Actualitate
Șomaj tehnic: Cum se decontează banii de la stat și cine NU beneficiază de indemnizaţie
Șomaj tehnic: Cum se decontează banii de la stat și cine NU beneficiază de indemnizaţie
Angajații trimişi în şomaj tehnic sunt plătiţi cu 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, conform prevederilor din Ordonanţa de Urgenţă nr 111/2021. Bani sunt decontaţi de angajatori din bugetul asigurărilor pentru şomaj, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut.
Documentul sus-amintit prevede că măsura se aplică deocamdată până la finalul lunii decembrie 2021 şi nu se aplică bugetarilor.
Potrivit OUG 111/2021 nu beneficiază de indemnizaţia de şomaj salariaţii următorilor angajatori:
a) instituţii şi autorităţi publice, astfel cum sunt acestea definite prin Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prin Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare;
b) angajatorii care la data solicitării acordării acestor sume se află în faliment, dizolvare, lichidare sau care au activităţile suspendate sau asupra cărora sunt impuse restricţii din alte motive decât cele generate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2.
„În vederea acordării sumelor necesare plăţii indemnizaţiei (…), angajatorii depun, prin poşta electronică, la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, precum şi a municipiului Bucureşti în raza cărora îşi au sediul social o cerere semnată şi datată de reprezentantul legal însoţită de o declaraţie pe propria răspundere şi de lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizaţie, asumată de reprezentantul legal al angajatorului”, se arată în actul normativ.
Aceste cereri de decont, despre care se vorbeşte în ordonanţă, au fost publicate recent în Monitorul Oficial şi prevăd două situaţii în care angajatorul apelează la şomajul tehnic: una în care activitatea este întreruptă total sau parţial pe fondul măsurilor adoptate de autorităţi, iar al doua pentru situaţia în care activitatea este întreruptă din cauza numărului mare de infectări la locul de muncă.
Ordonanţa 111/2021 se aplică din luna curentă, ceea ce înseamnă că în noiembrie 2021 se pot depune primele cereri de decontare a şomajului tehnic.
„Documentele (…) se depun în luna curentă pentru plata indemnizaţiei din luna anterioară. Plata din bugetul asigurărilor pentru şomaj a indemnizaţiilor (…) se face în cel mult 15 zile de la depunerea documentelor”, se arată în ordonanţă.
Somajul tehnic pe fondul măsurilor luate de autorităţi
Astfel, angajatorii vor completa o cerere de decontare (publicată recent în Monitorul Oficial) în care se precizează numărul de persoane pentru care se cere decontarea şi suma totală (brut), precum şi perioada pentru care se cere.
Angajatorii vor completa şi o declaraţie pe propria răspundere privind întreruperea temporară a activităţii, total sau parţial, în contextul creşterii incidenţei răspândirii COVID-19 şi al măsurilor pentru diminuarea impactului tipului de risc prevăzute de hotărârile Guvernului pentru prelungirea stării de alertă pe teritoriul României.
În declaraţie se va menţiona activitatea şi codul CAEN aferent şi se vor enumera HG-urile pentru prelungirea stării de alertă ce cuprind măsurile din cauza cărora a fost întreruptă temporar activitatea – total sau parţial, nefiind obligatoriu ca angajatorul să oprească de tot activitatea, în toate departamentele şi sectoarele sale de activitate; potrivit ordinului, aici se indică inclusiv actele emise de administraţiile locale.
Tot angajatorul va întocmi şi o listă a persoanelor care urmează să beneficieze de indemnizaţia de şomaj tehnic decontată de stat, unde se trece inclusiv nivelul de educaţie a salariatului, salariul de bază brut, data suspendării contractului şi numărul de zile.
Toate aceste documente vor fi trimise prin mail agenţiilor judeţene pentru ocuparea forţei de muncă.
Şomaj tehnic din cauza numărului mare de infectări la locul de muncă
În cazul în care la locul de muncă se înregistrează mai multe cazuri de infectare cu Covid-19, iar DSP suspendă activitatea, în cererea trimisă agenţiei de plăţi se precizează, de asemenea, numărul de persoane pentru care se cere decontarea şi suma totală. Ataşat, de data aceasta, se trimite nu doar declaraţia pe propria răspundere şi lista beneficiarilor de indemnizaţie, ci şi copia deciziei de suspendare a activităţii emise de DSP.
