Unul dintre misterele accidentului aviatic din Munţii Apuseni lămurit de unul din cititorii ziarului Unirea

Mircea Trifu - Primar Alba Iulia

*Cel mai probabil nu a existat un semnal ELT care să fie transmis de avionul prăbușit

A stârnit multă vâlvă în cazul tristului accident aviatic problema semnalului alertei de accident pe lungimea de 406 MHZ, care trebuia detectat de către sateliţii COSPAS-SARSAT.

Pro România - Ține cu ALBA
ELIT

După cum bine se ştie, avionul prăbuşit era dotat cu o baliză ELT de localizare care emitea semnal de ajutor pe cel puţin 2 frecvențe (unii spun că ar fi trebuit să emită pe 3 frecvențe). Frecvenţa care se pare că a funcţionat pe lungimea de undă de 112.5 MGZ a fost auzită imediat de către avioanele comerciale care survolau zona şi de către ROMATSA. Această frecvență putea fi folosită pentru localizare prin goniometrie, metodă care nu a fost utilizată deşi armata avea toate mijloacele necesare. Armata însă nu a efectuat nici un act de localizare din motive necunoscute încă (acesta deşi Armata a informat imediat Romatsa de faptul că se pune la dispoziţia forţelor de căutare-salvare).

PMP - Alegeri Locale 2020
USR-Plus - Oameni ca tine schimbă Alba în bine

Cea de a doua frecvenţă, utilizabilă prin satelit, a stârnit numeroase discuţii. Astfel, cel puţin doi piloţi experimentaţi au afirmat că semnalul ELT nu a fost primit de către centrul de recepţie de la Moscova deoarece România nu şi-a plătit taxele pentru participarea la programul COSPAS-SARSAT.

Această afirmaţie a fost discutată intens în presă naţională dar până acum se pare că nimeni nu a contactat COSPAS-SARSAT pentru lămuriri.

A făcut-o Radu Octavian, un cititor al site-ului ziarulunirea.ro și iată ce a aflat de la Cheryl Bertoia din cadrul Secretaratiului COSPAS-SARSAT din Montreal care a avut amabilitatea să răspundă întrebărilor.

În primul rând a aflat de faptul că nu toate balizele ELT se înregistrează la secretariatul COSPAS-SARSAT. În unele ţări, aşa cum este cazul României, balizele ELT se înregistrează doar la un oficiul naţional. În cazul nostru, acest oficiu este Autoritatea Aeronautică Română. Ca atare, înregistrarea balizei ELT pe un aparat de zbor românesc la sistemul COS se face doar la AAR. La această autoritate se află toate informaţiile referitoare la înregistrarea balizelor ELT

Tot doamna Bertoia ne informează despre faptul că dacă un semnal ELT (în cazul nostru semnalul aparatului prăbuşit în Apuseni) ar fi fost recepţionat de către sistemul de sateliţi COSPAS-SARSAT acest semnal ar fi fost procesat şi informarea autorităţilor ar fi fost făcută imediat indiferent dacă baliza ELT ar fi fost înregistrată la Autoritatea Aeronautică Română sau nu!

Ca atare, afirmaţiile conform cărora nu s-a recepţionat semnalul ELT pentru că România nu ar fi plătit taxe par greşite. COSPAS-SARSAT procesează toate informaţiile de ajutor indiferent dacă taxele sunt plătite. Viaţa persoanelor aflate în căutarea ajutorului sunt mai importante decât banii. Ar trebui să înveţe din acest lucru şi Poliţia Română care a afirmat că nu a localizat răniţii pentru că nu avea mandat judecătoresc!

Din afirmaţiile anterioare ale unui reprezentant al centrului de recepţie din Moscova rezultă că acest centru nu ar fi primit nici un semnal de pe teritoriul României.

Concluziile sunt următoarele:

1. Dacă ar fi existat un semnal ELT acesta ar fi fost procesat imediat de către COSPAS

2. În consecinţă, se trage concluzia că semnalul nu a existat. Fie aparatul era defect, fie antena acestuia, care a fost găsită ruptă, nu a fost suficientă să transmită semnalul

3. Neprimirea semnalului de către sateliţii COSPAS nu se datorează plății sau neplăţii de către statul roman a unor taxe sau a neîndeplinirii unor proceduri ci strict de nefuncţionarea balizei din motive ce urmează fi descoperite

Ca atare, cititorul ziarului Unirea a lămurit un mister al accidentului. Mai rămân însă foarte multe mistere de elucidat. Speram că toate să fie rezolvate cu profesionalism.

(informațiile sunt furnizate de Radu Octavian din Alba Iulia)

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419

11 Comentarii

Aiurea 25 ianuarie 2014 at 13:25

Aiurea.

@Aiurea 25 ianuarie 2014 at 15:08

Cum se pricepe Radu Octavian la toate!!! De la ghicit in zatul de cafea, silvicultura, drept, peisagistica, arhitectura, administratie, radare, avioane, medicina si OZN-uri. No, un pic sa studieze si astonomia sa vada de ce nu ii sunt aliniate planetele.

Carcotasul 25 ianuarie 2014 at 21:41

Eu am mai spus-o, avionul trebuia sa cada, si daca a cazut, si nu a murit in accident „cine trebuia”, a fost lasat sa moara de frig! Luati serparia DGIA, la „purecat”, si o sa va cruciti, ce o sa gasiti acolo!

nc 25 ianuarie 2014 at 14:32

Hai ca sunteti tare… 112.5 MGZ ? Ha ha ha ha ha… se scrie 112.5 MHz ! Ati lipsit la fizica de clasa XI-a d-le. Octavian ?

cornel 25 ianuarie 2014 at 15:41

Cei de la antena 3 au zis ca Traian Basescu e de vina.Dan Diaconescu spune ca avionu a cazut peste ramasitele lui Elodia.Senzational domne.

un cititor 25 ianuarie 2014 at 15:58

hahahahahaaa care planete? a ce gluma buna.probabil e venit de pe alta planeta acest….oare cine e? al 2 lea pitic porno din alba iulia?

rococo 25 ianuarie 2014 at 20:20

Daca orice avion care se ridica la cer TREBUIE sa aiba cutie neagra, de ce acest avion nu avea ? Ar fi inregistrat ce nu trebuia ? Era temperatura atit de scazuta la ora accidentului la inaltime, incit givrarea sa-si fi spus cuvintul? Daca era cutie neagra, toata lumea putea afla. Dar asa, multi fraieri pot sa emite elucubratii. Dupa cazul Arsinel, se pare ca se fac cercetari amanuntite in cazurile de transplant. Sa speram ca nu vom afla decat peste vreo 25 de ani, amanunte care acum ar da peste cap presupuse acte de curaj.

Carcotasul 25 ianuarie 2014 at 21:49

Eu am mai spus-o, avionul trebuia sa cada, si daca a cazut, si nu a murit in accident “cine trebuia”, a fost lasat sa moara de frig! Luati serparia DGIA, la “purecat”, si o sa va cruciti, ce o sa gasiti acolo! DGIA, ESTE SPECIALIZATA IN CRIME, SI LOVITURI DE STAT, este singurul serviciu secret infintat in comunism, ramas nerestructurat! Este facut dupa modelul „DEPARTAMENTULUI CENTRAL DE INTELIGENTA RUS „KGB”, SI DISPUNE DE 4 bATALIOANE DE PARASUTISTI, PENTRU DIVERSIUNE(SPETZNAZ- dupa modelul KGB)

Gica 26 ianuarie 2014 at 10:32

„Dupa razboi multi viteji se arata”, nu mai vorbesc de politile care se platesc. Realitatea este ca s-a vazut ca nu prea suntem pregatitii, multi nu stiu sa transforme zecimalele in minumte si secunde (as vrea ca cineva sa prezinte o programa de invatamant unde se invata asta), nu stim sa ne arientam, nu stim sa folosim tehnologia sofisticata, nu stim sa comunicam, sa coordnam o astfel de actiune, toate astea se razbuna, dar nu pe cine trebuie. Cati din cei care isi dau cu parea s-ar fi discurcat mai bine intr-o astfel de situatie? Daca s-ar putea ar trebui pusi sa dea un test si pe urma sa-si dea cu parerea.

stef 27 ianuarie 2014 at 13:22

Pacat de ceea ce s-a intamplat.
Dar stau si ma gandesc,oare constientizeaza acei medici ce inseamna sa stai ore in sir in agonie,sa nu te gaseasca si sa te bage in seama nimeni !?.
Isi pune intrebarea unul patit chiar pe holurile spitalelor,steptand luni de zile sa fiu bagat in seama si tot cu ochii in lacrimi.
Suntem o tara cu institutii inumane,banul a pus stapanire pe ei,cineva ii incearca si ei nu sesizeaza.

ALBAIULIAN 27 ianuarie 2014 at 18:11

Da , este o replica a ceea ce s-a intimplat in apuseni la comportamentul medicilor , a plicurilor spre ei , de zici ca noi care avem pregatire superioara nu contam deloc in fata lor: … si din acest caz i-as ruga pe toti doctorasii Romaniei sa fie atenti la ce plicuri vor primi si asa a trebuit sa se INTIRZIE!!!
Quo Vadis doctori ???

Comentariile sunt oprite