Rămâi conectat
S&D Europarlamentare 2024

Cultură Educație

Oana Badea este în grevă japoneză

Alexandra Mates

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

12.451 de elevi la nivel național nu pot beneficia de bursele promise! 271 sunt din județul Alba

„12.451 elevi la nivel național, 271 din județul nostru, s-au înscris în învățământul profesional dar nu pot beneficia de bursele promise deși la nivel național s-a constatat că există un mare interes al elevilor și agenților economici pentru acest program în primul an de aplicare.

Gabriel Pleșa vă urează Paște Fericit!

Deși au trecut deja 5 săptămâni de la începerea anului școlar, bursele pentru elevii din învățământul profesional nu pot fi acordate din lipsă de reglementare. Mai mult chiar, putem vorbi despre o tăcere suspectă.

Guvernul Ponta nu și-a găsit timp pentru a emite o HG  care era deja redactat în minister din luna aprilie.

La întrebarea firească a elevilor cu privire la această facilitate anunțată prin OM 3168 din 3 februarie 2012, singurul răspuns pe care școala îl poate oferi este ”nu se știe încă nimic”. Să conteze oare faptul că acest program a fost inițiat de altcineva decât cei care conduc astăzi educația? Reamintim prevederea legală în vigoare: art. 22 din OM 3168 ”(1)Elevii care optează pentru învăţământul profesional reglementat prin prezenta metodologie pot beneficia de susţinere financiară prin programe naţionale de protecţie socială, care vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului, în conformitate cu prevederile legale. (2)Pe durata pregătirii practice organizate la operatorul economic/instituţia publică, partenerul de practică poate acorda sprijin financiar elevilor, în condiţiile legii.”

Nu există nicio comunicare oficială pentru elevii din învățământul profesional. Un lucru este cert: ar fi greșit să se renunțe la bursă instituită pentru susținerea elevilor și implicit a familiilor acestora în situația în care au optat pentru dobândirea unei meserii prin programul ”Alege-ți drumul!” numai pentru că a nu ai avut tu această idee.

D-na ministru, la dezbaterea moțiunii, și-a luat angajamentul ca în această săptămână să redacteze hotărârea de guvern.

Câteva date sunt relevante credem pentru opinia publică. Domeniul ”mecanic” ocupă aproximativ 50% din total opțiuni în învățământul profesional. Datele ministerului arată că 21% din absolvenții claselor a IX-a din acest domeniu au ales continuarea studiilor în acest an școlar în învățământul profesional, renunțând la studiile liceale. Altfel spus au ales dobândirea unei meserii prin acest program de doi ani. Au ales să parcurgă mai multă practică pentru învățarea cu adevărat a meseriei.

”Fabricarea produselor din lemn” este un alt domeniu atractiv pentru cei care au ales să dobândească o meserie prin acest program. 27,6% din absolvenții clasei a IX-a din domeniul respectiv renunțând la ruta liceală pentru învățământ profesional.

20,4 din numărul absolvenților de clasa a IX-a din domeniul ”industrie și pielărie” au ales continuarea studiilor în învățământul profesional, alți 18,6% din elevii care au finalizat clasa a IX-a liceu în domeniul ” construcții, instalații și lucrări publice” preferând învățământul profesional.

Alegerea făcută de elevi și părinții acestora, conturează practic o soluție mult mai bună de creștere a reușitei școlare alta decât inventarea unor forme artificiale de bacalaureat. Reușita școlară trebuie să fie similară cu integrarea pe piața muncii, cu găsirea unui loc de muncă în domeniul de pregătire și nicidecum nu trebuie să însemne doar obținerea unei diplome urmată de șomaj. Totodată, la ce bun un petic de hârtie atâta timp cât nu ai competențe pentru domeniul respectiv?

Învățământul profesional care a debutat în acest era așteptat de elevi, părinți și profesori după eșecul SAM – urilor făcute și desfăcute de d-na Andronescu. Este de asemenea rezultatul dialogului centrat pe construirea de soluții împreună cu mediul de afaceri. Elemente structurale de mare atractivitate au stat la baza acestei oferte educaționale iar acestea sunt: dobândirea unei calificări profesionale care îţi permite să obţii mai rapid un loc de muncă( pentru că faci practică la angajator) şi să ai un venit mai devreme decât colegii tăi, care optează pentru bacalaureat; beneficiezi, prin intermediul unui program naţional de susţinere a învăţământului profesional, de o bursă de studiu lunară în cuantum de 200 RON; în clasa a X –a pregătirea teoretică este de 40% iar cea practică 60%, în timp ce în clasa a XI-a 25% teorie, 75% practică; dobândești certificatul de calificare profesională cu care te poți angaja în România sau UE precum și certificat de finalizare a învățământului obligatoriu.

Aproximativ 13000 elevi la nivel național au ales să dobândească o meserie și așteaptă ca programul ”Alege-ți drumul” să meargă mai departe cu bursa promisă cu tot.

Sunt în grevă japoneză până la soluționarea situației.”


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Cultură Educație

Cultură Educație

24 aprilie: Începe vernisajul „Materie și Icoană” la Muzeul Municipal „Ioan Raica”. Ateliere de pictare a icoanelor pentru elevi

Bogdan Ilea

Publicat

în

24 aprilie: Începe vernisajul „Materie și Icoană” la Muzeul Municipal „Ioan Raica”. Ateliere de pictare a icoanelor pentru elevi Din data de 24 aprilie până în 15 mai, sebeșenii dornici vor putea participa la vernisajul „Materie și Icoană”, organizat la Muzeul Municipal „Ioan Raica.” Se vor realiza mai multe ateliere pentru învățarea elevilor vechea tehnică […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea