Ortodocşii din Alba vor referendum: credincioşii Arhiepiscopiei Alba Iuliei sunt împotriva trecerii la Mitropolia Ardealului!

Mircea Trifu - Primar Alba Iulia

    La începutul acestui an, s-a scris despre deciziile forurilor de conducere ale Arhiepiscopiei Alba Iuliei, prin care acestea se pronunţau cu privire la trecerea, din punct de vedere al jurisdicţiei canonice, de la Mitropolia Albei, Crişanei şi Maramureşului, cu sediul la Cluj-Napoca, la Mitropolia Ardealului, cu sediul la Sibiu. La rândul său, Adunarea Eparhială a Arhiepiscopiei Alba Iuliei s-a pronunţat, în data de 21 ianuarie, în favoarea trecerii arhiepiscopiei la Mitropolia Ardealului. De curând, la începutul acestei luni, Patriarhia Română a explicat printr-un comunicat că prin rearondare se echilibrează o jurisdicţie teritorială. Tot la începutul acestei luni, în perioada 8-9 februarie, s-a realizat un sondaj de opinie pe un eşantion de 1.021 indivizi din Mitropolia Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului şi alte câteva sute persoane din judeţele Alba, Mureş şi Bihor. Potrivit rezultatelor sondajului de opinie, 96 la sută dintre cetăţenii intervievaţi din judeţ susţin că sunt religioşi şi 92 la sută dintre respondenţii din Mitropolia Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului au spus că sunt persoane religioase. 56 la sută dintre albaiulienii intervievaţi au auzit de iniţiativa Arhiepiscopiei Alba Iuliei, de a trece de la Mitropolia Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului la Mitropolia Ardealului, iar dintre locuitorii mitropoliei amintite 51 la sută cunosc acest fapt.
Întrebaţi dacă ar fi de acord ca arhiepiscopia de care aparţin să se mute la o altă mitropolie, 64 la sută dintre cei intervievaţi, din judeţ şi 65 la sută dintre cei din mitropolie au spus „NU”. Totuşi, 17 la sută dintre albaiulieni şi tot atâţia din cei din mitropolie spun că le este indiferent, iar 17 la sută din persoanele din Alba şi 14 la sută dintre cei din mitropolie sunt de acord cu această mutare. 67 la sută dintre albaiulienii cuprinşi în acest sondaj susţin că această măsură ar avea un impact negativ asupra enoriaşilor, iar 22 la sută susţin că efectul va fi pozitiv. De subliniat faptul că 60 la sută din albaiulieni sunt de părere că e nevoie de un referendum, iar 33 la sută nu consideră că se impune o astfel de acţiune. Cei 60 la sută susţin că vor fi prezenţi la referendum, alţi 24 la sută din albaiulieni spun că probabil vor veni, 5 la sută – probabil nu, iar 9 la sută nu vor participa la referendum. Din cei prezenţi la referendum 77 la sută vor vota împotriva mutării arhiepiscopiei la Mitropolia Ardealului, iar 23 la sută sunt de acord cu această mutare. La nivelul mitropoliei, 63 la sută din cei intervievaţi susţin că vor vota împotriva mutării episcopiei. Reamintim că rearondarea teritorială a Mitropoliei Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului va fi discutată de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române (BOR), care se va reuni în 16-17 februarie a.c. (A.D.T.)

Pro România - Ține cu ALBA
ELIT
PMP - Alegeri Locale 2020
USR-Plus - Oameni ca tine schimbă Alba în bine

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419

Must de Jidvei

13 Comentarii

Costel* 14 februarie 2012 at 15:32

Ne punem cu popii, dumnelor sunt Biserica , noi enoriasii suntem buni numai cand la dam bani si sponsorizari acestora. Majoritatea preotilor nu vor la Sibiu pentru IPS Laurentiu nu prea seamana cu IPS Andrecut … daca nu ma credeti intrebati pe preotul Todoran … sau pe perotul Adam …

costelus 15 februarie 2012 at 9:47

Mai costele, de ce faci afirmatii fara acoperire???? De ce mentionezi numele pr. Todoran? Pr. Todoran nu a facut si nu va face niciodata afirmatii de genul acesta. De ce doriti sa-i stricati imaginea buna pe care o are in Alba Iulia? Cum poti sa minti in halul asta si sa faci jocurile obscure ale altcuiva?

benedict 666 14 februarie 2012 at 16:14

afaceri bisericesti …..inca o galusca pentru prostime

asda 14 februarie 2012 at 16:32

sss

mates 14 februarie 2012 at 16:46

irneu asta tocmai petru acest scop a fost inscaunat …ce conteaza ce vor enoriasii!!!

Aurelian 14 februarie 2012 at 17:05

Cu-i nu-i place sa treaca la Mitropolia Clujului, nu nicu un bai!

