Ziarul Unirea

Referendum pentru proiectul “Roșia Montană” chiar în ziua alegerilor parlamentare

PNL - Alegeri Locale Partiale - 27 iunie

Liderii grupurilor politice din cadrul Consiliului Județean Alba au decis astăzi rediscutarea propunerii de organizăre în data de 9 decembrie a unui referendum privind dezvoltarea mineritului în Apuseni, cu referire în special la exploatarea zăcămintelor de aur și argint de la Roșia Montană.

În acest sens cei 35 de primari care au solicitat în luna octombrie, printr-un memoriu, consultarea publică, se vor întâlni luni pentru a stabili întrebarea sau întrebările la care locuitorii zonelor miniere vor trebui să răspundă.

ELIT

Umează apoi redactarea unei Hotărâri de CJ, pe care consilierii județeni o vor supune votului în următoarea ședință, în data de 16 noiembrie.

Memoriul întocmit în data de 2.10.2012 și înregistrat la Consiliul Județean Alba la data de 12.102012 cu nr. de înregistrare 13.054, solicita comisiei juridice din cadrul CJ, un punct de vedere consultativ asupra legalității și oportunității organizării acestei consultări populare. El este semnat de primarii localităţilor Abrud, Albac, Almaşu Mare, Arieşeni, Avram Iancu, Baia de Arieş, Bistra, Bucium, Ceru Băcăinţi, Ciuruleasa, Cricău, Galda de Jos, Gârda de Sus, Horea, Ighiu, Întregalde, Livezile, Lupşa, Meteş, Mogoş, Ocoliş, Poiana Vadului, Ponor, Poşaga, Râmetea, Râmeţ, Roşia Montană, Sălciua, Scărişoara, Sohodol, Stremţ, Vadu Moţilor, Vidra şi Zlatna.

Cele 35 de primării, dintr-un total de 78 care compun județul Alba, reprezintă peste 150.000 de cetățeni, aproape jumătate din locuitorii județului.

La ultima ședință de CJ, moment în care a fost dezbătut memoriul, consilierii județeni concluzionau faptul că  nu este oportună data de 9 decembrie, fiind vehiculată luna martie 2013, pentru respectiva consultare populară.

 foto arhivă

Bogdan PRESECAN

Email:bogdanpresecan@yahoo.com
Tel: 0734.771.136

Te-ar putea interesa și:

Mesaje de Sfântul Ioan amuzante. URĂRI şi FELICITĂRI haioase pentru prietenii care își sărbătoresc onomastica

Mesaje amuzante şi hazlii de Sfântul Ion 2021 • Urări şi felicitări haioase de Sfântul Ioan. SMS de Sfântul Ioan… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

7 ianuarie: Crăciunul pe rit vechi. Cum sărbătoresc ortodocşii pe stil vechi Naşterea Mântuitorului

7 ianuarie: Crăciunul pe rit vechi. Cum sărbătoresc ortodocşii pe stil vechi Naşterea Mântuitorului Crăciunul era sărbătorit pe 7 ianuarie… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

MESAJE de Sfântul Ion HAIOASE. Idei de SMS -uri pentru prietenii glumeţi dar şi pentru cei îndrăgostiţi, care îşi aniversează astăzi onomastica

Mesaje de Sfantul Ioan haioase. Urărări și felicitări de Sfantul Ion hazlii care poti fi trimise prin SMS.  Texte amuzante… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

CODUL BUNELOR MANIERE: Cum să te comporți dacă ești invitat la o nuntă

CODUL BUNELOR MANIERE: Cum să te comporți dacă ești invitat la o nuntă Prilej de bucurie și emoție, atât pentru… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

17 iunie| Ziua mondială pentru combaterea deșertificării și a secetei. Care este motivul marcării acestei zi

An de an, la data de 17 iunie, este marcată Ziua mondială pentru combaterea deșertificării și a secetei, hotărâtă în… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

Mesaje creștine de Sfântul Ion. Urări pe care le puteți trimite prin SMS celor care își sărbătoresc onomastica

Mesaje creștine de Sfântul Ioan 2021 • Urări și felicitări creștine care le puteți trimite prin SMS celor care își… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

131 Comentarii

toma 9 noiembrie 2012 at 15:20

Bogatiile subsolului sint ala intregului popor. Parca asa spune legea. Atunci, va intreb,cum pot decide soarta aurului romanesc, doar cetatenii celor 35 de comune enumerate mai sus ?
Rezolvarea ar fi: Referendumul national. Dar si acela dupa o pregatire prealabila si o informare minutioasa a alegatorilor care trebuie sa decida in cunostinta de cauza. Altfel vom fi in situatia ,,privatizarii,,petrolului romanesc, cind cei ce au instrainat aceasta nepretuita avutie nationala, s-au ascuns in spatele habaucilor din parlament care intr-o singura zi, la sfirsit de an au ,,votat,, sute de legi, printre ele si cea in cauza si care, majoritatea dintre ei, nu stiau ce voteaza. Oare, nu vrem sa invatam, nimic, nici acum in al 12-lea ceas ? Si ne vaicarim mereu, ca sintem saraci ?

dolfi 9 noiembrie 2012 at 15:51

simplu… li se da mult alcool… cat mai mult, muzica proasta si ceva de bagat in stomac! asa vor decide!

dumi 9 noiembrie 2012 at 18:33

E vorba sa se stabileasca daca oamenii din zona vor ca la ei acasa sa se faca minerit, asta pe langa procedurile normale de aprobare a unui proiect minier, proceduri care se pare ca in tara noastra se tergiverseaza nejustificat. De ce sa se faca referendum national pentru a se stabili daca oamenii din Apuseni vor minerit? E ilogic! Ne vaicarim mereu ca suntem saraci dar investitiile sunt blocate si oamenii mor de foame cu aurul blocat sub pamant! Macar sa spuna oamenii ce vor sa se intample la ei acasa!

Mihai Papuc 9 noiembrie 2012 at 23:03

Bogățiile subsolului sunt ale României – cel puțin așa scrie în Constituție! Vrei să se schimbe, cumva, Constituția printr-un referendum local?

Dacă aurul este al nostru, al tuturor românilor, cum pot 35 de comune să decidă ce se face cu el, doar pentru că sunt cel mai aproape de el? E ca și cum banca ar decide cum să cheltuiască banii clienților, că doar sunt la ea în seif.

Calin 12 noiembrie 2012 at 12:34

De ce sa nu se afle parerea localnicilor din Rosia Montana si din Apuseni? Ei locuiesc acolo, trebuie sa isi spuna cuvantul in legatura cu ce se intampla acolo!

Mihai Papuc 12 noiembrie 2012 at 23:56

Nu-i așa că răspunsul unor oameni dezinformați și mințiți de RMGC la o întrebare destul de generală este mult mai importantă decât numeroasele studii ale specialiștilor din Academia Română, ASE, ICOMOS, comisia prezidențială pentru patrimoniu – asta doar ca să numesc câteva instituții – care au demonstrat cât de dăunător este proiectul RMGC?

aleluia 9 noiembrie 2012 at 15:31

ticalosii de penelisti, dupa ce i-am votat la locale, ne=au vandut PDL-ului si acum ne vand si Goldului.

dumi 9 noiembrie 2012 at 18:36

deci tu esti de parere ca oamenii nu ar trebui sa isi spuna parerea, cu toate ca sunt mineri din generatie in generatie si inteleg poate cel mai bine ce inseamna cu adevarat mineritul? de ce sa nu isi spuna parerea?

Mihai Papuc 9 noiembrie 2012 at 22:18

Dacă își spun ei părerea, schimbă prin asta legile României și normele europene pe care le încalcă proiectul propus de RMGC, spre exemplu?

dolfi 9 noiembrie 2012 at 15:52

imediat vin căcănarii plătiţi de rgmWC postând sub diverse pseudonime cum că ce mare bine e că le dăm pe nimic zăcămintele hotilor din canada

dumi 9 noiembrie 2012 at 18:35

bai postac ecologist, zi-mi si mie, de ce nu vrei ca vocea oamenilor din Apuseni sa fie auzita? Ti-e frica de adevar?

aleluia 9 noiembrie 2012 at 18:43

ce ti-am zis…dolfi..ai avut dreptate apar RMGC-istii:)….loazele sunt pe baricade. Culmea, nici mcar nu sunt din Rosia, isi varsa laturile din Bucuresti,ca acolo este centrul „postacilor RMGC”

teo 9 noiembrie 2012 at 18:56

dar oare centrul postacilor ecologisti unde este? nu ne spui tu, ca pari tare avizat :)) se vede de la o posta ca esti un ecologist, care nu poate intelege ca exista oameni in Romania care mai au constiinta, care vor ca mineritul sa mai functioneze si in 2012 si care considera ca si rosienii au dreptul sa-si zica parerea. nu cumva va e frica de rezultat?

dolfi 9 noiembrie 2012 at 18:58

oamenii cu constiinta nu dau gratis bogatiile tarii! si vitelor cu cabina, de cand a fi patriot inseamna ca esti ecologist?
mars si puneti mana pe sapa, furca si grebla si lucrati pamantul ca zace nelucrat daca va trebuie bani! Sau se castiga mai bine angajat pe post de Iuda la rmgwc?

Vladi 9 noiembrie 2012 at 19:14

Cine ce da cui gratis? Primim peste jumatate din profiturile proiectului de la Rosia in buget, fara sa scoatem niciun leu de la buget. Si in plus se creeaza cateva mii de locuri de munca in zona

florentin neagu 9 noiembrie 2012 at 22:05

e usor sa trimiti la sapa niste mineri, dar sa nu uitam ca ei sunt obisnuiti cu altfel de munca, deci e mai greu sa-i convertesti in agricultori. apoi, agricultura intensiva nu prea se poate in zona, din cauza terenului, care de altfel e poluat din cauza exploatarilor statului. Si ca sa supravietuiasca, ca doar cu 6 lei pe zi e cam greu,localnicii au pus mana si au facut tot felul de munci, dar asta nu e o solutie pe termen lung, dar mineritul este.

dolfi 9 noiembrie 2012 at 22:18

va trimiteam voi la sapa daca va place banul, mitici vanduti rgmc-ului ca Iuda pe 30 de arginti! Ne faceti greata si scarba! Jos ghearele de pe bogatiile Romaniei!

Gogomanul 9 noiembrie 2012 at 16:29

Lasa ca le tinem ca industria in ’90, cand „noi nu ne vindem tara”
Noi o dam pe gratis peste cativa ani

nervosu 9 noiembrie 2012 at 16:38

ce vorbesti domnule in 9 decembrie referendum pentru dezvoltarea mineritului in muntii apuseni pai voi nu sinteti normali in 9 dec sint alegerile si:nu va baga nimeni in seama de ce nu se face referendumul acum cind a inceput campania electorala minciuni peste minciuni

Liliana Marin 9 noiembrie 2012 at 17:33

eu sunt de parere ca referendumul asta trebuie organizat cat mai curand. de 15 ani, vocea rosienilor este acoperita de acei activisti galagiosi si extremi, care-si fac foarte bine „meseria”. dar e timpul ca adevaratii rosieni sa spuna ce-si doresc, pentru ca autoritatile sa se decida mai repede daca dau drumul proiectului sau ii lasam pe rosieni fara nicio speranta

aleluia 9 noiembrie 2012 at 18:19

dolfi….ai avut dreptate, au aparut loazele RMGC-ului….

teo 9 noiembrie 2012 at 19:02

cum ziceam si mai sus… vad ca va place sa repetati. credeti ca asa sunteti bagati in seama. va inselati, dragilor. Timpul va este, de acum, numarat. odata rezultatul referendumului facut public, s-a zis cu toate protestele si ce mai faceti voi, daca mai faceti ceva!sunt sigur ca mai toti rosienii vor vota pro proiect, pentru ca alta solutie pentru un viitor mai bun, n-au.

Feneserul 10 noiembrie 2012 at 0:09

Si voi a cui loaze sunteti?A lui sorosi?a ungurilor?fir-ati ai draqlui de mari „patrioti”.adik s-a putut face minerit vreme de 2000 de ani dar acum nu se mai poate?

Mihai Papuc 10 noiembrie 2012 at 7:20

După 2000 de ani de minerit, se vede ce bine o duc roșienii cum nu se mai scoate aur. Dar cel puțin la momentul actual, mai au șansa să facă și altceva. Dacă se face, însă, proiectul propus de RMGC, în 20 de ani vor rămâne bieții de ei fără minerit, fără aur, dar și fără majoritatea terenurilor agricole, pădurilor și obiectivelor istorice.

Calin 12 noiembrie 2012 at 12:35

daca se face proiectul se reabiliteaza patrimoniul, se reface infrastructura si se reecologizeaza mediul, mai degraba se va putea face turism atunci, decat acum cand localitatea e poluata si degradata

Mihai Papuc 13 noiembrie 2012 at 0:01

Citez din datele despre „reecologizarea” mediului promisă de RMGC (Studiul de impact asupra mediului al RMGC, Vol. 13, pag. 31):
„Urmare a funcţionării investiţiei:
– Suprafaţa de teren neproductiv va creşte de la 5% iniţial, la 64,4%
– Suprafaţa fâneţelor va scădea de la 60% la 29%
Pădurile, după deforestare, îşi vor reduce suprafaţa de la 17,7% la 5,6%
Zonele carstice cresc ca suprafaţă de la 12% la 64,3%

Iar astea sunt doar lucrurile promise de ei. Cine știe ce surprize ne mai pregătesc pe lângă aceste distrugeri garantate.

Vladi 9 noiembrie 2012 at 19:01

aceeasi activisti galagiosi vad ca se agita si acum sa arunce cu noroi in referendumul asta, probabil pentru ca ei stiu ca rosienii vor pornirea mineritului si incearca sa impiedice ca acest lucru sa se afle

gabitza 9 noiembrie 2012 at 19:55

ongistii nu-si doresc clarificarea lucrurilor, pentru ca si-ar pierde locul de munca! s-ar afla ca lupta, de fapt, impotriva a mii de oameni si asta nu ar fi deloc bine. George Soros, finantatorul lor, s-ar supara rau de tot

Mihai Papuc 9 noiembrie 2012 at 22:53

Ia zi, ce e mai important în ceea ce privește cel mai mare proiect minier de pe glob (ca dimensiune a distrugerilor, nu a beneficiului): părerea miilor de votanți dezinformați sau studiile și argumentele sutelor de specialiști care evidențiază problemele majore ale proiectului propus de RMGC?

dumi 9 noiembrie 2012 at 18:38

Vocea oamenilor din Rosia Montana si din Apuseni este ignorata de prea mult timp, ei trebuie sa decida ce se intampla la ei acasa, ei stiu poate cel mai bine ce inseamna cu adevarat mineritul, referendumul acesta le va da posibilitatea sa isi spuna in sfarsit parerea! Sa se faca referendumul asta si adevarul va iesi in sfarsit la lumina!

Mihai Papuc 9 noiembrie 2012 at 22:48

Oare ce ar putea schimba referendumul acesta? Poate el să modifice datele proiectului propus de RMGC? Dacă ar fi validat, mă întreb:

– ar folosi RMGC mai puțin decât cele 13.000 tone de cianură anual (de 13 ori mai mult decât totalul utilizat în UE)?

– ar folosi RMGC mai puțin decât cele 10 tone de explozibil zilnic (în total, pentru toată durata exploatării, puterea exploziilor va depăși de 7 ori pe cea de la Hiroshima)?

– s-ar evapora din iazul de decantare mai puțin decât cele 134 de kilograme de acid cianhidric zilnic?

Calin 12 noiembrie 2012 at 12:36

prin referendumul asta s-ar afla in sfarsit vocea localnicilor din Apuseni, lucru pe care vad ca tu ai vrea sa il impiedici cu orice pret. de ce iti e frica de adevar?

Mihai Papuc 13 noiembrie 2012 at 0:09

Dacă cetățenii ar fi întrebați dacă sunt de acord cu :

– folosirea anuală a unei cantități de cianură de 13 ori mai mare decât totalul utilizat în exploatările din UE;
– folosirea unei cantități totale de explozibil echivalentă cu 7 bombe atomice ca cea de la Hiroshima;
evaporarea în atmosferă a 134 de kilograme de acid cianhidric (substanță toxică de luptă) zilnic din iazul de decantare;

atunci aș considera că acei cetățeni pot da un răspuns util. Altfel, la întrebarea generală pusă, este doar un cadou făcut din bani publici către RMGC și campania lor de publicitate mincinoasă.

P.S.: Datele de mai sus sunt preluate din Studiul RMGC de impact asupra mediului

Manitu 9 noiembrie 2012 at 18:48

„Cele 35 de primării, dintr-un total de 78 care compun județul Alba, reprezintă peste 150.000 de cetățeni, aproape jumătate din locuitorii județului” …

Din cate stiu eu si primarii au dreptul la un singur buletin de vot (daca va fi cazul). De unde pana unde si de cand primarii reprezinta opinia tuturor alegatorilor din comunitatile pe care le reprezinta, stimabile Presecan? Ei nu sunt electori! Nu ia desemnat absolut nimeni dintre consatenii acestora!
Nu demult, acesti primari au fost invitati la Rosia Montana de RMGC, unde „au luat la cunostinta de avantajele acestui proiect”, fiind primiti cu mare caldura, cu mancare si bautura si … fete frumoase de catre gazde. Asta stiai, domnule Presecan? (pe langa multe altele, pe care presa se face ca nu le vede). Te-ai dat cu RGMC, d-le Presecan?

teo 9 noiembrie 2012 at 19:17

primarii sunt alesi de cetateni ca sa fie reprezentantii lor. cetateanul merge la primar, isi spune doleanta si primarul e vocea sa in lume.in comunitatile astea, unde toata lumea se stie cu toata lumea, iti dai seama ca primarii stiu ce gandesc consatenii lor. dar nici n-ar fi trebuit sa li se spuna, vad cu ochiu liber cand de greu o duce judetul Alba. oricine e constient ca de investitii este nevoie!

Manitu 9 noiembrie 2012 at 19:33

1. Nu stiam ca s-a facut referendum local in cele 35 de comune mentionate, asa incat primarii sa fie mandatati de consatenii pe care ii reprezinta sa voteze si in numele lor!
(comentariul meu era adresat autorului articolului)

2. Despre partea a doua a comentariului meu, de ce nu spui nimic?

Mihai Papuc 9 noiembrie 2012 at 23:07

pentru pct. 2: e în fișa postului de postac RMGC-ist – „spune poezia cu investițiile și locurile de muncă, ignoră întrebările incomode”

Facaldo 13 noiembrie 2012 at 21:40

„Manitu” esti un retard care jicneste in orice fraza, noroc de ocazia asta ca mai faci si tu conversatie. Oare dece cred ca esti un ratat in viata de zi cu zi ?

Ce ti se pare anormal sa vina primarii pentru o documentare legat de proiect ? Daca fetele care servesc masa pentru tine sunt altceva, mama ta a gresit cand tea facut sau te-a scapat in cap de mic.

Mihai Papuc 14 noiembrie 2012 at 1:06

Rău a mai ajuns RMGC dacă mai nou angajează postaci analfabeți. În limba română, există un verb „a jigni”: eu jignesc, tu jignești, el jicnește jignește.

Trebuie să-i înțelegem și pe ei. La cât le ia să memoreze poeziile RMGC, nu au vreme să mai deschidă și DEX-ul…

Vladi 9 noiembrie 2012 at 19:12

poate in felul acesta autoritatile vor observa, in sfarsit, ca cei din Rosia si din zona vor pornirea mineritului si vor da un raspuns, sa nu mai tina pe toata lumea in asteptare

doru 9 noiembrie 2012 at 19:51

ar fi foarte bine sa se tina referendumul asta in ziua alegerilor, ca oricum s-a amanat prea mult timp orice fel de decizie in legatura cu proiectul de la Rosia Montana si localnicii trebuie sa fie consultati

viorelbar 9 noiembrie 2012 at 20:07

investitia de la rosia montana este vitala pentru tot judetul alba

Elena 10 noiembrie 2012 at 21:11

oricum ar exista macar o economie locala demna de luat in seama… altfel, e usor sa spui ca se poate face turism, agricultura dar sa nu vii cu nimic concret, e usor sa spui ca nu s-a dat voie si sa gasesti scuze, dar eu zic ca nu prea exista scuze. daca intr-adevar se voia, se facea ceva in atatia si atatia ani

Mihai Papuc 11 noiembrie 2012 at 0:03

Ei bine, tocmai ai pus punctul pe i: „dacă se voia, se făcea ceva în atâția și atâția ani – tocmai asta e, că nu s-a vrut. RMGC a dus o campanie agresivă de depopulare a localității – vezi, de exemplu, numai presiunile pe care le-au făcut ca să plece medicul și să se închidă farmacia. Iar în această întreprindere, autoritățile locale le-au fost de mare ajutor.

Cu toate acestea, sunt oameni la Roșia Montană care au rezistat arginților RMGC și presiunilor autorităților vândute cianuriștilor, și demonstrează că în comuna Roșia Montană se poate trăi fără minerit, prin agricultură (câteva ferme de animale, stupii de pe Valea Cornei, etc.), turism (vezi aici numai cazul „actorului” RMGC care apare în reclamă cu pensiunea sa în fundal, vezi numărul de 10.000 de turiști într-un an raportat chiar de RMGC), meșteșuguri tradiționale (vezi fierarul satului și nepotul său, care vrea să preia tradiția).

La fel ca și mineritul, toate aceste activități sunt desfășurate de mii de ani de către oamenii locului. Iar cei care le practică vor să continue să facă acest lucru.

marcus 12 noiembrie 2012 at 14:12

de ce repeti acelasi lucru de 15 ori? crezi ca e adevarat doar pentru ca repeti? cei de la RMGC au investit foarte multi bani in localitate, iar asta se vede, fara ei somajul cu siguranta ar fi mult mai aproape de 100%!

Mihai Papuc 13 noiembrie 2012 at 0:15

La mine a fost o eroare a sistemului de postare: după ce mi-a fost cenzurat un comentariu care conținea un link, când am văzut că un alt comentariu nu mai apare, am crezut că motivul este tot cenzura, aplicată automat, așa că am încercat să reformulez / modific textul ca să fie publicat.

Investițiile RMGC sunt niște povești de adormit copiii. Nu trebuie să mă crezi pe mine, este suficient să faci un drum până acolo și să vezi cum arată majoritatea monumentelor istorice din proprietatea RMGC. Te-aș îndruma să te uiți și la cea mai veche casă din localitate – cea de la nr. 393 – dar, din păcate, după ce a intrat în posesia RMGC s-a dărâmat subit, după 200 de ani de istorie din aceasta a mai rămas doar fundația.

Mihai Papuc 11 noiembrie 2012 at 0:06

Ei bine, tocmai ai pus punctul pe i: „dacă se voia, se făcea ceva în atâția și atâția ani – tocmai asta e, că nu s-a vrut. RMGC a dus o campanie agresivă de depopulare a localității – vezi, de exemplu, numai presiunile pe care le-au făcut ca să plece medicul și să se închidă farmacia. Iar în această întreprindere, autoritățile locale le-au fost de mare ajutor.

Mihai Papuc 11 noiembrie 2012 at 0:19

Ei bine, tocmai ai pus punctul pe i: „dacă se voia, se făcea ceva în atâția și atâția ani – tocmai asta e, că nu s-a vrut. Compania cu cianurile a dus o campanie agresivă de depopulare a localității – vezi, de exemplu, numai presiunile pe care le-au făcut ca să plece medicul și să se închidă farmacia. Iar în această întreprindere, autoritățile locale le-au fost de mare ajutor.

Mihai Papuc 11 noiembrie 2012 at 0:25

Cei care au vrut, au făcut și fac în continuare. Cei care nu au vrut așteaptă banii pentru proprietăți de la RMGC, ca să se care fără să se mai uite înapoi, sau așteaptă locurile de muncă promise de companie.

Mihai Papuc 11 noiembrie 2012 at 0:21

@Elena: Ei bine, tocmai ai pus punctul pe i: „dacă se voia, se făcea ceva în atâția și atâția ani – tocmai asta e, că nu s-a vrut. RMGC a dus o campanie agresivă de depopulare a localității – vezi, de exemplu, numai presiunile pe care le-au făcut ca să plece medicul și să se închidă farmacia. Iar în această întreprindere, autoritățile locale le-au fost de mare ajutor.

Cu toate acestea, sunt oameni la Roșia Montană care au rezistat arginților RMGC și presiunilor autorităților vândute cianuriștilor, și demonstrează că în comuna Roșia Montană se poate trăi fără minerit, prin agricultură (câteva ferme de animale, stupii de pe Valea Cornei, etc.), turism (vezi aici numai cazul „actorului” RMGC care apare în reclamă cu pensiunea sa în fundal, vezi numărul de 10.000 de turiști într-un an raportat chiar de RMGC), meșteșuguri tradiționale (vezi fierarul satului și nepotul său, care vrea să preia tradiția).

La fel ca și mineritul, toate aceste activități sunt desfășurate de mii de ani de către oamenii locului. Iar cei care le practică vor să continue să facă acest lucru.

Calin 12 noiembrie 2012 at 12:38

uite si postacul ongist cum posteaza de n ori aceleasi lucruri. de ce sa nu se faca referendumul? de ce sa nu se afle parerea oamenilor din localitate? marea majoritate a localnicilor vor pornirea proiectului minier, insa vocea lor e blocata de ongisti rau-intentionati!

Mihai Papuc 13 noiembrie 2012 at 0:23

Am explicat mai sus despre eroarea tehnică apărută.

Să zicem că e cum zici tu, și majoritatea localnicilor (adaug eu: informați și în deplină cunoștință de cauză – deși adevărul este cu totul altul) se hotărăsc că vor bomba ecologică propusă de RMGC la ei în comună.

Cu ce diferă asta de situația în care eu m-aș hotărî să deschid un depozit de deșeuri toxice la mine în curte. Nu pretind ca acesta să emită 134 de kilograme de acid cianhidric zilnic, așa ca iazul RMGC, ci numai vreo 10 kile. Iar eu sunt nu numai majoritar, ci 100% pentru acest „proiect” pe care îl vreau la mine în curte. Am dreptul să fac asta, nu-i așa?

marcus 12 noiembrie 2012 at 14:11

poate cativa pot trai fara minerit in Rosia Montana, poate cativa primesc si ajutor pe ONG-urile infiintate pentru lupta impotriva proiectului minier, insa somajul e de 80%, iar oamenii de acolo sunt mineri, au nevoie de locuri de munca pentru a trai! in rest ce spui sunt doar conspiratii de 2 bani, contrazise de realitate. RMGC a investit in localitate mai mult decat oricine, au creat deja cateva sute de locuri de munca, au investit in mediu, in patrimoniu, in comunitate

Mihai Papuc 12 noiembrie 2012 at 15:47

Dacă acum acei oameni nu pot trăi fără minerit, cum o vor face după ce RMGC va lua tot aurul, va distruge 80% dintre vestigiile istorice, 70% dintre terenurile agricole și păduri, va mutila teribil peisajele superbe și le va lăsa „cadou” cea mai mare bombă ecologică de pe planetă?

Și datele de mai sus sunt optimiste, adică cele recunoscute de către companie în studiul său de impact asupra mediului. Nici nu vreau să îmi închipui ce ar însemna ca RMGC să continue a-și încălca obligațiile și promisiunile…

Calin 12 noiembrie 2012 at 17:46

tocmai ca prin proiectul asta minier se va reabilita patrimoniul, deja galeriile Catalina-Monulesti, galerii romane vechi de 2000 de ani, sunt din nou vizitabile, inainte erau in pericol de prabusire. Intreg centrul istoric va fi reabilitat si in plus se va reecologiza zona.

Mihai Papuc 13 noiembrie 2012 at 0:28

Galerii romane vechi de 2000 de ani, și nu numai, se pot vizita de ani buni la Muzeul mineritului deschis de cei de la Roșiamin. Iar RMGC vrea să dinamiteze acele galerii, ba chiar tot muzeul, ba chiar tot muntele unde se află acestea. Împreună cu încă 3 munți.

Cred că RMGC ar trebui să breveteze rapid această tehnologie de reabilitare: dinamitarea!

Monica 9 noiembrie 2012 at 20:32

primarii din Apuseni stiu cel mai bine care e situatia comunitatii pe care o conduc si vad ca nu e deloc usor sa traiesti in acea zona a tarii. sunt mii de someri, cu experienta valoroasa, care le-ar putea asigura siguranta zilei de maine, dar joburile sunt blocate de 15 ani. nu e normal si e timpul ca vocea lor sa fie auzita!

Mihai Papuc 9 noiembrie 2012 at 22:40

Să luăm ca exemplu primăria din Roșia Montană:
– a aprobat niște documente (PUG și PUZ) prin care a interzis orice altă activitate în afară de cele desfășurate de RMGC – iar asta ilegal, după cum a constatat și justiția;
– a trimis la plimbare mai mulți investitori dornici să-și deschidă câte o afacere în comună, de la un atelier ce oferea vreo 5 locuri de muncă și până la o fabrică de mobilă ce avea nevoie de sute de muncitori – aceste afaceri funcționează acum în alte localități;
– a respins propunerea de organizare în comună a unei școli de vară ce ar fi adus anual arhitecți din întreaga lume în comună;
– a pus piedici oricărei inițiative a celor care doresc un viitor mai bun pentru localitate, altul decât cianura;

Ăsta da interes pentru soarta locuitorilor comunei. Tot așa și cu referendumul de acum: propun cheltuirea unor bani pentru o acțiune inutilă – indiferent de rezultat, referendumul local nu poate schimba legile României și normele europene pe care le încalcă proiectul RMGC – în loc să îi folosească pentru a ajuta la crearea unor locuri de muncă.

originar 9 noiembrie 2012 at 21:30

bai postaci RMG- WC-isti, nu pot decide cativa locuitori ai catorva comune, ce se face cu aurul Romaniei, pentru care au luptat si si-au varsat sangele stramosii nostri, ai tuturor romanillor, nu doar ai lor; si doi la mana, nu pot ei decide cianurarea zonei, caci repercusiunile catastrofale asupra mediuluii , poluarea criminala , va afecta nu doar comunele alea de locuitori prostiti si amagiti cu cativa lei datorita saraciei in care au fost adusi, ci vor afecta o gramada de judete invecinate, panan hat la sute de km distanta.
Cum ar fi ca eu sa decid de la mine putere ca in curtea casei mele sa fac depozit de deseuri nucleare, de ex? MI-ar permite comunitatea?? Sau municialitatea? Sau statul?

Mihai Papuc 9 noiembrie 2012 at 23:14

Ți-ar permite municipalitatea și chiar statul dacă ai avea, așa ca RMGC, banii necesari pentru a-i „unge” pe politicieni și pentru a vinde bomba ecologică pe post de „investiție strategică” și „singura șansă de dezvoltare / locuri de muncă” pentru curtea ta!

Ar mai rămâne comunitatea, iar lor trebuie să le cumperi casele la prețuri supra-apreciate, că pleacă și-i doare în partea dorsală de poluarea care ar rămâne în urmă. Iar celor mai naivi le promiți locuri de muncă bine plătite.

marcus 12 noiembrie 2012 at 14:01

nu pot sa cred cata lipsa de respect fata de oamenii din Rosia Montana, care traiesc in medie cu 6 lei pe zi! ei trebuie sa isi spuna parerea pentru ca ei locuiesc acolo!

Mihai Papuc 12 noiembrie 2012 at 15:24

Sunt perfect de acord cu tine: RMGC și autoritățile locale manifestă o mare lipsă de respect pentru oamenii din Roșia Montană, încercând să le bage cu de-a sila pe gât proiectul cu cianuri!

Calin 12 noiembrie 2012 at 17:47

Referendumul acesta te-ar contrazice, oamenii din Rosia Montana vor pornirea mineritului, dar vad ca nu vrei ca acest adevar sa iasa la iveala.

Mihai Papuc 13 noiembrie 2012 at 0:36

Dacă o companie cu multe milioane de dolari la dispoziție pentru cumpărarea de conștiințe și autoritățile locale achiziționate de aceștia îți demonstrează ani de-a rândul că nici un fir de iarbă nu are voie să crească fără permisiunea RMGC, oamenii mai influențabili chiar ajung să-i creadă.

Ca să nu mai vorbim localnicii – destul de mulți, de altfel – care abia așteaptă acordul pentru începerea proiectului astfel încât să primească banii promiși de RMGC pentru case și terenuri și să se ducă să-i cheltuie în lumea largă. Unii indivizi „șmecheri” chiar și-au construit case în ultimii zece ani în zonele vizate de RMGC tocmai pentru a lua pe ele o grămadă de bani – așa cum a aruncat RMGC numai ca să scape de cei care stăteau pe locurile pe care vor să le dinamiteze.

marcus 12 noiembrie 2012 at 13:59

in primul rand, mineritul cu ciauri e permis si reglementata de normele UE, se practica in Europa. in al doilea rand, la referendumul asta e vorba sa se afle cu certitudine pozitia localnicilor fata de minerit. iar acei oameni stiu foarte bine ce inseamna mineritul pentru ca asta au facut toata viata!

Mihai Papuc 12 noiembrie 2012 at 16:08

Da, este permis mineritul cu cianuri, dar nu oricum: toate exploatările din UE folosesc anual, în total, de 13 ori mai puțină cianură decât propune RMGC pentru Roșia Montană.

CE nu a interzis mineritul cu cianuri, așa cum a solicitat 80% din reprezentanții cetățenilor, Parlamentul European, tocmai pentru că există unele exploatări care funcționează în condiții de siguranță. Dar proiectul propus de RMGC este departe de aceste deziderate, tocmai de aceea nici nu a fost aprobat până acum. Chiar dacă are mulți prieteni în guvern, aceștia nu pot încălca chiar atât de evident legislația națională și normele europene – cel puțin nu au fost convinși până acum.

Iar dacă mineritul este reglementat mai strict în UE decât în alte părți, să nu ne facem iluzii: respectarea normelor nu se verifică de cei care le redactează la Bruxelles, ci tot de către cei de pe malurile Dâmboviței. Au demonstrat alții mai pregătiți cum se respectă normele europene – în departamentele responsabile cu managementul fondurilor europene sunt atrași cei mai buni funcționari publici – ce vă face să credeți că niște funcționari prost plătiți și vulnerabili vor pune normele europene înaintea „micilor atenții” ale RMGC sau presiunilor agenților lor de influență din politică – vezi aici, de exemplu, președintele mariner cu dragoste de cianuri?

Calin 12 noiembrie 2012 at 17:44

e o exploatare mai mare, cianura oricum se foloseste in circuit inchis si apoi se neutralizeaza. lucrul asta e prevazut de normele europene, inclusiv prin tehnologiile impuse. iar aici ar fi o actiune mult mai utila din partea ONG-urilor, sa contribuie la monitorizarea respectarii normelor, nu sa isi bage degetele in urechi si sa spuna „nu”, cum se face acum. Dar bineinteles, ONG-urile care se impotrivesc proiectului sunt platite sa se impotriveasca proiectului, nu sa faca ceva util!

Mihai Papuc 13 noiembrie 2012 at 1:16

1. Cum se neutralizează cianura? Știi că RMGC, în miile de pagini scrise de ei pentru proiect, nici măcar acest lucru nu l-au lămurit? Ei vorbesc de 5 ppm, dar nu explică și procedeul tehnic, zic că îl vor determina ulterior.

2. De închis ce este circuitul, RMGC amintește de 134 de kg. de acid cianhidric care se evaporă, zilnic, din iazul de decantare. Cam cât vreo 10 proiectile folosite în Primul Război Mondial…

florentin neagu 9 noiembrie 2012 at 21:53

presupun ca acest referendum se vrea a se face tocmai pentru a se confirma ca mai toti rosienii vor acest proiect. oricum, dorinta lor e la mintea cocosului, avand in vedere cat de greu o duc si ca alta perspectiva mai buna pentru viitor nu exista!

Mihai Papuc 9 noiembrie 2012 at 22:25

Da, noroc cu RMGC, că le aduce compania o perspectivă foarte bună pentru viitor:

„Urmare a funcţionării investiţiei:
– Suprafaţa de teren neproductiv va creşte de la 5% iniţial, la 64,4%
– Suprafaţa fâneţelor a scădea de la 60% la 29%
– Pădurile, după deforestare, îşi vor reduce suprafaţa de la 17,7% la 5,6%
– Zonele carstice cresc ca suprafaţă de la 12% la 64,3%”

(Studiul de impact asupra mediului al RMGC, Vol. 13, pag. 31)

Elena 10 noiembrie 2012 at 20:53

Si eu cred ca investitiile sunt sansa zonei si daca exista asa o alta multitudine de solutii cum zic unii, de ce nu s-au implementat de 15 ani, de ce nu s-a facut nimic pentru zona, de ce nu s-au valorificat terenurile astea de care ziceti…despre ce vorbim aici…

Mihai Papuc 10 noiembrie 2012 at 23:49

Întrebarea este nu de ce nu s-a făcut nimic, ci mai ales de ce s-a distrus ceea ce era Roșia Montană – iar răspunsul trebuie să-l cauți la autorii acestei opere, RMGC în cârdășie cu autoritățile locale.

Un exemplu banal: caută câte capete de bovine existau în Roșia Montană în 2000, 2005 și câte sunt acum. Dacă în 2000 se puteau crește animale – atunci existau mult mai puține facilități decât acum – cum se face că s-a redus atât de mult această ocupație?

Lucas 12 noiembrie 2012 at 12:45

in 2000 se facea minerit, nu poti sa cresti animale doar din pasiune, ai nevoie si de bani. si daca te uiti la rata somajului de acum, vei vedea de ce oamenii din Rosia nu au bani pentru asa ceva. Insa prin minerit oamenii vor putea din nou sa-si duca vietile cu care erau obisnuiti.

Mihai Papuc 12 noiembrie 2012 at 16:20

Minerii de până în 2006 au primit odată cu închiderea minelor sume compensatorii pentru că au fost disponibilizați. Cine i-a împiedicat să îi investească într-o activitate precum creșterea animalelor, așa cum au făcut mulți dintre cei care acum se opun distrugerii localității de către RMGC?

Dacă au „investit” o dată în mâncare și băutură o mulțime de bani, cum vrei să cred eu că se vor chivernisi atât de bine în 20 de ani de minerit astfel încât să își schimbe domeniul de activitate odată cu terminarea, pe vecie, a mineritului în localitate?

Mihai Papuc 9 noiembrie 2012 at 23:01

Bogățiile subsolului sunt ale României – cel puțin așa scrie în Constituție! Vreți să schimbați, cumva, Constituția printr-un referendum local?

Dacă aurul este al nostru, al tuturor românilor, cum pot 35 de comune să decidă ce se face cu el, doar pentru că sunt cel mai aproape de el? E ca și cum banca ar decide cum să cheltuiască banii clienților, că doar sunt la ea în seif.

Elena 10 noiembrie 2012 at 20:49

E dreptul celor de acolo sa aiba sansa de a-si sustine pozitia. si ei au dreptul sa fie luati in seama mai mult decat activistii, pe oricine ar incomoda asta

Mihai Papuc 11 noiembrie 2012 at 0:15

La fel cum este dreptul celor care se opun proiectului, localnici și nu numai, ca legile României și Constituția să fie respectate. Iar acest referendum propune ca o majoritate locală să decidă încălcarea unor drepturi fundamentale ale unor oameni aflați în minoritate.

Dacă un referendum local poate schimba legile și Constituția României, atunci înseamnă că și maghiarii din Harghita și Covasna pot decide că la ei în județe se interzice folosirea limbii române. Pentru că, nu-i așa, „E dreptul celor de acolo sa aiba sansa de a-si sustine pozitia”

Lucas 12 noiembrie 2012 at 12:43

acest referendum propune ca vocea localnicilor sa fie auzita. cei care se opun au avut finantati masive pe ONG-uri si si-au spus parerea, e dreptul localnicilor sa isi spuna si ei parerea, pentru ca ei chiar locuiesc acolo!

Mihai Papuc 13 noiembrie 2012 at 1:24

Dacă ești așa de informat, zi-ne și nouă cine a finanțat următoarele instituții care au publicat studii în care demonstrează științific că proiectul propus de RMGC este extrem de nociv:

– Academia Română;

– Academia de Studii Economice din București;

– ICOMOS, organizație raportor pentru UNESCO;

– Comisia prezidențială pentru patrimoniu.

Aceste instituții și-au susținut cu argumente puternice solicitarea adresată instituțiilor responsabile ale statului de a respinge acest proiect păgubos. Lor și tuturor celorlalți opozanți RMGC le-a răspuns cu minciuni, manipulare și cumpărarea politicienilor și funcționarilor de la diferite instituții responsabile cu eliberarea avizelor necesare.

Mihai Papuc 11 noiembrie 2012 at 0:05

Ei bine, tocmai ai pus punctul pe i: „dacă se voia, se făcea ceva în atâția și atâția ani – tocmai asta e, că nu s-a vrut. RMGC a dus o campanie agresivă de depopulare a localității – vezi, de exemplu, numai presiunile pe care le-au făcut ca să plece medicul și să se închidă farmacia. Iar în această întreprindere, autoritățile locale le-au fost de mare ajutor.

Cu toate acestea, sunt oameni la Roșia Montană care au rezistat arginților RMGC și presiunilor autorităților vândute cianuriștilor, și demonstrează că în comuna Roșia Montană se poate trăi fără minerit, prin agricultură (câteva ferme de animale, stupii de pe Valea Cornei, etc.), turism (vezi aici numai cazul „actorului” RMGC care apare în reclamă cu pensiunea sa în fundal, vezi numărul de 10.000 de turiști într-un an raportat chiar de RMGC), meșteșuguri tradiționale (vezi fierarul satului și nepotul său, care vrea să preia tradiția).

petre b. 12 noiembrie 2012 at 12:25

traiesc din turismul de o zi. Nimeni nu prea se cazeaza, pentru ca nu ai unde. Decat in pensiunea liderului vostru-Eugen David-dar acolo nu-s conditii pentru toate pretentiile. Cine traieste din agricultura, nu a trait niciodata din minerit si, oricum, intensiv nu se poate practica, pentru ca nu o permite terenul.Iar cei care au ramas sunt cei care oricum o duc destul de bine, pentru ca au alte surse de finantare. Eugen David a recunoscut intr-un interviu ca primeste bani de la George Soros, dar somajul in zona este tot in jur de 80%. Asta e realitatea!

Mihai Papuc 13 noiembrie 2012 at 1:33

Petre, din două una: ori minți cu nerușinare, ori repeți o dezinformare din necunoștință de cauză – „agricultura (…) intensiv nu se poate practica, pentru ca nu o permite terenul”

Nu pot da linkul, că nu se mai publică acest comentariu – dar caută singur pe google:

Dezvoltarea economica a Comunei Rosia Montana fara exploatarea minerurilor aurifere

Vei găsi acolo o comparație a potențialului agricol al comunei cu cel mediu din țara noastră. Asta ca să nu mai continui și pe viitor răspândirea minciunilor RMGC.

Oare, de ce nu renunta RMGC la acest proiect daca de 15 ani li se pun "piedici"??? 11 noiembrie 2012 at 10:11

Fiindca merita!!!

Au cheltuit miliarde de euro, prin toate mijloacele posibile, pentru a determina statul roman sa cedeze, ca sa dea ei MAREA LOVITURA!

DAR, SPER, CA NU SE VA INTAMPLA ASTA NICIODATA!!!

Dupa ce ne termina bogatiile din zona, ei pleaca, iar noi ramanem cu cianurile, cu cancerele, cu malformatiile datorate acestor cianuri etc., etc., astfel ca generatii dupa generatii (care ne vor blestema daca vom permite sa inceapa exploatarea) vor avea de suferit, vor trage din greu ca urmare a otravurilor ramase in zona!!!

DOAMNE FERESTE, SA SE INTAMPLE O ASTFEL DE NENOROCIRE!!!

petre b. 12 noiembrie 2012 at 12:16

cum sa ramai cu cianurile, daca nici suedezii, nici finlandezii nu au ramas cu ele? sunt doar materii prime,care se neutralizeaza dupa folosire si in iaz ajunge maxim 1 picatura de cianura la 1 milion de litri de apa! pari cam disperat si sunt sigur ca faci parte din tagma ecologistilor. presupun ca odata prezentat rezultatul referendumului, va pierdeti locul de munca!

Mihai Papuc 13 noiembrie 2012 at 1:42

Ce frumos și idilic prezinți tu situația de acolo. Ia să vezi zilele astea ce informații mai apar de la ultimul accident de mediu de la un iaz de decantare din Finlanda. S-a petrecut tocmai weekedul care a trecut, e considerat cel mai grav accident ecologic din istoria țării.

Asta se întâmplă într-o țară în care legea și normele de mediu sunt respectate cu strictețe, iar tu vrei ca în mioritica Românie, unde diferența dintre legal și ilegal o fac „amicii” dintre politicieni, RMGC (cu nenumărați „prieteni” în lumea politică) să le lase moștenire copiilor, nepoților și strănepoților noștri cel mai mare iaz de decantare din Europa, extrem de toxic, ținut în loc de un baraj mai mare decât cel de la Vidraru.

Și toate astea pentru vreo 500 de locuri de muncă pentru 20 de ani!

Lucas 13 noiembrie 2012 at 12:26

la Rosia Montana se va construi unul din cele mai sigure baraje din lume, mai degraba se vor prabusi toate celelalte baraje din tara decat cel care se va face la Rosia…

Mihai Papuc 13 noiembrie 2012 at 15:47

Degeaba este sigur barajul dacă fundul și unul dintre maluri sunt suficient de permeabile încât să permită scurgerea toxinelor (arsenic – una dintre cele mai otrăvitoare substanțe, metale grele, sulfuri, etc.) în pânza freatică.

Laur 13 noiembrie 2012 at 20:47

amplasarea barajului a fost aleasa tocmai datorita gradului ridicat de siguranta, in plus se impermeabilizeaza fundul iazului

Mihai Papuc 14 noiembrie 2012 at 1:14

Sigur că da, de aia au ales să facă barajul acolo, nu pentru că valea e fix lângă cei patru munți pe care îi dinamitează.

Și fundul iazului cu ce pălăria mea se impermeabilizează? Îl învelește marmota în staniol?

În miile de pagini ale studiului de impact asupra mediului există o singură mențiune, de genul: la nevoie se aduce argilă pentru impermeabilizare – nevoie clar că e, pentru că fundul și un mal nu sunt nici pe departe impermeabile – vezi harta geologică a Văii Cornei. Zi-mi tu mie câtă argilă este necesară, de unde o ia RMGC, cum o transportă?

Oare, de ce nu renunta RMGC la acest proiect daca de 15 ani li se pun "piedici"??? 11 noiembrie 2012 at 10:18

De ce nu a aparut comentariulul meu anterior?
A fost scris la obiect si extrem de pertinent, fara jigniri, fara cuvinte obscene?

Oare, de ce nu renunta RMGC la acest proiect? 11 noiembrie 2012 at 10:28

FIINDCA MERITA!!!

Au cheltuit miliarde de euro, pana acum, si sunt dispusi sa mai cheltuie si in continuare!

CHIAR ASA, OARE DE CE?

Vulpe 12 noiembrie 2012 at 10:01

Ma!Sa sti ca m-am gandit si eu.Ca cel din Ceru Bacainti,din Ighiu,Albac,Lupsa,Baia de Aries,vor avea un loc de munca la RMWC. O sa curga lapte si miere in toate cele 35 de localitati.Doar localnicii de acolo vor avea mii de locuri de munca! Crede oare cineva in aceasta mare diversiune pusa la cale de coalitia pro dolari canadieni?E o mascarada cu miros de coruptie.Justitia isi va face datoria!

petre b. 12 noiembrie 2012 at 11:50

cu un pic de cunostinte de project management, ai crede, da. pentru ca direct, nu au de unde sa se creeze mii de locuri de munca, dar indirect -da. si asta pentru ca deja in jur de 1000 de firme s-au aratat interesate sa se implice in proiect,in domenii ca transporturile sau constructiile, si acele firme vor face angajari!

Mihai Papuc 13 noiembrie 2012 at 1:45

Îți dai seama ce boierie propune RMGC pentru locuitorii Apusenilor? Pentru fiecare din cei maxim 500 de muncitori (potrivit documentelor Gabriel Resources) vor lucra câte două firme minim!

Lucas 13 noiembrie 2012 at 12:24

se vor crea 3600 de locuri de munca directe si indirecte, se creaza locuri de munca si la companiile care se vor implica in proiect. chiar nu e asa de complicat…

Mihai Papuc 13 noiembrie 2012 at 15:56

În afară de publicitatea mincinoasă a RMGC (vezi decizia CNA în acest sens), știi tu un studiu serios care să ajungă la aceste concluzii pe baza unor date?

Dacă vrei, îți dau eu mai multe documente comandate sau redactate de Gabriel Resources care infirmă aceste mesaje total aiurea.

nicu 12 noiembrie 2012 at 11:22

eu sunt de parere ca este timpul pentru un asemenea referendum. Opozantii proiectului au gura destul de mare, le-am auzit parerile, gata! e vremea sa aflam ce cred si rosienii, cei care ar locui in imediata vecinatate a minei si a caror viata va fi drastic schimbata, cred eu in bine.nu conteaza data cand se va face referendumul,dar cu cat se face mai repede, cu atat vor sti si oamenii aia ce se mai astepte de la viitor! de 15 ani, tot in incertitudine traiesc!

Calin 12 noiembrie 2012 at 12:33

dupa cum se poate observa si la acest articol, opozantii proiectului si-au trimis postacii sa arunce cu noroi. ei ar face orice ca vocea localnicilor din Rosia sa nu fie auzita!

Toma 12 noiembrie 2012 at 15:05

opozantii proiectului incearca acum sa impiedice vocea localnicilor, probabil ca le este frica de adevar, deoarece adevarul e ca 90% dintre rosieni vor pornirea mineritului!

Mihai Papuc 13 noiembrie 2012 at 1:49

Toma, dacă tot știi tu datele astea așa de bine, nu mai bine meri pe 16 noiembrie la consilierii județeni care vor discuta despre referendum? Dă-le lor și zi-le să folosească, mai bine, banii pe care i-ar cheltui pe referendum, pentru a crea niște locuri de muncă prin zonă!

Calin 12 noiembrie 2012 at 12:32

e nevoie de acest referendum pentru ca de-a lungul anilor ONG-urile care se impotrivesc proiectului de la Rosia au mintit pe toata lumea si au acoperit cu zgomot vocea oamenilor din localitate. prin referendumul asta se va afla in sfarsit vocea oamenilor din zona si vad ca ONG-urile si-au trimis postacii sa arunce cu noroi si sa incerce sa impiedice referendumul. De ce sa nu se faca? De ce sa nu se afle vocea localnicilor?

... file din poveste 12 noiembrie 2012 at 18:58

@Călin: tu vorbeşti de postaci şi tu eşti unul din cei care postează numai la subiecte cu rmgc şi mai susţii şi aberaţii ca şi colegii tăi postacii rmgc.hai sictir!

Lucas 12 noiembrie 2012 at 12:42

e o initiativa foarte buna, un asemenea referendum ar fi trebuit facut de mult, sa nu fie niciun fel de dubiu in legatura cu pozitia localnicilor. pacat ca unii vor sa le rapeasca oportunitatea de a-si spune parerea..

Mihai Papuc 13 noiembrie 2012 at 1:53

De ce trebuie făcut un sondaj de opinie pentru RMGC din bani publici? Nu ar fi mai normal ca această companie să plătească pentru el?

Sau „investitorul strategic” care promite scoaterea României din criză prin investițiile sale masive nu are bani nici pentru atâta lucru?

Lucas 13 noiembrie 2012 at 12:31

nu e sondaj de opinie, e referendum regional, tocmai pentru a se stabili cu exactitate pozitia celor din Apuseni, cred ca trebuia facut de mult un asemenea referendum

Mihai Papuc 13 noiembrie 2012 at 16:02

Cu ce schimbă poziția celor din Apuseni ilegalitatea proiectului RMGC???

Laur 13 noiembrie 2012 at 20:49

ce ilegalitate? au facut totul conform legislatiei, insa cei de la guvern nu au fost in stare sa dea un raspuns investitorilor, dar nici oamenilor din Apuseni.

Mihai Papuc 14 noiembrie 2012 at 1:19

Cum naiba e legal proiectul când prevede construirea unui iaz de decantare pe terenul unor oameni care vor să-l folosească în continuare pentru agricultură, creșterea albinelor, etc.??? Constituția, drepturile universale ale omului nu mai au nicio valoare?

Vulpe 12 noiembrie 2012 at 12:46

Care rosieni sa traiasca bine? ca ei trebuie sa plece din Rosia.Cati or mai fi! Cu cine sa faca minerit rmwc? Cu Sanda Lungu? Cu Claudia David? Proiectul trebuie sa respecte cerintele legale.Orice ar vrea oponentii sau sustinatorii.Ati inteles?Fara respectarea legii nu se misca un pai! Cu parerea isi da oricine.Legislatia nu se discuta,se aplica!

Calin 12 noiembrie 2012 at 17:49

Proiectul respecta cerintele legale, au facut totul perfect legal, insa statul amana de ani de zile sa dea un raspuns. si in Rosia Montana traiesc cateva mii de oameni, foarte multi dintre ei mineri cu experienta, iar intreaga localitate va beneficia de pe urma revenirii activitatii economice principale

Mihai Papuc 13 noiembrie 2012 at 1:59

Căline, am pentru tine doar două întrebări punctuale, care ilustrează doar o mică parte dintre nenumăratele ilegalități ale RMGC:

– cum respectă proiectul lor legea privind protejarea monumentelor istorice și legea mineritului, care prevăd că sunt interzise exploatările miniere în zone declarate monument istoric, așa cum este nominalizat Masivul Cârnic?

– cum respectă proiectul RMGC dreptul la proprietate prevăzut în Constituție al celor care nu vor să le vândă / cedeze terenul? Cum poate fi legal un proiect care presupune încălcarea dreptului la proprietate?

Tom Bergman 12 noiembrie 2012 at 14:52

Lumea uită cine a început „reforma”(demolarea mineritului).Un domn de prin părţile locului.De prin Ponor.A plătit nemunca a dat sume imense pentru ordonanţe în loc să investească în tehnologii şi utilaje.Nu era nevoie de canadieni şi nici de alţii.Profeşionişti am avut, dar acum îi folosesc alţii.Nu vrem nici acum să învăţăm din greşeli.Profesioniştii n-au loc de lăutari.Tot aşa că va fi şi mai rău.

Toma 12 noiembrie 2012 at 15:04

ma bucur ca se face acest referendum, situatia oamenilor din Apuseni a ajuns sa fie foarte grava, in Rosia Montana somajul a ajuns la 80%, cu toate ca solutii exista. macar referendumul asta le va da oamenilor ocazia sa isi precizeze pozitia

Mihai Papuc 13 noiembrie 2012 at 2:04

Toma, dacă 100% dintre respondenți răspund cu da, participă 100% dintre localnici și se validează referendumul, ce se întâmplă?

Brusc ajunge proiectul RMGC să respecte legile și Constituția României, precum și normele europene? Dispar toate acele încălcări grosolane care au oprit acest proiect, deși autoritățile au încercat din răsputeri să-i ajute pe cei de la RMGC să le ascundă?

Laur 13 noiembrie 2012 at 20:50

proiectul respecta toate normele si legile in vigoare, altfel ar fi fost respins. ca au incercat unii de la UDMR sa il respinga insa nu au avut niciun motiv, chiar daca sefii lor de la Budapesta le-au comandat asta.

Mihai Papuc 14 noiembrie 2012 at 1:22

Cum respectă proiectul legea mineritului și cea a monumentelor istorice, care interzic orice activitate de minerit în perimetrul monumentelor istorice?

Masivul Cârnic este monument istoric de importanță națională și universală, iar RMGC vrea să dinamiteze mai mult de trei sferturi din el.

gelu 12 noiembrie 2012 at 17:48

nu sunt de caord sa se faca referendum pe bani publici.
sa plateasca rmgc.

Raducu 13 noiembrie 2012 at 11:32

rmgc a bagat deja peste jumatate de miliard in Romania si astepta un raspuns in privinta proiectului de 15 ani, pe care e de datoria statului sa i-l ofere, fie ca pozitiv, fie ca nu. cum tot rmgc sa plateasca? iti dai seama atunci ce imagine am transmite strainatatii si viitorilor investitori? Nici naiba n-ar mai investi la noi in tara si iti garantez ca nu-ti doresti asta!

gelu 13 noiembrie 2012 at 15:03

rmgc n-a bagat bani in nimic,probabil in buzunarele unor smecheri altfel s-ar vedea ceva de miliardu ala de euro.
au venit multe multinationale in judet dar n-au bagat bani in comunitate,profitul il trimit acasa,nimic pentru romani.cand pleaca ramanem cu …ciuciu si datorii

Laur 13 noiembrie 2012 at 20:51

cei de la RMGC au investit o gramada de bani in reabilitarea patrimoniului, au investit bani in reecologizare, au investit in explorari geologice, in final proiectul asta va fi cea mai mare investitie privata din tara noastra de pana acum

Mihai Papuc 14 noiembrie 2012 at 1:26

De mult ce-a investit RMGC în patrimoniu, casa 393, cea mai veche din comună, care a rezistat vreo 200 de ani până să fie cumpărată de companie, s-a surpat la câțiva ani după achiziționare. Iar multe alte case vechi, tot monument istoric, o vor urma în curând.

Mergi până la Roșia Montană să vezi cu ochii tăi ce e acolo, nu mai prelua fără să mesteci minciunile publicitare ale RMGC.

Mariana 13 noiembrie 2012 at 13:48

in sfarsit, apusenenii vor putea sa-si spuna parerea. sper sa fie si luata in seama de autoritati si daca raspunsul va fi afirmativ la referendum, autoritatile sa dea drumul mai repede investitiilor miniere care pot ridica economic o zona defavorizata

Mihai Papuc 13 noiembrie 2012 at 16:21

Mariana, știi că în statul român există legi? Știi că avem și Constituție? Dar că suntem în Uniunea Europeană, care are niște norme obligatorii pentru statele membre?

Ei bine, proiectul RMGC încalcă câte ceva din toate cele de mai sus. Ce zici tu, autoritățile ar trebui să ignore legi, Constituție și norme doar pentru că așa vor niște oameni amăgiți de RMGC?

Laur 13 noiembrie 2012 at 20:53

tot repeti asta, dar degeaba. au facut totul conform legislatiei, atat europene cat si nationale. guvernul trebuia sa dea un raspuns, un da sau un nu, de mult, insa nu a facut-o

Mihai Papuc 14 noiembrie 2012 at 1:30

Dacă ești așa convins de asta, zi-mi trei legi și trei norme europene pe care le respectă în totalitate proiectul RMGC.

Eu pot să îți dau câte trei exemple de încălcări ale legislației și normelor – și nu sunt constatate de mine, ci de justiție.

max 13 noiembrie 2012 at 21:55

auzi la ea, apusenenii…

costinas 14 noiembrie 2012 at 13:22

asa ar fi normal, sa se faca referendumul asta si autoritatile sa nu ii mai ignore pe oameni. mineritul e sansa lor pentru un viitor mai bun

Facaldo 13 noiembrie 2012 at 22:07

Mihai a lui Papuc……cum se face ca trebuie sa-ti dai singur dreptate schimband numele dar uiti sa schimbi si culoarea la scris ?

In legatura cu legalitatea acestui proiect, din fericire sunt specialisti care nu pupa in fund nici pe Soros nici pe unguri. Cred ca se va sfarsi cat de curand cu opozantii RMG, cand vor bate la usa pentru angajari la companie. Pe noi cei din apuseni cine ne-a intrebat de toate privatizarile din avutul statului ? Sau nu-i treaba noastra ? numai a voastra pentru Rosia ? CIOCU MIC SI JOC DE GLEZNE……IA-L SI PE TOMA CA AM UITAT SA-L BAG IN SEAMA.

Mihai Papuc 14 noiembrie 2012 at 1:38

Nu știu la ce te referi cu culoarea scrisului, iar la ce logică ai nici nu mai stau să-mi bat capul.

La ce specialiști te referi? Poate la:

Academia Română?

Academia de Studii Economice din București?

Comisia prezidențială pentru protecția patrimoniului?

ICOMOS, organizația raportor pentru UNESCO?

Organizația oamenilor de știință români din străinătate – Ad Astra?

Specialiștii din toate instituțiile de mai sus (și nu numai) au publicat studii și și-au exprimat de mai multe ori poziția: solicită autorităților statului respingerea proiectului RMGC, extrem de păgubos, din mai multe puncte de vedere!

costinas 14 noiembrie 2012 at 13:23

politicienilor din Bucuresti nu le pasa de oamenii din Apuseni, au demonstrat asta de-a lungul anilor amanand pornirea mineritului. macar referendumul asta le va deschide ochii si urechile!

iulian 14 noiembrie 2012 at 14:34

m-am saturat de ongistii care mint de ani de zile ca ar reprezenta vocea rosienilor cand ei de fapt reprezinta vocea lui Soros si a Budapestei! referendumul asta va scoate adevarul la iveala, de aia ONG-urile si-au trimis lacheii sa arunce cu noroi!

Comentariile sunt oprite