Rămâi conectat
S&D Europarlamentare 2024

Politică Administrație

Cornel Comșa, scrisoare pentru Klaus Iohannis: România este supusă unor riscuri similare cu cele din 1945-1947 când aici se instaura comunismul

Ziarul Unirea

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

Fostul PPDD-ist, deputatul Cornel Comșa, apel democratic către Președintele României, Klaus Iohannis:

cornel comsaÎn urma unei dorințe exprese de reformare a legilor electorale, ca urmare a rezultatelor alegerilor prezidențiale din 16 noiembrie 2014, cetățenii români își doresc să aibă un rol mai important în exercitarea activă a drepturilor democratice. Tinerii, societatea civilă și întregul electorat român au considerat alegerile prezidențiale din toamna anului trecut ca fiind un sfârșit pentru modul de a face politică în România și au apreciat viitorul ca fiind unul al justei și necesarei participări la viața politică a națiunii.

Ca o consecință firească a acestor importante schimbări de paradigmă, clasa politică și-a luat angajamentul ferm în fața electoratului român de a reforma actuala legislație electorală în sensul în care să răspundă revoltei generate de imposibilitatea exercitării dreptului de vot a unor cetățeni români din străinătate la alegerile din 9 și 16 noiembrie 2014. În acest context s-au reactivat în spațiul public idei esențiale care ar trebui incluse în noile legi electorale.

În primul rând, salut și susțin inițiativa mai multor reprezentanți ai mediului academic și neguvernamental care propun unificarea întregii legislații electorale într-un singur Cod Electoral care să conțină și Legea referendumului, o lege  ce trebuie normată unitar  în ceea ce privește pragul electoral la toate cazurile de referendum. Un Cod Electoral va facilita acuratețea și armonia juridică a legislației electorale din România, aliniându-ne cu majoritatea statelor moderne  care au înțeles că un cod unitar asigură claritate, transparență și funcționalitate în procesul democratic.

În al doilea rând, atrag atenția asupra câtorva teme majore care trebuie incluse în acest proces de reformă, pentru a consolida statul de drept și a putea lupta în mod consistent împotriva corupției și a cartelurilor politice locale care sufocă majoritatea instituțiilor administrației locale și centrale:

  1. Formula electorală majoritară în două tururi de scrutin pentru alegerea Primarilor și Președinților de Consiliu județean;
  2. Limitarea mandatelor la 2 consecutive pentru  Primari și Președinții de Consiliu județean;
  3. Facilitarea accesului și oferirea de șanse egale cu reprezentanții partidelor pentru candidații independenți în procesul electoral prin scăderea numărului minim de semnături care să permită intrarea în cursa electorală si mărirea numărului reprezentanților candidaților independenți în secțiile de votare;
  4. Introducerea votului prin corespondență și a celui electronic;
  5. Reducerea numărului colegiilor electorale la nivelul alegerilor parlamentare și redefinirea magnitudinii circumscripțiilor electorale;
  6. Eliminarea posibilității de folosirii a practicilor de tip garrymandering în desenarea colegiilor electorale.

În al treilea rând, reprezentanții mediului academic și societatea civilă au convenit împreună cu Parlamentul asupra unei structuri standard a tuturor priorităților de modificare a legilor electorale, asumată de către Parlamentul României în documentul „Principii de bază privind principalele modificări ale legilor electorale în privinţa cărora hotărârile se adoptă cu o majoritate de două treimi din numărul membrilor Comisiei comune a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru elaborarea propunerilor legislative privind legile electorale” aprobată în ședința comisiei din data de 19 ianuarie 2015.

Cu toate acestea, din cauza corupţiei interne generalizate din PSD, PNL și UDMR, precum și a dependenței totale a parlamentarilor acestor trei mari partide de baronii locali, revizuirea procesului electoral se face de facto în sens invers principiilor enunțate mai sus, adică nu spre dinamizare și creșterea accesului cetățeanului de rând la putere, ci pentru inhibarea democrației și consolidarea cartelurilor și clicilor politice locale.

Atât liderii majorității parlamentare cât și cei ai opoziției susţin în continuare alegerea Primarilor şi Preşedintilor de Consilii judeţene dintr-un singur tur de scrutin, fără a le limita numărul mandatelor, alimentând corupţia locală și o ilegitimitate morală a aleșilor locali care sunt votaţi astfel, în general, în minoritate.

Mai mult decât atât, partidele parlamentare nu au înțeles nimic din semnalele pe care justiția română le-a dat în ultimii ani cu privire la faptele de corupție ale unor aleși locali, și astfel dezbat reintroducerea alegerii Președintelui de Consiliu Județean de către consilierii județeni. Această măsură este total contrară principiilor inițiale pentru care s-a optat pentru alegerea directă de către toți cetățenii județului. Președinții de consilii județene nu trebuie să devină marionetele alianțelor politice de la nivel local și astfel nu trebuie afectată buna administrare pe termen mediu și lung a județelor. Dacă totuși se dorește o creștere a responsabilității în administrația publică, aceasta ar trebui să vină din partea consilierilor locali și județeni, prin legitimarea drepturilor și îndatoririlor ce le revin funcției și a rolului acestora în controlul și evaluarea activității Primarului respectiv al Președintelui de Consiliu Județean.

Comisia comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru elaborarea propunerilor legislative privind legile electorale este presată de comenzile politice ale tuturor partidelor parlamentare, care, în ciuda rezultatului alegerilor din 16 noiembrie și simbolului acestora, nu au înțeles că mai multă democrație nu înseamnă furnizarea de monopol aleșilor locali pe căi legale ci asigurarea unui echilibru între forțele politice, între instituții și o mai mare implicare a cetățenilor în democrația participativă. Lipsa de dialog și transparență a comisiei precum și refuzul de a accepta principalele propuneri privind unificarea legilor electorale într-una singură, nu fac decât să pună la îndoială respectarea voinței populare, nevoia urgentă de reformă în legislație și principiile enunțate de reprezentanți de seamă ai organizațiilor profesionale și mediului academic românesc.

Stimate domnule Președinte Klaus Iohannis, în calitatea dumneavoastră de mediator între puterile statului, precum şi între stat şi societate vă rog să luați atitutine pentru asigurarea respectării voinței populare în redefinirea legislației electorale și a exercitării dreptului constituțional de vot a tuturor cetățenilor.  Partidele politice parlamentare au nevoie să fie readuse la masa dialogului cu președintele României și interpelate cu privire la influențele pe care liderii locali și nu numai le exercită în fixarea poziției partidului cu privire la ceea ce trebuie schimbat în legea electorală și în cea a finanțării partidelor politice.

Dacă eşuăm în această primăvară să reformăm cu adevărat legea electorală, practic vom preda România în mâinile acelorași găști locale și județene, care alimentează corupția de la cel mai mic până la cel mai înalt nivel în politica partinică românească. Vom amâna astfel până în 2020 o eventuală schimbare în bine, aceasta în cazul în care ea va mai avea loc vreodată. Ce șansă mai poate avea un nou partid, cu adevarat curat în acest climat politic îmbâcsit și contaminat? Ce șansă mai au instituțiile acestei țări să respire și să funcționeze în interes public, și nu în interes corupt, de grup? Ce șansă mai au oamenii politici tineri care ar dori să facă bine acestei țări?

Ne aflăm într-un moment de răscruce pentru politica internă și pentru politica regională și internațională în același timp. Cu un conflict deschis declanșat de un personaj anti-democratic la estul țării, cu un desen electoral anti-democratic în interiorul țării și cu promovarea unor non-valori sprijinite de grupuri ilicite în spațiul public, societatea românească, România este supusă unor riscuri similare cu cele din 1945-1947 când aici se instaura comunismul.

Domnule Președinte, securitatea națională și aderarea completă a României la valorile democratice nu poate fi realizată decât dacă redăm votului puterea sa inițială. Aceea de a decide spre bine și interesul public, nu înspre corupție si oligarhie. Vă rog să vă folosiți întreaga forță și elocință în a ataca aceste derapaje anti-democratice din Parlamentul României, unde deputați independenți ca mine nu au acces în Comisii. Aceasta, pentru a avea încă o țară la momentul când vecinul oligarhic si anti-democratic de la Est va încerca să ne contamineze din interior, prin acești oligarhi locali care controlează banii publici și majoritatea parlamentarilor.

România are nevoie de democrație! România are nevoie de dumneavoastră!

Deputat Cornel George Comșa


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Politică Administrație

Politică Administrație

Delegație a Băncii Mondiale în vizită de lucru la Sebeș: Care a fost scopul întălnirii cu primarul Dorin Nistor

Bogdan Ilea

Publicat

în

Delegație a Băncii Mondiale în vizită de lucru la Sebeș: Care a fost scopul întălnirii cu primarul Dorin Nistor Timp de două zile, o delegație a Băncii Mondiale a fost în vizită de lucru la Sebeș, pentru a discuta cu primarul Dorin Nistor despre realizarea unei investiții teritoriale integrate în zona Sebeș-Vințu de Jos. În […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea