STUDIU: România are nevoie de 70 de miliarde de euro pentru infrastructura de transport; resursele disponibile se ridică la 36 de miliarde euro
Infrastructura de transport a României are nevoie de investiții de peste 70 de miliarde de euro, în timp ce resursele disponibile până în 2030, conform Masterplanului de transport, sunt de 36 de miliarde de euro, reiese din datele unui studiu de specialitate, publicat miercuri.
Cu toate acestea, concluziile cercetării realizate de Euler Hermes arată că sectorul transporturilor trece printr-o perioadă favorabilă, legată direct de contextul economic, în principal de creșterea consumului privat, care în 2017 a crescut cu mai mult de 10%.
În acest context, aproape un sfert din exportul total de servicii al României de anul trecut, care însumează 20 miliarde de euro, a fost realizat de ramura transportului rutier de mărfuri.
”Cu toate acestea, infrastructura rămâne o piedică majoră pentru dezvoltarea sectorului și, în sens larg, a economiei naționale (cu doar 800 km de autostradă și alți 60 km previzionați a se inaugura în 2018). Calitatea infrastructurii este unul dintre factorii considerați în indicii care măsoară competitivitatea economiilor, cum ar fi și Indexul Competitivității Globale al WEF, în care în 2017 România pierde șase poziții față de 2016, fiind clasificată pe locul 68 din 137 țări. Din estimările recente, nevoile de investiții în infrastructura de transport a României depășesc 70 miliarde de euro, în timp ce resursele disponibile până în 2030 (conform Masterplanului de transport) sunt de 36 miliarde de euro. Soluțiile de finanțare ar fi utilizarea instrumentelor financiare, așa cum sunt fondurile structurale, cât și cele din Fondul European de Investiții Strategice, precum și utilizarea parteneriatului public-privat pentru o orientare mai bună a proiectelor către nevoile concrete de dezvoltare a economiei”, se arată în concluziile studiului de specialitate.
Potrivit sursei citate, piața transporturilor este dominată de transportul rutier și de industriile conexe, fiind axată pe spațiul comunitar cu mai mult de 90% din transporturile efectuate.
Totodată, la acest moment mai mult de 35.000 de firme și PFA-uri care operează peste 180.000 de vehicule, angajând aproximativ 360.000 de șoferi profesioniști, dar sub 100 de firme au mai mult de 100 de camioane.
În România, industria transportatorilor este estimată la 5 – 6 miliarde de euro, echivalentul a 5% din Produsul Intern Brut (PIB).
”Creșterea sectorului este condusă de serviciile integrate de depozitare și transport (care servesc retailul-ul modern aflat în continuă expansiune), curierat (datorită comerțului electronic piața de curierat a crescut la peste 400 milioane de euro în 2017) și transport de piese și subansamble auto (în linie cu dezvoltarea accelerată a industriei automotive). Transportatorii români sunt în continuare competitivi din punct de vedere al prețului în raport cu piețele din Europa de Vest, dar cu toate acestea avantajul se erodează din cauza creșterilor de costuri (aferente polițelor RCA și salariului minim pe economie) și aplicarea reglementărilor europene (timpul de repaos obligatoriu și regulile privind detașarea angajaților). Suplimentar, creșterea economică aduce cu sine și un deficit de forță de muncă calificată, ceea ce limitează oportunitățile de dezvoltare date fiind investițiile reduse în automatizare și sisteme IT în domeniu (încă văzute ca fiind inutile și prea costisi
toare)”, notează specialiștii.
Sursele datelor prezentate în studiul citat sunt: Institutul Național de Statistică, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România, World Economic Forum Global Competitiveness Index 2017-2018, Major Companies in Romania 2018 report by ZF&Deloitte și studiul Euler Hermes ”Modalități de plată – Euler Hermes Economic Research”.
Euler Hermes oferă clienților săi business-to-business (B2B) servicii financiare care sprijină managementul creanțelor comerciale și al lichidităților. Rețeaua proprie de informații urmărește și analizează schimbările de zi cu zi ale solvabilității corporative în rândul companiilor mici, medii și multinaționale în piețe ce reprezintă 92% din PIB-ul global. Cu sediul principal în Paris, compania este prezentă în peste 50 de țări, cu 6.050 de angajați. Euler Hermes este o filială a Allianz, listată la Euronext Paris (ELE.PA), evaluată AA de către Standard & Poor”s. Compania a înregistrat o cifra de afaceri consolidată de 2,6 miliarde de euro, în 2017, și a asigurat tranzacții de afaceri la nivel mondial de 894 miliarde de euro în expunere, la sfârșitul anului trecut.
Sursa: agerpres.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Recalcularea pensiilor va mai dura încă cel puțin un an. Vești proaste pentru pensionari
Recalcularea pensiilor va mai dura încă cel puțin un an. Vești proaste pentru pensionari Vești proaste pentru pensionari din România: recalcularea pensiilor, un proces vital pentru aplicarea noii legi, se va prelungi cel puțin încă un an. Reprezentanții sindicalițtilor atrag atenția asupra volumului de muncă excesiv și subdimensionării personalului, care îngreunează finalizarea recalculărilor. Citește și: […]
Secțiune Articole Similare
-
Opinii - Comentariiacum 4 zile
Bradul de Crăciun. Cum și când se împodobește. Istoria împodobirii bradului
-
Sănătatea și naturăacum 4 zile
15 decembrie: Ziua Internațională a Ceaiului
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
Nume care se sărbătoresc de Sfântul Daniel 2024. Viața Sf Daniel și semnificația numelui
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
Mesaje de Sfântul Daniel 2024: URARI, FELICITARI și SMS-uri de LA MULȚI ANI pe care le poți trimite celor dragi
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
17 decembrie 2024: Creștinii ortodocși îl sărbătoresc pe Sfântul Daniel. Rugăciunile proorocului și a celor trei tineri aruncați în cuptor
-
Actualitateacum o zi
18 decembrie: Sfântul Daniil Sihastrul, sărbătoare cu cruce albastră în calendarul ortodox. Ce înseamnă și ce nu ai voie să faci