Aurelian 14 februarie 2012 at 23:12

De fapt in ultimul timp ai dreptul sa-ti alegi medicul de circumscriptie, nu stiu cine te poate oprii sa-ti alegi popa si cultul, care iti place!

creştinul 14 februarie 2012 at 22:04

eu propun să trecem peste criză şi sărăcie cu banii şi averea BOR care este stat în stat.Preotia a devenit o meserie, cea mai bănoasă meserie, iar BOR a devenit SRL, aceşti popi cu atâtea probleme, când să se mai roage?

Aurelian 15 februarie 2012 at 0:37

Mi-e personal imi este indiferent unde este sediul Mitropoliei, nu l-am avut la inima pe +Bartolomeu, pe +Ionica, si nu mor de dragul lui +Irineu, dar mi se pare ca articolul impotriva lui +Irineu este scris la comanda lui +Ionica!

Irineu Mitocanul necinsteste parastasul de un an al Inaltului Bartolomeu

O sa imi incep textul spunandu-va ca sunt un mare prost. Un foarte mare prost. Caci in momentul in care Sfantul Sinod cauta un inlocuitor pentru locul lasat gol de Bartolomeu, l-am sustinut din tot sufletul si cu credinta in mai bine pe Irineu Bistriteanul.

Am gresit si imi cer scuze tuturor cititorilor, asa se cade.

Scriam AICI un text care este in mare parte adevarat: Irineu Bistriteanul este un om educat, un om al cartii.

Dar unde-i minte multa, e si prostie pe masura – mereu uit asta.

Ce s-a intamplat, poate stiti, poate nu: un grup de prelati adunati in jurul noului Arhiepiscop de Alba-Iulia, Irineu Bistriteanul, doreste “ruperea” Albei de Mitropolia Clujului si “rearondarea” la Mitropolia Ardealului cu sediul la Sibiu.

Despre legitimitatea acestei reechilibrari dintre cele doua mitropolii putem discuta mult si bine, nu asta e problema.

Socheaza insa ca cel mai fervent sustinator al acestei “ruperi” de Cluj este un om care a stat 20 de ani in preajma Inaltului Bartolomeu, ma refer la Irineu Bistriteanul.

Gestul in sine este unul lipsit de onoare si de bun simt.

Lipsit de onoare, fiindca Irineu Bistriteanul a fost mai bine de doua decenii un episcop iubit de clujeni.

Lipsit de bun simt, fiindca Irineu Bistriteanul a facut acest gest cu graba omului bolnav de razbunare care nici macar nu a asteptat sa treaca ziua parastasului de un an al Inaltului Bartolomeu.

Pentru toate aceste motive, de-acum inainte il voi numi IPS Irineu Mitocanul.

Sa-i fie rusine lui Irineu Mitocanul ca intineaza memoria lui Bartolomeu Anania si ca este stegarul celor ce vor sa rupa Mitropolia Clujului, ca este purtatorul de cuvant al eternilor scandalagii ai ortodoxiei transilvanene!

Rusine sa-i fie lui Irineu Mitocanul ca-si bate joc de iubirea pe care i-au purtat-o clujenii 20 de ani!

Rusine sa-i fie carturarului Irineu Mitocanul, caci slovele nu l-au facut mai bun, ci mai negru si mai uscat de invidie: pacatul trufiei nu se iarta nici macar inaltilor prelati!

M-am gandit mult in momentul alegerii lui Andrei Andreicut in scaunul de Mitropolit.

M-am gandit ca poate stie Dumnezeu ce face. A stiut.

Caci Irineu Mitocanul si-a dat acum masura caracterului gaunos, ne-a dovedit ce om plin de frustrari este: ar fi nenorocit Clujul.

De aia ma simt dezamagit de mine: ca existau si inainte semnele tradarii, semnele vicleniei, semnele orgoliului sau bolnavicios. Am judecat cu sufletul si am scris o prostie mare cat prostia lui Irineu Mitocanul. Imi cer iertare inca o data.

Sfantul Sinod va decide in februarie daca Arhiepiscopia Alba Iulia va trece de sub jurisdictia Mitropoliei Clujului sub cea a Ardealului, cu sediul la Sibiu. Laurentiu Streza, Mitropolitul Ardealului, e foarte apropiat de Preafericitul Daniel, va insista mult pe “relocare”.

Dar si “ruperea” Clujului in aceste vremi tulburi e un semn periculos dat enoriasilor.

Seamana cu articolele scrise de fostii profesori a lui +Ionica, de la Sibiu, cand +Ionica s-a rupt de Mitropolia Sibiului!

Aurelian 15 februarie 2012 at 0:42

Inalti prea sfintitii isi slala „sutanele” in presa, prin interpusi:

Irineu Mitocanul necinsteste parastasul de un an al Inaltului Bartolomeu

O sa imi incep textul spunandu-va ca sunt un mare prost. Un foarte mare prost. Caci in momentul in care Sfantul Sinod cauta un inlocuitor pentru locul lasat gol de Bartolomeu, l-am sustinut din tot sufletul si cu credinta in mai bine pe Irineu Bistriteanul.

Am gresit si imi cer scuze tuturor cititorilor, asa se cade.

Scriam AICI un text care este in mare parte adevarat: Irineu Bistriteanul este un om educat, un om al cartii.

Dar unde-i minte multa, e si prostie pe masura – mereu uit asta.

Ce s-a intamplat, poate stiti, poate nu: un grup de prelati adunati in jurul noului Arhiepiscop de Alba-Iulia, Irineu Bistriteanul, doreste “ruperea” Albei de Mitropolia Clujului si “rearondarea” la Mitropolia Ardealului cu sediul la Sibiu.

Despre legitimitatea acestei reechilibrari dintre cele doua mitropolii putem discuta mult si bine, nu asta e problema.

Socheaza insa ca cel mai fervent sustinator al acestei “ruperi” de Cluj este un om care a stat 20 de ani in preajma Inaltului Bartolomeu, ma refer la Irineu Bistriteanul.

Gestul in sine este unul lipsit de onoare si de bun simt.

Lipsit de onoare, fiindca Irineu Bistriteanul a fost mai bine de doua decenii un episcop iubit de clujeni.

Lipsit de bun simt, fiindca Irineu Bistriteanul a facut acest gest cu graba omului bolnav de razbunare care nici macar nu a asteptat sa treaca ziua parastasului de un an al Inaltului Bartolomeu.

Pentru toate aceste motive, de-acum inainte il voi numi IPS Irineu Mitocanul.

Sa-i fie rusine lui Irineu Mitocanul ca intineaza memoria lui Bartolomeu Anania si ca este stegarul celor ce vor sa rupa Mitropolia Clujului, ca este purtatorul de cuvant al eternilor scandalagii ai ortodoxiei transilvanene!

Rusine sa-i fie lui Irineu Mitocanul ca-si bate joc de iubirea pe care i-au purtat-o clujenii 20 de ani!

Rusine sa-i fie carturarului Irineu Mitocanul, caci slovele nu l-au facut mai bun, ci mai negru si mai uscat de invidie: pacatul trufiei nu se iarta nici macar inaltilor prelati!

M-am gandit mult in momentul alegerii lui Andrei Andreicut in scaunul de Mitropolit.

M-am gandit ca poate stie Dumnezeu ce face. A stiut.

Caci Irineu Mitocanul si-a dat acum masura caracterului gaunos, ne-a dovedit ce om plin de frustrari este: ar fi nenorocit Clujul.

De aia ma simt dezamagit de mine: ca existau si inainte semnele tradarii, semnele vicleniei, semnele orgoliului sau bolnavicios. Am judecat cu sufletul si am scris o prostie mare cat prostia lui Irineu Mitocanul. Imi cer iertare inca o data.

Sfantul Sinod va decide in februarie daca Arhiepiscopia Alba Iulia va trece de sub jurisdictia Mitropoliei Clujului sub cea a Ardealului, cu sediul la Sibiu. Laurentiu Streza, Mitropolitul Ardealului, e foarte apropiat de Preafericitul Daniel, va insista mult pe “relocare”.

Dar si “ruperea” Clujului in aceste vremi tulburi e un semn periculos dat enoriasilor.

Costel* 15 februarie 2012 at 12:28

@ Aurelian-e ce fac popii este treaba lor. Noi tot la Dumnezeu ne rugam si cand popii vin la Boboteaza patim taxele. Problemele acestea cu reprezentantii Domnului sunt mai putin importante … important este sa traiasca Traaian Basescu ca pana la primavara cand vine dezghetul atat dumnealui cat si prietenii dumnealui din sistem sa suga si ultimul milimetru de vlaga pe care il mai are tarisoara noastra. Deci sa traiasca mult iubitul nostru Conducator pentru ca pana pleaca sa aiba „straita” plina.

un crestin 15 februarie 2012 at 8:56

O parte din aceste comentarii sunt ale unor preoti. DUREROS. Pentru ca in ecste mesaje se vede ura. Asta ar trebui sa propovaduiasca preotii? Daca au ceva impotriva de ce nu scriu cu numele adevarat. Iar dac n-o fac pentru ca le este frica de repercursiuni, atunci nu mai conteaza de ce mitropolie apartine biserica. Datorita conducatorilor actuali ai bisericii, aceasta institutie a devenit o rusine nationala. In sondaje biserica apare ca institutia cu cea mai mare incredere a romanilor, dar de fapt romani cred in dumnezeu, nu si in biserica sau preoti.

omul 15 februarie 2012 at 8:57

asa este.

Comentariile sunt oprite