În ordonanţă scrie că documentele se depun prin poştă electronică la agenţiile de ocupare a forţei de muncă.
Sursa: adevarul.ro
Actualitate
Modificări la Codul muncii: Cum vor fi angajații afectați de cele trei noi schimbări
Modificări la Codul muncii: Cum vor fi angajații afectați de cele trei noi schimbări
Recent, Guvernul a adus trei modifcări ale Codului muncii, printr-o Ordonanță de urgență.
Ordonanța a modificat Legea nr. 367/2022 privind dialogul social și Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, modificări care au fost deja publicate în Monitorul Oficial, ceea ce înseamnă că deja se aplică.
Prima dintre modificări privește concediul de îngrijitor. Conform noilor prevederi, pe durata perioadei concediului de îngrijitor salariații au dreptul la zile libere plătite, care nu se includ în durata concediului de odihnă anual și constituie vechime în muncă și în specialitate.
O a doua modificare privește negocierea colectivă. Mai precis, este vorba despre negocierea colectivă la nivel de unitate care este obligatorie, cu excepția cazului în care angajatorul are încadrați mai puțin de 10 salariați.
În sfârșit, a treia modificare este cea care privește soluționarea conflictelor de muncă. În vederea promovării soluționării amiabile și cu celeritate a conflictelor individuale de muncă, la încheierea contractului individual de muncă sau pe parcursul executării acestuia, părțile pot cuprinde în contract o clauză prin care se stabilește că orice conflict individual de muncă se soluționează pe cale amiabilă, prin procedura concilierii.
În cazul în care părțile au încheiat numai o înțelegere parțială, precum și în cazurile prevăzute la alin. (9) lit. b) și c), orice parte se poate adresa instanței competențe cu respectarea prevederilor art. 269, în vederea soluționării în totalitate a conflictului individual de muncă.
Soluționarea conflictelor
Cauzele referitoare la conflictele individuale de muncă și conflictele colective de muncă se soluționează în prima instanță de către tribunal.
Cererile referitoare la cauzele prevăzute mai sus se adresează tribunalului în a cărei circumscripție reclamantul își are domiciliul, reședința sau locul de muncă ori, după caz, sediul.
Dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute de Codul de procedura civilă pentru coparticiparea procesuală activă, cererea poate fi formulată la instanța competență pentru oricare dintre reclamanți.
Actualitate
Vouchere de 2.000 de lei: Cine va primi ajutorul de la stat. Sumele vor intra pe card zilele viitoare
Vouchere de 2.000 de lei: Cine va primi ajutorul de la stat. Sumele vor intra pe card zilele viitoare
Potrivit Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, româncele care urmează să dea naștere în anul 2023 vor intra în posesia unor tichete sociale în valoare de 2.000 lei. Suma de bani va fi acordată sub formă de tichete pe suport electronic, pentru trusouri, în primele 3 luni de la nașterea copiilor.
Citește și: BONURI DE MASĂ 2023: Valoarea tichetelor crește de la 1 iulie
Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene anunţă luni că a efectuat astăzi plăţile aferente trusourilor pentru nou- născuţi pentru un număr total de aproximativ 10.000 beneficiari cupluri mamă – copil din toată ţara, sumele urmând a fi virate pe cardurile beneficiarilor în cursul zilelor viitoare. Ajutorul este finanţat prin Programul Operaţional Ajutorarea Persoanelor Dezavantajate şi are un buget total de 12 milioane euro.
Ministrul Investiţiilor, Marcel Boloş afirmă că, prin Programul Operaţional Ajutorarea Persoanelor Defavorizate (POAD) au acordat sprijin pentru aproximativ 4 milioane de persoane vulnerabile din România, fie sub formă de carduri sociale pentru alimente, carduri de energie, pachete cu alimente sau vouchere educaţionale.
”Astăzi am virat banii pentru peste 10.000 de trusouri destinate mamelor cu nou-născuţi, iar în câteva zile cei 2.000 vor ajunge pe cardurile beneficiarilor. Pentru că mamele au nevoie de sprijin emoţional şi fizic în primele luni de la naşterea copilului, care necesită multă atenţie şi grijă, iar temerile de ordin financiar ar trebui să fie ultima lor precopare. Sunt bani care asigură tinerelor mame produsele de bază pentru îngrijirea copiilor precum îmbrăcăminte, produse de igienă şi lapte praf, acestea pot fi achiziţionate din unităţile partenere în program. Prin Programul Incluziune şi Demnitate Socială 2021 – 2027, bugetul destinat măsurilor dedicate mamelor şi copiilor în situaţii dificile este de 450 de milioane de euro şi cuprinde, pe lângă sprijinul material direct precum sumele pentru trusoul nou născutului, şi alte tipuri de intervenţii precum creşterea oportunităţilor pe piaţa muncii pentru femei, finanţarea cursurilor de recalificare, decontarea costurilor de transport, rechizite, hrană, îmbrăcăminte şi încălţăminte pentru cei mici”, a declarat ministrul Marcel Boloş.
