Flaviu Cozuc: ”Beneficiarii de servicii sociale au tot dreptul să fie bine tratați și îngrijiți”

Flavius CozucBiroul de Inspecție Socială din cadrul AJPIS Alba desfășoară activități de verificare și control asupra modului în care prestatorii de servicii sociale își îndeplinesc obligațiile prevăzute de lege, respectiv a calității serviciilor care le sunt oferite beneficiarilor.

Serviciile sociale acordate familiilor și copiilor săraci sau persoanelor vârstnice, respectiv categoriile vulnerabile din punct de vedere social, trebuie să îndeplinească toate standardele și criteriile stabilite de lege, indiferent dacă aceste servicii sunt prestate de organizații neguvernamentale, asociații și fundații sau autorități locale. Controalele pe care le desfășurăm la prestatorii de servicii sociale nu au ca obiectiv aplicarea de sancțiuni, ci responsabilizarea prestatorilor de servicii cu privire la felul în care își duc la îndeplinire sarcinile pe care și le-au asumat”, a precizat directorul AJPIS Alba, Flaviu Cozuc.

În luna martie a anului curent, Biroul de Inspecţie Socială din cadrul Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială Alba a efectuat verificări la prestatorii de servicii sociale și la unitățile administrativ-teritoriale. În acest context, ca urmare a unei petiții, a fost controlată Asociaţia Creştină de Misiune şi Caritate ”Bunul Samaritean” Ocna Mureş, organizație neguvernamentală care are ca misiune ajutorarea familiilor şi copiilor săraci, precum și a persoanelor vârstnice. Toate serviciile asociației au fost supuse verificărilor, iar inspectorii au constatat că în statutul ONG-ului nu sunt specificate activităţile şi serviciile sociale pe care le desfăşoară, asociația nefiind nici acreditată ca furnizor de servicii.

Inspectorii sociali ai AJPIS Alba au sancționat Asociaţia Creştină de Misiune şi Caritate „Bunul Samaritean” Ocna Mureş cu avertisment și au dispus 2 măsuri de remediere a unor deficienţe identificate în cadrul controlului.

La sediul primăriei Blandiana, AJPIS Alba a dispus efectuarea de verificări, în urma unei petiții referitoare la acordarea ajutoarelor sociale. Astfel, din cele 8 dosare de ajutoare sociale, 5 au fost suspendate din cauza nerespectării prevederilor legale.

6 unități administrativ teritoriale (Unirea, Ciugud, Sohodol, Cugir, Roşia de Secaş şi Săliştea) au făcut, în aceeași perioadă, obiectul monitorizării privind stabilirea, acordarea şi plata alocaţiei de susţinere a familiei şi a venitului minim garantat desfăşurat în anul 2013. Această activitate de control a avut ca obiect CNP –urile rezultate din încrucişarea bazelor de date la nivel central de către Curtea de Conturi), în urma verificărilor fiind dispuse măsuri de remediere a problemelor identificate.

Pentru controlarea, evaluarea și monitorizarea serviciilor sociale prestate, în luna martie, inspectorii sociali au avut un eșantion constituit din căminele pentru persoane vârstnice din Sebeș și Blaj, Centrul de Servicii de Îngrijire și Asistență la Domiciliu al Asociației Caritas Metropolitan Greco-Catolic Blaj, casele de tip familial ”Sf.Gheorghe” din Sebeș, ”Sfânta Tereza” din Rimetea și ”Arhanghelul Gabriel” din Alba Iulia, Asociația Creștină de Misiune și Caritate ”Bunul Samaritean” din Ocna Mureș și Căminul pentru Persoane Vârstnice ”Casa Anisie” din Seușa.

Cele mai multe măsuri de remediere a unor deficiențe constatate au fost fost dispuse la Căminul pentru Persoane Vârstnice din Blaj, care funcționează în subordinea Primăriei. Din cele 43 de măsuri stabilite în total, până în prezent, au fost îndeplinite 11.

41 de măsuri de remediere a deficiențelor au fost dispuse la Casa de Tip Familial ”Sfânta Tereza” din Rimetea, care oferă găzduire, îngrijire și educație copiilor. Până în prezent, 27 dintre măsurile dispuse au fost îndeplinite. La Casa de Tip Familial ”Arhanghelul Gabriel” din Alba Iulia, care funcționează, la fel ca unitatea din Rimetea, în cadrul Fundației ”Sfântul Francisc” din Deva, au fost dispuse 41 de măsuri de remediere a unor deficiențe, dintre 22 au fost deja îndeplinite.

Alte 27 de măsuri au fost dispuse pentru remedierea problemelor identificate la Căminul pentru Persoane Vârstnice din Seușa, dintre care 25 au fost îndeplinite până în prezent. Totodată, la Centrul de Servicii și Îngrijire la Domiciliu al Asociației Caritas Metropolitan Greco-Catolic Blaj au fost dispuse 6 măsuri de remediere a defiențelor, la ”Bunul Samaritean” din Ocna Mureș 2, iar la Casa de Tip Familial ”Sf.Gheorghe” din Sebeș, au fost dispuse 22 de astfel de măsuri. În ceea ce privește căminul pentru persoane vârstnice aflat în subordinea Primăriei Sebeș, au fost dispuse 15 măsuri de remediere a deficiențelor.

Faptul că măsurile pe care le dispunem pentru remedierea deficiențelor constatate în urma controalelor se îndeplinesc destul de prompt confirmă utilitatea activităților de verificare, monitorizare și control pe care le desfășurăm. Subliniez încă o dată faptul că, prin aceste verificări, nu căutăm să aplicăm sancțiuni, ci să ne asigurăm că toate condițiile prevăzute de lege sunt îndeplinite, iar, în acest fel, avem o garanție în plus că serviciile sociale de care beneficiază persoanele vulnerabile sunt dintre cele mai bune. Pe această cale, vreau să subliniez faptul că orice sesizare, petiție care ne va fi adresată va fi verificată riguros, iar semnalarea unor probleme nu trebuie privită ca rea voință, ci doar ca veghere la prestarea corespunzătoare a serviciilor sociale. În concluzie, primii care ar trebui să ne informeze cu privire la calitatea serviciilor sociale sunt chiar beneficiarii acestora. Verificări, anunțate și neanunțate, avem oricum intenția să desfășurăm în mod constant, dar beneficiarii ar trebui să ne sesizeze orice aspecte necorespunzătoare legate de activitatea celor care le oferă îngrijire, pentru că au tot dreptul să fie bine tratați și îngrijiți”, a mai precizat Flaviu Cozuc, directorul AJPIS Alba.

Cu privire la beneficiile de asistență socială, în luna martie, AJPIS Alba, pe cele două domenii care pot prezenta suspiciuni majore de fraudă, respectiv verificarea persoanelor care figurează ca fiind decedate și verificarea concordanţei veniturilor declarate cu cele obţinute, prin încrucişarea bazelor de date, s-au efectuat verificări la 28 unități administrativ teritoriale (Blaj, Săsciori, Sălciua, Cîmpeni, Roşia de Secaş, Pianu de Sus, Almaşu Mare, Sohodol, Miraslău, Blandiana, Vinţu de Jos, Bucerdea Grânoasă, Săliştea, Ocna Mureş, Lopadea Nouă, Avram Iancu, Cut, Crăciunelul de Jos, Lupşa, Unirea, Noşlac, Şpring, Baia de Arieş, Şona, Roşia Montană, Rădeşti, Jidvei şi Lunca Mureş).

În acest context, au fost întocmite 28 procese verbale de control şi 17 note de constatare, s-au verificat 213 titulari de dosare – Venit Minim Garantat şi Alocație pentru Susținerea Familiei, fiind dispuse 146 măsuri și constituite debite în sumă totală de 5270 lei.

Ioana SFÂRLEA

Redactor șef
Email: stiri@ziarulunirea.ro

Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Acceptă Mai mult...