Șomaj tehnic: Cum se decontează banii de la stat și cine NU beneficiază de indemnizaţie
Șomaj tehnic: Cum se decontează banii de la stat și cine NU beneficiază de indemnizaţie
Angajații trimişi în şomaj tehnic sunt plătiţi cu 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, conform prevederilor din Ordonanţa de Urgenţă nr 111/2021. Bani sunt decontaţi de angajatori din bugetul asigurărilor pentru şomaj, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut.
Documentul sus-amintit prevede că măsura se aplică deocamdată până la finalul lunii decembrie 2021 şi nu se aplică bugetarilor.
Potrivit OUG 111/2021 nu beneficiază de indemnizaţia de şomaj salariaţii următorilor angajatori:
a) instituţii şi autorităţi publice, astfel cum sunt acestea definite prin Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prin Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare;
b) angajatorii care la data solicitării acordării acestor sume se află în faliment, dizolvare, lichidare sau care au activităţile suspendate sau asupra cărora sunt impuse restricţii din alte motive decât cele generate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2.
„În vederea acordării sumelor necesare plăţii indemnizaţiei (…), angajatorii depun, prin poşta electronică, la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, precum şi a municipiului Bucureşti în raza cărora îşi au sediul social o cerere semnată şi datată de reprezentantul legal însoţită de o declaraţie pe propria răspundere şi de lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizaţie, asumată de reprezentantul legal al angajatorului”, se arată în actul normativ.
Aceste cereri de decont, despre care se vorbeşte în ordonanţă, au fost publicate recent în Monitorul Oficial şi prevăd două situaţii în care angajatorul apelează la şomajul tehnic: una în care activitatea este întreruptă total sau parţial pe fondul măsurilor adoptate de autorităţi, iar al doua pentru situaţia în care activitatea este întreruptă din cauza numărului mare de infectări la locul de muncă.
Ordonanţa 111/2021 se aplică din luna curentă, ceea ce înseamnă că în noiembrie 2021 se pot depune primele cereri de decontare a şomajului tehnic.
„Documentele (…) se depun în luna curentă pentru plata indemnizaţiei din luna anterioară. Plata din bugetul asigurărilor pentru şomaj a indemnizaţiilor (…) se face în cel mult 15 zile de la depunerea documentelor”, se arată în ordonanţă.
Somajul tehnic pe fondul măsurilor luate de autorităţi
Astfel, angajatorii vor completa o cerere de decontare (publicată recent în Monitorul Oficial) în care se precizează numărul de persoane pentru care se cere decontarea şi suma totală (brut), precum şi perioada pentru care se cere.
Angajatorii vor completa şi o declaraţie pe propria răspundere privind întreruperea temporară a activităţii, total sau parţial, în contextul creşterii incidenţei răspândirii COVID-19 şi al măsurilor pentru diminuarea impactului tipului de risc prevăzute de hotărârile Guvernului pentru prelungirea stării de alertă pe teritoriul României.
În declaraţie se va menţiona activitatea şi codul CAEN aferent şi se vor enumera HG-urile pentru prelungirea stării de alertă ce cuprind măsurile din cauza cărora a fost întreruptă temporar activitatea – total sau parţial, nefiind obligatoriu ca angajatorul să oprească de tot activitatea, în toate departamentele şi sectoarele sale de activitate; potrivit ordinului, aici se indică inclusiv actele emise de administraţiile locale.
Tot angajatorul va întocmi şi o listă a persoanelor care urmează să beneficieze de indemnizaţia de şomaj tehnic decontată de stat, unde se trece inclusiv nivelul de educaţie a salariatului, salariul de bază brut, data suspendării contractului şi numărul de zile.
Toate aceste documente vor fi trimise prin mail agenţiilor judeţene pentru ocuparea forţei de muncă.
Şomaj tehnic din cauza numărului mare de infectări la locul de muncă
În cazul în care la locul de muncă se înregistrează mai multe cazuri de infectare cu Covid-19, iar DSP suspendă activitatea, în cererea trimisă agenţiei de plăţi se precizează, de asemenea, numărul de persoane pentru care se cere decontarea şi suma totală. Ataşat, de data aceasta, se trimite nu doar declaraţia pe propria răspundere şi lista beneficiarilor de indemnizaţie, ci şi copia deciziei de suspendare a activităţii emise de DSP.
În ordonanţă scrie că documentele se depun prin poştă electronică la agenţiile de ocupare a forţei de muncă.
Sursa: adevarul.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Românii pot achita facturile și diverse taxe, direct la poștaș: Plăți instant cu cardul Poșta Română a încheiat un parteneriat cu CEC Bank și Visa, care prevede posibilitatea plății serviciilor cu cardul la domiciliu, în toată țara. Soluția a fost testată, iar începând de astăzi, 12 decembrie 2024, românii pot achita instant cu cardul direct […]
Secțiune Articole Similare
-
Opinii - Comentariiacum 17 ore
12 decembrie: Sfântul Spiridon, cel ce pleacă din raclă pentru a ajuta credincioșii care îl cheamă prin rugăciune
-
Actualitateacum 4 zile
9 decembrie: Zămislirea Sfintei Fecioare Maria de către Sfânta Ana
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
10 decembrie: Ziua internațională a drepturilor omului
-
Actualitateacum 5 zile
8 decembrie – Ziua Constituției României
-
Oameni şi locuriacum 3 zile
10 decembrie: Sfinții Mucenici Mina, Ermoghen și Eugraf, pomeniți în calendarul creștin ortodox
-
Actualitateacum 18 ore
12 decembrie 1916: Consiliul de Miniștri a aprobat transferul Tezaurului României în Rusia