Rămâi conectat
!-- Spot PNL - Parlamentare 2024 --> PNL - Alegeri Parlamentare 2024

Actualitate

PENSII 2024: Dosarul de pensionare – Când se depune și care este procedura. Explicațiile Casei Județene de Pensii Alba

Ziarul Unirea

Publicat

în

PSD - Alegeri Parlamentare 2024

PENSII 2024: Dosarul de pensionare – Când se depune și care este procedura. Explicațiile Casei Județene de Pensii Alba

USR - Alegeri Parlamentare 2024

Casa Județeană de Pensii Alba informează viitorii beneficiari care este procedura depunerii dosarului de pensionare.

Depunerea si solutionarea cererilor de stabilirea a unui drept de pensie, precum și informatii cu privire la data acordarii drepturilor de pensie, se face potrivit Legii 360/2023, se arată în comunicatul CJP Alba, de marți, 10 septembrie 2024.

PNL - Alegeri Prezidențiale 2024

1. Depunerea cererilor de stabilire a unui drept de pensie in conformitate cu prevederile Lg 360/2023 privind sistemul public de pensii.

Conform prevederilor Lg 360/2023 privind sistemul public de pensii pensia se acordă la cererea titularului dreptului sau reprezentantului legal al acestuia, depusă personal ori prin mandatar desemnat prin procură specială.

Cererea de pensionare, împreună cu actele prin care se dovedeşte îndeplinirea condiţiilor prevăzute de prezenta lege, se depune, în termen de 30 de zile de la data îndeplinirii acestor condiţii, la casa teritorială de pensii competentă, în a cărei rază domiciliază titularul.

Obligaţia depunerii actelor revine în exclusivitate titularului sau reprezentantului legal al acestuia.

Citește și: Legea pensiilor nr.360/2023. Proiect de lege pentru corectarea nedreptăților pe care le-a provocat unor categorii de pensionari: Persoane cu dizabilități, mineri, ceferiști, siderurgiști și alții

În aplicarea instrumentelor juridice internaţionale la care România este parte, persoanele care au locul de şedere permanentă în străinătate pot depune cererea prin care solicită acordarea de drepturi de pensie din sistemul public de pensii, împreună cu actele prin care se face dovada îndeplinirii condiţiilor prevăzute de prezenta lege, la instituţia de asigurări sociale competentă din statul de şedere permanentă.

La depunerea cererii de pensie comunitara se va completa si o Anexa( declaratie pe propria raspundere) privind locul de sedere permanenta.

Important!

În cazul persoanelor stabilite pe teritoriul altor state membre, cererea de acordare a drepturilor de pensie se depune la instituția de asigurări sociale de la locul de ședere permanentă, care face toate demersurile către instituția competentă din România, nefiind necesară deplasarea în România a solicitantului stabilit în străinătate sau la instituția statului membru la a cărui legislație a fost supus ultima dată, dacă solicitantul sau susținătorul decedat, după caz, nu a fost supus legislației pe care o aplică instituția de la locul de domiciliu (loc de ședere permanentă).

2. Stabilirea unui drept de pensie in conformitate cu prevederile Lg 360/2023 privind sistemul public de pensii.

În sistemul public de pensii, pensiile se cuvin de la data îndeplinirii condiţiilor prevăzute de prezenta lege, în funcţie de categoria de pensie solicitată.

Pensiile se stabilesc prin decizie a casei teritoriale de pensii, emisă în condiţiile prevăzute de prezenta lege, şi se acordă de la data îndeplinirii condiţiilor în cazul în care cererea a fost înregistrată in termen de 30 de zile de la data indeplinirii conditiilor.

Citește și: VIDEO | DEZASTRU după recalcularea pensiilor: Scădere de 5.865 de lei a pensiei pentru o persoană din Alba care a lucrat aproape 40 de ani în minerit, din care 22 de ani în subteran

În situaţia în care cererea este înregistrată cu depăşirea termenului mentionat anterior, drepturile se acordă începând cu data înregistrării cererii.

În funcţie de elementele specifice fiecărei categorii de pensie, pensiile se acordă şi de la o altă dată, după cum urmează:

a) de la data încetării plăţii indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă sau, după caz, de la data încetării calităţii de asigurat, cu excepţia persoanelor asigurate pe bază de contract de asigurare socială, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la data emiterii deciziei medicale asupra capacităţii de muncă, în situaţia pensiei de invaliditate acordate persoanei care, la data emiterii deciziei medicale, are calitatea de asigurat;

b) de la data emiterii deciziei medicale, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la data emiterii deciziei medicale asupra capacităţii de muncă, în situaţia pensiei de invaliditate acordate persoanei care, la data emiterii deciziei medicale, nu are calitatea de asigurat;

c) din prima zi a lunii următoare celei în care a avut loc decesul, dacă cererea a fost depusă în termen de 30 de zile de la data decesului, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei al cărei susţinător era pensionar, la data decesului;

d) de la data decesului, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la această dată, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei al cărei susţinător nu era pensionar, la data decesului;

e) de la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la această dată, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei care îndeplineşte, ulterior decesului susţinătorului, condiţiile prevăzute de lege, referitoare la vârsta standard de pensionare.

Pensiile se plătesc de la data acordării, înscrisă în decizia emisă de casa teritorială de pensii, cu excepţia pensiei anticipate, care se plăteşte de la data încetării calităţii de asigurat.

3. Solutionarea unei cereri de acordarea a unui drept de pensie in conformitate cu prevederile Lg 360/2023 privind sistemul public de pensii.

Admiterea sau respingerea cererii de pensionare se face prin decizie emisă de casa teritorială de pensii, în termen de 45 de zile de la data înregistrării cererii.

În aplicarea instrumentelor juridice cu caracter internaţional la care România este parte, în cazul în care, la solicitarea casei teritoriale de pensii competente din România, cererea nu a putut fi completată de către solicitant cu toate documentele necesare stabilirii dreptului, în termen de 6 luni de la data înregistrării, cererea de pensionare se soluţionează prin decizie de respingere.

Termenul de solutionare poate fi prelungit cu 30 de zile în cazul persoanelor care au calitatea de asigurat în luna solicitării, precum şi în situaţia în care, pentru soluţionarea cererii, sunt necesare documente şi/sau operaţiuni suplimentare.

Decizia de pensie cuprinde temeiurile de fapt şi de drept în baza cărora se admite sau se respinge cererea de pensionare.

IMPORTANT

Decizia de admitere a cererii de pensionare poate fi anulată la cererea pensionarului, în termen de 30 de zile de la comunicare.

Cererea de pensionare, depusă conform prevederilor legale, poate fi retrasă la solicitarea titularului, a reprezentantului legal ori a mandatarului desemnat prin procură specială, până la emiterea deciziei de pensionare.

4. Depunerea cererilor de recalculare a unui drept de pensie in conformitate cu prevederile Lg 360/2023 privind sistemul public de pensii.

Pensionarii pentru limită de vârstă, care realizează stagiul de cotizare după data înscrierii la pensie, pot solicita recalcularea pensiei, prin adăugarea acestuia, în condiţiile legii, o singură dată într-un an calendaristic.

Cererea de recalculare se soluţionează în termen de 45 de zile de la data înregistrării, prin decizie de recalculare.

Termenul de solutionare a cererilor de recalculare poate fi prelungit cu 30 zile în situaţia în care sunt necesare documente şi/sau operaţiuni suplimentare pentru soluţionarea cererii.

Sumele rezultate în urma recalcularii se acordă începând cu luna următoare celei în care a fost înregistrată cererea.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

Salariaţii din administraţia publică cer creșterea numărului de angajați pentru reducerea sarcinilor: Sectorul bugetar nu ar fi supradimensionat

Cezar Lancrajan

Publicat

în

Salariaţii din administraţia publică cer creșterea numărului de angajați pentru reducerea sarcinilor: Sectorul bugetar nu ar fi supradimensionat Salariaţii din administraţia publică reclamă „campania agresivă şi lipsită de fundament care promovează ideea că sectorul bugetar din România este supradimensionat” şi cer „creşterea numărului de angajaţi, pentru reducerea sarcinilor” Citește și: Taxe, salarii și pensii din […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea