Rămâi conectat

Cultură Educație

CARTEA– o comoară nepreţuită, singura care ne poate face cu adevărat OAMENI LIBERI

Publicat

în

*Interviu cu Sorin Lucaci, marketing coordonator al Caravanei Bookland, prezentă la Alba Iulia

Caravana Bookland la Alba Iulia32Caravana “BookLand” a revenit pentru a treia oară la Alba Iulia. Marele târg de carte şi-a instalat tabăra acum câteva zile, în Centrul Comercial Alba Mall şi va poposi în Oraşul Marii Uniri până duminică, 22 iunie. În Piaţeta Centrală sunt expuse peste 6000 de titluri de carte, muzică şi jocuri, de la cele peste 100 de edituri participante. Sorin Lucaci, promotorul târgului urban de carte „Bookland, ne-a oferit un interviu în care ne vorbeşte despre carte, despre rolul principal al acesteia, de a oferi informaţie tuturor membrilor socieţăţii, pentru că numai prin lectură şi ştiinţă poţi să fi cu adevărat un OM LIBER. Iată în continuare dialogul purtat pe această temă:

AM: De ce v-aţi gândit să înfiinţaţi un nou târg de carte, când deja piaţa este „ocupată”, iar apetitul românilor pentru citit este atât de scăzut?

Electrica Furnizare Discount

SL: Pe piaţă, în afară de BookLand mai sunt doar două târguri de carte SoriN Lucacireprezentative: Gaudeamus şi Bookfest. Restul sunt târguri ocazionale, fără a exista în acest sens o tradiţie a perioadelor de desfăşurare. Ca să folosesc o sintagmă a pieţelor de desfacere noi suntem într-un „ocean albastru”, adică nu avem concurenţă la nivel naţional. Suntem singura Caravană de carte care acoperă aproape toată suprafaţa ţării. De aceea am şi fost primiţi cu mult entuziasm. La capitolul librării online, pentru că avem şi o librărie online, www.book-land.ro, într-adevăr ne aflăm într-un ocean roşu, adică exista o concurenţă acerbă, căreia încercăm să-i facem faţă cu brio.

Apetitul românilor pentru lectură poate că a mai scăzut puţin în ultimii ani, dar nu cred că a scăzut dramatic. Se citeşte mult, aici vorbim de informaţia ca atare. Lectura pe print a scăzut din cauza promovării internetului, din cauza crizei economice, din cauza lipsei de educaţie şi a lipsei  deprinderii fireşti de a citi, şi, bineînţeles, a altor factori de natură psihosocială. Şi cu toate astea se citeşte. Este foarte important să insuflăm tinerilor plăcerea lecturii, dragostea de carte, indiferent că vorbim de carte tipărită sau carte electronică, digitală.

AM: Cum a luat naştere Caravana BookLand?  

SL: BookLand a luat naştere în anul 2011, ca o alternativă viabilă la târgurile de carte existente deja pe piaţa românească, iar în 2012 s-a poziţionat drept cel mai de anvergura proiect de acest gen din România, atât din punctul de vedere al acoperirii geografice, cât şi al duratei. Iniţiativa noastră culturală a fost primită în toate colţurile ţării, cu entuziasm şi curiozitate, în acelaşi timp. Anul trecut am fost prezenţi în 39 oraşe – am pornit la drum pe 6 martie la Giurgiu şi ne-am oprim abia pe 24 decembrie 2012 la Bucureşti.

BookLand este un concept unic în România: târg urban de carte, în stil pop-up, organizat în spaţii deschise şi primitoare, pieţe centrale, parcuri. Coborând cartea din turnul de fildeş, motto-ul după care se ghidează este: „BookLand vine acolo unde oamenii sunt deja. Nu-i cheamă, ci îi urmează!”

AM: Ce reprezintă în esenţă acest târg de carte?

SL: BookLand este un târg inedit, atipic, neconvenţional, un târg pe care, vreau să cred, şi l-au dorit mulţi români. Este o caravană care, anul acesta (2013) străbate 19 oraşe ale ţării, timp de 42 de săptămâni şi care suplineşte atât absenţa celorlalte târguri de profil, cât şi  lipsa fizică a librăriilor din ţară, multe desfiinţate sau intrate în insolvenţă în ultimii ani, atât din cauza crizei, cât şi din cauza scăderii apetitului românilor pentru lectură. Din acest motiv am creat şi o librărie online care să rămână conectată în permanenţă la nevoia iubitorilor de carte, din fiecare oraş al ţării. Cititorii îşi pot comanda titlurile dorite şi prin intermediul acestei librării virtuale. Primul oraş cu care am deschis stagiunea 2013 este Oradea, începând cu 5 martie, şi închidem periplul cultural pe 23 decembrie 2013, la Bucureşti. La prima ediţie din 2011 editurile au fost sceptice, dar când au văzut că am transformat târgul de carte într-o caravană naţională, le-a revenit zâmbetul pe buze. Mai ales că noi oferim servicii integrate editurilor, noi depozităm cartea, noi o înfoliem, noi montăm, noi demontăm standurile, apoi partea de merchandising, noi oferim consiliere la stand, noi încheiem parteneriatele media cu presa locală şi naţională, noi angajăm colaboratori pe perioadă determinată pentru a oferi informaţii în cadrul târgului, este un efort uriaş în spatele acestui proiect. Pentru că îi urmăm pe oameni, acolo unde aceştia se duc, şi pentru că promovam prin toate acţiunile noastre de marketing, comunicare şi PR lectura şi cartea la nivel naţional, consider că avem cea mai grea dar şi cea mai frumoasă sarcina din piaţa de carte.

AM: Ce aduce nou librăria online book-land.ro pe lângă alte site-uri de profil?

SL: În primul rând, faptul că noi avem la prima comandă online transportul gratuit, avem tot felul de incentives, cadouri la fiecare comandă minimă de 50 lei, bilete la film, teatru, concerte. În afară de asta, venim cu tot felul de promoţii, venim cu preţuri bune. Mergem pe promoţii, dar nu pe discounturi foarte mari cum fac concurenţii noştri, care ajung să vândă cartea cu un leu sau doi lei, făcând promoţie la promoţie. Nu poţi, pentru că în felul ăsta nu ai să reuşeşti niciodată să cultivi omul, să-i stârneşti curiozitatea şi să-i redeschizi apetitul spre lectură. Nu mergi numai pe cantitate, trebuie să îl faci pe om să înţeleagă că şi cartea şi plăcerea lecturii are un preţ, nu poate costa o carte cât un covrig, că nu ai făcut nimic, să mergi numai pe ideea de reducere.

AM: Este al treilea an de caravană, de periplu cultural prin toată ţara. Ce aduce inedit şi atractiv acest târg în comparaţie cu celelalte? 

ŞL: În plus faţă de celelalte târguri aducem tocmai această noutate, faptul că încercăm să acoperim o mare suprafaţă din teritoriul ţării, să-i urmăm pe toţi iubitorii de carte, oriunde s-ar afla. Traseul generos al Caravanei şi evenimentele organizate în cadrul târgului, zic eu, fac diferenţa. Caravana BookLand organizează în fiecare oraş unde poposeşte, multe evenimente artistice şi culturale: lecturi publice cu scriitori locali, expoziţii de pictură şi sculptură, momente artistice realizate de copiii de la Şcolile Populare de artă, de la Palatul Copiilor, de elevi de la liceele de artă, tineri actori de la teatrele de păpuşi, etc. Iar în raport cu librăriile existente, încercăm prin calitatea şi diversitatea titlurilor prezentate să facem această diferenţă.

Pe parcursul Caravanei BookLand prin ţară, am avut ocazia de a cunoaşte oameni minunaţi, dornici să ne ajute în demersul nostru cultural de mediatizare şi promovare a cărţii. Poeţi, prozatori, critici literari, pictori, preşedinţi de filiale ale Uniunii Scriitorilor sau Artiştilor Plastici din România. Aş enumera câţiva din Moldova, atât de dragi mie: Carmen Veronica Steiciuc, un extraordinar organizator de evenimente culturale şi festivaluri literare, Gheorghe Neagu de la Oglindă literară din Focşani, Lucian Manailescu de la Buzău, Constantin Marafet din Rm. Sărat, organizatorul Festivalului de creaţie literară Titel Constantinescu, d-na profesor universitar Mihaela Garlea din Iaşi, dar şi promoteri culturali din Ardeal, dl. Dorel Cosma, directorul Centrului Cultural G. Coşbuc din Bistriţa Năsăud şi mulţi alţii. Sper să nu supăr pe nimeni dacă nu i-am enumerat pe toţi. Sunt convins că şi în 2013 vom găsi aceeaşi deschidere şi receptivitate, din partea comunităţilor culturale locale, din partea oamenilor de cultură, de a organiza evenimente artistice şi culturale în fiecare locaţie, unde va poposi Caravana BookLand.

AM: Cum vi se pare piaţa de carte din România? Cum se descurca editurile în aceste vremuri de restrişte?

ŞL: Piaţa de carte din România este insuficient structurata şi valorificata. Este o piaţă cu potenţial, în continuă mişcare, editurile fac eforturi disperate pentru a-şi conserva resursele şi portofoliul de titluri, pentru a trece cu bine peste această perioadă foarte dificilă din punct de vedere financiar. Din păcate industria cărţii din România nu este la fel de profitabilă ca cea din ţările dezvoltate: Germania, Franţa, Anglia. Iar criză financiară a atins fără doar şi poate şi domeniul cărţii. Putem spune cu siguranţă că piaţa de carte este în declin, şi asta se reflectă şi în activitatea târgurilor de profil. Un sondaj realizat de Institutul Român de Studii Sociale (IRSS) arată nişte rezultate îngrijorătoare: peste jumătate din populaţie nu a terminat de citit nici o carte în 2012. Altfel spus, în medie, finlandezii cheltuiesc 11,3% din veniturile salariale pentru zona de cultură (cărţi, teatru, film, opera, vernisaje, expoziţii de pictură sau sculptură) şi se afla pe locul întâi. Iar pe locul doi se afla maltezii! Britanicii se plasează de abia pe locul cinci, iar nemţii pe zece! Pe ultima poziţie se afla romanii! Ei chetuiesc mai puţin de jumătate decât ocupanţii primului loc!

De asemenea studiul Institutului Roman pentru Evaluare şi Strategie (IRES) arata că aproape un sfert dintre români n-au mai citit o carte de ani buni. Lipsa timpului pentru lectură, şi a timpului în general, accesul la alte surse de informare (tv, radio, internet, etc.)  lipsa banilor, lipsa unei educaţii, a unei deprinderi în ceea ce priveşte lectură, sunt câteva din motivele care ne fac pe noi, romanii, să citim mai puţin decât vecinii noştri. Pe de altă parte, se pare că cel mai mult citesc românii cu vârste cuprinse între 36 şi 65 ani şi preferate sunt romanele, deci tot beletristica este pe primul loc în preferinţe, potrivit studiului.

AM: Financiar vorbind, este un târg de carte o afacere bună?

Dacă ar trebui să convingeţi un om să citească, ce i-aţi spune?

ŞL: Financiar vorbind, un târg de carte nu este o afacere profitabilă. Cu siguranţă nu te poţi îmbogăţi doar din vânzarea de carte. Un târg de carte poate fi, cel mult, o pasiune, dar o pasiune foarte mare, trebuie să iubeşti cartea ca să faci asemenea sacrificii, iar noi cei de la BookLand, şi aici vreau să mulţumesc întregii echipe,

iubim cartea, indiferent ca o găseşti în forma tipărită sau digitală. Gândiţi-vă că toată piaţa de carte din România este de 50 milioane de euro, echivalentul pieţei de băuturi energizante în România. Sunt 900 de edituri în România, din care 200 sunt foarte active. Cea mai mare cifra de afaceri a unei edituri respectabile nu depăşeşte 3 milioane de euro. Din totalul pieţei de carte din România, un mic procent înseamnă carte electronică (e-book, e-readere) aproape o mie de titluri. Pe piaţa cărţii din România se vehiculează aproximativ 45000 de titluri, în Caravana luăm 6 – 7000 de titluri din cele mai populare.

Să conving un om să citească? Numai prin lectură, prin informaţie, prin instruire poţi fi un om liber. Pentru a se dezvolta plenar, pentru a deveni OM CHEIE, îmi place mult sintagma asta, trebuie să te instruieşti permanent, să citeşti

să fi conectat la la izvorul înţelepciunii universale, ştiu că sună puţin pompos, dar degeaba ai o căruţă de bani, dacă tu nu ai evoluat ca OM. Banii reprezintă un surogat.

Imaginează-ţi un om foarte bogat, şi unde singura lui avuţie sunt banii, casele, maşinile, iar peste noapte le-ar pierde pe toate. Aces om fără o motivaţie interioară,

fără înţelepciune, îşi pierde orice resort, orice punct de sprijin. De ce? Pentru că motivaţia lui era exterioară, banii, partea materială. A pierdut nişte pârghii care îl ţineau ancorat în realitate.

AM: În ce oraşe aţi avut cele mai bune vânzări în 2012, cel mai mare succes?

ŞL: Cel mai mare succes, de departe, l-a reprezentat Braşovul. Într-adevăr este un oraş turistic şi asta s-a văzut în numărul foarte mare de vizitatori care au trecut pragul Caravanei BookLand, în Piaţa Sfatului. După Braşov, aş putea să menţionez într-un fel de top, Timişoara, Bucureşti, Cluj, Constanţa, Baia Mare.

AM: Ce tip de carte se vinde cel mai bine la târgul dvs.?

Beletristica în proporţie de 44% (în general literatura universală contemporană de la editurile Corint şi Leda), dar şi SF, de la editura Nemira, cărţi de spiritualitate de la editura Herald, cărţile pentru copii (poveşti) de la editurile Corint Junior, Aramis şi Anteea dar şi cărţile educative au o pondere semnificativă, 27%; părinţii alocă bugete considerabile pentru cartea şcolară şi educativă. Apoi cărţile pentru mămici, cărţile de parenting “Cum să creştem un copil sănătos”, “Dezvolta încrederea în sine a copilului tău”, cd-uri şi dvd-uri, precum şi cărţi aspiraţionale, motivaţionale, psihologie şi de dezvoltare personală de la Editura Trei. O pondere de 17% o au cărţile cu profil economic: business, marketing, comunicare şi relaţii publice, management de la editurile Brandbuilders şi Business Tech.

AM: Ce aşteptări aveţi pentru anul 2013?

ŞL: Avem aşteptări foarte mari în 2013, mai ales că am schimbat puţin strategia de promovare a cărţii. Spre deosebire de anul 2012, în 2013 vom poposi câte două săptămâni în fiecare oraş, timp suficient, spunem noi, pentru iubitorii de carte să ne viziteze. De asemenea în trei sferturi din locaţii vom fi prezenţi în piaţete şi parcuri, spaţii neconvenţionale şi în acelaşi timp foarte accesibile publicului cititor. Ne dorim să satisfacem dorinţa de cultură şi, implicit de lectură a tuturor booklanderilor, speram să nu-i dezamăgim. Venim cu peste 6000 de titluri de la 100 de edituri, deci o ofertă consistenţă de carte, muzică, film şi jocuri.

AM: Ce proiecte pregătiţi şi ce planuri de viitor aveţi în legătură cu proiectul Bookland?

ŞL: Dezvoltarea şi implementarea proiectelor pe librăria online, foarte multe evenimente şi foarte mulţi vizitatori pe care încercam să îi aducem în Caravana pe unde poposim, continuarea proiectului cu CFR călători, Povestea cărţilor călătoare, tot felul de asocieri şi parteneriate media şi culturale, speram să le ducem pe toate la bun sfârşit.

Am avut o discuţie cu cei de la Vreaubilet.ro pentru o colaborare şi discutăm de un parteneriat, care mie mi se pare senzaţional, speram să îl ducem la bun sfârşit pentru că este unic în genul acesta de asociere, ne dorim ca la fiecare spectacol, pe care îl vor avea, de exemplu, la Sala Palatului, unde vor fi trei patru mii de oameni să oferim câte o carte. Adică omul când îşi cumpără un bilet să primească şi o carte, în general beletristica, pentru că beletristica are ponderea cea mai mare.

Revenind la Caravana, de data aceasta ne-am schimbat un pic strategia de comunicare, în sensul că în loc de 40 de oraşe vom avea 20 de oraşe. Am selectat cu mare atenţie oraşele respective, sunt centre universitare, comerciale, e vorba de Arad, Oradea, Timişoara, Cluj, Sibiu, Baia Mare, Târgu Mureş, Braşov, Constantă, sunt oraşe cu potenţial mai mare decât oraşe gen Alexandria, Slatina, unde vânzările noastre anul trecut au fost foarte mici. Vom sta tot 42 de săptămâni, într-o  proporţie mare  nu vom mai merge în malluri, vom merge în piaţete, pasaje pietonale, parcuri pentru că au un trafic mult mai bun şi ne aşteptam la un aflux mai mare de cititori şi vizitatori.

.Timp de două săptămâni, în perioada 11 – 23 iunie îi aşteptăm pe toţi iubitorii de carte din Alba Iulia, în Centrul Comercial Alba Mall la o adevărată sărbătoare a cărţii.

Publicitate

Cultură Educație

24 ianuarie 2022: Un mini-documentar dedicat unuia dintre cele mai cunoscute tablouri despre Unirea Principatelor va fi lansat la New York

Publicat

în

24 ianuarie 2022: Un mini-documentar dedicat unuia dintre cele mai cunoscute tablouri despre Unirea Principatelor va fi lansat la New York

Un episod special al seriei permanente „Istoria României într-un obiect”, dedicat uneia dintre cele mai cunoscute lucrări de artă asociate acestui important moment istoric, „Proclamarea Unirii Principatelor – un tablou de Theodor Aman”, va fi lansat la ICR New York pe 24 ianuarie.

Citește și: 24 ianuarie 1859: Mica Unire – Unirea Principatelor Române sub Alexandru Ioan Cuza

Luni, începând cu ora 21.00, ora României, pe canalele de social media ale Institutului (Facebook, Instagram, YouTube) va avea loc premiera mini-documentarului „Proclamarea Unirii Principatelor – un tablou de Theodor Aman”, care va explica publicului american circumstanţele unirii Moldovei şi Ţării Româneşti pornind de la viziunea plastică a unuia dintre întemeietorii picturii româneşti moderne.

Electrica Furnizare Discount

Proiectul este realizat în parteneriat cu Muzeul Naţional de Istorie a României din Bucureşti (MNIR), textul şi prezentarea video aparţinându-i specialistei MNIR, dr. Cristina Păiuşan-Nuică. Conceptul filmului este semnat de Bogdan Opreanu.

Tabloul „Proclamarea Unirii Principatelor” surprinde momentul în care, la Bucureşti, în sala Adunării Elective, Alexandru Ioan Cuza este ales domn al Ţării Româneşti după ce, în prealabil, avusese loc alegerea sa în fruntea Moldovei. Potrivit Cristinei Păiuşan-Nuică, „Proclamarea Unirii Principatelor, capodoperă din patrimoniul Muzeului Naţional de Istorie a României şi simbol al naţiunii române, poate fi asemănat, ca importanţă istorică şi tehnică de a surprinde tensiunea momentului, cu lucrarea lui John Trumbull Declaration of Independence, păstrată în rotonda Capitoliului, tablou-simbol al naţiunii americane”.

Una dintre seriile cel mai bine primite ale programului nostru, „The History of Romania in One Object”/ „Istoria României într-un obiect” a fost lansată în luna mai a anului 2020 şi derulată în parteneriat cu câteva mari muzee româneşti: Muzeul Naţional de Istorie a României din Bucureşti, Muzeul Naţional de Istorie a Transilvaniei din Cluj, Muzeul de Istorie a Moldovei din Iaşi, Muzeul Naţional al Banatului din Timişoara, Muzeul Naţional al Unirii din Alba Iulia şi Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie din Constanţa.

Prin intermediul acestui proiect au fost prezentate până acum nu mai puţin 38 de exponate, artefacte şi vestigii reprezentative pentru istoria ţării noastre.

sursa: news.ro

Citește mai mult

Cultură Educație

Bacalaureat 2022 la MATEMATICĂ: Programa pentru profilele mate-info, tehnologic, științele naturii și pedagogic a fost anunțată de Ministerul Educației

Publicat

în

Bacalaureat 2022 la MATEMATICĂ: Programa pentru profilele mate-info, tehnologic, științele naturii și pedagogic a fost anunțată de Ministerul Educației

Oficialii de la Ministerul Educației au publicat programa pentru examenul de Bacalaureat din acest an.

Citește și: CALENDAR BACALAUREAT 2022: Programul probelor pentru sesiunile din VARĂ și din TOAMNĂ

Reprezentanții Ministerului Educației au publicat noile programe pentru examenul de Bacalaureat 2022, care sunt, în mare măsură cele ce au fost aprobate prin ordinul de ministru nr. 3.237 din 2021.

Din fiecare disciplină pentru examen, care se învață în anul terminal, ministerul a eliminat anumite conținuturi, dar diferențele sunt mici față de acum doi ani, când a fost tăiată toată materia din semestrul al II-lea.

Electrica Furnizare Discount

CLICK AICI PENTRU PROGRAMA LA MATEMATICĂ LA BACALAUREATUL 2022

Citește și: ADMITERE la colegiile militare 2022: CALENDARUL probelor birourile de RECRUTARE. La Colegiul Militar Mihai Viteazul Alba Iulia, 120 de posturi sunt scoase la CONCURS

Pentru clasele terminale din învățământul liceal (clasa a XII-a zi, clasa a XIII-a seral și frecvență redusă), anul școlar are 32 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 27 mai 2022.

Perioada de înscriere pentru sesiunea de vară începe din 23 mai. În perioada 20-23 iunie sunt probele scrise, iar afișarea primelor rezultate va avea loc pe 27 iunie.

Citește mai mult

Cultură Educație

Bacalaureat 2022 la GEOGRAFIE: PROGRAMA cu materia de parcus pentru examen a fost PUBLICATĂ de Ministerul Educației

Publicat

în

Bacalaureat 2022 la GEOGRAFIE: Programa pentru profilele mate-info, tehnologic, științele naturii și pedagogic a fost anunțată de Ministerul Educației

Oficialii de la Ministerul Educației au publicat programa pentru examenul de Bacalaureat din acest an.

Citește și: CALENDAR BACALAUREAT 2022: Programul probelor pentru sesiunile din VARĂ și din TOAMNĂ

Reprezentanții Ministerului Educației au publicat noile programe pentru examenul de Bacalaureat 2022, care sunt, în mare măsură cele ce au fost aprobate prin ordinul de ministru nr. 3.237 din 2021.

Din fiecare disciplină pentru examen, care se învață în anul terminal, ministerul a eliminat anumite conținuturi, dar diferențele sunt mici față de acum doi ani, când a fost tăiată toată materia din semestrul al II-lea.

Electrica Furnizare Discount

CLICK AICI PENTRU PROGRAMA LA GEOGRAFIE LA BACALAUREATUL 2022

Pentru clasele terminale din învățământul liceal (clasa a XII-a zi, clasa a XIII-a seral și frecvență redusă), anul școlar are 32 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 27 mai 2022.

Citește și: ADMITERE la colegiile militare 2022: CALENDARUL probelor birourile de RECRUTARE. La Colegiul Militar Mihai Viteazul Alba Iulia, 120 de posturi sunt scoase la CONCURS

Perioada de înscriere pentru sesiunea de vară începe din 23 mai. În perioada 20-23 iunie sunt probele scrise, iar afișarea primelor rezultate va avea loc pe 27 iunie.

Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare