Dosarul cu şină va fi istorie în 3-5 ani. Sebastian Burduja: Funcţionarii publici se tem de digitalizare
Dosarul cu şină va fi istorie în 3-5 ani. Sebastian Burduja: Funcţionarii publici se tem de digitalizare
Sebastian Burduja, ministrul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, a declarat că dosarul cu şină va dispărea din România în 3-5 ani. El a menționat că există o teamă de digitalizare, mai ales în rândul funcţionarilor publici, chiar şi în rândul angajaţilor de la Ministerul Digitalizării.
„Este ceea ce românii întâmpină în fiecare zi, rezistenţa statului şi rezistenţa la schimbare şi o consecinţă a multor ani în care transformarea digitală a României a stat pe loc. Dosarul cu şină poate dispărea în 3-5 ani de zile de acum încolo, este termenul pe care l-am avansat şi anterior. Transformarea digitală a unui stat durează cam 10 ani, 8-10 ani de zile, de la Republica Moldova la Estonia sau alte state care au reuşit acest proces le-a luat 10 ani de zile. Republica Moldova este la ani lumină în faţa noastră, asta este realitatea. Au peste 200 de servicii publice online pe care cetăţenii le pot accesa. Şi vicepremierul Iurie Ţurcanu ne dă o mână de ajutor, este omul care a condus această transformare digitală, nu ca vicepremier, ci din diverse roluri, în ultimii 10 ani de zile, în Republica Moldova. Practic, fraţii noştri de peste Prut ne dau aceste soluţii pe care le-au dezvoltat cu o finanţare de la Banca Mondială şi de aceea vreau să scurtăm drumul, să nu ne ia 10 ani. 3-5 ani este un termen ambiţios”, a declarat Burduja.
„Dar este important că am început şi este important să rezolvăm primul pas. De ce ni se cer acele copii la ghişeu sau de ce suntem chemaţi pentru a depune acea declaraţie online la etajul 2 sau 3? Pentru că funcţionarul trebuie să ne verifice identitatea. În acest moment România nu a rezolvat primul pas, prin care statul îţi verifică, de la distanţă, identitatea ta. Avem un proiect în implementare la Autoritatea pentru Digitalizarea României, se numeşte Platforma Software Centralizată de Identificare Digitală. Practic, vom putea să ne identificăm prin recunoaştere facială şi cartea noastră de identitate, ca la aeroport, ca în aplicaţiile de online banking, ca în multe alte locuri în care a devenit ceva uzual. Şi asta s-ar putea face cu un grad ridicat de încredere astfel încât statul să aibă certitudinea că, dacă eu sunt cel care solicit, să zicem, un cazier judiciar, este vorba într-adevăr de cazierul meu judiciar, nu al dumneavoastră”, a subliniat Burduja, într-un interviu la Prima TV.
‘Inclusiv pe Ghişeul.ro, avem o modalitate de a ne autentifica în doi paşi, dar acolo vorbim de plăţi. Şansele să îmi faceţi dumneavoastră mie o plată fără ca eu să îmi doresc lucrul ăsta sunt destul de mici. Pe când dacă dumneavoastră îmi accesaţi anumite infrormaţii personale, sunt informaţii mai sensibile şi atunci inclusiv reglementările europene ne impun o anumită rigoare privind modul în care ne autentificăm. Până în vara viitoare, noi vom rezolva această primă mare problemă, vom putea să autentificăm fiecare cetăţean, în raport cu orice autoritate publică şi centrală şi locală, dacă va alege să folosească acest sistem PSCID, într-un mod simplu, modern”, a precizat Burduja, care a adăugat că în una-două luni oamenii îşi vor putea accesa cazierul judiciar pe Ghişeul.ro.
Întrebat ce vom putea face efectiv începând din 2027, din punctul de vedere al digitalizării, Burduza a declarat că se vor putea accesa serviciile publice, online.
„Veţi putea accesa principalele servicii publice de care aveţi nevoie. (…) Nu veţi mai alerga la diverse ghişee, veţi putea face acelaşi lucru în spaţiul online. Bineînţeles plata taxelor şi impozitelor şi sperăm să extindem Ghişeul.ro în zonele care nu sunt acoperite în acest moment. 91 la sută din municipii sunt pe Ghişeul.ro, peste jumătate din oraşe, dar în mediul rural încă nu a pătruns această platformă”, a declarat Burduja.
Ministrul Digitalizării a spus că funcţionarii publici se tem de digitalizare, iar acest lucru se întâmplă inclusiv la ministerul său.
„Resimţim această teamă, inclusiv în Ministerul Digitalizării. Ceea ce încercăm să explicăm tuturor funcţionarilor publici, nu numai celor din ministerul nostru, este că experienţa altor state ne învaţă că, în momentul în care se implementează o soluţie digitală, nu pleacă oamenii acasă, ci îşi redefinesc fişa postului şi în loc să facă acele operaţiuni repetitive, să mute informaţia dintr-un fişier word, într-un fişier de tip tabel, fac altceva cu timpul lor, mai creativ. Nu mai e acea muncă de chinez bătrân”, a declarat Burduja.
Sursa: digi24.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
România digitalizează amenzile după 7 ani de așteptare. Cum poți plăti instant prin cod QR și cont unic național
România trece la plata digitală a amenzilor: Cod QR, cont unic și procese-verbale electronice După șapte ani de așteptare, Guvernul României a deblocat Legea 203/2018 și lansează un sistem electronic unic pentru achitarea amenzilor contravenționale. Noile reguli, aplicabile în premieră de la 3 noiembrie 2025, prevăd utilizarea proceselor-verbale digitale cu cod QR, plata într-un cont […]
Alocațiile pentru copii, plătite mai devreme în noiembrie 2025. Când intră banii pe carduri
Alocațiile pentru copii, plătite mai devreme în noiembrie 2025. Când intră banii pe carduri Milioane de copii din România urmează să primească alocațiile de stat pentru luna noiembrie, însă plata acestora va fi făcută cu o zi mai devreme decât de obicei. Deoarece data de 8 noiembrie 2025 cade într-o sâmbătă, Ministerul Muncii va vira […]
Peste 200.000 de români nu au primit încă ajutorul de 125 de lei pentru alimente. Când vor ajunge cardurile
Peste 200.000 de români nu au primit încă ajutorul de 125 de lei pentru alimente. Când vor ajunge cardurile Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a declarat marți că prima plată prin cardurile pentru alimente a ajuns deja la peste un milion de persoane, iar alte 200.000 de carduri sunt în curs de livrare […]