Rămâi conectat

Actualitate

Guvernul Cîțu, acuzat de un plan diabolic: Ar falimenta industria transporturilor internaționale pentru că românii deranjează companiile din Vest

Ziarul Unirea

Publicat

în

Guvernul Cîțu, acuzat de un plan diabolic: Ar falimenta industria transporturilor internaționale pentru că românii deranjează companiile din Ves

Dorin Jurjuț, președintele Asociației Patronale a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002), a declarat în cursul zilei de joi faptul că Guvernul român, cu ajutorul ANAF, intenționează distrugerea firmelor românești de transport rutier internațional, prin impozitarea diurnelor șoferilor, inclusiv retroactiv pe o perioadă de cinci ani.

„Din păcate, în timpul cât durează întâlnirea noastră, o firmă de transport pune lacăt la uşă. În cel mai bun caz, dacă nu dă faliment, acel investitor se gândeşte să se mute în Ungaria sau în Slovacia. Oare asta îşi doreşte Guvernul României, de nu intră în dialog cu noi? (…) Facem concurenţă tuturor firmelor din vestul Europei. În măsura în care noi vom fi impozitaţi cu diurnele, nu vom mai face faţă concurenţei din Ungaria, Polonia, Slovenia şi din alte state, inclusiv din statele vestice, unde diurna este scutită de taxe salariale. (…) În ultimele luni suntem martorii unor acţiuni concertate ale statului român, inclusiv ale ANAF, care vizează fără echivoc distrugerea transportului românesc prin impozitarea retroactivă pe cinci ani a diurnelor”, a afirmat preşedintele APTE 2002, Dorin Jurjuţ.

Elit - Gustul Desăvârșit

Acesta a explicat că impozitarea diurnelor şoferilor firmelor de transport rutier ar însemna scoaterea de pe piaţa internaţională a companiilor româneşti.

„Nu s-a intrat în dialog cu noi, ca să ne spună cum vom lucra de acum înainte. Până la urmă dăm de lucru la peste 350.000 de angajaţi. Costurile de operare sunt aşa de mari, iar competitivitatea e atât de puternică cu firmele cu care concurăm, în special firmele din fostul lagăr socialist, încât abia reuşim să supravieţuim. Ne vin impuneri de la ANAF care reprezintă de două ori cifra de afaceri pe un an de zile, o sumă imposibil de plătit, care niciodată nu a fost luată în calcul şi nu avem de unde să o plătim. Chiar dacă pe viitor ne vor fi impozitate diurnele, asta ne-ar scoate de pe piaţă, pentru că noi, firmele româneşti, nu concurăm între noi, ci concurăm cu firmele din exteriorul ţării. Din păcate, ANAF refuză cu încăpăţânare să intre în dialog cu asociaţiile patronale, nu ne ascultă argumentele, iar prim-ministrul nu ne bagă în seamă”, a menţionat Dorin Jurjuţ.

Preşedintele APTE 2002 a susţinut că inspectorii fiscali trimişi de ANAF la firmele de transport rutier cu scopul precis de a impune calculări de taxe pentru diurne îşi îndeplinesc sarcina împotriva voinţei şi conştiinţei proprii.

„Îi cerem Guvernului nu să ne sprijine, ci să ne lase în pace şi să nu reinterpreteze legile. Nu se poate să vină controale ANAF în firme în care inspectorul ştie că face împotriva voinţei lui şi împotriva conştiinţei lui, dar ia contul de diurne şi ţi-l reintegrează. În secunda următoare eşti clar în faliment. Ce se va întâmpla? Şoferii vor pleca şi vor lucra pentru firmele din străinătate. Până la urmă firmele din Vest nu au nevoie de concurenţa firmelor româneşti, au nevoie de forţa de muncă din România şi nu înţeleg de ce Guvernul României nu ia o poziţie faţă de această problemă”, a precizat Dorin Jurjuţ.

De asemenea, consultantul fiscal Petru Horga, reprezentând tot APTE 2002, a explicat că diurna nu este un venit de natură salarială.

„Niciun stat nu are impozit pe diurnă. Diurna nu este un venit de natură salarială. Diurna este un drept al salariatului şi o obligaţie a companiei de a fi plătită unei persoane pe perioada în care aceasta se află fie în delegare, fie în detaşare. Peste tot în lume, aceste drepturi ale salariaţilor, aceste diurne nu sunt impozitate, pentru că ele sunt date salariatului să-i compenseze anumite inconveniente legate de faptul că este plecat de acasă”, a menţionat reprezentantul APTE 2002.

De asemenea, reprezentanta UNTRR, Lorena Sandu, a precizat că practica ANAF de a impozita diurnele şoferilor nu are bază legală, deoarece legislaţia specifică nu s-a schimbat.

„Toate statele europene îşi apără operatorii de transport (…) astfel încât să fie competitivi cu ceilalţi operatori din statele UE, numai România ne pune aceste piedici. Nu am venit aici decât după ce am avut discuţii cu autorităţile: în septembrie 2020 ne-am întâlnit cu domnul Cîţu, care era ministrul Finanţelor în acea vreme, cu doamna Mirela Călugăreanu, care era preşedintele ANAF, şi le-am atras atenţia asupra acestor probleme.

De atunci şi până acum am făcut peste 34 de adrese autorităţilor, rămase fără răspuns, sau răspunsul venit de la autorităţi a fost acelaşi. Legislaţia nu s-a schimbat, suntem obligaţi să dăm diurnă în cuantum de 2,5. În răspunsul primit de la ANAF rezultă că ei nu pot să schimbe contractul de muncă al unui şofer, o poate face numai Inspecţia Muncii, dar cu toate acestea reîncadrarea diurnei o face ANAF, fără să aibă şi o decizie din partea inspectorilor muncii. Legislaţia nu s-a schimbat, însă diurna se reimpozitează.

În ultimii 5 ani au fost foarte multe controale ale ANAF care s-au finalizat fără reîncadrarea diurnei şi nu ne-au atras atenţia, la controalele din ultimii 5 ani, că ar fi o problemă cu acordarea diurnei. Aceste probleme au început cu anul 2020, sau decembrie 2019, când au început primele controale cu reîncadrarea diurnei.

Considerăm că nu am greşit cu nimic, nu solicităm facilităţi, solicităm doar clarificări privind acordarea diurnei, trebuie să ştim cum să o acordăm. În momentul de faţă nu am primit nicio notă de orientare. Solicităm de asemenea, amnistia fiscală, atât pentru firmele verificate cât şi pentru firmele care încă nu au fost verificate”, a arătat Lorena Sandu.

Reprezentanta UNTRR a explicat că toate celelalte state UE au diurnele neimpozabile.

„Sunt state membre care îşi ajută operatorii de transport şi în afară de diurnă dau alte sume de bani, sub diverse forme: disconfort pentru că dorm în cabină, bani pentru că economisesc combustibil sau conduc ecologic, deci fiecare stat membru are o formulă de calcul astfel încât operatorii lor de transport să fie competitivi în raport cu ceilalţi operatori din Uniunea Europeană. Dar fiecare stat membru are o componentă a diurnei total neimpozabilă”, a declarat Lorena Sandu.

Reprezentantul FORT şi al ATM Bucovina, Alin Creţu, a accentuat şi el că niciun stat membru al UE nu taxează diurnele şoferilor, cu excepţia României.

„Ministerul Muncii spune clar că suntem obligaţi ca angajatori să acordăm aceste diurne sau indemnizaţii de delegare, ANAF-ul spune contrariul, că nu avem voie să dăm diurne fără a plăti taxele pe aceste sume. Aceste abuzuri, pentru că s-au dovedit a fi abuzuri de către unele instanţe judecătoreşti, încalcă şi legislaţia naţională, dar şi legislaţia europeană. (…) Dacă nu se acordă această amnistie şi nu se va face un ghid de bune practici prin care să fim învăţaţi cum va trebui să procedăm şi în ce limită vom putea pune această indemnizaţie, sunt două variante: (transportatorii rutieri, n.r.) ori vor pleca din ţară, ori vor fi închişi. Această indemnizaţie există în orice stat UE: fiecare stat membru are această diurnă, fără taxe”, a afirmat Alin Creţu.

Preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu, a apreciat şi el că practica Guvernului de a asimila diurnele şoferilor drept salarii, deci impozabile, reprezintă un plan de distrugere a transportului rutier românesc.

„Acum 5 ani de zile s-a mai dat o amnistie, tot pe diurnă. Atunci au recunoscut greşeala, au dat acea amnistie, n-au rectificat cu nimic, ne-au lăsat 5 ani de zile şi acum ne spun să scoatem banii că nu e bine ce am făcut. Păi dacă aţi dat amnistia acum 5 ani de zile, de ce nu aţi rectificat greşeala? Atunci înseamnă că e un plan diabolic pentru distrugerea transportului românesc din ţara asta şi a activităţilor conexe, toate cu capital românesc”, a menţionat Vasile Ştefănescu.

Impozitarea diurnelor şoferilor firmelor româneşti de transport rutier internaţional ar însemna o creştere cu 15% a tarifelor practicate de aceste societăţi comerciale, a declarat, joi, preşedintele Asociaţiei Operatorilor de Transport Rutier „Apulum” din Alba Iulia, Dumitru Blaga, într-o conferinţă de presă.

„Dacă continuă acest abuz al ANAF, asta înseamnă în mod clar falimentul industriei (româneşti, n.r.) de transport internaţional. Discutam cu cineva că, dacă vine ANAF-ul, la 18 maşini (camioane, n.r.) are 2 milioane de euro de plată cu penalităţi şi dobânzi la zi. Crede cineva că un om cu 12 camioane are 2 milioane de euro? (…) În piaţa (internaţională, n.r.) de transport este o concurenţă acerbă. Pentru trecut trebuie clar o amnistie, iar pentru viitor, dacă politica Guvernului este de impozitare a diurnei, inclusiv cu contribuţii sociale, am ieşit din piaţă, pentru că asta înseamnă creşterea costurilor de operare cu 15%. Înseamnă că de mâine ar trebui să mergem la clienţii noştri din UE şi să creştem tarifele cu 15%. Şi nu poţi să ceri clienţilor o majorare a tarifelor cu 15%, din moment ce toţi ceilalţi competitori ai tăi merg pe aceleaşi tarife. Deci e clar că noi (transportatorii din România, n.r.) am ieşi din piaţă”, a afirmat Dumitru Blaga.

Liderul Asociaţiei Operatorilor de Transport Rutier „Apulum” din Alba Iulia a precizat că impozitarea de către ANAF a diurnelor şoferilor ar însemna majorarea cu 15 cenţi pe kilometru a tarifului actual, care este de aproximativ 1 euro pe kilometru.

„Să explic de unde am ajuns la această sumă: diurna neimpozabilă se poate da până la nivel de 2,5 ori suma acordată angajaţilor de la stat, ceea ce reprezintă undeva la 35 de euro la stat, iar de 2,5 ori înseamnă 87,5 euro putem acorda fiecărui şofer – majoritatea nu merg pe valoarea maximă. Am luat o sumă de 70 de euro pe zi acordată unui şofer pentru disconfortul creat de deplasarea în altă ţară. În 30 de zile sunt 2.100 de euro net diurnă. Dacă Guvernul României vrea pe viitor să impoziteze această sumă cu impozit pe venit, plus contribuţii sociale, pentru a ne putea ţine şoferii în ţară, ar trebui ca şoferii să aibă pe cartea de muncă undeva în jur de 3.500 de euro. Din ei, 10% Sănătatea, 25% pensii, deci 35%, adică 1.215 euro. Mai luăm 10% impozit pe venit şi rămâne cu 2.000 de euro net. De aici am venit cu acea creştere de 15%. Deci noi trebuie să creştem cheltuielile cu 1.500 de euro per salariat. Un camion, în condiţii normale şi profitabile, face în medie în jur de 10.000 de kilometri pe lună. Noi ca să scoatem aceşti 1.500 de euro, în 10.000 de kilometri, înseamnă 15 cenţi pe kilometru. Şi am scos banii. La ora actuală un preţ mediu per kilometru este cam 1 euro. Dacă noi trebuie să mai scoatem 15 cenţi de mâine ca să-i dăm Guvernului asta înseamnă 15% (creştere faţă de tariful actual,. n.r.)”, a menţionat Dumitru Blaga.

Liderul asociaţiei patronale a transportatorilor din zona Alba Iulia a atras atenţia că cazul în care ANAF va continua să solicite impozitarea diurnelor şoferilor, singura variantă a firmelor româneşti de transport rutier internaţional este să îşi mute activitatea fiscală în altă ţară.

„Nu că nu vrem să aducem banii ăştia, că noi asta facem de 30 de ani, şi nu vrem să părăsim ţara, dar dacă n-avem ce face, antreprenorii au această soluţie, în ultimă instanţă. Va fi greu la început, dar orice şut în fund e un pas înainte, un pas spre Bulgaria, Ungaria…”, a încheiat Dumitru Blaga.

La rândul său, preşedintele Asociaţiei Patronale a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002), Dorin Jurjuţ, a avertizat că în scenariul impozitării diurnelor şoferilor de către ANAF firmele româneşti de transport rutier internaţional nu vor supravieţui.

„(La 15% creşterea tarifului, n.r.) în mod clar vom ieşi de pe piaţă. La o firmă foarte bine administrată, avem o marjă de profit de undeva la 2%, asta la firmele care sunt în top 10. În general pe branşă, marja de profit este sub 1%. Deci nu avem cum să supravieţuim. Dacă vor să schimbe legislaţia, nu e nicio problemă, dar să nu înceapă cu trecutul. Să se aşeze la masă cu patronatele, ca să vedem ce putem face şi cum putem merge înainte, pentru că în Ungaria, în Polonia, diurnele sunt scutite, au o grămadă de facilităţi”, a declarat preşedintele APTE 2002.

Sursa: stiripesurse.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Publicitate

Actualitate

Cât ai putea plăti în plus, în funcție de ROBOR și IRCC: Ratele românilor continuă să crească

Ziarul Unirea

Publicat

în

Cât ai putea plăti în plus, în funcție de ROBOR și IRCC: Ratele românilor continuă să crească

Ratele la credite cresc într-un ritm îngrijorător și perspectiva nu e deloc bună pentru cei îndatorați. Banca Națională a majorat din nou dobânda cheie, în încercarea de a mai potoli scumpirile.

Aceasta a ajuns la 6,75% și este cel mai ridicat nivel din 2010 până acum. Asta poate duce la noi creșteri de dobânzi și pentru cei care au credite, după ce ratele au crescut deja de câteva ori în ultimele luni. Pentru moment, însă, indicele ROBOR este în ușoară scădere, după ce Consiliul Concurenței investighează mai multe bănci tocmai din cauza acestui indice.

Elit - Gustul Desăvârșit

Cum inflația este încă mare, BNR a majorat dobânda de politică monetară pentru a opta oară consecutiv anul acesta, de la 6,25, la 6,75%. Este mai puțin decât anticipau unii analiști, așa că e posibil ca ROBOR să scadă ușor în perioada următoare.

Adrian Codirlașu, vicepreședinte CFA România: „Deja includeau o anticipație de 50-75 de puncte de bază creștere de rată de dobândă a Băncii Centrale. Cum a fost pe partea joasă a intervalului, 50 de puncte de bază, deci ușor mai puțin decât media anticipațiilor pieței, e posibil ca această acțiune să ducă la o ușoară corecție. Însă ratele ROBOR vor rămâne la un nivel ridicat.”

În ultimele zile, indicele ROBOR a coborât ușor, de la 8,20%, la 8,14%, cel mai scăzut nivel din ultimele săptămâni. Cele 10 bănci care participă la calculul indicelui sunt în vizorul Consiliului Concurenței, care a început un control pentru a verifica dacă nu cumva au majorat artificial acest indice.

Oricum, anul următor, toate dobânzile vor rămâne mari, spun analiștii, așa că nu este exclus ca ratele celor împrumutați să mai crească.

De exemplu, pentru un credit de 250.000 de lei, rata pentru un credit dependent de ROBOR ar mai putea crește cu 160 de lei, dacă indicele ajunge la 9%, după ce deja a crescut cu 1.000 de lei față de toamna anului trecut. Pentru un credit dependent de IRCC, rata va trece de 2.000 de lei din ianuarie și din primăvară ar mai putea crește din nou, potrivit finzoom.ro.

Irina Chițu, analist economic: „Important este ca fiecare să se uite la propriul credit și să își facă câteva comparații, să compare ce se întâmplă în piață la ofertele noi cu dobândă fixă. Dacă sunt încă pe ROBOR să treacă mai întâi la IRCC și apoi să se uite spre dobânzi fixe, adică să facă ceva cât mai rapid,dar să nu stea, pentru că nu vor scădea dobânzile prea curând.”

Pe de altă parte, Banca Națională încurajează în această perioadă economisirea. Au crescut și dobânzile la depozite. Doar că ele sunt mai mici ca rata inflației.

În plus, românii care au economii pot să investească în titluri de stat Tezaur pe un an sau doi ani, cu dobânzi de până la 9,15%.

Din cauza inflației mari, dobânzile cresc nu doar la noi, ci și în restul Europei, precum și în Statele Unite.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Se mișcă lucrurile, după nemulțumirile francezilor: Grup de lucru comun pentru înzestrarea Armatei Române

Ziarul Unirea

Publicat

în

Se mișcă lucrurile, după nemulțumirile francezilor: Grup de lucru comun pentru înzestrarea Armatei Române

Ministrul Economiei, Florin Spătaru anunţă miercuri că, împreună cu Angel Tîlvăr, ministrul apărării naţionale, a iniţiat organizarea unui grup de lucru comun pentru a fi stabilite priorităţile şi obiectivele strategice care privesc înzestrarea Armatei Române.

Decizia vine după ce militarii francezii s-au plâns de condițiile de campare din România.

”Strategia revitalizării industriei de apărare trebuie să urmărească interesele comune ale ministerelor economiei şi apărării naţionale. De aceea, împreună cu Angel Tîlvăr, ministrul apărării naţionale, am iniţiat organizarea unui grup de lucru comun pentru a fi stabilite priorităţile şi obiectivele strategice care privesc înzestrarea Armatei Române”, spune ministrul Economiei într-o postare.

Elit - Gustul Desăvârșit

Florin Spătaru arată că ”dinamizarea activităţii companiilor din industriei de apărare coordonate de Ministerul Economiei ţine atât de măsuri de adaptare şi reformare a cadrului legislativ, cât şi de alinierea pe termen mediu şi lung a planurilor de înzestrare ale Armatei României cu strategiile de dezvoltare şi retehnologizare la nivelul agenţilor economici”.

”Am în vedere aici atât proiecte concrete, care pot fi demarate pe termen scurt, cât şi eficientizarea cadrului general de cooperare, pentru modernizarea acestui sector economic strategic al ţării noastre. Salut deschiderea ministrului Tîlvar pentru colaborarea între cele două ministere şi susţinerea MApN pentru implicarea industriei de apărare din România în realizarea capabilităţilor militare, fiind luată în considerare ca prim contractant al operatorilor români”, mai precizează ministrul Economiei.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Șoferi din Alba, prinși BEȚI la volan: Care este alcoolemia „record” din aceste zile

Ziarul Unirea

Publicat

în

Șoferi din Alba, prinși BEȚI la volan: Care este alcoolemia „record” din aceste zile

La data de 9 noiembrie 2022, în jurul orei 03,40, polițiștii rutieri din Alba Iulia au depistat un tânăr de 22 de ani, din comuna Lopadea Nouă, județul Alba, în timp ce conducea un autoturism, pe strada Ardealului din Alba Iulia, fiind sub influența băuturilor alcoolice.

În urma testării conducătorului auto, cu aparatul etilotest, a rezultat valoarea de 0,59 mg/l alcool pur în aerul expirat, motiv pentru care a fost condus la spital unde i-au fost recoltate mostre de sânge, în vederea stabilirii alcoolemiei.

Față de conducătorul auto, cercetările sunt continuate sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducere sub influența alcoolului.

Elit - Gustul Desăvârșit

La data de 8 noiembrie 2022, în jurul orei 20,00, polițiștii rutieri din Sebeș au depistat un bărbat de 55 de ani, din Sebeș, în timp ce conducea un autoturism, pe strada Augustin Bena din municipiu, fiind sub influența băuturilor alcoolice.

În urma testării conducătorului auto, cu aparatul etilotest, a rezultat valoarea de 1,38 mg/l în aerul expirat, motiv pentru care a fost condus la spital unde i-au fost recoltate mostre de sânge, în vederea stabilirii alcoolemie.

Față de conducătorul auto, cercetările sunt continuate sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducere sub influența alcoolului.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2022 Ziarul Unirea