Rămâi conectat

Politică Administrație

Foștii consilieri Gheorghe Iviniș și Eugen Popa, țapi ispășitori în caz de pierdere a unor milioane de euro din bugetul județului Alba

Publicat

în

Cel mai păgubos și totodată complicat litigiu în care este implicat Consiliul Județean Alba – cel privind “atribuirea nelegală a unor trasee județene din Programul de transport public județean de persoane 2008 – 2013”, cunoscut opiniei publice ca “Dosarul transportatorilor” – a înregistrat joi, 25 februarie, un nou episod.

Consilierii județeni au votat un proiect de hotărâre, probabil pentru a crea loc de justificări și spațiu de manevră, prin care, în cazul în care justiția va obliga Județul Alba să plătească daune compensatorii și morale de aproximativ 13 milioane de lei, solicitate in instanta de trei firme de transport, Consiliul Județean sa demareze diligențele pentru recuperarea potențialei pierderi din bugetul public. Adică demarează o acțiune civilă, cunoscută sub termenul juridic de acțiune în regres, prin care, în situația în care administrația județeană devine bună de plată, să se poată îndrepta pentru recuperarea banilor publici înspre “cei responsabili”. Iar în opinia Consiliului Judetean și a consilierilor din Alba, responsabili de ceea ce s-ar putea întâmpla in acest caz cu bugetul județului s-ar face Gheorghe Iviniş și Eugen Popa, doi foști consilieri județeni din perioada licitației traseelor de transport judeţean de persoane prin curse regulate pentru perioada 2008-2013. Pe aceștia doi s-au hotărât aleșii județeni să dea toată vina în cazul în care justiția ar da drept de cauză firmelor de transport. Și tot de la ei să încerce să acopere și gaura în sacul cu bani publici. Sau măcar să aibă o explicație la dezastru și să arate că au luat din timp măsuri.

Scurtă prezentare a cazului:

Elit - Gustul Desăvârșit

Trei firme de transport, respectiv SC Arion Trans SRL, SC Transgilyen SRL și SC Man Tours SRL, solicită în instanță obligarea Judeţului Alba (Consiliului Județean Alba) la plata unor sume considerabile cu titlu de daune interese, daune moratorii şi daune morale – despăgubiri însumate în valoare de peste 13 milioane de lei (circa 2,9 milioane de euro) – sumele reprezentând conform calculelor acestor trei societăți, prejudiciul cauzat de atribuirea nelegală către alte firme a unor trasee de transport public de persoane, care, așa cum a stabilit deja Tribunalul Cluj, ar fi trebuit să le revină lor.

Reclamantele –  SC Arion Trans SRL, SC Transgilyen SRL, SC Man Tours SRL – au pretins că daunele interese reprezintă un beneficiu nerealizat, o estimare a veniturilor pe care le-ar fi obţinut dacă ar fi operat pe traseele pentru care au licitat în cadrul şedinţei de atribuire aferentă Programului de transport public judeţean de persoane prin curse regulate pentru perioada 2008-2013 în Judeţul Alba.

Incompatibilități și conflicte de interese, așa cum se susține în raportul de specialitate al CJ Alba

O parte dintre licențele de transport pe traseele pentru care au licitat cele trei societăți de transport ce se judecă cu Consiliul Județean Alba au fost atribuite firmei unuia dintre consilierii județeni de la acea vreme, respectiv Iviniş Gheorghe Ioan, care avea în același timp și calitatea de acționar la S.C. VOLTRANS S.A., societatea desemnată câştigătoare”. Incompatibil a fost găsit și Popa Eugen, care în perioada licitației, era și consilier județean și acţionar la firma de transport SC ATTRANS SA.

Incompatibilitățile celor doi aleși la data adoptării celor două hotărâri de Consiliu Judeţean (H.C.J. 69/2008 şi H.C.J. 108/2008) “privind aprobarea atribuirii pentru executare a serviciului de transport public judeţean de persoane prin curse regulate, în gestiune delegată”  a cântărit decisiv în soluția instanței Tribunalului Cluj, care le-a consatat nulitatea de drept.

În considerentele Sentinţei civile nr.3965/2012 s-a reţinut de către instanţă ca motiv de nelegalitate a Hotărârii Consiliului Judeţean Alba nr.69/.27.03.2008, incompatibilitatea consilierilor judeţeni Iviniş Gheorghe Ioan şi Popa Eugen„ care nu aveau dreptul legal să ia “parte la deliberare şi la adoptarea hotărârilor consilierul judeţean care, fie personal, fie prin soţ, soţie, afini sau rude până la gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial in problema suspusă dezbaterilor consiliului local. Hotărârile pronunţate cu încălcarea prevederilor enunţate sunt nule de drept”.

Episodul de joi, 25 februarie:

Consilierii județeni au aprobat joi un proiect de hotărâre privind promovarea unei acţiuni civile având ca obiect pretenţii reprezentând daunele în valoare de peste 13 milioane de lei solicitate de SC Arion Trans SRL (1,8milioane lei) SC Transgilyen SRL (3,1 milioane lei), SC Man Tours SRL. (8,2 milioane lei)

Practic, prin această acțiune civilă ce urmează să fie promovată, administrația județeană se pregătește să ceară în justiţie obligarea celor doi foști conilieri județeni Iviniş Gheorghe Ioan şi Popa Eugen, înapoierea plăţii făcute pe seama lor. Asta doar în cazul în care Consiliul județean pierde procesele cu transportatorii și este obligat să plătească despăgubiri.

Consiliul Județean Alba a constat că celor doi consilieri le revenea obligaţia de a se abţine de la vot.

“Apreciem că este corectă afirmaţia reclamantelor cum că aceștia aveau obligaţia să se abţină de la vot In ceea ce priveşte adoptarea Hotărârii Consiliului Judeţean nr. 69/2008”, se arată în justificarea proiectului de hotărâre.

Acțiunea civilă „în regres” are de asemenea rolul “de a preveni prescripţia dreptului material la acţiune şi de a preîntâmpina producerea unei pagube materiale la bugetul Judeţului Alba. (…) Debutul termenului de prescripţie se calculează de la data de 06.03.2013, data rămânerii definitive a Sentinţei civile nr.3965/2012, prin care s-a constatat nulitatea absolută parţială a Hotărârilor Consiliului Judeţean Alba nr.69/2008, nr. 108/2008 şi nr. 150/2008 datorită stării de incompatibilitate şi conflict de interese reţinută în privinţa consilierilor judeţeni Iviniş Gheorghe Ioan şi Popa Eugen care şi-au exprimat votul pozitiv la adoptarea acestor hotărâri” se mai arată în raportul de specialitate întocmit de CJ Alba.

Întrucât taxa de timbru pentru acțiunea civilă, raportată la suma de 13 milioane de lei, ar fi foarte mare, de circa 150.000 de lei, juriștii consilieri au propus ca acțiunea în regres să fie inițial făcută pentru 1500 de lei (5.00 de lei pentru fiecare dosar al reclamantelor), cu posibilitatea ca ulterior suma să fie majorată în conformitatea cu despăgubirile stabilite de instanță. În ipoteza în care va fi nevoie de acest lucru.

“Astfel că raportat la Sentinţa civilă nr.3965/2012 şi raportat la Dosarele nr. 8539/117/2013*, nr.8538/117/2013 şi nr.9780/117/2013* aflate pe rolul Tribunalului Cluj prin care s-au solicitat în contradictoriu cu Judeţul Alba şi Consiliul Judeţean Alba daune care sunt de natură să greveze asupra bugetului Unităţii administrativ teritoriale – Judeţul Alba, interesul de a promova o acţiune civilă este legitim şi determinat”, se concluzionează în raportul de specialitate al proiectului de hotărâre.

Consiliul Județean este reprezentat în aceste litigii de Casa de avocatură “Zamfirescu, Racoți & Partners” din București.

Ce spun foștii consilieri Gheorghe Iviniș și Eugen Popa

Omul de afaceri Gheorghe Iviniș consideră că în acest caz vinovați sunt juridicul, secretarul Consiliului Județean de la acea vreme și președintele CJ Alba Ion Dumitrel.

”Consiliul Județean Alba nu se poate întoarce împotriva mea deoarece chiar Consiliul Județean Alba a emis la data respectivă acte care atestau faptul că nu sunt în incompatibilitate (…) În momentul în care am primit rezoluția ANI m-am retras din consiliul județean, am vrut doar să le arăt că am avut dreptate. Eu nu am fost citat în procesele la care se face referire. Dacă ei formulează acțiune împotriva mea, mă voi îndrepta și eu împotriva lor”, a declarat Ioan Gheorghe Iviniș.

Fostul consilier județean Eugen Popa se conideră nevinovat.