Citește și: Vouchere de vacanță 2023 pentru toți angajații din domeniul public
În perioada 2024 – 2027, bugetul total destinat cuplurilor mamă – nou născut este de 120 milioane euro, mai precizează instituţia. Valoarea nominală a unui tichet social pe suport electronic pentru nou-născuţi este de 2.000 de lei şi se acordă mamelor care au născut începând cu anul 2022, dar nu mai târziu de trei luni de la naşterea copilului, dacă sunt se încadrează în următoarele categorii: Mame care beneficiază de venit minim garantat prin dispoziţie scrisă a primarului; Mame care fac parte din familii beneficiare de alocaţie pentru susţinerea familiei; Mame aflate în situaţii de risc; Victime ale calamităţilor, ale violenţei domestice, persoane dependente şi altele asemenea şi/sau care se află în situaţii deosebite de vulnerabilitate; Mame care nu deţin acte de identitate şi nu pot accede la drepturile civile; Mame minore. Potrivit Ministerului Investiţiilor, lista destinatarilor finali pentru fiecare localitate este întocmită de serviciul public de asistenţă socială şi trimise instituţiei prefectului, care centralizează listele la nivelul fiecărui judeţ, iar tichetele sociale pe suport electronic pentru nou-născuţi se emit de către unităţile autorizate de Ministerul Finanţelor şi pot fi utilizate numai pentru achiziţionarea produselor de îngrijire pentru nou-născuţi, în reţeaua unităţilor afiliate programului, în termen de şase luni de la data emiterii acestuia.
”Pot fi achiziţionate, prin intermediul acestor tichetele electronice, produse precum: îmbrăcăminte, lenjerie, sac de dormit, scutece, produse pentru igienă (şampon, săpun, unguent), comprese sterile, termometru, lapte praf de la de la comercianţii parteneri Edenred, compania care a câştigat procedura de achiziţie publică pentru furnizarea cardurilor pe care se încarcă sprijinul. Conform listelor transmise de autorităţile locale, judeţele cu cei mai mulţi beneficiari (cupluri mamă – copil) ai ajutorului de 2.000 lei pentru trusouri sunt Bacău, Suceava şi Iaşi”, se menţionează în comunicat.
În perioada 2024 – 2027, tichetele sociale destinate mamelor cu nou născuţi vor fi finanţate prin Programul Incluziune şi Demnitate Socială, bugetul total dedicat acestei măsuri fiind de 120 milioane euro. Valoarea tichetului va fi în continuare de 2000 de lei şi se va acorda într-o tranşă unică pentru fiecare nou-născut, pe o perioadă de 4 ani (2024-2027).
Alte forme de sprijin destinate mamelor şi copiilor din medii defavorizate, în perioada 2021 – 2027 sunt: Servicii de consiliere şi sprijin material adresat copiilor aflaţi în situaţii de vulnerabilitate, cu o finanţare totală de 160 milioane de euro incluzând aici acoperirea costurilor de transport, rechizite, hrană pentru îmbrăcăminte şi încălţăminte, activităţi educative, activităţi de prevenire si combatere a comportamentelor negative; Măsuri pentru sprijinirea ocupării în rândul mamelor, printre care amenajarea unor spaţii destinate supravegherii şi îngrijirii copiilor cu vârstă preşcolară sau pentru crearea de parteneriate cu entităţi specializate care oferă servicii de îngrijire copii, precum şi pentru utilizarea unor forme de muncă noi sau flexibile, consiliere vocaţională, acompaniere în vederea inserţiei socio-profesionale – bugetul total alocat fiind de 41 milioane de euro; Măsuri cu o alocare totală de 80 milioane de euro destinate familiilor monoparentale; Sprijin pentru mamele din comunităţile de romi, bugetul destinat acestora fiind de 44 milioane de euro.
Ce categorii de femei beneficiază de sprijin. Astfel, categoriile de persoane care primesc respectivul sprijin, potrivit ordonanței de urgență sunt:
Mamele cărora le‑a fost stabilit dreptul la venitul minim garantat;
Mamele din familii beneficiare de alocație pentru susținerea familiei;
Mamele cu dizabilități;
Mamele aflate temporar în situații critice de viață, precum victime ale calamităților, ale violenței domestice, persoane dependente și/sau care se află în situații deosebite de vulnerabilitate, stabilite prin ancheta socială întocmită de autoritățile publice cu atribuții în domeniul asistenței sociale;
Mame și care nu dețin acte de identitate și nu pot accede la drepturile civile;
Mamele minore;
Mamele – cetățeni străini sau apatrizi proveniți din zona conflictului armat din Ucraina.
Sursa: romaniatv.ro
Actualitate
OUG pentru creșterea salariilor, publicată în Monitorul Oficial. Marcel Ciolacu, apel către dascăli să revină la clase
OUG pentru creșterea salariilor, publicată în Monitorul Oficial. Marcel Ciolacu, apel către dascăli să revină la clase
Marcel Ciolacu, apel către dascăli să revină la clase pentru a încheia anul școlar
Ordonanța de Urgență care prevede creșterea salariilor profesorilor și personalului nedidactic a fost publicată în Monitorul Oficial. „Fac apel către dascăli să revină la clase pentru a încheia cu bine acest an școlar”, scrie pe Facebook liderul PSD, Marcel Ciolacu.
„Ordonanța de creștere imediată a veniturilor profesorilor și personalului nedidactic a fost publicată în Monitorul Oficial. Dar acest lucru trebuie completat printr-o reformă consistentă a salarizării din sistemul de învățământ. Iar asta se va întâmpla chiar de anul viitor, când viitoarea lege a salarizării unitare va fi aplicată. Voi continua să am toată deschiderea pentru dialog și pentru găsirea unor soluții realiste și aplicabile, care să aducă mai multă dreptate în sistemul de învățământ. Acesta este doar primul pas! Mai mult, mi-am asumat clar că viitorul Guvern va continua – cu și mai multă forță – să redea respectul și demnitatea cuvenite dascălilor. Fac apel către dascăli să revină la clase pentru a încheia cu bine acest an școlar! Discuțiile asupra problemelor legitime din sistem trebuie să continue, însă este vorba și de viitorul copiilor. De aceea, toate examenele trebuie să se desfășoare conform programărilor anunțate”, scrie pe Facebook Marcel Ciolacu.
Salariul net al unui profesor cu studii superioare gradul didactic 1 și peste 25 de ani vechime crește de la 3.985 de lei la 4.707 lei
La această creștere se adaugă sporul de suprasolicitare neuropsihică 10% și, după caz, creșteri salariale pentru dirigenție, inclusiv pentru educatori și profesori pentru învățământ primar (10%), învățământ special (15%), învățământ simultan (între 7 și 20%), predare în zone izolate (între 3 și 20%), predare în penitenciar (15%), gradația de merit (25%).
Salariul net al unui profesor cu studii superioare de lungă durată cu definitivat și 5-10 ani vechime se majorează de la 2.713 lei la 3.365 lei.
Venitul net al unui profesor cu studii superioare de lungă durată debutant crește de la 2.376 lei la 2.956 lei.
-
Opinii - Comentariiacum 21 de ore
MESAJE, FELICITĂRI și URĂRI de La mulți ani pentru copii
-
Ştirea zileiacum 20 de ore
1 Iunie, Ziua Copilului: Cum a luat naștere sărbătoarea și ce semnificație are această dată
-
Opinii - Comentariiacum 13 ore
1 IUNIE, prima zi de vară în calendar: Ce nu e bine să faci în luna lui CIREȘAR. Tradiții și obiceiuri
-
Actualitateacum 22 de ore
Vouchere sociale 2023: Când intră în luna iunie următoarea tranșă de 250 de lei pe card
-
Sportacum 23 de ore
GT Sport Alba Iulia, calificare în etapa superioară la Under 19 după victoria de la Copșa Mică
-
Ştirea zileiacum 23 de ore
LIVE VIDEO| Emoții și bucurie la final de clasa a XII-a. Festivitatea de absolvire a elevilor Colegiului Național ”Horea, Cloșca și Crișan” din Alba Iulia