Rămâi conectat
PSD Alba - Alegeri Locale 2024

Politică Administrație

Dorin Nistor: Guvernul când spune că dă, doar spune, când spune că ia, chiar ia!

Ziarul Unirea

Publicat

în

AUR - Alegeri Locale 2024

Guralivi mai sunt domnul Victor Ponta și alaiul său de miniștri și lăudători când vor să ne convingă de bunele decizii pe care guvernul le-a luat în sprijinul economiei! Iată, au scăzut taxa pe stâlp de la 1,5 la 1 la sută, au scăzut contribuțiile la asigurări sociale pe care le plătesc firmele, se propune scăderea TVA.

Dorin NistorCe mai freamăt, ce mai vuiet pentru buna comunicare a acestor măsuri menite să le facă viața ușoară și oamenilor de afaceri și angajaților lor! Da, doar că guvernul condus de Victor Ponta este aidoma împăratului din poveste, are o mână verde – aia cu care ia și una uscată, aia cu care dă.

E adevărat că guvernul a dat cu mâna aia uscată câte ceva, dar cu aia verde, cu aia cu care ia, să vedeți ce treabă bună face! Taxa pe stâlp, de exemplu, până să scadă, prima dată a fost inventată de domnul Ponta și ai săi. Asta ca să dau un exemplu binecunoscut. Sunt însă alte măsuri despre care omul simplu, alegătorul nu știe.

El trebuie informat pentru că trebuie să aleagă între siguranța locului său de muncă într-o economie sănătoasă sau între pomenile electorale care nu pot fi susținute pe termen lung, după care se va instala sărăcia.

Vă spuneam zilele trecute despre cum guvernul a băgat măna în bugetele locale îngreunând sau adesea chiar stopând dezvoltarea localităților. Acum vă aduc în atenție o altă situație aberantă cu care se confruntă de data aceasta economia. Ne aducem cu toții aminte cu câtă ușurință a crescut guvernul Ponta acciza la motorină și cum tot atunci promitea actualul guvern că firmelor care fac transport li se va restitui parte din acciză.

Făcând asta guvernul ar contribui la scăderea costurilor de producție și desfacere a produselor pe care dumneavoastră le cumpărați și ar contribui la soliditatea firmelor și la păstrarea sau chiar crearea de noi locuri de muncă. Frumos, dacă așa s-ar petrece lucrurile. Doar că situația este cu totul alta: acciza se plătește direct la pompă și guvernul își ia partea rapid și simplu, în schimb, pentru recuperarea unei părți din această acciză firmele trebuie să cheltuiască alți bani, nervi și timp.

Astfel unul dintre sectoarele cele mai bune ale economiei României, mă refer la transport, zona unde își desfășoară activitatea peste 40.000 de firme, din care în județul Alba sunt circa 700, este atacat exact în punctul care influențează cel mai mult costul serviciilor prestate, adică costul combustibilului.

În primul rând, datorită birocrației excesive între momentul adoptării OUG 14/2014 privind restituirea accizei la carburant, publicarea ei în Monitorul Oficial și apariția normelor de aplicare prin hotărâre de guvern au trecut trei luni, din 4 aprilie 2014, până în 9 iulie 2014. Trei luni în care acciza s-a încasat de către guvern dar trei luni pentru care restituirea nu se aplică. Va să zică guvernul a ”ciupit” puțin.

Ciupește mult mai mult exceptând de la restituirea accizei firmele care fac transport public local de persoane. Această exceptare aduce anual bugetului municipiului Alba Iulia o pierdere de 150.000 de lei, adică 1,5 miliarde de lei vechi! Rămân așadar să se ”bucure” (vedem mai jos cum stam cu bucuria) de restituirea accizei firmele care fac transport rutier de mărfuri cu autovehicule sau ansambluri de autovehicule destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri şi cu o greutate brută maximă autorizată de cel puţin 7,5 tone și transport de persoane, regulat sau ocazional.

Dintre acestea, majoritatea firmelor (respectiv cei care fac transport internațional) au început să alimenteze camioanele în străinătate și cer de acolo să li se restituie acciza pentru că valoarea restituită este puțin mai mare dar și pentru că se restituie foarte repede și foarte ușor. În România in schimb este nevoie ca firma să fie declarată eligibilă așa că pentru a obține acest statut trebuie să prezinte următoarele: actele firmei, actele care demonstrează proprietatea sau leasingul asupra mijocului de transoport care a utilizat combustibilul, licența de transport.

Odată demonstrată eligibilitatea se trece la solicitarea restituirii accizei, ceea ce însemnă: borderou cu alimentările pentru fiecare autovehicul, certificat fiscal care să arate că firma nu are datorii la bugetul local sau la bugetul consolidat al statului, licența de transport pentru fiecare autovehicul valabilă la data solicitării restituirii și, din nou, actele de proprietate sau de leasing pentru fiecare autovehicul.

Credeați cumva că odată ajunse cu actele la acest punct firmele își iau banii? Ei, aș! Urmează un lung șir de prevederi abuzive și restrictive astfel încât sumele pe care guvernul le restituie economiei să fie cât mai mici.

Așadar:

*dacă se solicită restituirea accizei acum pentru anul trecut trebuie să se facă dovada ca s-a alimentat combustibil cu carduri. Prin urmare cei care au pompă de incintă fără carduri sau alimenteaza de la firme autorizate de distribuție carburant, dar care nu utilizează carduri, NU  li se aprobă restituirea, ceea ce este un abuz, un tratament discriminatoriu.

*Dacă, de exemplu, o firmă și-a vândut sau casat autocamionul sau mijlocul de transport în comun în martie 2015, dar la folosit cu acte în regula în perioada aprilie 2014 februarie 2015, NU i se restituie acciza pentru ca NU este proprietar deși a fost la momentul cumpărării și utilizarii carburantului..

*Dacă licența de transport a unui autovehicul este expirată la data depunerii cereri de restituire, dar a fost valabilă în perioada pentru care a fost ceruta restituirea, NU se aprobă restituirea accizei.

*Dacă se solicită compensarea accizei cu alte impozite și taxe de la bugetul consolidat al statului NU se aprobă pentru că firmele sunt obligate să nu aibă datorii la momentul depunerii cereri. Teoretic o astfel de măsură este corectă, dar practic, după șase ani de criză economică ea nu este decât încă o piedică pe care guvernul o pune firmelor și la modul cel mai concret încă o condiție menită să-i descurajeze pe eventualii solicitanți, astfel încât guvernul să rămână cu cât mai mulți bani din acciză.

Cele puțin peste 400 de firme din Romania care au depus cereri de restituire a accizei până in Ianuarie 2015 au ghinionul ca nici până azi să NU își fi primit banii, deși termenul legal este de 45 zile. Mă întreb din ce motiv, de vreme ce premierul se laudă oricum , pentru cel ce vrea să-l asculte ,că are un o rezervă de peste 3 miliarde de lei la buget. Poate că așa a adunat-o, neplătind ceea ce el însuși a promis și legalizat.

*Deși toate firmele au cont în trezorerie, pentru a fi eligibile trebuie să își deschidă alt cont special pentru restiturea accizei!?! Care este explicația? Sau poate face parte tot din pachetul destinat descurajării celor care chiar s-au gândit că guvernul vrea cu adevărat să le restituie banii. Halal încurajare a dezvoltării economiei!

Dorin NISTOR, Președintele Comisiei de Buget-Finanțe a PNL Alba


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Politică Administrație

Politică Administrație

Drumul comunal DC 195 Bucerdea Vinoasă, din comuna Ighiu, urmează să fie reabilitat: Licitația de peste 2,5 milioane de lei, lansată pe SEAP

Bogdan Ilea

Publicat

în

Drumul comunal DC 195 Bucerdea Vinoasă, din comuna Ighiu, urmează să fie reabilitat: Licitația de peste 2,5 milioane de lei, lansată pe SEAP Primăria comunei Ighiu a publicat pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice, proiectul numit „Reabilitare drum comunal DC 195 Bucerdea Vinoasa, comuna Ighiu, judetul Alba,” prin care se dorește reabilitarea drumului comunal DC […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea