Rămâi conectat

Ştirea zilei

Artiştii din noul val devin tot mai vizibili

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

Expoziţia „4 ARTAB”, care a avut loc recent la Muzeul Naţional al Unirii a fost un preambul, respectiv un test de public, realizat de tinerii artişti albaiulieni din noul val. Succesul acesteia i-a îndreptăţit pe expozanţi să revină împreună cu alţi colegi şi să extindă dimensiunile comunicării lor, îmbogăţind-o printr-o mai mare diversitate, prin expoziţia „Colectiv urban”, ce a avut loc vineri, 19 noiembrie 2010, la Galeriile de artă din municipiul nostru. Curatorul şi prezentatorul acestei expoziţii, prof.dr. Traian Mârza, preşedintele Asociaţiei UAP Alba, care mi-a transmis informaţiile referitoare la tinerii ce au fost prezenţi cu lucrările lor la această expoziţie, mi-a dezvăluit numele acestora: Antonio Gabor, Daniel Bordeu, Dacian Hopârtean, Ionuţ Baic, Lucian Popa, Mihai Mârza, Silviu Străjan şi Marla (Ioana Cristea), dar a omis să-mi spună că expoziţia este, în acelaşi timp, un experiment. Aşa, cel puţin, l-am resimţit, atât eu cât şi alţi iubitori de artă, prezenţi la această manifestare, precum poetul Nicu Murgăşanu, av. Florin Bota (nelipsit la astfel de evenimente şi colecţionar împătimit) ş.a. Vorbesc despre experiment, deoarece lucrările expuse nu purtau eticheta cu numele autorului şi, prin urmare, multora dintre acestea le-am recunoscut paternitatea doar pentru că mai avusesem ocazia să văd lucrări semnate de unii dintre tinerii artişti: Dacian Hopârtean, Antonio Gabor şi Mihai Mârza. Sincer, deşi îl apreciez în mod deosebit pe Ionuţ Baic, de pildă, lucrările acestuia mi-au fost imposibil de identificat, cu atât mai mult cu cât el nici nu figurează în albumul editat cu acest prilej. Aşa cum nu figurează nici Marla (decât ca autoare a textului albumului), şi nici Daniel Bordeu… Aşadar, a fost un experiment de „recunoaştere” a autorilor după stil, după amprenta personală. Paradoxal, însă, poate că tocmai acest lucru îi face să devină tot mai vizibili…
Trebuie să recunosc, însă, că această expoziţie m-a determinat să privesc arta tinerei generaţii (şi pe ei, pe tineri, în general) cu alţi ochi. Am început să le înţeleg protestul vizual, îngrijorările, temerile, modul în care percep lumea aceasta în care diavolul şi bunul Dumnezeu sunt parcă jocuri pe computer, încât nu mai ştii dacă individul e stăpânul computerului şi al lumii sale, sau computerul este stăpânul. Două imagini m-au izbit prin expresivitatea lor: cobaiul de pe umărul unei femei ce se sufocă în mijlocul florilor (Antonio Gabor) şi „Madona” lui Mihai Mârza, înarmată cu câte un pistol în fiecare mănâ… Merită să vedeţi această expoziţie, pentru că numele acestor tineri vor mai fi auzite de multe ori în viitor, dar şi pentru că vă va îndemna să căutaţi un răspuns la o întrebare-reproş: „Oameni mari”, ce aţi făcut cu lumea asta?
Ioan HĂNŢULESCU


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Ştirea zilei

Ştirea zilei

VIDEO Georgiana Pavelescu, o tânără din Alba, ambasadoare a cântecului popular de pe Valea Sebeșului, la „Primăvara românească la Bruxelles”

Ziarul Unirea

Publicat

în

Georgiana Pavelescu, o tânără din Alba, ambasadoare a cântecului popular de pe Valea Sebeșului, la „Primăvara românească la Bruxelles” Georgiana Pavelescu, o tânără originară de pe Valea Sebeșului, județul Alba, a fost weekend-ul trecut ambasadoarea Cântecului Popular Românesc în cadrul evenimentului „Primăvara românească la Bruxelles”, eveniment prin care Europarlamentarul PSD, Victor Negrescu, continuă an de […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea