în situația tuturor contractelor de lucrări.

Prin urmare motivele care au stat la baza neprelungirii duratei contractului de lucrări a UAT Blandiana cu S.C. BIF TRANS MARISEL SRL sunt altele decât ceea ce a relatat acesta în cuprinsul articolului publicat în ziarul Unirea. De asemenea, pe parcursul execuției lucrarea a fost verificată de auditorii Curții de Conturi în mai multe etape în urma cărora societății BIF TRANS MARISEL i s-a adus la cunoștință faptul că nu poate deconta valori mai mari pentru lucrări decât cele ofertate inițial și actualizate prin actele adiționale, iar eventuale diferențe trebuie restituite.

În momentul de față, a fost numită prin Dispoziția primarului comunei Blandiana o comisie care va stabili situația creată de nerespectarea clauzelor contractuale de către constructor, va stabili necesitatea unei expertize pentru stadiul actual și va proceda la organizarea unei licitații publice pentru lucrările rămase de executat.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Ştirea zilei

Ştirea zilei

FOTO VIDEO   | Bontea Adelina și Cornea Alexandru, Miss și Mister, la Balul Bobocilor de la Colegiul Tehnic Apulum din Alba Iulia 2024

Cezar Lancrajan

Publicat

în

FOTO VIDEO   | Bontea Adelina și Cornea Alexandru, Miss și Mister, la Balul Bobocilor de la Colegiul Tehnic Apulum din Alba Iulia 2024 Balul Bobocilor de la Colegiul Tehnic Apulum din Alba Iulia, eveniment mult așteptat de toată lumea, s-a desfășurat anul acesta în data de 13 decembrie la Casa de Cultură a Studenților din […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea