// ViewContent // Track key page views (ex: product page, landing page or article) fbq('track', 'ViewContent'); // Search // Track searches on your website (ex. product searches) fbq('track', 'Search');

Deși a fost deschisă circulația pe autostrada Sebeș-Turda, pe lotul 3, despăgubirile pentru o parte din exproprieri, plătite la Sfântu` Așteaptă!

Pentru faptul că nu și-au primit nici până în prezent banii pentru suprafețele expropriate, mai mulți proprietari amenință cu blocarea autostrăzii.

Deţinătorii terenurilor expropriate de pe Lotul 3 Aiud-Unirea, pe care trece Autostrada Sebeş – Turda, sunt nemulțumiți de faptul că nu li s-au virat banii cuveniţi pentru terenuri. Ei afirmă că, deși nu au fost de acord cu prețul care li s-a dat pe metrul pătrat de teren, de la câțiva zeci de bani la câțiva lei (cu mult sub prețul de piață din zonă), Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) își bate joc de ei, amânând plata despăgubirilor.

”Autostrada s-a dat în folosință și pe noi iarăși ne-au fentat. Fac aceste lucruri de mai bine de patru ani. Mă întreb și eu unde sunt banii noștri? De peste patru ani, domnii ăștia din Guvern își bat joc de noi. Se pare că altă metodă de a-i forța nu există, decât să ocupăm autostrada. O blocăm și gata! Să ne dea amărâții ăia de bani! Eu știu un lucru: atunci când mă duc să cumpăr ceva, fie de la stat, fie de la particular, trebuie să pun banul jos. Statul de ce nu face așa?”, ne-a declarat I.T., unul dintre cei peste patru mii de expropriați de pe traseul autostrăzii Sebeș-Turda.

Nemulțumiții mai spun că statul român, prin CNAIR, își bate joc de ei. ”În primul rând și-au bătut joc prin acea evaluare făcută terenurilor. Auzi, domnule, cică despăgubirea, pe care mulți dintre noi am contestat-o, s-a stabilit printr-un raport de evaluare de către experţi evaluatori atestaţi ANEVAR și întocmit în conformitate cu standardele internaţionale de evaluare. Păi ce dracu de experți au fost ăia care au spus că un metru pătrat de teren din lunca râului Mureș, care pe piața liberă se vindea cu patru până la șase euro, valorează un leu și ceva sau doi lei? În al doilea rând își bat joc că nu ne dau nici amărâţii ăia de bani pe care ni-i datorează de mai bine de patru ani”, ne-a declarat domnul F. M. Fosta Companie Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România – S.A. (CNADNR), actuala CNAIR, a făcut publică, în urmă cu ani de zile, o listă cu 4.312 imobile supuse exproprierii, situate pe raza localităţilor Sebeş, Alba Iulia, Ciugud, Sîntimbru, Galda de Jos, Teiuş, Aiud cu satele Gârbova de Jos, Sîncrai, Ciumbrud, Păgida şi Gîmbaş, precum şi localităţilor Rădeşti, Mirăslău, Unirea din judeţul Alba, respectiv Moldoveneşti, Mihai Viteazu şi Călăraşi din judeţul Cluj, proprietarii sau deţinătorii acestora, precum şi sumele individuale aferente despăgubirilor.

Atunci suma totală calculată pentru toate aceste imobile era de 36.511.000 de lei, bani care trebuiau plătiţi din bugetul de stat, prin Secretariatul General al Guvernului, pentru Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură, Investiţii Străine, Parteneriat Public Privat şi Promovarea Exporturilor, însă aceste sume – mult mai mici faţă de cele de pe piaţa imobiliară, care a început să se dezmorţească, nu i-au mulţumit pe unii proprietari, care au folosit terenurile lor pentru a investi zeci de mii de euro sau, în unele cazuri, chiar sute, pentru a începe afaceri în agricultură.

Cazuri se pot găsi în zona Aiud-Ciumbrud, unde sunt culturi de trandafiri, pomi fructiferi sau vii. Şi astfel de cazuri mai sunt pe traseul autostrăzii şi pentru alte tipuri de culturi agricole sau chiar și construcţii. Acum, sumele calculate în urmă cu patru ani nu mai au aceeași valoare, inflaţia făcându-și bine treaba, scăzând binișor puterea de cumpărare inițială, lucru bine sesizat de cetăţenii care așteaptă ca statul, prin CNAIR, să le vireze banii.

„Cum să nu fii supărat? Păi ăștia sunt în stare să ne ducă cu zăhărelul până când valoarea unui ar de teren va fi egală cu cea a unei conserve de pește! Oamenii spun tot mai des că vor să blocheze autostrada și le dau dreptate. Ia gândiți-vă ce recolte se puteau face pe un hectar de teren în acești patru ani și mai bine de când aşteaptă? Ce valoare ar fi avut cele patru recolte pierdute? Sunt de acord cu blocarea autostrăzii! Dacă ei ne blochează banii, sau poate că nici nu-i mai au, să blocăm și noi ceva!”, ne-a spus supărat cetățeanul A. M.

În urmă cu ani, atunci când au început procedurile de expropriere, CNADNR a anunțat că procedura presupunea stabilirea preţurilor la care se fac despăgubirile pentru terenurile şi clădirile vizate de construcţia autostrăzii de către evaluatori angajaţi de CNADNR și verificarea în bazele de date de la primării a proprietarilor acestor imobile, care primesc adrese acasă.

Dacă proprietarul era de acord cu preţul pe care i-l oferea statul pentru proprietăţile pe care le pierdea, trebuia să încheie un contract şi să primească banii. Dacă nu erau de acord, puteau deschide proces în instanţă și până la soluţionarea acestuia, banii (contravaloarea exproprierii) trebuiau să li se vireze într-un cont la CEC, pe numele lor.

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419

loading...