Politică Administrație
Marţi, în Consiliul Local Alba Iulia se va supune dezbaterii iniţiativa scăderii cotei de impozit pe clădiri pentru persoane juridice de la 1,3% la 1%
Mircea Hava: “Cine acuză că scădem impozitele electoral poate dona diferenţa!”
Aşa după cum este cunoscut, Codul fiscal prevăzut de Legea 227/2015, publicat în Monitorul Oficial nr. 688/10.09.2015, prevede că, în 30 de zile, Unităţile Administrativ Teritoriale să adopte hotărârile privind impozitele şi taxele locale pentru anul 2016. În urma acestei prevederi, Consiliul Local Alba Iulia a adoptat HCL nr. 359/20.11.2015. Perioada prevăzută de lege, de 30 de zile, nu a fost respectată pentru că, înainte să fie adoptată, hotărârea în formă de proiect, a fost supusă dezbaterii publice.
Din păcate “intrarea în linie dreaptă”, într-o manieră decisivă care să lămurească pe deplin noul sistem de impozitare, s-a făcut abia în ultima lună a anului 2015. Mai exact, prin hotărârea ANEVAR nr. 3/2015 publicată în M. Oficial nr. 946/21.12.2015, s-a adoptat ghidul de evaluare – GEV 500 – referitor la determinarea valorii impozabile a clădirilor. Promulgarea noului Cod Fiscal, fără acest set de măsuri, a determinat adoptarea unui document de tipul HCL 359, care nu a adus o analiză clară a noului sistem de impozitare, şi nci a implicaţiilor asupra valorii impozabile a clădirilor. După apariţia ghidului de evaluare, s-a lămurit, mai cu seamă, tratamentul fiscal aplicat clădirilor nerezidenţiale sau a celor aflate în proprietatea persoanelor juridice. Practic, a rezultat baza de impozitare, de unde a rezultat, clar, ca valoare fiscală a unei clădiri nu mai are legătură strict cu valoarea contabilă. În plus, începând cu anul 2016, se calculează impozit pentru terenurile ocupate de construcţii (care până la această dată erau scutite) aspect care determină o creştere a sarcinii fiscale.
În acest context, la care se adăugă poziţia atribuită unui segment reprezentat de agenţii economici, s-a ajuns la concluzia necesităţii adoptării unei cote de impozitare benefică atât bugetului local, cât şi contribuabilului.
“La un moment dat adevărul a fost spus pe doar jumătate, lăsând esenţialul pe umerii administraţiilor publice. “Creativitatea” politică a aruncat în derizoriu ceva ce trebuia să sprijine, în mod real, mediul de afaceri, o expresie de genul: scădem impozitele, dar creştem baza de impozitare. Am analizat toate aspectele ce ţin de responsabilitatea locală faţă de contribuabil. E ceva tipic mioritic să cârcoteşti: de ce creşte, dacă a crescut, de ce e aşa, dacă s-a mărit şi tot aşa, până la Dumnezeu şi înapoi. Ce ne interesează pe noi, cu adevărat, e ca orice albaiulian de bună credinţă, din fericire aşa sunt majoritatea, să se simtă stimulat, sprjinit şi să vadă că mai e cineva care îi mai şi da, pe lângă mulţi, mulţi alţii care îi tot iau. Reducerea impozitelor la persoane juridice vine ca o decizie absolut firească, nu ca urmare a anului în care ne aflăm. Ştim că pentru mulţi agenţi economici scăderea de la 1,5% la 1,3% reperezinta un plus, din păcate cu o volatilitate mare, până la o nouă evaluare. Aşa că, din propunerea de 1% din acest moment ar trebui să câştige şi oraşul şi agenţii economici, pe existenţa cărora se bazează, atât de mult, bugetul oraşului”, a declarat Mircea Hava, primarul municipiului Alba Iulia.
Propunerea va fi dezbătută şi analizată, urmând ca în cazul unui vot favorabil să fie adoptată de către Consiliul Local Alba Iulia, în cadrul şedinţei ordinare de marţi 22 martie 2016.
Biroul de presă al Primăriei Alba Iulia
Politică Administrație
Comunicat de presă | Raul Chiriac, PNL: Exact ca într-o companie privată, este necesară creșterea eficienței administrative a statului
Comunicat de presă | Raul Chiriac, PNL: Exact ca într-o companie privată, este necesară creșterea eficienței administrative a statului
Creșterea capacității administrative a statului reprezintă o condiție necesară pentru dezvoltarea comunităților din România. Acest lucru este similar cu creșterea eficienței unei firme private.
De fapt, instituțiile statului trebuie gestionate tot mai mult după regulile performanței din zona privată, doar că principalul indicator de performanță nu este profitul, ci satisfacția clienților, care – în cazul statului – suntem noi, cetățenii.
Anul 2024 este fără doar și poate un an marcat de mize electorale. Va scoate din jobenul multor partide politice promisiuni care să asigure obținerea unei reprezentativități cât mai crescute. În tot acest spectacol ușor de intuit al promisiunilor de tot felul care să atragă la urne electoratul fidel, am credința că vom face orice este necesar pentru a rămâne în zona performanței, eficienței și eficacității administrative.
Continuăm să ne ghidăm acțiunile după indicatori de performanță, oferind rezultate concrete și măsurabile pentru cetățeni. Vorbim despre valorile care au consacrat PNL drept un partid al capacității de a proiecta viitorul prin intermediul oamenilor pentru care viziunea și rezultatele au fost elementul de diferențiere.
Tentația populismului va fi mare pentru mulți dintre noi. Atrași de lumina reflectoarelor în spectaculosul caz al pandemiei, al nevoii de infrastructură mare, de reformă administrativă a statului român cu sute de unități administrativ-teritoriale pe care realitatea demografică le pune în situația dificilă a depopulării, uităm că discuția de fond este legată de creșterea capacității administrative a statului și de nimic altceva.
Această creștere a capacității administrative este necesară pentru eficiență, ea fiind reflectată în creșterea calității vieții omului în raport cu perioada pe care o trăim. Ecuația dezvoltării nu are nevoie de foarte multe explicații.
Fie că vorbim despre școală, stradă sau spital, fie că vorbim despre conceptul, mai larg, al dezvoltării urbane sau rurale, de fapt vorbim despre o cât mai bună cunoaștere a avantajelor competitive ale fiecărei comunități.
Sigur, avantajele pot fi uneori de tip comparativ, terenuri aproape de autostrăzi sau de căi de transport majore, alteori pot fi de ordin competitiv, forță de muncă, populație tânără, universități de prestigiu, deschidere culturală majoră, capacități de incluziune considerabile. Toate aceste lucruri se conjugă într-o viziune de dezvoltare coerentă doar dacă folosim la capacitate maximă mijloacele de a crește capacitatea administrativă a statului român.
În foarte multe cazuri, viziunea despre care vorbesc, este în fapt, capacitatea de a conecta nevoile, resursele și specificul localității la liniile de finanțare externă. Acest lucru reprezintă mecanismul prin care plus valoarea este generată de capacitatea comunităților de a se dezvolta prin inovare.
Cu un efort de specializare a resurselor umane existente sau de atragere în mecanismul administrativ a specialiștilor care să răspundă acestei nevoi, rezultatele vor fi pe măsură.
Efortul care ne așteaptă după 2024, un an în care sunt sigur că discursul rațional va învinge, este fără precedent în istoria postdecembristă a națiunii. La baza reușitei va sta o reconfigurare majoră a relației administrație – cetățean, capacitatea de a investi în oameni și infrastructură și, mai ales, în răsplătirea performanței acolo unde ea există cu adevărat.
Poate că sună dramatic sau ca un ultimatum, dar principala sarcină a politicienilor care își caută loc pe liste în această perioadă este creșterea capacității administrative a statului. Fără dezvoltarea acestei capacități ratăm viitorul comunităților.
Toate lucrurile despre care vorbim sunt frumoase, nasc dezbatere, dar nu reușesc să producă acel salt calitativ, fundamental în lumina noilor provocări. Cine înțelege asta repede are șansa să vorbească în 2028 despre o comunitate care a făcut pași pe calea dezvoltării, cine nu, va vorbi despre filozofia eșecului și despre cum ne manipulează și ne folosesc domnii cei mari.
Numai bine, tuturor!
-
Opinii - Comentariiacum 10 ore
Nume care se sărbătoresc în 30 noiembrie, de Sfântul Andrei
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
Lista păcatelor – “Cele 177 de păcate”, conform învăţăturilor creștin-ortodoxe
-
Opinii - Comentariiacum o zi
Marea Unire de la 1918, pagina sublimă a istoriei românești. CRONOLOGIE
-
Opinii - Comentariiacum 9 ore
MESAJE de SFANTUL ANDREI 2023. Ce SMS-uri, urări, felicitări, mesaje poți trimite celor care își sărbătoresc onomastica de Sf. Andrei
-
Opinii - Comentariiacum 21 de ore
MESAJE de ZIUA NATIONALA, 1 DECEMBRIE 2023. SMS-uri, felicitări, urări și mesaje pe care le puteți trimite prietenilor
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
26 noiembrie: Masacrul de la închisoarea Jilava. Una din cele mai odioase crime din istoria României
-
Actualitateacum o zi
28 noiembrie 1918: Congresul General al Bucovinei votează în unanimitate unirea cu România
-
Actualitateacum 6 minute
29 noiembrie: Ziua Infanteriei Marine Române
-
Ştirea zileiacum 3 zile
VIDEO| O tânără a deschis într-o comună din Alba o fabrică de sucuri naturale la cele mai înalte standarde! O parte din producție va fi donată copiilor și vârstnicilor din localitate