”La data respectivă s-a supus votului un proiect privind reglementări tehnice privitoare la programul de transport județean. Deci, date teoretice. Nu noi am validat prin vot câștigătorii licențelor de transport pe trasee, ci s-a făcut de către Autoritatea Rutieră Română, Agenda Digitală Română și aparatul propriu al CJ Alba. Țin minte că în comisia de validare a fost și un consilier județean atunci. Deci nu noi consilierii am decis aceste trasee. Prefectura a atacat această hotărâre, când era prefect Simedru. Consiliul județean, prin Dumitrel, a preferat să se judece cu Prefectura pe marginea acestei hotărâri. De aici au pornit problemele, pentru că, dacă reluam votul, pur și simplu eu și domnul Iviniș, ne abțineam. Atunci am avut procesul cu ANI, în urma căruia s-a dovedit că nu a fost nicio incompatibilitate pe votul meu, rezoluție pe care am arătat-o și la CJ Alba. Nu din vina mea sau a domnului Iviniș a fost anulată în instanță această hotărâre. Ceva s-a întâmplat pe traseul datelor între operatori de transport – autoritatea rutieră – consiliul județean și Agenda Digitală Română.  Consilierii județeni nu au nicio implicare în acest traseu”, a declarat Eugen Popa.

Bogdan P.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Publicitate

Politică Administrație

Comunicat de presă| Radu Cristian, PSD Alba: „PSD – alături de cei mulți! Peste 3 milioane de oameni vor primi vouchere pentru alimente”

Publicat

în

Comunicat de presă| Radu Cristian, PSD Alba: „PSD – alături de cei mulți! Peste 3 milioane de oameni vor primi vouchere pentru alimente”

PSD vine din nou cu măsuri concrete în beneficiul celor cu venituri reduse! Proiectul PSD privind acordarea voucherelor pentru alimente se implementează în ritm accelerat. Recent s-au semnat contractele pentru tipărirea voucherelor, iar Poșta Română a fost desemnată pentru a le distribui. Peste 3 milioane de persoane, din categorii vulnerabile, vor primi un ajutor de 250 de lei, odată la două luni, timp de un an și jumătate.

Beneficiarii proiectului vouchere pentru alimente sunt:

Elit - Gustul Desăvârșit

– pensionarii cu venituri nete lunare mai mici sau egale cu 1.500 lei;
– persoanele încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, cu venituri nete lunare proprii mai mici sau egale cu 1.500 lei;
– familiile cu cel puțin 2 copii în întreținere cu venituri nete lunare pe membru de familie mai mici sau egale cu 600 lei;
– familiile monoparentale cu venituri nete lunare pe membru de familie mai mici sau egale cu 600 lei;
– familiile care au stabilit dreptul la ajutorul social oferit de stat;
– persoanelor fără adăpost.

Jumătate din cele 3,1 miliarde de lei, necesare pentru voucherele de alimente, vor veni din fonduri europene.

Încă o dată realitatea îi contrazice pe cei de la USR care susțineau despre acest program că „este doar un powerpoint” care nu va fi acceptat de Comisia Europeană. PSD este alături de cei mulți, care au nevoie în această perioadă de sprijin concret!

Purtător de cuvânt PSD Alba,
Radu Cristian


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Politică Administrație

Comunicat de presă| Radu Tuhuț, deputat PSD de Alba: „România, alături de Republica Moldova! Frații noștri de peste Prut merită mai mult!”

Publicat

în

Radu Tuhuț, deputat PSD de Alba: „România, alături de Republica Moldova! Frații noștri de peste Prut merită mai mult!”

Am participat, în aceste zile, alături de o delegație din România, la întâlniri oficiale dar cordiale cu președintele Parlamentului din Republica Moldova, Igor Grosu, președintele comisiei de administrație publica și amenajarea teritoriului, Larisa Voloh, secretarul general al Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării, Lidia Dabija și secretarul general adjunct al guvernului, Svetlana Țurcanu.

Cu această ocazie, a fost semnat un acord de cooperare între comisiile parlamentare permanente ale Parlamentului Republicii Moldova și a Camerei Deputaților din Parlamentul României. Documentul a fost semnat de către președinții comisiilor de administrație publică și amenajarea teritoriului (din care fac parte), mai exact de către parlamentarii Simona Bucura Oprescu  și Larisa Voloh

Între altele, acordul prevede că cele două state vor pleda pentru modernizarea administrației publice, vor coopera în vederea îmbunătățirii cadrului normativ și celui de reglementare vizând organizarea și funcționarea administrației publice, planificarea spațială și dezvoltarea regională. De asemenea, România și Moldova vor sprijini colaborarea și vor contribui la stabilirea relațiilor de fraternitate între colectivitățile noastre locale. Nu în ultimul rând, vom sprijini realizarea prevederilor Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană cu referire la administrația publică ce are ca finalitate ajustarea sistemului administrativ din Republica Moldova la Spațiul Administrativ European.

Elit - Gustul Desăvârșit

Îmi reiterez, cu această ocazie, susținerea necondiționată pentru parcursul european al Republicii Moldova, pentru continuarea reformei administrative și, nu în ultimul rând, a efortului nostru comun pentru asigurarea securității regiunii și sprijinirii refugiaților ucraineni.

Oamenii din Republica Moldova sunt frații noștri de peste Prut! Avem același idealuri și credințe, vorbim aceeași limbă, iar inimile noastre bat la fel. Doar uniți, împreună, putem fi mai puternici!


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Politică Administrație

Comunicat de presă| Senator PNL de Alba, Sorin Bumb: „Senatul a adoptat cadrul legal pentru finalizarea rapidă a termocentralei de la Iernut și a reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă”

Publicat

în

Comunicat de presă| Senator PNL de Alba, Sorin Bumb: „Senatul a adoptat cadrul legal pentru finalizarea rapidă a termocentralei de la Iernut și a reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă”

Senatul a adoptat ieri cadrul legal ce va permite finalizarea rapidă a termocentralei de la Iernut și a centralei nucleare de la Cernavodă, făcând astfel încă un pas important spre dobândirea independenței energetice a României. Obiectiv energetic de importanță națională, termocentrala de la Iernut se afla într-un stadiu de execuție de circa 90% dar, din cauza unor probleme ale constructorului spaniol, contractul a fost reziliat și investiția s-a blocat.

În condițiile actuale de criză energetică, marcată de un context geopolitic complicat și imprevizibil, în care invazia rusă în Ucraina are efecte negative asupra întregului sistem energetic european, era necesară identificarea și adoptarea unor soluții legislative care să permită finalizarea în timp util a unor obiective energetice de o importanță deosebită, așa cum este și centrala de la Iernut, care va furniza o importantă cantitate de electricitate în sistemul național. În discuțiile și negocierile pe care le-am avut ieri cu colegii mei senatori, atât în comisiile reunite de specialitate, cât și la votul din plenul Senatului, am căzut de acord să creăm cadrul legal astfel încât, în situația obiectivelor de investiții nefinalizate, de acest tip, entitățile contractante să poată aplica procedura de negociere fără invitație prealabilă la o procedură concurențială de ofertare pentru atribuirea contractelor sectoriale, pentru restul de executat, dacă acesta este de maxim 40% din stadiul fizic aferent proiectului de investiții. Astfel, modificând în Senat Legea 250/2022, de aprobare a OUG 54/2022, care modifica Legea 96/2016, privind achizițiile sectoriale, am flexibilizat cadrul legal privind achizițiile, permițând reluarea lucrărilor la Iernut, unde sperăm ca prima din cele 2×1 unități (215MWe) să fie pusă în funcțiune până la finele anului viitor.

Elit - Gustul Desăvârșit

De asemenea, am introdus și o altă prevedere care se referă la energia nucleară și care va permite Statului Român să atribuie contractul pentru finalizarea centralei de la Cernavodă printr-o procedură de negociere fără invitație prealabilă, indiferent de stadiul fizic de realizare al proiectului de investiții.

Având în vedere că, în mai puțin de 5 ani, reactorul 1 de la Cernavodă, cu o putere de 700 MWh, va intra în revizie și retehnologizare pentru 2 ani, iar din 2029 și reactorul 2 va intra în același proces de retehnologizare, era nevoie de un cadru legal care să răspundă acestei situații de urgență extraordinară, generată de conflictul armat din vecinătatea granițelor României și de criza energetică din Europa. Este bine-cunoscut că licitațiile în România și mai ales procedurile lungi și greoaie de contestare, sunt o mare problemă și fără un astfel de cadrul legal am fi riscat să ne aflăm într-o situație periculoasă, în care licitațiile s-ar fi extins pe ani de zile, iar România nu ar mai fi avut energie suficientă.

Sorin Ioan BUMB,
Senator PNL de Alba


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare