Rămâi conectat

Actualitate

ITP 2021: Care sunt regulile după care se va face inspecția tehnică periodică. Ce amenzi riscă șoferii

Ziarul Unirea

Publicat

în

Automobilele înmatriculate în România pot circula pe drumurile publice cu condiția ca starea lor tehnică să respecte prevederile legislației rutiere în vigoare. Astfel, pentru a se asigura că mașinile aflate în circulație respectă niște cerințe minime de siguranță, autoritățile le verifică, la diverse intervale de timp, de principiu, în funcție de vechimea vehiculului, în cadrul inspecției tehnice periodice (ITP).

După cum stabilește Ordonanța Guvernului nr. 81/2000, sunt supuse ITP-ului doar mașinile înmatriculate sau înregistrate în România, nu și cele înmatriculate în alte țări. Prin această inspecție tehnică, autoritățile vor să se asigure că mașinile care circulă pe drumurile publice din România sunt sigure din punct de vedere tehnic.

Obligația de a efectua inspecția tehnică revine deținătorului certificatului de înmatriculare sau de înregistrare.

Deținătorul certificatului de înmatriculare sau înregistrare este, conform Ordonanței Guvernului nr. 81/2000, „persoana juridică sau fizică pe al cărei nume este înmatriculat/ înregistrat vehiculul”.

CITEȘTE ȘI: Înmatriculare auto 2021: Care este procedura de urmat și ce documente sunt necesare

Legislația în vigoare prevede că, în 2021, mașinile de uz personal, adică nu cele folosite pentru transportarea persoanelor sau mărfurilor, trebuie să facă inspecția o dată la doi ani. Există totuși o excepție, și anume este vorba despre mașinile cu vârsta de peste 12 ani, deținătorii acestora fiind nevoiți să le prezinte la ITP anual.

În schimb, autovehiculele destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune, cele folosite ca taxi sau pentru închiriere, precum și cele pentru școala auto care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri trebuie să treacă ITP-ul la șase luni.

Totodată, mașinile noi trebuie să facă primul ITP la trei ani de la înmatriculare. Termenul pentru efectuarea primei inspecţii se socoteşte de la data primei înmatriculări, iar pentru următoarea inspecţie tehnică periodică, de la data celei precedente.

Mașinile utilizate pentru transportul de persoane care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune, autovehiculele utilizate pentru transportul de persoane în regim de taxi și în regim de închiriere se supun primei inspecții tehnice periodice la un an, dar doar dacă la data primei înmatriculări în România au fost noi.

În urma inspecției tehnice, autovehiculele trec de inspecție doar dacă au, cel mult, defecte mici. Dacă însă mașinile sunt identificate la verificări cu defecte majore sau defecte periculoase, mașinile nu trec de inspecție, iar proprietarii sunt nevoiți să le repare în cel mult 30 de zile.

Definițiile celor trei categorii de defecte sunt următoarele:

– deficiențe minore: deficiențele care n-au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau impact asupra mediului și alte neconformități minore;
– deficiențe majore: deficiențele susceptibile să compromită siguranța vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalți participanți la trafic și alte neconformități mai importante;
– deficiențe periculoase: deficiențele care constituie un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact asupra mediului.

Un alt aspect de care ar trebui să țină cont șoferii este că, în situația în care ITP-ul unei mașini expiră, înmatricularea acesteia este suspendată automat. Astfel, potrivit Codului rutier, dacă un conducător auto circulă cu o mașină al cărui ITP a expirat, riscă atât o amendă pentru lipsa ITP-ului valabil, cât și una pentru condusul în timpul suspendării înmatriculării, valoarea totală a amenzii putând ajunge la 5.800 de lei.

Sursa: avocatnet.ro


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

Scădere abruptă pe bursă după anunțul măsurilor fiscale, anunțate de premierul Ilie Bolojan: BET, cel mai accentuat declin din ultimele două luni

Ziarul Unirea

Publicat

în

Scădere abruptă pe bursă după anunțul măsurilor fiscale, anunțate de premierul Ilie Bolojan: BET, cel mai accentuat declin din ultimele două luni Indicele BET, principalul indicator al Bursei de Valori București (BVB), a înregistrat miercuri, 2 iulie 2025, un recul de 1,7%, cel mai accentuat declin din 5 mai 2025 încoace, pe fondul reacției negative […]

Citește mai mult

Actualitate

Patronii firmelor din România, nemulțumiți de măsurile fiscale anunțate de Bolojan: ”Criza bugetară nu se rezolvă prin supraimpozitarea mediului privat”

Ziarul Unirea

Publicat

în

Patronii firmelor din România, nemulțumiți de măsurile fiscale anunțate de Bolojan: ”Criza bugetară nu se rezolvă prin supraimpozitarea mediului privat” Confederația Patronală Concordia, organizație prezidată de Dan Șucu și din care provine și consilierul prezidențial Radu Burnete, și-au exprimat miercuri, 2 iulie 2025,  „profunda îngrijorare și nemulțumire” față de pachetul de măsuri fiscale anunțat de Executiv, […]

Citește mai mult

Actualitate

ANM trage un semnal de alarmă:  Nou episod de caniculă severă, în luna iulie, în România

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

ANM trage un semnal de alarmă:  Nou episod de caniculă severă, în luna iulie, în România Adiministrația Națională de Meteorologie (ANM) avertizează că, România intră într-un nou episod de caniculă severă, cu temperaturi care vor atinge și chiar vor depăși 36 de grade Celsius, în special în sudul și sud-estul țării. Potrivit Elenei Mateescu, directorul […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Copyright © 2004 - 2025 Ziarul Unirea