Rămâi conectat
S&D Europarlamentare 2024

Ştirea zilei

Lun(e)a NEAGRĂ de la Alba Iulia! Experimentul Lipoveni, o mostră de unde-i lege (în trafic), e „tocmeală”

Unirea Ziarul

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

Lun(e)a NEAGRĂ de la Alba Iulia! Experimentul Lipoveni, o mostră de unde-i lege (în trafic), e „tocmeală”

De luni, 24 aprilie, primăria din Alba Iulia a decis să impună mai multe schimbări în traficul albaiulian. Majoritatea vizează zona cartierului Lipoveni, așa cum îl cunosc toți albaiulienii. Pe scurt, sens unic pe strada Mărășești!, prioritate dinspre centură pe strada București! și trafic mărit pe Gheorghe Doja!, cu posibilitatea relocării traseului de autobuz și traficului pe această stradă, prin drumul tehnologic, ce aparține de CFR.

Aceste modificări, confirmate public inclusiv de edilul Gabriel Pleșa, au rolul, în opinia dânsului, rolul declarat de a ne scăpa de gânduri, probleme și trafic cu consecințe nedorite. Totuși, pe mulți locuitori tocmai această asigurare îi neliniștește, chiar dacă s-a anunțat că situația este una temporară.  Probleme, foarte multe probleme și nelămuriri ridică aceste noi reglementări locale, față de care ne-am încumetat să facem o listă la capătul căreia să punem un semn mare de întrebare.

Gabriel Pleșa vă urează Paște Fericit!

  • În primul rând, e cel puțin bizar cum un drum tehnologic, aflat în proprietatea CFR, devine, peste noapte, printr-o voință unilaterală și, de ce nu, poate fără temei legal, un drum public dat în circulație de primărie. Cel puțin așa ne explică primarul Pleșa în acest film (vezi video), că șoferii de autobuz vor putea vira la stângă sau la dreapta, pare-se, după bunul plac: pe București sau pe acest drum tehnologic.

Dintr-un document numit Acord de principiu, rezultat al comunicării dintre Căile Ferate Române și Primăria Alba Iulia, nu rezultă deloc faptul că acest „drumeag” ar fi în proprietatea municipiului, iar CFR informează doar care ar fi condițiile minime de exploatare pe lângă linia de cale ferata 200 Arad-Teiuș, dacă primăria l-ar moderniza.

În prezent, se presupune că nu e accesibil. „Evitarea proiectării de trotuare pe anumite zone, acoperirea canalului de ape pluviale dintre terasament și drumul efectiv, imposibilitatea de a amplasa stâlpi de iluminat public de anumite culori” și alte măsuri obligatorii, menționează documentul citat. Realitatea ne arată că, până în acest moment, cu excepția înlăturării unei porțiuni din parapet, primăria este departe de a fi transformat în certitudine pretențiile celor de la CFR. Și, nicidecum nu a conferit, de exemplu printr-un HCL, calitatea de drum public acestui traseu tehnologic. Nu vi se pare ciudat că aceste intenții și modificări se pun în practică, de azi pe mâine, fără a se ține cont de aspecte importante?

Acest drum înglobează un canal de ape pluviale, acoperit cu dale, ce conduce debitele către un colector din apropiere. Pentru că, la vremea respectivă, Apele Române nu au fost de acord cu soluția deversării în Ampoi, fără un sistem de ecluzare. Ei bine, dacă ținem cont de faptul că mii de mașini de tonaj mediu și mare vor tranzita zilnic acest drum, e legitim să ne îngrijorăm și de cât de mult va fi afectat acest șanț monolit sub greutatea vehiculelor.

  • Un alt aspect pe care îl supunem atenției se referă la necesitatea ca acest traseu să fie confirmat, la nivel de siguranță, prin semnalizare rutieră și introducerea în categoria drum public, de către Poliția Rutieră. Nu știm să existe confirmarea că modificările pe care primăria le va impune participanților la trafic se bucură de un astfel de aviz. Pentru că nu este ,oficial, preluat acest tronson. Excepție, restul calupului de măsuri, de pe drumurile publice. Devine tot mai clar că absolut orice incident de trafic sau, Doamne ferește, un posibil accident nu-și vor găsi o rezolvare legală, pentru că, pe acest tronson, poliția nu are competențe să constate sau să sancționeze pe nimeni. Indiscutabil, nu credem că a fost evaluată durată de care are nevoie un autoturism pentru a se încadra în viraj la dreapta, nici posibile ambuteiaje. Nu ar fi de mirare dacă prin această impunere din partea primăriei ar pune șoferii în situația de a nu respecta legea, alegând acest traseu.
  • Haideți să vedem ce spune și primăria. În motivarea deciziei se precizează că va fi trafic mai mic pe strada Mărășești. Pare o socoteală greșită pentru că, de luni, vor fi două benzi de circulație pe sens. Ceea ce nu însemnă, neapărat, participanți la trafic mai puțini dar, cu siguranță, tentația de a depăși și viteze mai mari. Aspect cu care cei de pe Mărășești aproape că s-au împăcat, tocmai pentru că n-au fost găsite soluții pentru ca viteza să fie ținută sub control. S-a mai spus că trebuie demarate lucrările de introducere a noului sistem de iluminat public, lucru petrecut, de altfel, și pe strada București, fără restricții de circulație, inclusiv de parcare sau oprire, pe durata lucrărilor.
  • Atenție! Rămâne în discuție un capitol foarte important, al devierii traseului de transport în comun. Din declarația primarului Pleșa rezultă că, cităm, „șoferul va putea să vireze (după trecerea căii ferate) fie la stânga, pe București, fie la dreapta pe acea porțiune de 80 de metri”.

Vezi VIDEO:

YouTube video

Totuși, chiar dacă ar fi o măsură temporară, așa cum s-a anunțat, art.16 din Regulamentul de transport local precizează și ne spune că:

             „În perioada de valabilitate, programul de transport public local prin curse regulate poate fi actualizat prin hotărâre a adunării generale AIDA-TL, astfel:

  1. a) prin prelungirea traseelor existente, respectiv modificarea unuia sau ambelor capete de traseu;
  2. b) prin introducerea de noi trasee;
  3. c) prin modificarea numărului de curse de către autoritatea locală de transport; d) prin modificarea orelor din graficele de circulaţie;
  4. e) prin introducerea de staţii noi;
  5. f) prin eliminarea de staţii, la solicitarea operatorului de transport rutier.”

             Așadar, indiferent de caracterul temporar al măsurii luate, e nevoie de un document care să justifice modificările, chiar din perspectiva altui articolul din Regulament, în care se arată că trasele schimbate pot duce la modificarea prețului biletelor. Asta, ca să nu mai vorbim că tranzitarea acelei porțiuni de drum tehnologic ar fi lipsită de temei legal. Indiscutabil, eficiența devierii transportului public pe strada București rămâne sub semnul întrebării, inclusiv din motiv că la intersecția din proximitatea Consiliul Județean/Prefecturii Alba este o îngustare stradală cauzată de mașinile parcate.

YouTube video

În concluzie, „destinul” acestor schimbări e unul ce poartă cu sine multe aspecte subiective și altele ce țin de o legalitate discutabilă. E firească supărarea celor de pe strada Mărășești care reacționeze după ipostaza „capra vecinului” și vor ca traficul infernal să fie împărțit frățește și cu vecinii de cartier.

Puțin probabil, dar absolut posibil, ca nimic să nu schimbe opțiunile administrației. Rămâne de văzut dacă vor fi sau nu reevaluate, În fond, nu ne rămâne decât să fim vigilenți la adresa autorității, iar în trafic îngăduitori unii cu ceilalți. Pentru că declarațiile și asigurările de pe Facebook nu ne vor ajuta cu nimic, nici pe noi, nici pe dumneavoastră.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Ştirea zilei

Ştirea zilei

Sute de persoane și mașini verificate joi, de polițiștii și jandarmii din Alba: Amenzi de peste 22.000 de lei și 4 permise reținute

Ziarul Unirea

Publicat

în

Sute de persoane și mașini verificate joi, de polițiștii și jandarmii din Alba: Amenzi de peste 22.000 de lei și 4 permise reținute În ultimele 24 de ore, polițiștii și jandarmii din județul Alba au continuat acțiunile, în sistem integrat, pentru combaterea faptelor de natură penală și contravențională și pentru prevenirea incidentelor care ar putea […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea