Rămâi conectat

Actualitate

Noul Cod de procedură civilă intră în vigoare astăzi. Vezi principalele modificări

Publicat

în

 

Noul Cod de Procedură Civilă intră în vigoare astăzi, după mai multe amânări cauzate de pregătirile pentru implementare. Acesta intră în vigoare la aproape patru ani şi jumătate de când proiectul său a fost aprobat de Executiv şi prezentat de Ministerul Justiţiei ca oportunitate pentru accelerarea judecăţilor, simplificarea procedurilor, unificarea jurisprudenţei şi reducerea costurilor proceselor pentru justiţiabili şi pentru stat.

În scopul degrevării instanţelor de judecată, ceea ce ar avea consecinţe nemijlocite asupra duratei de desfăşurarea a procedurilor judiciare, codul prevede în sarcina judecătorului obligaţia de a îndruma părţile din proces spre folosirea procedurii medierii, ca mijloc alternativ de soluţionare a litigiilor, pe durata desfăşurării acestei proceduri judecata fiind suspendată.

Potrivit iniţiatorilor, dispoziţiile noului Cod de procedura civilă urmăresc să răspundă unor deziderate actuale, precum accesul justiţiabililor la mijloace şi forme procedurale mai simple şi accesibile şi accelerarea procedurii, inclusiv în faza executării silite.

În egală măsură, actul normativ răspunde şi exigentelor de previzibilitate a procedurilor judiciare decurgând din Convenţia europeană pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale şi, implicit, din cele statuate în jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului (CEDO) de la Strasbourg.

Pentru asigurarea pe viitor a previzibilităţii normei de procedura civilă şi evitarea unor evenimente legislative care să surprindă sau să genereze confuzii atât în rândul justiţiabililor, cât şi al judecătorilor, noul Cod de procedura civilă conţine dispoziţii normative clare referitoare la aplicarea legii de procedura, înlocuind principiul actual al aplicării imediate a noii norme procedurale cu acela potrivit căruia dispoziţiile noii legi de procedura civilă se aplica numai pentru procesele şi executările silite începute după intrarea în vigoare a acesteia. Principiul este detaliat prin câteva dispoziţii univoce referitoare la legea aplicabilă în caz de casare cu trimitere, în cazul administrării probelor şi în cazul exercitării căilor de atac, situaţii în care legea veche supravieţuieşte alături de legea nouă, rămânând sub imperiul ei cauzele aflate în curs de soluţionare la data intrării în vigoare a legii noi.

Codul conţine, totodată, şi prevederi referitoare la teritorialitatea legii de procedură.

În 30 ianuarie, Guvernul a revenit asupra anunţului iniţial privind amânarea Codului de procedura civilă şi a precizat că data la care noul Cod va intra în vigoare este 15 februarie, şi nu 1 iulie.

Executivul a stablit astfel, printr-o ordonanţă de urgenţă, că termenele pentru intrarea în vigoare a şedinţelor de informare despre mediere în cauze civile să fie 15 februarie, odată cu intrarea în vigoare a Codului de Procedura Civilă, cel al şedinţelor de informare despre mediere în cauze penale este dată de intrare în vigoare a noului cod, iar pentru sancţiunea inadmisibilităţii cererii de chemare în judecată în cazul neîndeplinirii de către reclamant a obligaţiei de a participa la şedinţa de informare privind medierea termenul este 1 august 2013.

Ordonanţa mai prevede că articolul din Codul de procedura civilă care oferea posibilitatea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) sau asociaţiilor de protecţie a consumatorilor să denunţe în instanţă clauzele abuzive şi să le elimine din toate contractele de prestări servicii, inclusiv credite bancare, a fost amânat până la 1 iulie 2013.

Publicitate

Ministerul Justiţiei (MJ) a obţinut derogare şi a fost autorizat să achiziţioneze mobilier şi echipament IT, să organizeze concursuri pentru ocuparea posturilor vacanţe de judecător şi personal auxiliar din cadrul curţilor de apel, tribunalelor şi judecătoriilor. Astfel, i-au fost alocate fonduri în cuantum de 500 de mii lei pentru achiziţia de mobilier şi 8.500 mii lei pentru finanţarea celor 564 de posturi de la nivelul curţilor de apel, tribunalelor şi judecătoriilor (283 de posturi de judecător şi 281 de posturi de personal auxiliar de specialitate).

Sursa: Hotnews

 

Publicitate

Actualitate

Ați văzut-o? O minoră de 13 ani a PLECAT de la domiciliul său și nu s-a mai întors. Polițiștii sunt în căutarea ei

Publicat

în

Ați văzut-o? O minoră de 13 ani a PLECAT de la domiciliul său și nu s-a mai întors. Polițiștii din Sibiu sunt în căutarea ei

Polițiștii din Sibiu caută o minoră, în vârstă de 13 ani, care a plecat de la domiciliu și nu a mai revenit. Persoanele, care pot da informații care să conducă la identificarea ei, sunt rugate să anunțe cea mai apropiată unitate de poliție sau să sune la 112.

Poliţiştii sibieni caută o minoră în vârstă de 13 ani, care a plecat de la domiciliu într-o direcție necunoscută, fără a mai reveni. Persoanele ce pot oferi informaţii care să conducă la depistarea minorei sunt rugate să contacteze cea mai apropiată unitate de poliţie sau să apeleze gratuit numărul unic pentru situații de urgenţă 112.

Electrica Furnizare Discount

La data de 1 august a.c., polițiștii sibieni au fost sesizați de către un bărbat din Brateiu cu privire la faptul că, la data de 1 august a.c., în jurul orei 15:00, fiica sa minoră, GEBENEL CORNELIA ANDRA, în vârstă de 13 ani, a plecat de la domiciliu într-o direcție necunoscută, fără a mai reveni.

Semnalmente: înălțime 160 – 165 cm, greutate 50-55 de kg, păr brunet de lungime medie, ochi căprui, ten brun/mulatru.

În momentul plecării, minora purta o rochie scurtă, portocalie având aplicate în partea de jos mai multe curele negre și încălțăminte de culoare gri cu puf.

Semne particulare: prezintă o cicatrice de aprox. 2-3 cm deasupra arcadei, în partea stângă.

Cetăţenii care pot oferi informaţii despre această minoră sunt rugați să contacteze cea mai apropiată unitate de poliţie sau să apeleze gratuit numărul unic pentru situații de urgenţă 112.

Citește mai mult

Actualitate

Noul buletin cu CIP: Ce trebuie să cunoască cei care optează pentru noua carte electronică și cât costă

Publicat

în

Noul buletin cu CIP: Ce trebuie să cunoască cei care optează pentru noua carte electronică și cât costă

Luni, 2 august, cartea electronică de identitate va începe să fie emisă, în premieră, la Cluj-Napoca, în cadrul unui proiect pilot, primele informații fiind oferite în cadrul unei conferințe susținută de Lucian Bode, ministrul MAI, împreună cu primarul Emil Boc.

Prima solicitare va fi preluată începând cu ora 13:00 și va putea fi obținută în minim 10 zile. Costul noului document este de 14 euro, în condițiile în care media UE este de 41 de euro, și se estimează că în acest an vor fi emise aproximativ 5.000 de cărți electronice de identitate.

Ministrul Lucian Bode, despre ce trebuie să știe românii care optează pentru cartea electronică de identitate (CEI):

– noul document va înlocui practic, în mod treptat, cartea de identitate aflată în circuit din 1997, pana in august 2031, conform termenlor stabilite de Regulamentul UE.

– CEI este recunoscuta în afara granițelor țării

– acest document facilitează accesul cetățeanului la servicii publice prin preluarea funcționalității cardului de sănătate și implementarea unor servicii electronice

– poate fi solicitat opțional de către părinți pentru copiii lor încă de la naștere, cu o valabilitate variabilă în funcție de vârsta titularului.

– cetățenii trebui să știe ca această carte de identitate conține elemente suplimentare de siguranță, care se datorează noilor tehnologii ceea ce-i conferă titularului o protecție suplimentară și previne situațiile de furt de identitate.

– practic azi începând cu ora 13:00, sistemul devine funcțional aici la Cluj Napoca fiind preluată oprimna cerere pentru eliberarea noului tip de carte de identitate. Pentru început acest lucru se va întâmpla la un singur ghișeu, obiectivul fiind extinderea fluxului de preluare la 4 ghișee.

Noua carte electronică de identitate va costa 14 euro, în condițiile în care media în UE este 41 de euro pentru acest document.

Publicitate

Apreciem ca în acest proiect pilot vor fi emise circa 5000 de cărți electronice de identitate până la finele acestui an și prioritate pentru acest proiect pilot o au cetățenii ale căror documente de identitate expiră.

– emiterea CEI este rezultatul unei colaborări interinstituționale. Direcția pentru Evidența Persoanelor, Compania Națională Imprimeria Națională care va fabrica cărțile electronice și Centrul Național Unic de Personalizare a pașapoartelor electronice, organizat în cadrul Direcției de Pașapoarte (aici se va personaliza documentul și va fi realizat centralizat prin coordonarea MAI

– în faza aceasta de proiect pilot urmează să fie reglate și armonizate toate aspectele ce țin de implementare, astfel încât în faza de generalizare la nivel național infrastructura să fie testată și să fie eliminate eventualele sincope de funcționare.

– procesul este unul complex, care se va extinde după finalizarea proiectului pilot, în mod etapizat prin intermediul serviciilor publice comunitare de Evidența Persoanelor pe măsura asigurării suportului tehnic necesar.

Conform reglementărilor UE transpuse în legislația UE, prima carte electronică de identitate trebuie să fie emisă cel mai târziu în data de 2 august 2021. Acest lucru este un angajament care se întâmplă și pe care îl onorăm.

Astăzi începând cu ora 13 se depune prima cerere. Apreciem că în acest proiect pilot vopm emite 5.000 de cărți electronice de identitate până la finalul anului 2021.

Aici vorbim de 2 etape: prima etapă estimăm că va dura 5-6 luni, în care va fi emisă prima carte electronică de identitate și vor fi introduse treptat în circulație cărți electronice de identitate pentru persoane cu vârste cuprinse între 14 și 18 ani și pentru copii cu vârste între 0 și 14 ani.

– În această etapă va fi testat modul în care este utilizată cartea electronică de identitate și modul în care infrastructura răspunde cerințelor tehnice.

– A doua etapă estimăm că va dura aproximativ 4-5 luni de zile, etapă în care va crește capacitatea de preluare a cererilor și volumul de cărți electronice de identitate emise, pentru a ști exact cât trebuie să extindem producția.
pentru implementarea ambelor etape sunt disponibile 200.000 de cipuri.
producerea cărții electronice de identitate este un proces complex, care nu poate fi finalizat într-un termen mai mic de 10 zile. Așadar vorbim de minim 10 zile, termenul până la care poate fi înmânată cartea electronică de identitate, iar la acest termen se adaugă perioada de transport având în vedere că ele se vor produce centralizat la București.

– în etapa națională de emitere vom intra peste 18 luni. Va fi obligatoriu să avem această carte electronică de identitate începând din august 2031.
În acest moment 15 țări membre UE utilizează acest tip de document și România intră în rândul țărilor care emit astfel de documente, dar termenul Regulamentului UE este august 2031. Până atunci vor fi emise în paralel cărți de identitate (n.a simple), respectiv cărți electronice de identitate.

Publicitate

Pentru acest proiect pilot au prioritate cetățenii al căror document de identitate au expirat.

Ce se întâmplă cu cei care nu-și doresc cartea electronică de identitate? După data de 2 august 2031 nu se va putea circula în UE decât în baza unui pașaport electronic ori a unei cărți electronice de identitate

Prezent la evenimentul de presă, Cătălin Giulescu, directorul Directiei pentru Evidenta Persoanelor (DEPABD), a explicat ce se întâmplă cu cei care nu-și doresc cartea electronică de identitate și care ar fi beneficiile acesteia. Acesta a spus că românii vor putea opta pentru o carte simplă de identitate și după data de 2 august 2031, însă doar ca act de identitate la nivel național.

„Legislația în vigoare astăzi prevede posibilitatea cetățeanului să opteze pentru această carte electronică de identitate cu suport electronic de stocare ori pentru o carte simplă de identitate fără suport de stocare, pe același format, dar fără niciun fel de inserție.

Diferența este deosebită dintre ele. Prima, cartea de identitate fără suport electronic de stocare, îți permite doar să te identifici, deci este doar act de identitate.

Următoarea – cartea electronică de identitate – îți permite să te identifici, să călătorești în spațiul UE și în statele care permit călătorii în baza acestui act de identitate, îți permite să te autentific în acest moment în sistemul Casei naționale de asigurări de Sănătate și într-un viitor foarte apropiat în interfețele administrației publice locale sau centrale oriunde te-ai afla pe acest glob.

Cei care vor opta pentru cartea de identitate simplă vor putea să călătotească în baza pașaportului electronic.

Dreptul la liberă circulație poate fi exercitat în baza pașaportului sau în baza actualului document de călătorie până la expiurarea acestuia, dar nu mai târziu de 2 august 2031.

Începând din 2 august 2031 doar cu documentele electronice se poate circula, indiferent că vorbim de pașaport sau de cartea electronică de identitate.”, a declarat luni, Cătălin Giulescu, directorul Directiei pentru Evidenta Persoanelor (DEPABD).

Publicitate
Citește mai mult

Actualitate

AVERTIZARE de călătorie: Românii care pleacă în BULGARIA nu scapă de CANICULĂ. Alerte emise pentru LUNI și MARȚI

Publicat

în

AVERTIZARE de călătorie: Românii care pleacă în BULGARIA nu scapă de CANICULĂ. Alerte emise pentru LUNI și MARȚI

Românii care călătoresc în Bulgaria sunt avertizați că Institutul de Meteorologie şi Hidrologie din această ţară a emis coduri de caniculă pentru luni şi marţi, potrivit Ministerului Afacerilor Externe.

Astfel, a fost emis cod roşu pentru regiunile Blagoevgrad, Pazardjik, Plovdiv, Stara Zagora, Haskovo, Yambol, Pleven, Veliko Târnovo şi Ruse, unde temperaturile vor înregistra valori de peste 41 grade Celsius.

Codul portocaliu este valabil pentru regiunile Vidin, Montana, Vraţa, Sofia, Sofia-regiune, Pernik, Kjustendil, Loveci, Gabrovo, Sliven, Smolian, Kârdjali, Târgovişte, Razgrad, Silistra, Şumen, Dobrici, Varna şi Burgas, unde temperaturile vor înregistra valori de 38 – 41 grade Celsius.

Electrica Furnizare Discount

Informaţii suplimentare pot fi accesate astfel: pentru starea vremii, pe site-ul www.weather.bg; cu privire la regimul vamal, pe site-ul www.mae.ro/travel-conditions/3677 (Condiţii de călătorie în Bulgaria, titlul Reglementări vamale) şi pe site-ul Agenţiei „Vămi” din Bulgaria: www.customs.bg; despre e-vigneta şi sistemul e-TOLL, pe site-ul www.bgtoll.bg; pentru situaţia circulaţiei prin punctele de trecere a frontierei bulgare, pe site-ul www.mvr.bg; cu privire la starea actuală a drumurilor, pe aplicaţia gratuită LIMA www.lima.api.bg de pe pagina de Internet a Agenţiei „Infrastructura Rutieră” – www.api.bg şi la numărul de telefon 070013020, accesibil în regim non-stop.

Cetăţenii români pot solicita asistenţă consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Sofia: +35929712858 şi +35929733510, apelurile fiind redirecţionate către Centrul de Contact şi Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate (CCSCRS) şi preluate de către operatorii Call Center în regim de permanenţă.

De asemenea, cetăţenii români care se confruntă cu o situaţie dificilă, specială, cu un caracter de urgenţă, au la dispoziţie telefonul de permanenţă al misiunii diplomatice a României în Republica Bulgaria: +359879440758. Ministerul Afacerilor Externe recomandă consultarea paginilor de Internet www.mae.ro/node/51904, sofia.mae.ro, www.mae.ro şi reaminteşte faptul că cetăţenii români care călătoresc în străinătate au la dispoziţie aplicaţia „Călătoreşte în siguranţă”, care oferă informaţii şi sfaturi de călătorie.

Valul de căldură va continua şi în Grecia în săptămâna aceasta, fiind aşteptate temperaturi de circa 44 grade Celsius începând de luni.

Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare