Rămâi conectat
S&D Europarlamentare 2024

Politică Administrație

Trecerea în proprietatea primăriei Teiuș a unui teren de peste 70.000 mp, declarată neconstituțională. Care este motivul

Ziarul Unirea

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

Trecerea în proprietatea primăriei Teiuș a unui teren de peste 70.000 mp, declarată neconstituțională. Care este motivul

Curtea Constituțională a publicat în Monitorul Oficial decizia prin care a declarat neconstituțională legea privind transmiterea unei părți dintr-un teren situat în orașul Teiuș, din proprietatea publică a orașului Teiuș și din administrarea Consiliului Local Teiuș în proprietatea privată a orașului.

De asemenea, actul normativ mai viza modificarea Legii nr. 54/2018 privind transmiterea unui teren din domeniul public al statului și din administrarea Ministerului Transporturilor, aflat în concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate „C.F.R.” — S.A., în domeniul public al orașului Teiuș și în administrarea consiliului local. Este vorba despre o parte dintr-un teren în suprafață de 74.496 mp, respectiv un teren în suprafață de 29.430 mp aferent blocurilor, caselor de locuit și anexelor gospodărești, precum și a curților și grădinilor din jurul acestora.

”Curtea reține că legea supusă controlului este neconstituțională în ansamblul său deoarece acceptarea ideii potrivit căreia Parlamentul își poate exercita competența de autoritate legiuitoare în mod discreționar, oricând și în orice condiții, adoptând legi în domenii care aparțin în exclusivitate actelor cu caracter infralegal, administrativ, echivalează cu o abatere de la prerogativele constituționale ale acestei autorități, consacrate de art. 61 alin. (1) din Constituție, și transformarea acesteia în autoritate publică executivă ”, se precizează în motivarea deciziei Curții Constituționale.

CCR a constatat inexistența acordului unităților administrativ-teritoriale în ce privește transferul bunurilor din proprietatea publică a acestora în cea privată, dar și faptul că nu au avut posibilitatea să justifice încetarea uzului sau interesului public local. ”Curtea constată că transferul bunului prin lege, act ce exprimă voința autorității legislative, într-un domeniu în care trebuia exprimată voința autorităților administrației publice locale aduce atingere și art. 1 alin. (4) și art. 61 alin. (1) din Constituție. (…) Prin legea supusă controlului în acea cauză au fost încălcate principiile de bază stabilite prin legile-cadru ce guvernează domeniul în care legea a fost adoptată”, se precizează în documentul CCR.

Necesară și o hotărâre de Guvern

Se mai precizează faptul că, potrivit art. 361 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, transferul bunurilor din domeniul public al unităților administrativ-teritoriale în domeniul privat al acestora se face prin acte administrative, respectiv prin hotărâri ale consiliului județean, ale Consiliului General al Municipiului București ori ale consiliului local al comunei, al orașului sau al municipiului, după caz. ”În ce privește terenul menționat la art. 1 din legea supusă controlului, transferul trebuia făcut prin hotărâre a Consiliului Local al Orașului Teiuș, iar în conformitate cu art. 361 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, în instrumentele de prezentare și motivare ale hotărârilor prevăzute la alin. (2) al art. 361 ar fi trebuit să se regăsească, în mod obligatoriu, justificarea temeinică a încetării uzului sau interesului public local”, a mai susținut Curtea Constituțională.

Curtea mai afirmă că s-ar putea pune problema existenței unui bun ce face obiect exclusiv al proprietății publice a statului numai în privința terenului amplasat sub liniile de cale ferată națională și a celui care alcătuiește zona de siguranță aferentă acestora (în măsura în care liniile de cale ferată națională tranzitează terenul). Aceasta deoarece serviciul public de transport feroviar de interes național este un serviciu public esențial pentru societate. Cu privire la terenul pe care nu se află amplasate linii de cale ferată și zona de siguranță aferentă acestora, transferul ar fi trebuit să se facă prin hotărâre a Guvernului, la cererea consiliului local, așa cum prevedea art. 9 alin. (1) din Legea nr. 213/1998, în vigoare la momentul transferului dreptului de proprietate.

”De vreme ce art. 1 este declarat neconstituțional, iar suprafața de teren de 29.430 mp din terenul în suprafață totală de 74.496 mp nu mai trece în domeniul privat al unității administrativ-teritoriale, nu se mai poate diminua prin art. 2 din lege nici suprafața totală a terenului de la 74.496 mp la 45.066 mp deoarece ar rămâne o suprafață de 29.430 mp fără regim juridic. Astfel, art. 2 din legea supusă controlului ar fi neconstituțional din perspectiva încălcării principiului securității juridice prin lipsa de claritate și previzibilitate a normei legale”, susțin judecătorii de la CCR.

Publicarea motivării deciziei Curții Constituționale permite autorităților locale din Teiuș și a celor județene reluarea procesului pentru transmiterea celor două suprafețe de teren, în condiții legale.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Politică Administrație

Politică Administrație

Anunț de mediu: Modernizarea sistemului de scurgere a apei pluviale, satul Reciu, comuna Gârbova

Bogdan Ilea

Publicat

în

Anunț de mediu: Modernizarea sistemului de scurgere a apei pluviale, satul Reciu, comuna Gârbova COMUNA GÂRBOVA, titular al proiectului „MODERNIZAREA SISTEMULUI DE SCURGERE A APEI PLUVIALE, SATUL RECIU, COMUNA GÂRBOVA, JUDEȚUL ALBA”, anunță publicul interesat asupra luării deciziei etapei de încadrare de către Agenția pentru Protecția Mediului Alba, în cadrul procedurii de evaluare a impactului […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea