Rămâi conectat

Opinii - Comentarii

Totul despre ITP 2023: Acte necesare, valabilitate, costuri, amenzi pentru inspecție expirată și cum verifici dacă a fost înregistrat la RAR

Ziarul Unirea

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

Totul despre ITP 2023: Acte necesare, valabilitate, costuri, amenzi pentru inspecție expirată și cum verifici dacă a fost înregistrat la RAR

În 2023, actele necesare pentru ITP  nu sunt foarte multe, procedura fiind una destul de simplă. Este bine de știut însă că valabilitatea și prețul pentru ITP variază în funcție de tipul și vechimea autovehiculului. Site-ul libertatea.ro a scris un articol exhaustiv despre toate regulile privind ITP-ul în anul 2023:

Potrivit legii, la fiecare inspecţie tehnică periodică – ITP, maşinile trec sau nu de verificare în funcţie de cât de grave sunt problemele tehnice pe care autoturismul le are. În cazul celor minore, legea prevede că se va putea trece de ITP. Dacă se constată deficiențe majore însă, proprietarul este obligat să le remedieze în termen de 30 de zile și să revină în service cu cele patru acte necesare ITP.

Acte necesare ITP în 2023

Lista cu acte necesare ITP în 2023 este una restrânsă și conține următoarele documente:

-Certificat de înmatriculare al autovehiculului (talonul auto) – original sau, după caz, autorizația provizorie de circulație
-Actul de identitate al conducătorului auto – original
-Poliță RCA (Asigurare de Răspundere Civilă Auto) valabilă la data inspecției – original
-Cartea de identitate a autovehiculului (CIV) – original-securizată de RAR

În cazul în care proprietarul este o societate de leasing se acceptă copie după cartea de identitate a autovehiculului ștampilată de proprietar cu mențiunea „conform cu originalul”.

Cât costă ITP în 2023

După ce știm lista cu acte necesare pentru ITP, mulți dintre noi ne întrebăm cât costă ITP-ul. Prețul pentru inspecția tehnică periodică poate fi între 110 și 200 de lei și variază în funcție de service-ul ales pentru realizarea ITP, dar și de tipul autoheviculului. Unele companii cer un tarif diferențiat în funcție de motorizare: benzină, diesel sau GPL.

Așadar, pentru un autoturism pe benzină sau diesel, prețul ITP ajunge undeva la 120-150 de lei.

Prețul ITP-ului în cazul unui microbuz, unei autoutilitare sau al unui autoturisme 4×4 poate varia între 160 și 200 de lei. În cazul motocicletelor sau mopedelor, costul ITP poate varia între 80 și 100 de lei.

Valabilitate ITP în 2023

Valabilitatea ITP-ului variază în funcție de vechimea autovehicului, dar și de gabaritul ori destinația de utilizare a acestuia:

-Mașini noi – ITP la 3 ani. Termenul pentru efectuarea primei inspecții se socotește de la data primei înmatriculări, iar pentru următoarea inspecție tehnică periodică, de la data celei precedente.

-Autovehicule care au mai puțin de 8 locuri – ITP valabil 2 ani

-Mașini mai vechi de 12 ani – ITP valabil 1 an

-Mașini destinate transportului de persoane în regim de taxi și auotevhicule care au mai mult de 8 locuri – ITP valabil 6 luni

-Autovehicule destinate transportului de mărfuri, având o masă totală maximă mai mare de 3.500 kg – ITP valabil 1 an;

-Autovehicule cu cel puțin 4 roți, destinate transportului de mărfuri, având o masă totală maximă ce nu depășește 3.500 kg – ITP valabil 1 an;

-Motociclete, mopede, autovehicule cu 3 roți și cvadricicluri- ITP valabil 2 ani;

Ce amendă se dă pentru ITP expirat

Atunci când un conducător auto circulă cu ITP expirat, acesta riscă o amendă între 1.305 și 2.900 de lei. În plus, îi va fi reținut și certificatul de înmatriculare al mașinii (talonul) și confiscate plăcuțele.

Un alt aspect important este că, în situația în care expiră ITP-ul, înmatricularea este suspendată automat. Așadar, dacă un conducător auto circulă cu ITP-ul expirat riscă și o amendă pentru condusul în timpul suspendării înmatriculării, valoarea total amenzii putând ajunge la 5.800 de lei.

Ce să verifici la mașină înainte de ITP

Ca să fii sigur că obții certificatul ITP, verifică mai întâi următoarele componente și accesorii ale mașinii:

-Discuri / Plăcuțe: să aibă destul material de fricțiune și să nu fie crăpate
-Conducte frână: să nu aibă segmente ruginite sau deteriorate
-Direcție: să fie reglat sistemul de direcție
-Anvelope: să corespundă ca dimensiune cu cele din cartea de identitate a mașinii
-Rugina: să nu fie rugină pe niciuna dintre zonele de caroserie: aripi, portiere, praguri
-Lumini: Toate luminile (faruri, lumini de semnalizare, lumini spate, lumini de avarie, lumini de poziție și de frână) trebuie să fie funcționale
-Jante și pneuri: jantele și pneurile nu trebuie să fie deteriorate și adâncimea benzii de rulare a pneurilor să fie este de cel puțin 2 milimetri
-Parbriz: să nu existe crăpături pe parbriz
-Stergătoare: să nu existe rupturi sau găuri în cauciucul de la stergătoare
-Lichid de spălare geamuri: să existe suficient lichid de spălare geamuri, pentru că este o condiție eliminatorie la ITP
-Combustibil și ulei de motor: să fie destul combustibil și ulei de motor pentru că se face o testare a nivelului de emisii
-Scaune și centuri de siguranță: centurile de siguranță să fie funcționale.
-Scaunul șoferului să poată fi reglat în față și în spate Claxon: Dacă nu funcționează claxonul, acesta trebuie reparat înainte de ITP
-Lumini de avertizare de pe panoul de instrumente: toate luminile de pe bord trebuie să se aprindă și să se stingă la introducerea cheii în contact.
-Vitezometrul trebuie să funcționeaze
-Placuțe de înmatriculare să fie curate și lizibile
-Pachet legislativ obligatoriu: trusa de prim ajutor, setul de triunghiuri reflectorizante, stingător și vesta reflectorizantă.

În ce situație nu se trece de ITP

Legea prevede că inspecția tehnică periodică poate fi trecută chiar și în cazul în care se constată deficiențe minore. Însă în cazul celor majore, proprietarul este obligat să remedieze problemele și să revină la inspecție.

Iată clasificarea problemelor tehnice, potrivit legii:

-deficiențe minore: deficiențele care n-au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau impact asupra mediului și alte neconformități minore;
-deficiențe majore: deficiențele susceptibile să compromită siguranța vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalți participanți la trafic și alte neconformități mai importante;
-deficiențe periculoase: deficiențele care constituie un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact asupra mediului.

Cum verifici dacă ITP-ul a fost înregistrat pe site-ul RAR

Posesorii de autovehicule au posibilitatea de a verifica pe site-ul Registrului Auto Român (www.rarom.ro) dacă inspecţia tehnică periodică (valabilă) a vehiculului deţinut este înregistrată în baza de date.

Acolo, ei vor completa seria Cărţii de Identitate a Vehiculului (CIV), sau seria caroseriei.

Dacă posesorii de vehicule sunt siguri că ITP-ul a fost corect efectuat într-o staţie autorizată de R.A.R. pentru această activitate, şi totuşi nu se regăsesc în baza de date a Registrului, ei pot completa un formular de sesizare.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Opinii - Comentarii

Opinii - Comentarii

Un tânăr din Alba participă la SERP Conf 2024, cel mai mare eveniment de SEO din Europa Centrala si de Est

Unirea Ziarul

Publicat

în

Un tânăr din Alba participă la SERP Conf 2024, cel mai mare eveniment de SEO din Europa Centrala si de Est. Ce discută profesioniștii în optimizarea pentru motoarele de căutare Iulian Ghișoiu, un tânăr din Sebeș, pasionat de SEO, fondator și general manager al TargetWeb, una dintre cele mai puternice agenții de Search Engine Optimization […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea