Rămâi conectat

Ştirea zilei

Copiii moților de pe văile Arieșului, dați la „rechini”! Transportul elevilor navetiști în Munții Apuseni e în aer!

Publicat

în

Copiii moților de pe văile Arieșului, dați la „rechini”! Transportul elevilor navetiști în Munții Apuseni e în aer!

Șoc în prima zi de școală pentru elevii comunelor și orașelor de pe râul Arieș și cei doi afluenți, Arieșul Mic și Arieșul Mare.

Părinții copiilor au fost luați prin surprindere de faptul că, aparent fără nicio explicație, societatea care transporta până acum elevii navetiști spre unitățile de învățământ din centrul de comună sau la liceele din orașele Câmpeni, Abrud sau Baia de Arieș nu mai asigură autobuze pentru deplasarea copiilor la cursuri de la începutul acestui an școlar.

Astfel, copiii ai căror părinți nu dețin autoturism proprietate personală au fost nevoiți să stea la „Ia-mă, nene!”. E riscant să facă autostopul chiar și băieții, darămite fetele, pentru că în zilele noastre sunt destui nebuni la volan, ca să nu mai vorbim despre infractori, care ar putea să le facă rău copiilor.

Electrica Furnizare Discount

Sub protecția anonimatului, tatăl unui copil din comuna Vidra a declarat pentru ziarul „Unirea” că părinții ar fi dispuși să plătească diferența de tarif doar ca operatorul de transport să reintroducă autobuzele pe ruta spre Câmpeni, astfel încât copiii să facă naveta în siguranță.

„Părinții nu pot merge cu autoturismul la orice oră după copii, pentru că unii au serviciu, și nu întotdeauna găsesc pe cineva dispus să facă în locul lor acest lucru. Ca să nu mai vorbim că unii dintre ei nici măcar nu au mașină. Uneori se poate întâmpa ca elevii să nu poată găsi mașină de ocazie, pentru că poliția se ia de așa-numiții «rechini», iar copiii ajung astfel târziu acasă. În prima zi de școală, a ajuns acasă abia la ora 16.00. Bașca faptul că numai pentru o călătorie a plătit «la ocazie» 15 lei”, a declarat părintele.

*Transportul elevilor navetiști – un cartof prea fierbinte, aruncat de la unul la altul!

Pentru a afla motivul suspendării efectuării serviciului de transport public de care beneficiau și elevii navetiști de pe văile Arieșului, l-am contactat telefonic pe Ciprian Țimonea, administratorul firmei Arieșul care opera în această zonă a județului, acesta rezumându-se să spună că nu oferi declarații până când nu va afla punctul de vedere al Consiliului Județean Alba.

Președintele CJ Alba, Ion Dumitrel, a declarat că, odată cu modificarea legislației privind decontarea abonamentelor elevilor, administrația județeană nu mai are atribuții pe această linie, sarcina respectivă revenindu-i acum Inspectoratului Școlar Județean Alba. Inspectorul școlar general Cornel Sandu a spus că IȘJ Alba nu are nicio legătură cu efectuarea serviciului de transport public, pentru că asigurarea acestuia la nivel județean este atributul CJ Alba, elevii fiind doar una dintre diferitele categorii de călători.

*Legislație modificată pentru ca transportul elevilor să fie cu adevărat gratuit

Potrivit preambulului OUG nr. 50/16.06.2021 pentru modificarea și completarea Legii educație naționale nr. 1/2001, scopul inițial al decontării navetei era acela de a asigura dreptul fundamental la învăţătură pentru toţi elevii şi de a diminua rata abandonului şcolar pentru elevii proveniţi din medii sociale dezavantajate. „Modificările aduse prin Legea nr. 226/2020 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 produc confuzie legislativă prin raportare la componenta de finanţare, în sensul că, pe de o parte, decontarea cheltuielilor de transport se face de la bugetul de stat prin transfer către unităţile administrativ-teritoriale, acestea din urmă subvenţionând operatorii de transport, iar pe de altă parte, unitatea de învăţământ decontează transportul desfăşurat în alte modalităţi decât sub forma unui serviciu public. Astfel, introducerea prin Legea nr. 226/2020 a altor modalităţi de decontare a cheltuielilor de transport pentru elevi a făcut imposibilă asigurarea gratuităţii transportului elevilor, pentru toate formele de transport, şi, implicit, a avut efecte negative asupra asigurării dreptului la învăţătură”. Legislația a fost modificată și pentru faptul că, pentru aceeași distanță rutieră între două localități, unii operatori aveau prețuri la abonamente chiar și de 2 – 3 ori mai mari față de tarifele practicate de companii de transport din alt județ.

Conform OUG nr. 50/2021, „elevilor care nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu li se decontează cheltuielile de transport între localitatea de domiciliu şi localitatea unde sunt şcolarizaţi, pe durata cursurilor şcolare, din bugetul Ministerului Educaţiei, prin unităţile de învăţământ unde sunt şcolarizaţi, în limita a 50 km”. Prin Ordinul nr. 4.426/20.07.2021, Ministerul Educației stabilește cum se face decontarea  cheltuielilor de transport pentru elevii care nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu. Potrivit metodologiei, elevilor care se deplasează de la domiciliu către unitatea de învăţământ la distanţe mai mari de 50 km şi nu sunt cazaţi la internat sau în gazdă în localitatea în care studiază li se decontează suma aferentă distanţei de 50 km, la care se adaugă 1 leu/km/lună pentru distanţele ce depăşesc 50 km. Elevii pot cere unității de învățământ acordarea în avans a sumei prevăzute de ordin, iar în luna următoare vor prezenta abonamentul pentru justificarea cheltuirii sumei primite ca avans. Decontarea cheltuielilor de transport pe baza abonamentelor elevilor se asigură la nivelul valorii acestora, dar nu mai mult de 30 lei/lună pentru distanţa de 3 km. Pentru distanţele ce depăşesc 3 km, până la limita de 50 km, suma de 30 lei/lună se suplimentează cu 3 lei pentru fiecare kilometru/lună, dar nu mai mult decât valoarea abonamentelor lunare, ajungându-se la 171 de lei/lună pentru 50 km.

*Banii vorbesc

În zona Munților Apuseni, Consiliul Județean a reluat licitația pentru delegarea serviciului public de transport județean de persoane prin curse regulate pentru cele 40 de trasee din 70 de rute pentru care procedura din luna aprilie a fost anulată din cauza lipsei ofertelor, dintre care circa o treime sunt de pe văile Arieșului, valoarea estimată pentru cele 40 de trasee fiind cuprinsă între 51.341.899,06 lei și 56.476.088,96 de lei.

Ca să se încadreze strict în sumele decontate prin Ordinul nr. 4.426, firmele de transport ar trebui probabil să ieftinească abonamentele, ceea ce ar face nerentabil serviciul prestat, astfel că acestea preferă să refuze să participe la licitație pe traseele respective. De exemplu, pentru distanța de circa 13 km dintre Vidra – Câmpeni s-ar deconta 60 de lei/lună, dar operatorul are acum un preț la abonament pe aceeași rută de 100 de lei, astfel că acesta ar pierde lunar câte 40 de lei.

Până la rezolvarea situației, cei care pierd în primul rând sunt copiii, care sunt nevoiți să se descurce cum pot ca să ajungă la școală, cu riscul de a-și pune sănătate, integritatea coporală și chiar viața în pericol. Acest lucru ar trebui să dea de gândit și autorităților, inclusiv celor centrale, care ar trebui să găsească soluții pentru ca aceste inconveniente să nu se mai repete, cum ar fi, de exemplu, înființarea unei companii naționale cu flotă proprie auto pentru transportul elevilor și personalului din învățământ.

Robert GHERGU

Publicitate

Ştirea zilei

Fără permis și cu o motocicletă neînmatriculată, un tânăr din Alba a lovit o femeie și a fugit de la locul faptei: Ce a decis instanța

Publicat

în

Fără permis și cu o motocicletă neînmatriculată, un tânăr din Alba a lovit o femeie și a fugit de la locul faptei: Ce a decis instanța

După 3 ani, un tânăr în vârstă de 22 de ani, din comuna Bistra, a fost condamnat la 2 ani și 7 luni de închisoare cu suspendare, după ce a lovit o femeie de 30 de ani cu motocicleta neînmatriculată pe care o conducea fără să dețină permis categoria A. În plus acesta a părăsit locul accidentului.

La data de 26 octombrie 2018, în jurul orei 13.25, poliţiştii din Cîmpeni au fost sesizaţi, prin 112, cu privire la faptul că o persoană a fost victima unui accident rutier produs de un motociclist care a părăsit locul evenimentului.

Din primele cercetări efectuate de poliţiştii deplasaţi la faţa locului a rezultat că o femeie de 30 de ani, din comuna Bistra, în timp ce circula pe marginea drumului naţional 75, deplasându-se spre localitatea Hudricești, a fost acroşată de o motocicletă al cărui conducător şi-a continuat drumul.

Electrica Furnizare Discount

În urma accidentului, femeia a suferit leziuni la nivelul unui picior şi a fost transportată la spital.

Ulterior, în urma verificărilor efectuate, poliţiştii l-au identificat pe motociclist, un tânăr de 19 ani la momentul comiterii infracțiunii, din comuna Bistra, care a condus motocicleta fără să deţină permis de conducere corespunzător categoriei din care face parte autovehiculul şi fără ca aceasta să fie înmatriculată sau înregistrată în circulație.

În urma accidentului persoana vătămată a suferit leziuni corporale vindecabile în 100 – 105 zile de îngrijiri medicale.

În cadrul judecății, inculpatul a recunoscut în totalitate săvârșirea faptelor așa cum a fost reținute în rechizitoriu și a solicitat ca judecata să aibă loc numai pe baza probelor administrate în cursul urmăririi penale și a înscrisurilor prezentate, cerere admisă de către instanță.

Victimei accidentului i-au fost acordate de către Judecătoria Câmpeni daune morale în valoare de 21.000 de euro.

Hotărârea nu este definitivă, aceasta putând fi contestată în termen de 10 zile de la comunicarea hotărârii pentru procuror, inculpat, părțile civile și partea responsabilă civilmente.

Citește mai mult

Ştirea zilei

De ce pot circula noaptea doar românii care s-au vaccinat sau au fost infectați, nu și cei care se testează. Explicațiile șefului DSU

Publicat

în

De ce pot circula noaptea doar românii care s-au vaccinat sau au fost infectați, nu și cei care se testează. Explicațiile șefului DSU

Raed Arafat a răspuns la câteva întrebări esențiale legate de restricțiile care vor intra în vigoare în România. Care este diferența între românii vaccinați și cei nevaccinați, care nu au avut coronavirus.

Raed Arafat, șeful DSU, a explicat, vineri, într-o conferință de presă pe care a susținut-o la Palatul Victoria, de ce doar persoanele care s-au vaccinat și cele care au trecut prin boală pot circula noaptea. De această libertate nu se pot bucura și cei care se bazează doar pe test.

Raed Arafat a explicat de ce nevaccinații sunt supuși mai multor restricții

„Explicația este că vor ieși numai persoanele care sunt vaccinate sau trecute prin boală, care au imunitate, nu și persoanele testate care pot să se infecteze dacă ajung undeva și să ajungă la spital mult mai ușor decât cei care sunt vaccinați sau trecuți prin boală”, a afirmat Raed Arfat. El a fost întrebat care este diferența, ținând cont că și persoanele vaccinate pot să se îmbolnăvească de COVID și să ajungă să aibă nevoie de spitalizare.

Electrica Furnizare Discount

Citește și: Certificatul verde va fi OBLIGATORIU pentru aproape orice activitate. Excepție fac magazinele alimentare și slujbele

„Mult mai puțin – citiți, vă rog, cifrele și vedeți că procentele sunt elocvente și arată foarte clar care este procentul celor care ajung în spital, care ajung la ATI și care și decedează fiind vaccinați și, am spus la un moment dat, înregistrați ca vaccinați.

Citește și: DOCUMENT| LISTA noilor măsuri și restricții care vor fi aplicate de luni, 25 octombrie. Hotărârea CNSU

Pentru că știm foarte bine cum sunt unii sunt cu certificatele, cum sunt obținute și cum este făcută vaccinarea”, a mai precizat șeful DSU, cu referire la fenomenul de „vaccinare la chiuvetă” pe care statul român l-a controlat cu foarte mare greutate.

Persoanele nevaccinate nu vor mai putea circula între 22.00 şi 05.00 pentru o perioadă de 30 de zile începând de luni, 25 octombrie 2021

Citește mai mult

Ştirea zilei

ALERTĂ în județul ALBA: Peste un sfert din persoanele testate COVID au fost declarate POZITIV. Rata de pozitivare depășeste cu peste 4% media națională

Publicat

în

ALERTĂ în județul ALBA: Peste un sfert din persoanele testate COVID au fost declarate POZITIV. Rata de pozitivare depășeste cu peste 4% media națională

La nivelul județului Alba, vineri, 22 octombrie, s-au înregistrat 301 de cazuri noi de infectare cu Sars-Cov-2 potrivit datelor transmise de DSP Alba. Astfel, numărul total al cazurilor înregistrate ajunge la 28.563 de persoane confirmate, 24.267 persoane vindecate, 815 decese.

Joi, în Alba au fost prelucrate în total 1.084 de teste, 590 de teste PCR și 494 de teste rapide. Numărul total de teste efectuate până în prezent în județ a ajuns la 310.502, mai exact, 274.204 de teste PCR și 36.298 de teste rapide. Astfel potrivit unui calcul matematic efectuat în baza raportului transmis de Direcția de Sănătate Publică Alba la nivelul județului a fost înregistrat un procent de pozitivare al testelor COVID efectuate de 27,76% .

Electrica Furnizare Discount

Potrivit ultimului bilanț național, la terapie intensivă sunt internați 1.848 de pacienți cu COVID în stare gravă, un număr record. În ultima zi au fost raportate 15.410 cazuri noi de infectare, după ce au fost efectuate 66.076 de teste, rezultând o rată de pozitivare de 23,32%. Astfel rata de pozitivare a testelor COVID efectuate în județul Alba depășeste cu mai mult de 4 procente media de pozitivare înregistrată la nivel național.

 

Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare