Rămâi conectat

Curier Județean

Osemintele unui „chiabur”, împușcat de Securitate în 1950, găsite îngropate în Munții Apuseni

Publicat

în

Rămășițele unui „chiabur” împușcat de Securitate în vara lui 1950 și îngropat într-un loc izolat, la peste 1.200 de metri altitudine în Munții Apuseni, au fost descoperite luni în cadrul unei acțiuni de investigații arheologice organizată de Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER).

Coordonatorul cercetărilor, Gheorghe Petrov, expert IICCMER, a declarat luni seara, pentru AGERPRES, că, în urma unei acțiuni de investigații arheologice desfășurată pe teritoriul comunei Bistra, la peste 11 kilometri de centrul satului, în zona Poarta între Căi, arheologii au descoperit la o adâncime de circa 70 de centimetri rămășițele lui Ioan Andreșel, executat de Securitate în 16 august 1950.

Locul mormântului lui Ioan Andreșel a fost stabilit cu aproximație prin confruntări repetate cu mai mulți martori care au fost transportați de-a lungul timpului în teren, fiind căutat, verificat și identificat cu precizie de echipa arheologică a IICCMER la începutul lunii septembrie.

Elit - Gustul Desăvârșit

Investigațiile s-au desfășurat în prezența unui procuror militar, de la Secția Parchetelor Militare din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, instituție care a fost sesizată de IICCMER în privința acestui caz de omor și a locului unde victima a fost înhumată. De asemenea, la cercetări au participat polițiști și specialiști ai Serviciul Județean de Medicină Legală Alba.

În cursul zilei de marți va avea loc o slujbă religioasă, după care rămășițele pământești ale lui Andreșel vor fi „extrase” și „recoltate” de arheologi, a menționat Petrov.

Potrivit unui comunicat al IICCMER, Serviciul Județean al Securității Poporului Turda a organizat, în august 1950, o acțiune represivă de intimidare și constrângere a populației din Bistra, suspectată că ar avea legături cu partizanii anticomuniști din zonă, inclusiv cu organizația de rezistență armată anticomunistă Frontul Apărării Naționale.

„În ziua de 14 august 1950, în zonă au fost trimise de la Turda mai multe cadre operative de securitate, care, în colaborare cu personalul Biroului de Securitate din Câmpeni și cu milițieni de la Posturile de Miliție Bistra și Câmpeni, au reținut și transportat la sediul Securității din Câmpeni circa 35 de persoane, acestea fiind rude apropiate ale partizanilor Nicolae Selagea și Ihuț Traian, dar și persoane cu o stare materială mai bună, considerate ca fiind chiaburi și suspectate că ar acorda sprijin partizanilor. (…) În urma așa-ziselor cercetări, s-a constatat că pentru situația creată în Bistra se fac vinovați trei chiaburi și anume Andreșel Ioan, Pom Traian și Trifa Iosif, ultimii doi fiind deja reținuți la Câmpeni. Măsurile dispuse de Securitate au fost ca cei trei să fie imediat executați în locuri prestabilite”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, în dimineața zilei de 16 august 1950, Traian Pom și Iosif Trifa au fost duși la Bistra, de unde au fost transportați pe jos și executați prin împușcare în locuri diferite. În aceeași zi, Ioan Andreșel, de 73 de ani, a fost căutat și ridicat de la o locuință pe care o avea în munte, la Dosul Neagului, după care, potrivit mărturiilor unor localnici, a fost maltratat și transportat pe o distanță de circa 1,5 kilometri până la locul cunoscut sub denumirea de Poarta între Căi, unde a fost executat prin împușcare.

„Cadavrul lui Andreșel Ioan, precum și trupurile celorlalte două victime, au fost lăsate pe locurile de execuție, fiind îngropate a doua zi, în 17 august. Pentru săparea gropilor de mormânt au fost aduse cu forța rude ale celor doi partizani, Selagea și Ihuț, precum și alți oameni mai înstăriți din Bistra, care fuseseră anchetați la Câmpeni, moartea consătenilor fiindu-le dată ca exemplu. Conform mărturiilor, pe trupul fiecărei victime a fost pusă o bucată de carton pe care era scris: ‘Cine face ca el, ca el să pățească'”, se mai menționează în comunicat.

Pe locul mormintelor, rudele victimelor nu au avut voie să pună vreo cruce sau un alt semn de recunoaștere. Din datele culese de la urmașii lui Andreșel, rezultă că la mormântul acestuia a fost pusă o cruce de lemn prin 1958, după ce fiica sa a revenit din deportare și ginerele său s-a eliberat din penitenciar. Între timp, crucea de lemn a dispărut, dar după 1990, când nu se mai cunoștea locul precis al mormântului, s-a pus undeva în apropiere o cruce metalică fixată într-o fundație de beton, care și aceasta s-a risipit, fiind dislocată de utilajele ce deserveau o exploatație forestieră din zonă.

În urma verificărilor efectuate, s-a constatat că decesul lui Ioan Andreșel a fost înregistrat oficial în registrul de stare civilă al comunei Bistra abia în 4 aprilie 1967, dată la care a fost eliberat și certificatul de deces.

Ioan Andreșel a fost încadrat de comuniști la categoria „chiaburi”. Familia Andreșel avea multe animale și o suprafață apreciabilă de teren, alcătuită din pământ arabil, pășune și pădure, având pe lângă o casă în zona centrală a localității Bistra, și o locuință sezonieră, amenajată în munte. Totodată, împreună cu ginerele său, Andreșel deținea în comună o prăvălie, o cârciumă și un depozit de lemne.

Investigațiile în cazul crimelor de la Bistra au fost începute încă din vara anului 2008.

Cercetările au fost efectuate de către un colectiv de arheologi de la IICCMER, Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei din Cluj, Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia și Muzeul de Istorie și Științele Naturii din Aiud.

Sursa Agerpres.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Publicitate

Curier Județean

Echipamente IT în cadrul proiectului „a doua șansă pentru copiii și tineri din Alba”: Investiție de peste 70.000 de lei

Publicat

în

Echipamente IT în cadrul proiectului „a doua șansă pentru copiii și tineri din Alba”: Investiție de peste 70.000 de lei

Inspectoratul Școlar Județean Alba a lansat luni, 23 mai, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, o licitație pentru achiziția de echipamente IT, care vor fi utilizate pentru buna desfășurare a activităților în cadrul proiectului „ADS pentru copiii și tinerii din Alba”, proiect cofinanțat din Programul Operațional Capital Uman 2014 – 2020.

Valoarea totală estimată a investiției este de 71.600 de lei, fără TVA.

Echipamentele IT care fac obiectul prezenței proceduri de achiziție sunt destinate pentru bună desfășurare a activității în cadrul proiectului: ”ADS pentru copiii și tinerii din Alba”.

Elit - Gustul Desăvârșit

Echipamente IT:

Denumire produs component/ U.M/ Necesar UM/ Preț unitar maxim estimat, fără TVA (lei)/ Valoare totală maxim estimată, fără TVA(lei)

  • Videoproiector – Buc. – 12 – 1.800 – 21.600
  • Multifuncționala – Buc. – 5 – 10.000 – 50000

Specificații tehnice minimale:

Videoproiectoare – Videoproiector WXGA, suportă Full HD 1080p„ 3500 lumeni, contrast 16000:1, lampa 6000 ore, VGA, Component, HDMI, USB, Telecomanda

Multifuncționala – Dimensiune A3, duplex, viteză max 26ppm A4, rezoluție printare 1200x1200dpi, alimentare hârtie 250 coli + 250 coli, 1 tavă multifuncționala de 100 de coli, limbaje de printare PCL 5e, PCL 6, PostScript 3 Emulation, native PDF printing v1.4, volum de printare, Ciclu de lucru maxim (pagini/luna) 50000, Volum recomandat de printare (pagini/luna)8000 interfața: Interfața 1 x Wireless 802.11 b/g/n Air Prinț Mopria Copiere față-verso automat


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Curier Județean

ITM Alba: Amenzi de peste 9.000 de lei și zeci de avertismente, în perioada 16 – 20 mai 2022. Ce nereguli au găsit inspectorii

Publicat

în

ITM Alba: Amenzi de peste 9.000 de lei și zeci de avertismente, în perioada 16 – 20 mai 2022. Ce nereguli au găsit inspectorii

Prin Programul cadru de acţiuni al I.T.M. Alba pentru anul 2022, aprobat de către conducerea Inspecţiei Muncii, s-a stabilit că unul dintre obiectivele prioritare ale activităţii inspectoratului îl reprezintă combaterea muncii nedeclarate, în vederea descurajării şi a diminuării acestui fenomen care, în fapt, reprezintă tot o formă de evaziune fiscală.

Activitatea zilnică  a  inspectorilor de muncă a vizat, cu prioritate, sancţionarea muncii nedeclarate, rezultatele controalelor efectuate fiind comunicate săptămînal, către Inspecţia Muncii.

Rezultatele obţinute la nivelul judeţului Alba, în perioada 16.05. -20.05.2022, în  activitatea de control, sunt redate mai jos.

Elit - Gustul Desăvârșit

În domeniul relaţiilor de muncă:

Total unităţi controlate:  40

Numar de salariați ai angajatorilor controlați: 491

                  Din care – femei :   225

Număr deficienţe constatate:    109

          Nr. sancţiuni aplicate angajatorilor : 9

          Din care      :  –  5 avertismente;

                                –  4 amenzi in cuantum de 5.300 lei.

      Principalele deficienţe constatate în controale :

  • Contractele individuale de muncă cu timp parțial nu conțin clauze referitoare la repartizarea programului de lucru;
  • neplata orelor suplimentare și neacordarea concediilor legale de odihnă anuale;
  • neacordarea repausului săptămânal și a sporului aferent;
  • nu se face dovada înmânării unui exemplar din contractul individual de muncă salariatului;
  • neconducerea corectă a evidenţei timpului lucrat;
  • dosarele personale nu conțin actele necesare angajării;
  • nu a fost întocmită programarea concediilor de odihnă pentru anul 2022;

În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă:

Nr. total unităţi controlate:    22

Număr deficienţe constatate:  40

Număr de măsuri dispuse  :     40

Angajatori sancționați:            22

Nr. sancţiuni aplicate: –    40

  • 39 avertismente;
  • 1 amenda in cuantum de 4.000 lei;

           Nr.evenimente in curs de cercetare :     2

Nr. actiuni de informare/constientizare angajatori : 1

 Principalele deficienţe stabilite în controale :

  • Lipsa fișelor de aptitudini eliberate în urma examinării medicale la angajare și/sau periodică a lucrătorilor.
  • Lipsa evaluarii riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pentru activitățile desfășurate.
  • Lipsa autorizării inițiale și a verificărilor periodice a echipamentelor tehnice supuse reglementărilor ISCIR.
  • Lipsa instruirii periodice a lucrătorilor.
  • Organizarea necorespunzătoare a activității la nivelul unităților, conform noilor reglementari din H.G. nr. 955/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006.
  • Lipsa instrucțiunilor proprii de securitate a muncii pentru activitățile desfășurate.
  • Desfășurarea activității fără efectuarea examenului medical la angajare și/sau periodic a lucrătorilor.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Curier Județean

Bugetare participativă la Aiud: Cum funcționează, cine poate trimite propuneri și câte proiecte vor fi finanțate

Publicat

în

Bugetare participativă la Aiud: Cum funcționează, cine poate trimite propuneri și câte proiecte vor fi finanțate

Peste câteva va fi lansată prima ediție a procesului de bugetare participativă din municipiul Aiud. Bugetarea participativă este un proces derulat de Primăria Municipiului Aiud, prin care ideile şi iniţiativele comunităţii se transformă în realitate. Cetățenii se implică direct în formularea deciziilor privind priorităţile de cheltuire a unei părți din bugetul local.

Cum funcționează?

– Primăria alocă un buget
– Cetățenii propun proiecte
– Cetățenii votează pe site proiectele
– Cele mai votate propuneri vor fi implementate începând cu anul 2023.

Elit - Gustul Desăvârșit

Cine poate trimite propuneri de proiecte?

Pot participa la procesul de bugetare participativă cetăţenii care locuiesc în Municipiul Aiud şi au vârsta de cel puţin 16 ani. Cei care doresc să participe trebuie să se înscrie în platforma bugetării participative aiud.decide.direct.

Câte proiecte vor fi finanțate?

Bugetul acestei ediții (ediție pilot) a procesului de bugetare participativă din municipiul Aiud este de 80.000 RON (inclusiv TVA). În funcție de bugetul propus al proiectelor câștigătoare, pot fi finanțare două sau mai multe proiecte.

Care este suma maximă alocată unui proiect?

Fiecare propunere trebuie să aibă un cost total de cel mult 40.000 RON (inclusiv TVA).

Care este calendarul?

– 1 iunie – 29 iulie – cetățenii depun proiecte
– 1 august – 15 septembrie – noi analizăm
– 16 septembrie – 31 octombrie – cetățenii votează
– 2023 – noi implementăm


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare