Autostrăzile României sunt declarate “obiective strategice de interes național”. Specialiștii în domeniu susțin că o asemnea titulatură nu aduce beneficii proiectelor de infrastructură

Noua modă printre guvernanții țării este declararea autostrăzilor “obiective strategice de interes național”. După ce Autostrada Ploiești-Comarnic a deschis lista, o nouă autostradă își găsește loc la „masa bogaților” în materie de importanță națională: Autostrada Unirii. Cu tot entuziasmul celor din Guvern, specialiștii în domeniu declară că acestea sunt doar vorbe în vânt, hotărârile în CSAT neavând niciun efect legal.

„Vom introduce în următorul CSAT şi autostrada Marii Uniri ca obiectiv de importanţă naţională, adică tronsoanele Târgu Mureş – Târgu Neamţ, Târgu Neamţ – Iaşi, Iaşi – Ungheni, inclusiv podul de peste Prut”, a promis vineri ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, într-o discuţie cu reprezentanţii asociaţiilor ce militează pentru Autostrada Unirii A8, care ar urma să unească Moldova de Transilvania.

Cuc a menţionat că declararea autostrăzii A8 de importanţă naţională este necesară pentru a putea beneficia de finanţare de la bugetul de stat, ca alternativă la varianta iniţială de finanţare prin parteneriat public-privat.

Şi premierul Viorica Dăncilă spunea că este important ca unele autostrăzi să devină de importanţă naţională, deoarece astfel Guvernul poate începe construcţia lor cât mai repede din fonduri guvernamentale, iar realizarea autostrăzilor se va desfăşura mai rapid şi cu mai puţine obstacole birocratice.
„Această modificare legislativă ne va permite să accelerăm procedurile de achiziţie publică, finanţarea de la bugetul de stat şi eliminarea blocajelor şi întârzierilor”, afirma Dăncilă.

Problema cu declararea unei autostrăzi drept „obiectiv strategic de interes naţional” este că nu există nicio reglementare legală care să stabilească o foaie de parcurs. Există doar un comunicat de presă din 30 iulie al CSAT, care se referă numai la numirea Autostrăzii Comarnic-Braşov un obiectiv strategic de interes naţional.
Singurele reglementări legislative ce privesc aceste obiective strategice de interes naţional reprezintă asigurarea pazei şi protecţiei lor.

Declararea unei autostrăzi „obiectiv strategic de interes naţional” în Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) nu are niciun efect legal, susţin şi specialiştii. „Are zero efecte juridice. Este strict o declaraţie retorică, o demagogie care să mai acopere neputinţa enormă a guvernului PSD. Nu există niciun efect legal, în prezent, al acestei declaraţii”, este de părere Cătălin Drulă, deputat USR şi membru în Comisia de Transporturi a Camerei Deputaţilor.

De asemenea, deputatul susţine că este falsă şi ipoteza că autostrăzile ar putea fi contractate prin încredinţare directă (fără licitaţie). „Nu există vreo astfel de derogare în acest sens în legislaţia naţională privind achiziţiile publice sau în directiva europeană în domeniu”, explică el.

Şi Asociaţia Pro Infrastructură susţine că acestea sunt doar declaraţii politice şi că „putem declara autostrăzile de importanţă planetară sau chiar intergalactică”, dar „la ce va folosi?”.

Premierul Viorica Dăncilă a dar startul numirii autostrăzilor „obiectiv strategic de interes naţional”, în data de 21 iulie, când a anunţat eşecul de facto al parteneriatului public-privat pentru Autostrada Comarnic-Braşov.
Astfel, propunerea Guvernului ca Autostrada Ploieşti-Braşov să fie obiectiv strategic de interes naţional a ajuns pe masa CSAT în data de 30 iulie şi a fost acceptată de preşedintele Klaus Iohannis. Atunci, acesta a venit, de asemenea, cu propunerea ca şi Autostrada Moldovei să primească acelaşi statut.

La numai o zi după, Viorica Dăncilă a anunţat de asemenea că va propune completarea listei obiectivelor strategice de interes naţional cu Autostrada Unirii, plusând şi cu Autostrada Sudului şi cu Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi.

sursa: adevarul.ro

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419

Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Acceptă Mai mult...