Lotul 3 al autostrăzii Orăştie – Sibiu. Alunecările de teren şi exproprierile au amânat finalizarea până în vara anului viitor

Paul Voicu - Primar 2020

La Aciliu va fi finalizat cel mai înalt viaduct din ţară

De departe cel mai sensibil tronson al Autostrăzii Orăştie – Sibiu rămâne lotul 3 Cunţa (judeţul Alba) – Sălişte (judeţul Sibiu). Aici există zone puternic afectate de alunecări de teren de-o parte şi de alta a celei mai impresionante lucrări, viaductul de la Aciliu, şi din cauza cărora constructorul italian Impregilo a acumulat cele mai mari întârzieri. Potrivit constructorului, stadiul lucrărilor este de circa 72%. Aceasta înseamnă că, din păcate, luna viitoare vor fi inaugurate doar trei loturi din cele patru ale Autostrăzii Orăştie – Sibiu, respectiv loturile 1, 2 şi 4.
Ministrul Marilor Proiecte, Dan Şova, a vizitat săptămâna trecută şantierul şi s-a întâlnit cu reprezentanţii Impregilo, noul termen de finalizare a celor 22,25 kilometri fiind mai – iunie 2014. Constructorul s-a angajat însă să finalizeze porţiunea Cunţa – Apoldu, care nu a fost afectată de alunecări, mai repede, adică până la sfârşitul acestui an, însă aceasta nu va fi dată în folosinţă decât la finalizarea întregului tronson. Mai ales că la Apoldu, unde este proiectat un nod rutier, nu există ieşire directă la DN1, ci doar o intersecţie de drumuri judeţene, ceea ce nu ar uşura cu nimic traficul pentru şoferii care decid să coboare de pe autostradă la nodul rutier de la Apoldu.
De la alunecările de teren au decurs şi alte probleme care au apărut odată cu găsirea şi aprobarea noilor soluţii tehnice – exproprieri suplimentare şi defrişări. În momentul de faţă, constructorul aşteaptă publicarea în Monitorul Oficial a ultimei tranşe de exproprieri pentru a putea continua lucrările. Toate acestea au produs nu numai bătăi de cap, ci şi costuri suplimentare de cel puţin 20% din valoarea totală a proiectului, costuri ce vor fi suportate de statul român.

ELIT
  • Dealuri întregi mutate pentru prevenirea alunecărilor de teren

Alunecările de teren, produse de-o parte şi de alta a viaductului de la Aciliu nu au fost prevăzute înainte de atribuirea contractelor, astfel că italienii de la Impregilo au fost luaţi prin surprindere. Directorul adjunct de şantier, ing. Cristian Petria, a povestit că nu puţine au fost cazurile când alunecările de teren au apărut într-o fază avansată a lucrărilor, pe diverse porţiuni între Apoldu de Jos şi Sălişte.

“Ce construiam noaptea găseam surpat a doua zi dimineaţă sau, şi mai grav, ne trezeam cu fisuri chiar înainte să turnăm stratul de balast la drum, cam ca în povestea cu meşterul Manole”, a povestit Cristian Petria. Astfel, pe porţiuni întregi, constructorul a fost nevoit să refacă lucrările de la zero şi de câte trei ori. De-abia în primăvara acestui an, prin aprilie 2013, CNADNR a aprobat una dintre soluţiile tehnice propuse de constructor şi găsite în urma unor studii geologice pentru rezolvarea problemei alunecărilor de teren. Practic, este vorba despre modificarea pantei taluzurilor astfel încât înclinaţia foarte mică a acestora să nu mai permită alunecările de teren, şi de drenarea întregii zone. Pentru aceasta este nevoie de mutarea efectivă a cinci dealuri. În zona Aciliu – Sălişte, după viaductul de la Aciliu pe sensul de mers Sebeş – Sibiu, soluţia tehnică găsită a fost construirea unui tunel lung de 250 de metri pe porţiunea unde au loc alunecări de teren. Aici nu a fost posbilă crearea acelor taluzuri cu înclinaţie mică din cauza volumului prea mare de pământ care ar fi trebuit dislocat, având în vedere că peretele debleului are o înălţime de 50 de metri. Aceste lucrări suplimentare au determinat şi exproprieri suplimentare dar şi defrişarea unei porţiuni de pădure între Apoldu de Jos şi Sălişte, alţi doi factori care au produs la rândul lor întârzieri majore. “Practic, pe acest troson de autostradă discutăm despre trei tranşe de exproprieri: prima a fost pentru culoarul de 70 de metri proiectat iniţial pentru autostradă, a doua tranşă a avut loc când s-au creat debleele şi a treia acum, ca urmare a găsirii soluţiei tehnice care ne-a forţat să ne extindem şi mai mult de-o parte şi de a alta a drumului. Gândiţi-vă că doar pe pământul ce a trebuit expropriat sub viaductul de la Aciliu au existat 267 de proprietari”,a mai explicat directorul adjunct de şantier. La acestea s-au adăugat şi întârzierile de circa 2 luni provocate de lucrările de descărcare arheologică la cele 5 situri aflate pe traseul acestui tronson.

Mihail David - 2020

Conform reprezentantului firmei Impregilo, tunelul de la Aciliu care va fi executat de către Collini va avea o lungime de aproximativ 250 m si va fi amplasat mult mai jos de locul unde se află acum utiliajul (vezi Foto), destul de aproape de intrarea/ieşirea pe viaduct, porţiune pe care volumul de pământ care ar trebui dislocat este foarte mare (vezi galeria foto)

  • Viaductul de la Aciliu, cel mai înalt din România, aproape finalizat

Viaductul de un kilometru de la Aciliu este cel mai înalt viaduct din ţară. Are o înălţime de 80 de metri, iar pentru fixarea pilonilor în pământ s-a forat la o adâncime de circa 40 de metri. Potrivit constructorului, realizarea acestui viaduct a reprezentat o provocare pe care a reuşit să o ducă la capăt cu succes. La acest moment viaductul este finalizat în proporţie de peste 90%, în sensul că s-a turnat asfaltul şi se lucrează la montarea parapeţilor de protecţie.

  • Lotul 3 al Autostrăzii Orăştie – Sibiu în cifre

Tronsonul 3 al Autostrăzii Orăştie – Sibiu, de la Cunţa (judeţul Alba) la Sălişte (judeţul Sibiu) are o lungime de 22,25 km din care doar 1,6 kilometri se găsesc pe teritoriul judeţului Alba, iar restul pe teritoriul judeţului Sibiu. Antreprenor general este Impregilo SpA. Din cauza lucrărilor foarte complexe, lotul 3 are cea mai mare valoare de contractare din cele patru tronsoane – 604,7 milioane de lei, fără TVA, la care se adaugă 20% din valoarea totală din cauza lucrărilor neprevăzute apărute pe parcurs. Aici au fost construite cinci poduri, 19 podeţe metalice, 18 podeţe casetate, un pasaj, un tunel, un viaduct (Aciliu), un nod rutier (Apoldu de Jos), un spaţiu de parcare şi servicii. În total, pentru realizarea lucrărilor sunt prevăzute a fi excavate 5 milioane metri cubi de pământ. Pe tronsonul 3 al autostrăzii lucrează circa 400 de muncitori. (articol preluat din ediţia tipărită a ziarului „Unirea”. Autor Ioana PITICARIU, Foto: Dragoş SUCIU)

[Gallery not found]

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419

4 Comentarii

Vali 14 noiembrie 2013 at 23:11

Superb reportajul, bine documentat. Am totusi o singura intrebare: cine sunt cretinii care au propus traseul asta ce trece prin aceste zone cu masive alunecari de teren?? Chiar nu mai sunt geologi in tara asta?

Toto Sibiu 15 noiembrie 2013 at 8:36

Va felicit pentru a nu stiu a cata oara pentru implicarea in constructia autostrazii izbavitoare. Jurnalistii din Sibiu de unde sunt si eu, sunt cam comozi sau nu ii prea intereseaza, doar un singur ziar Turnul Sfatului mai da cate o stire cand si cand dar fara sa prezinte ceva concret si de aceea la cafeaua de dimineata citesc ziarul Unirea. Bravo Albanezilor.

apolitic 17 noiembrie 2013 at 18:58

jurnalistii din sibiu..au centura cu autostrada pe cand cei de la alba lulia daca vor sa tranziteze sebesul asteapta la cozi…

popa 15 noiembrie 2013 at 16:47

Bun articolul si documentat. Continuati tot asa.

Comentariile sunt oprite

Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Acceptă Mai mult...