Rămâi conectat

Actualitate

25 noiembrie: Înceta din viață marele inventator român Henri Coandă, unul dintre pionierii aviației

Publicat

în

Cred că marea majoritate dintre noi am zburat măcar o dată cu avionul. Dar, dacă nu am avut această ocazie, cu siguranță am văzut avioane zburând, iar de fiecare dată când un aeroplan se deplasează deasupra norilor, trebuie să-i mulțumim lui Henri Coandă.

În această zi, în 1972, marele inginer și inventator român, Henri Coandă, membru al Academiei Române, înceta din viață la vârsta de 86 de ani.

Născut în București, la 7 iunie 1886, Henri Coandă a fost al doilea copil al unei familii numeroase, fiind fiul generalului Constantin Coandă, prim-ministru al României în 1918. În mod normal, și Henri Coandă urma să aibă o carieră militară. A terminat “Școala de ofițeri de artilerie, geniu și marină” din București și pentru puțin timp, a fost încadrat ca ofițer al unui regiment de artilerie. Henri Coandă nu era făcut pentru o viață cazonă și mulțumită tatălui său, generalul Coandă, reușește să părăsească armata. Primul lucru pe care l-a făcut după lăsarea la vatră a fost să plece într-o călătorie cu mașina până în Tibet. Cu totul, a parcurs ceva mai mult de 5.000 de kilometri.

Electrica Furnizare Discount

La întoarcere, s-a înscris la abia înființata “Școala superioară de aeronautică și construcții” din Paris, nou înființată în 1909, al cărei absolvent devine în anul următor 1910, ca șef al primei promoții de ingineri aeronautici.

Cu sprijinul inginerului Gustave Eiffel și savantului Paul Painlevé, care l-au ajutat să obțină aprobările necesare, Henri Coandă a efectuat experimentele aerodinamice prealabile și a construit în atelierul de carosaj al lui Joachim Caproni un avion fără elice, numit convențional Coandă-1910, pe care l-a prezentat la al doilea Salon internațional aeronautic de la Paris 1910.

Între 1911-1914 Henri Coandă a lucrat ca director tehnic la Uzinele de aviație din Bristol, Anglia și a construit avioane cu elice de mare performanță, de concepție proprie. În următorii ani se întoarce în Franța, unde a construit un avion de recunoaștere 1916 foarte apreciat în epocă, prima sanie-automobil propulsată de un motor cu reacție, primul tren aerodinamic din lume și altele.

Abia după efectuarea unor studii aprofundate, care au durat peste două decenii, cele întâmplate cu prilejul acestei încercări au fost materializate în ceea ce a intrat în istoria ştiinţei şi tehnicii sub numele de „Efectul Coandă“, cu numeroase aplicaţii în domeniul hidrodinamicii şi al aerodinamicii.

A fost unul dintre principalii „factori” care au contribuit la dezvoltarea industriei aeronautice postbelice, atât în Franța, cât și în Anglia. Numele lui este legat de multe premiere ale tehnicii secoluluii XX, îndeosebi datorită colaborării cu realizatorii modulelor lunare Apollo 11 și Apollo 12, datorită brevetelor obținute pentru arma fără recul, pentru desalinizarea apei de mare și multe altele.

În 1970, a fost primit membru al Academiei Romane, iar la 25 noiembrie 1972 a decedat, la vârsta de 86 de ani. A fost inhumat în cripta familiei General Coandă, aflată la Cimitirul Bellu din București.

Publicitate

Actualitate

Florin Roman se apără în scandalul plagiatului: „Și-au propus să îmi găsească nod în papură”

Publicat

în

Florin Roman se apără în scandalul plagiatului: „Și-au propus să îmi găsească nod în papură”

Ziarul Libertatea susține că a găsit, la Timișoara, un suport de curs identic și apărut cu cinci ani înainte de disertația de master a ministrului Digitalizării, Florin Roman. De asemenea, reprezentanţii USR spun că Florin Roman „şi-a plagiat lucrarea de masterat şi a minţit că a scris o carte” și îi cer demisia. Ministrul se apără și spune că acuzația de plagiat nu este fondată în cazul său.

„Plagiat înseamnă sa îți asumi parțial sau integral o lucrare științifică ceea ce nu am făcut niciodată. Drept urmare, acuzația de plagiat la adresa mea e nefondata.

Într-o lucrare de dizertație, de acum 10 ani, am inclus o parte din suportul de curs, pus la dispoziția studenților. La finalul dizertației, am inclus bibliografia folosită. Consider însă că orice aș spune pe acest subiect, inclusiv faptul ca profesorul Paraschiv confirmă că fost o lucrare bună, nu are nicio relevanță pentru cei care și-au propus să îmi găsească nod în papură/ să susțină o campanie de denigrare a mea/ sa dovedească fapte de care nu mă fac vinovat.

Electrica Furnizare Discount

CITEȘTE ȘI: Dacian Cioloș solicită DEMITEREA de „urgență” a lui Florin Roman, din cauza PLAGIATULUI: „Nu vă bateţi joc de comunitatea cercetătorilor români”

Aceasta e ultima mea intervenție pe acest subiect. Am lucruri mult mai importante de făcut decât sa răspuns la acuzații nefondate”, a spus Florin Roman.

Zilele trecute ministrul spunea că e supus presiunilor din toate părțile. Florin Roman a precizat că a fost amenințat inclusiv că familia să o să fie vizată: „Da, mi s-a spus să am mare grjă că cineva s-ar putea să meargă să discute cu fetița mea, să-mi abordeze … Deocamdată eu nu duc la chestiuni de genul ăsta, nu cred în ele și nu vor avea niciun rezultat”, a spus Roman.

Sursa: stiripesurse.ro

Citește mai mult

Actualitate

ACCIDENT rutier pe DJ 107 H, lângă Galda de Jos: Un pieton a fost LOVIT pe trecere de o mașină

Publicat

în

ACCIDENT rutier pe DJ 107 H, lângă Galda de Jos: Un pieton a fost LOVIT pe trecere de o mașină

La data de 8 decembrie 2021, în jurul orei 17.20, pe DJ 107 H, pe raza comunei Galda de Jos, un bărbat, de 31 de ani, din comuna Galda de Jos, în timp ce conducea un autoturism, a acroșat un bărbat, de 66 de ani, din comuna Berghin, care se deplasa, în calitate de pieton, pe marginea părții carosabile.

În urma accidentului rutier, pietonul a suferit leziuni corporale și a fost transportat la spital.

Atât conducătorul auto, cât și pietonul au fost testați cu aparatul etilotest, rezultatele fiind negative.

Electrica Furnizare Discount

Cercetările sunt continuate, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de vătămare corporală din culpă.

Citește mai mult

Actualitate

Taxele pentru mașinile vechi și poluante ar putea fi MAJORATE. Ce spune ministrul Mediului

Publicat

în

Taxele pentru mașinile vechi și poluante ar putea fi MAJORATE. Ce spune ministrul Mediului

Tanczos Barna, ministrul Mediului, spune că în România sunt înmatriculate mai multe mașini second hand, în comparație cu cele noi. „Degeaba investim noi foarte mult şi venim din partea statului cu acest sprijin către cei care cumpără maşini noi, dacă pe partea cealaltă înmatriculările se fac la liber”, a declarat Barna, care a adăugat că anumite taxe ar putea fi majorate, pentru descurajarea acestui fenomen.

Tanczos Barna a spus că în continuare sunt mai multe maşini second hand înmatriculate în România decât maşini noi, deși a fost făcut un efort financiar uriaș de statul român pentru a implementa Rabla Clasic și Rabla Plus.

„Degeaba investim noi foarte mult şi venim din partea statului cu acest sprijin către cei care cumpără maşini noi, dacă pe partea cealaltă înmatriculările se fac la liber.

Electrica Furnizare Discount

De aceea propun şi colegilor mei din coaliţie să avem în balanţă cele două măsuri: de stimul pentru maşinile noi şi de descurajare.

Descurajarea se face ori prin majorare de taxe, ori prin taxă nouă. Guvernul a spus că nu vom introduce taxe noi, rămâne varianta ca anumite taxe existente, în cazul maşinilor vechi şi foarte poluatoare, să fie majorate.”, a declarat ministrul Mediului, la B1 Tv.

El a afirmat că Guvernul poate creşte plafonul până la care pot fi impuse taxele locale pentru autovehicule poluante. În luarea unei astfel de decizii autorităţile trebuie să aibă în vedere că există categorii de persoane vulnerabile, care nu îşi permit achiziţionarea unei maşini mai scumpe, din cauza situaţiei financiare, iar acestea vor avea nevoie de „mai mult sprijin” din partea statului.

Tanczos a susţinut însă că există şi oameni care pot cumpăra un autoturism nou, dar care preferă să circule cu autovehicule înalt poluante care au motoare foarte puternice pentru că „nu vor să meargă cu o maşină nouă de altă categorie, pentru că este sub nivelul de reprezentare”.
Iancu Guda: Taxele mai mari nu sunt o problemă, dacă stimulezi un comportament sănătos pentru mediu

„Când vrei să stimulezi un comportament trebuie să vii cu programe de sprijin, discount-uri, dar și cu penalizare. Să vii cu taxe mai mari pe tot ce înseamnă proprietatea unei mașini, în special mașină veche, poluantă.

Cu cât e mai veche, cu atât taxa trebuie să fie mai mare.

Ideea de a crește taxele nu e neapărat o problemă, dacă stimulezi un comportament sănătos pentru mediu.

Nu orice taxa e bună, așa cum e cea de solidaritate, dar dacă ne gândim la protejarea mediului, e absolut esențial să fie și elemente pozitive, dar și negative.

Când cumperi o mașină trebuie să ai nevoie de ea, să ți-o permiți și să nu depășească 10% din avuția familiei”, a declarat Iancu Guda, realizatorul Emisiunii „Banii în Mișcare” – rubrică zilnică realizată și prezentată la Digi24.

Sursa: digi24.ro

Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare