Rămâi conectat

Actualitate

Singura şansă pentru educaţie

Publicat

în

Rezultatele de la examenul de Bacalaureat din acest an pot fi subiect de discuţii pentru ziarişti sau politologi dar nu şi o surpriză pentru cei care lucrează în sistem. Dacă vrem să vedem adevărul, examenele scot la suprafaţă ceea ce se întâmplă în sistemul de învăţământ. Însăşi examenele şi ceea ce urmăreşte educaţia pot fi puse în discuţie şi evaluate.
Vinovată este într-adevăr societatea, care are un mod de a fi ce se reflectă în seriozitatea şi corectitudinea cu care se face ceea ce se face în cadrul ei. Valorile şi principiile pe care le respectă un popor determină rezultatele sale generale. Rolul educaţiei este foarte important deoarece ea contribuie alături de părinţi la formarea caracterului tinerilor.
Nu cred că pot fi învinovăţiţi elevii. Ei sunt încă prea mici, chiar şi cei care au 18 ani, ca să aibă o viziune de ansamblu şi să poată aprecia complexitatea fenomenului dezvoltării umane şi a interacţiunii sociale. Adulţii, educatorii şi părinţii pot fi însă traşi la răspundere pentru rezultatele copiilor pe care îi au în grijă. Pe de altă parte sistemul de învăţământ poate avea ca ţinte şi poate încerca să impună învăţarea de lucruri care nu prezintă interes deoarece aplicabilitatea lor este restrânsă şi în afara ariei de interes a elevilor sau chiar a societăţii.
Sunt voci care acuză slaba pregătire a studenţilor. Ei sunt probabil acei elevi care au promovat pe nedrept Bacalaureatul. Dar nici profesorii de la liceu nu pot avea rezultate oricât s-ar strădui dacă din şcolile generale absolvenţii nu sunt suficient de bine pregătiţi.
Trecerea de la transmiterea şi evaluarea de cunoştinţe la dezvoltarea de competenţe la gimnaziu s-a făcut din anul 2009. Însă nu s-a reuşit o schimbare în abordarea actului educativ deoarece cadrele didactice nu au fost formate în acest sens. Definiţia, modul de abordare şi de evaluare a competenţelor sunt încă probleme neclare şi pentru sistemele educative din alte ţări.
Şansa pentru educaţie a apărut ca urmare a momentului de adevăr prilejuit de o relativă cinste la examenul de Bacalaureat. Conştienţi de problemele pe care le are educaţia ne putem apleca cu mai multă atenţie asupra lor, poate să găsesc soluţii mai bune.
Problema principală este aceea a neasumării responsabilităţii. Copii trec de la un profesor la altul fără ca munca lor să fie înregistrată distinct. Astfel fiecare poate arunca vina pe nivelul imediat inferior, până la grădiniţă. Nici un profesor nu poate fi tras la răspundere pentru ceva care trebuie construit de mai multe cadre didactice.
Prin notarea folosită acum se face o reducere a întregii activităţi din cadrul unei discipline la o singură notă sau calificativ. Tot ce ştie un elev este înregistrat în media lui anuală la acea disciplină. Astfel informaţia transmisă mai departe este irelevantă din punct de vedere calitativ. Oricâtă bunăvoinţă am avea media 7 la matematică nu ne spune ce anume ştie şi ce anume nu ştie copilul. Nota 6,50 de la examen nu oferă nici o informaţie privind posibilităţile reale ale elevului. Poate să ia nota rezolvând unele sau altele dintre exerciţii.
Singura soluţie pentru ieşirea din această criză generalizată din sistem produsă de dizolvarea răspunderii o reprezintă utilizarea tehnicii informatice pentru înregistrarea calitativă a informaţiilor. Cu tehnica existentă nici nu ar fi greu, iar lucrul cu aceste informaţii ar fi de folos şi profesorilor deoarece ar deveni mult mai conştienţi de nivelul real al elevilor. Astfel dacă vom avea bine identificate competenţele şi variabilele cu care fiecare poate fi caracterizată, dacă vom înregistra pentru ele posibilităţile fiecărui copil, atunci vom avea în faţă o descriere precisă a ceea ce poate şi ce nu poate face un elev. Contribuţia fiecărui profesor va deveni evidentă prin evaluarea periodică a situaţiei şi munca lui va putea fi astfel apreciată corect indiferent la ce şcoală predă. Un mare câştig ar avea elevul şi părinţii lui, care ar putea şti mult mai precis care sunt talentele şi posibilităţile elevului astfel ca orientarea pentru viaţa de adult să fie mult mai precisă şi bine fundamentată.
Există un astfel de soft pus deja la dispoziţia tuturor şcolilor din judeţul Alba prin proiectul Amicus al Inspectoratului Şcolar Judeţean, care permite o evidenţă detaliată a posibilităţilor fiecărui elev. Platforma elaborată permite accesul online confidenţial al părinţilor la toate informaţiile relevante despre copiii lor înregistrate de profesori, de la absenţele de la ore până la variabilele ce descriu competenţele. Rezultatele din acest an ne atrag atenţia că ar trebui folosită pentru obţinerea transparenţei şi evaluarea performanţelor elevilor până nu este prea târziu.
O astfel de trecere de la cantitativ la calitativ, firească şi necesară, presupune un efort personal dar şi unul colectiv. Cere un preţ dar lucrurile pentru care nu plătim ne costă adesea cel mai mult. De exemplu se poate şi fără educaţie pentru sănătate dar preţul plătit de societate sunt multe boli, spitale şi multă suferinţă. Se poate şi fără educaţie de calitate dar atunci nu se mai poate spera la progres şi succes.
Este nevoie de voinţă politică pentru ca acest pas să fie făcut şi de bunăvoinţa şi implicare responsabilă a dascălilor. Altfel fiecare examen corect nu va fi decât un nou prilej pentru a le aminti că pentru munca pe care o fac salariile sunt suficiente. Mai este nevoie şi de dorinţa părinţilor şi de implicarea lor activă în a solicita şcolilor calitate şi transparenţă, altfel vor avea mereu motive să îşi reproşeze că nu au făcut tot ce le stă în putinţă pentru copiii lor. Fără concursul acestor trei factori trecerea de la cantitate la calitate nu are prea mari şanse de reuşită.
Ioan VLAŞIN


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Publicitate

Actualitate

FOTO| TRAGEDIE la Buzău: Un parașutist de 38 de ani, de la Baza Aeriană de la Câmpia Turzii, a murit în timpul unui exercițiu

Publicat

în

TRAGEDIE la Buzău: Un parașutist de 38 de ani, de la Baza Aeriană de la Câmpia Turzii, a murit în timpul unui exercițiu

Un parașutist a murit miercuri, 25 mai, la Buzău. Este vorba despre căpitanul Cosmin Constantin Scorțea. Ministrul Apărării a anunțat că accidentul a avut loc în jur de ora 14.00. În acest caz a fost sesizat Parchetul Militar.

„Am aflat cu mare tristețe faptul că unul dintre îmblânzitorii aerului din Armata Română a decedat, astăzi.

Căpitanul Cosmin Constantin Scorțea, din Baza 71 Aeriană Câmpia Turzii, și-a pierdut viața miercuri, 25 mai, în urma unui accident survenit pe timpul unui exerciţiu de paraşutare pe Aerodromul din Boboc.

Elit - Gustul Desăvârșit

Accidentul a survenit în jurul orei 14.00, pe timpul executării manevrelor de aterizare. Ofițerului i-a fost acordat primul ajutor la fața locului, dar cu toate eforturile medicilor, a fost constatat decesul militarului.

Pentru stabilirea circumstanțelor producerii accidentului a fost sesizat Parchetul Militar. De asemenea, conform procedurilor legale, șeful Statului Major al Forțelor Aeriene a ordonat constituirea unei comisii interne de anchetă.

Căpitanul Cosmin Constantin Scorțea, în vârstă de 38 de ani, era angajat în Ministerul Apărării Naționale din anul 2007, avea la activ 67 de salturi, fiind atestat pe tipul de parașută BG-7M. Era căsătorit și avea un copil.

Joi, 26 mai, la ora 8.30, vor fi organizate în unitățile militare din țară ceremonii de comemorare a ofițerului.

Dumnezeu să îl odihnească și să îl aibă în paza sa!

Transmit condoleanțe familiei îndurerate și tuturor celor care l-au cunoscut. Le sunt și le voi fi alături”, a spus Ministrul Apărării, Vasile Dîncu, pe pagina lui de Facebook.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

SUBIECTE ȘI BAREME la Evaluarea Națională de la clasa a VI-a 2022, proba la Limbă şi comunicare: Ce au avut de rezolvat elevii

Publicat

în

SUBIECTE ȘI BAREME la Evaluarea Națională de la clasa a VI-a 2022, proba la Limbă şi comunicare: Ce au avut de rezolvat elevii

Subiectele și baremele la Evaluarea Națională de la clasa a VI-a au fost publicate, pentru proba la Limbă și comunicare. Testarea de 60 de minute are rolul de a le da copiilor și părinților o primă idee asupra liceelor sau școlilor profesionale pentru care s-ar putea pregăti, dar verifică și nivelul pierderilor generate în pandemie.

Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a: proba la Limbă și comunicare este programată pe 25 mai, iar la Matematică și Științe ale naturii pe 26 mai 2022.

Rezultatele copiilor la evaluarea de la clasa a VI-a nu vor fi trecute în catalog, nici nu vor fi făcute publice, ci vor fi comunicate fiecărui părinte în parte de către profesorul diriginte.

Elit - Gustul Desăvârșit

SUBIECTE Evaluarea Națională de la clasa a VI-a, LA LIMBĂ ȘI COMUNICARE

CLICK AICI PENTRU: SUBIECTE Evaluarea Națională de la clasa a VI-a, LA LIMBĂ ȘI COMUNICARE, TEST 1 – ENGLEZĂ

CLICK PENTRU: SUBIECTE Evaluarea Națională de la clasa a VI-a, LA LIMBĂ ȘI COMUNICARE, TEST 2 – ENGLEZĂ

CLICK AICI PENTRU: SUBIECTE Evaluarea Națională de la clasa a VI-a, LA LIMBĂ ȘI COMUNICARE, TEST 1 – GERMANĂ

CLICK PENTRU: SUBIECTE Evaluarea Națională de la clasa a VI-a, LA LIMBĂ ȘI COMUNICARE, TEST 2 – GERMANĂ

CLICK AICI PENTRU: SUBIECTE Evaluarea Națională de la clasa a VI-a, LA LIMBĂ ȘI COMUNICARE, TEST 1 – FRANCEZĂ

CLICK PENTRU: SUBIECTE Evaluarea Națională de la clasa a VI-a, LA LIMBĂ ȘI COMUNICARE, TEST 2 – FRANCEZĂ

Testele sunt elaborate de Centrul Național Pentru Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), au un format asemănător cu cel al evaluărilor internaționale și trebuie să aibă un nivel mediu de dificultate. Testele sunt evaluate în cadrul unităţii de învăţământ, de către cadrele didactice din respectiva unitate, în termen de cel mult 7 zile de la data susținerii ultimului test.

Potrivit manualului de practici pentru școli, în fiecare clasă, elevii vor fi așezați în bănci câte doi sau conform așezării lor obișnuite. Distribuirea testelor se va face controlat, după cum urmează: Testul nr. 1, Testul nr. 2 etc., până când fiecare copil și-a primit testul pe care trebuie să lucreze, se arată în document.

Algoritmul administrării textelor scrise urmărește distribuirea simultană și controlată a celor două variante de teste pentru fiecare evaluare națională, în fiecare clasă testată, din fiecare școală care are elevi în clasa a VI-a.

La expirarea timpului de lucru, testele vor fi recuperate și sortate în ordinea distribuirii lor pe fiecare clasă și organizate în pachete. Pachetele astfel constituite vor fi aduse la Comisia de organizare și de administrare a EN-2022 din unitatea de învățământ.

Eventualii elevi întârziați vor fi conduși de către asistent într-o altă sală de clasă, unde pot fi supravegheați. În cazul în care un elev a lipsit la o zi de testare, dar a venit la următoarele, va participa în continuare la testare, în mod obișnuit, se arată în document. Se urmărește implicarea tuturor elevilor în EN-2022, în condiții comparabile de administrare.

La eventualele întrebări ale elevilor, li se sugerează să citească încă o dată cerințele cu atenție. Administratorul testului este rugat să noteze eventualele întrebări ale elevilor în raportul testării și să le reproducă în Raportul Administratorului de test.

Amintim că Sorin Cîmpeanu spunea într-o dezbatere organizată de Edupedu.ro, în luna septembrie 2021, că Evaluările Naționale din anul școlar 2021-2022 vor fi standardizate și corectarea va fi făcută computerizat: „Va trebui însă să derulăm foarte repede acest proces, va trebui să achiziționăm și echipamentele și va trebui să formăm și cadrele didactice pentru aceste evaluări online, asumate într-adevăr pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a și pentru Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a. Asumate și la nivel de proiect pilot pentru examenul de Bacalaureat, pilot însemnând evaluarea din cel puțin un liceu în fiecare județ”.

Iată ce spunea Radu Szekely, consilierul ministrului Educației, în luna ianuarie a acestui an despre evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a: „Evaluările de clasele a II-a, a IV-a și a VI-a sunt deja standardizate. Itemii care sunt folosiți sunt itemi care evaluează specific niște competențe foarte bine descrise. Profesorii primesc în baremul de corectare o descriere a acestor competențe și scopul acestor evaluări tocmai acesta a fost: să realizeze o evaluare standardizată și să sprijine profesorul, învățătorul în elaborarea inclusiv a activităților de învățare remedială. Nu s-a realizat neapărat acest lucru, însă instrumentul există. Trebuie să reglăm procesul, pentru că de multe ori, instrumentele se pun la dispoziție, însă implementare are de suferit. Într-adevăr, și aici, implementarea a avut de suferit.”


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Majorarea salariilor minime în industria alimentară și agricultură. Ce trebuie să facă firmele până la data de 1 iunie

Publicat

în

Majorarea salariilor minime în industria alimentară și agricultură. Ce trebuie să facă firmele până la data de 1 iunie

Salariile celor care lucrează în industria alimentară și în agricultură vor crește începând cu data de 1 iunie. Toate firmele care activează în aceste domenii trebuie să aibă pregătite actele necesare, până la această dată.

Vă prezentăm principalele repere pe care trebuie să le aibă în vedere firmele care activează în industria alimentară şi în agricultură până la data de 1 iunie.

Elit - Gustul Desăvârșit
1. În ce fel trebuie reflectată modificarea legii la nivel intern

Creșterea salariului minim pentru angajații celor care desfășoară pe teritoriul României activități în sectorul agricol și în industria alimentară definite de codurile CAEN enumerate în Legea nr. 135/2022 este dată prin chiar această lege și este obligatorie pentru acești angajatori, nu este rezultatul unui acord. Suficientă în acest caz poate fi o decizie colectivă a angajatorului, dar pot fi întocmite și acte adiționale pentru fiecare caz în parte, desigur, potrivit avocatnet.ro.

2. Ce transmitem în Revisal?

Conform HG nr. 905/2017, modificarea salarială se transmite în 20 de zile lucrătoare de la data producerii acesteia.

3. Salariul minim de 3.000 de lei se aplică tuturor angajaților acelor firme?

Da, indiferent cum sunt încadrați la angajatorii respectivi, salariul minim majorat e obligatoriu pentru toți. În lege nu se face niciun fel de distincție și formularea pare să înglobeze toți lucrătorii angajatorilor care au acele CAEN-uri.

4. Ar trebui începută o analiză preliminară a condițiilor pentru aplicarea facilităților fiscale

Dacă acordarea minimului de 3.000 de lei e obligatorie, acordarea facilităților fiscale la salariile angajaților din aceste industrii nu e obligatorie, ci dependentă de îndeplinirea, lună de lună, a unor condiții trasate în Legea nr. 135.

Vorbim de desfășurarea efectivă a activității pe măcar unul dintre codurile CAEN listate în această lege (în România, fiind irelevantă activitatea din alte state), de o cifră de afaceri din care cel puțin 80% să fie pe unul dintre acele CAEN-uri, iar aplicarea se face doar contractelor cu opt ore pe zi.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare