Rămâi conectat

Economie

Au fost depuse 4.176 proiecte în valoare totală de 560.535.215 de euro

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

– Stimate domnule director Marian Ionescu, activitatea instituţiei pe care o conduceţi este foarte importantă în contextul în care la nivel naţional se vorbeşte tot mai mult de atagerea fondurilor europene. Care este situaţia la nivelul CRPDRP 7 Centru Alba Iulia pe anul 2010?
– Centrul Regional pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit 7 Centru Alba Iulia are în subordine 6 oficii judeţene: OJPDRP Alba, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi Sibiu. Astfel, în cursul anului 2010, în cadrul Serviciului de Evaluare Contractare al OJPDRP Alba s-au selectat 3.297 de proiecte, din care 3.063 au fost contractate. Astfel, numărul proiectelor contractate este următorul: pe Măsura 112 “Instalarea tinerilor fermieri” – 398, Măsura 121 “Modernizarea exploataţiilor agricole” – 22, Măsura 123 “Creşterea valorii adăugate a produselor” – 3, Măsura 125 “Dezvoltarea infrastructurii agricole şi silvice” – 26, Măsura 141 “Sprijinirea fermelor de semisubzistenţă” – 2.380, Măsura 142 „Înfiinţarea grupurilor de producători” – 4, Măsura 312 “Crearea şi dezvoltarea microîntreprinderilor” – 111, Măsura 313 “Încurajarea activităţilor turistice” – 119, Măsura 322 “Renovarea şi dezvoltarea satelor” – 35. Alte 25 de proiecte nu au mai fost încheiate din cauza neprezentării documentelor de autorizare de către beneficiar, lipsa confinanţării sau pur şi simplu absenţa beneficiarului la semnarea contractului. În schimb, au fost semnate 498 de acte adiţionale.
Serviciul de Verificare Tehnică a primit 214 cereri de finanţare la Măsura 322 şi 109 la Măsura 125, precum şi 10 solicitări de modificare a soluţiei tehnice la proiecte pe Măsura 322. Serviciul a verificat pentru selecţie 34 proiecte la Măsura 322 şi 27 de proiecte la Măsura 125. Reprezentanţii SVT au mai procesat 24 de cereri de plată ale beneficiarilor privaţi ai Măsurii 121 şi 8 cereri de plată ale beneficiarilor publici ai Măsurii 322.
Serviciul Achiziţii a verificat aproximativ 1.100 de dosare de achiziţii ale 286 de dosare ale beneficiarilor publici şi 814 dosare de achiziţii simple şi complexe ale beneficiarilor privaţi, întocmind şi rapoartele misiunilor de audit intern.
În cadrul Serviciului Autorizare Plăţi, au fost procesate 1.745 de cereri de plată în valoare totală de 38.770.308,36 euro, la care se adaugă 751.215,82 lei, reprezentând rambursare TVA. Pe Măsuri, situaţia este următoarea: Măsura 121 – 68 (12.256.761,46 lei), Măsura 123 – 82 (11.074.696,12 lei), Măsura 322 – 9 (3.760.776,00 lei), Măsura 312 – 31 (2.065.152,64 lei), Măsura 313 – 23 (1.102.834,73 lei), Măsura 112 – 525 (6.644.511,65 lei), Măsura 431 „Grupuri de acţiune locală” – 25 (395.996,34 lei), Măsura 141 – 981 (1.468.500,00 lei), Măsura 142 – 1 (1.079,42 lei).
Controlul ex-post pe teren aferent anului trecut a fost efectuat de către Biroul de Control Proiecte Finalizate al CRPDRP 7 Centru, fiind verificate 48 de proiecte. La 21 de proiecte nu s-au depistat deficienţe, 21 de proiecte au fost incluse la monitorizare pentru remedierea deficienţelor constatate, de atunci fiind îndepărtate neregulile la 14 proiecte. În cazul a 4 proiecte s-a declanşat procedura de recuperare a ajutorului financiar nerambursabil, pentru nerespectarea prevederilor contractuale.
– Care este situaţia depunerii proiectelor pe fiecare judeţ în parte?
– În anul 2010, la OJPDRP Alba s-au depus 347 de proiecte, din care 93 de proiecte au fost selectate, iar 39 de proiecte au fost finalizate. Totodată, s-au întocmit 293 de acte adiţionale la proiecte, s-au primit, verificat, înscris în liste şi raportat 257 de rapoarte de progres şi s-au introdus în format electronic 240 de cereri de finanţare. În total au fost depuse 709 cereri de plată, pentru care s-a efectuat verificarea conformităţii, iar pentru 65 de dosare s-a controlat în teren asigurarea condiţiilor contractuale. De asemenea, s-au verificat 23 de contracte de achiziţii şi s-au verificat scriptic şi în teren la supracontrol APIA alte 21 de dosare. Pe lângă acestea, la OJPDRP Alba au avut loc periodic activităţi de monitorizare, supervizare, promovare, precum şi de actualizare a bazei de date, dar şi activităţi legate de transport, resurse umane, contabilitate, previzionarea plăţilor prin trezorerie, poştă militară, pregătire documente în vederea arhivării.
La OJPDRP Braşov au fost depuse anul trecut, până la 1 decembrie 2010, 174 de proiecte, din care au fost selectate 173 de proiecte. S-au contractat 193 de proiecte, chiar din anul anterior, fiind încheiate acte adiţionale la 211 proiecte. Totodată, au fost depuse 220 de cereri de plată. În cursul întregului an 2010, experţii Serviciului de Verificare Cereri de Finanţare al OJPDRP Covasna au verificat 120 de cereri de finanţare, fiind selectate 40 de proiecte. Pentru 5 dintre acestea s-a reuşit semnarea contractelor de finanţare, dar s-au verificat documentaţiile şi s-au modificat 74 de contracte de finanţare, la solicitarea beneficiarilor, cu 52 de acte adiţionale. Totodată, au fost semnate contractele de finanţare pentru 5 proiecte pe Măsura 322. Astfel, s-au depus următoarele proiecte: Măsura 112 – 69 (39 selectate), Măsura 121 – 11 (4 selectate, toate contractate), Măsura 123 – 4, Schema N 578/2009 – 1, M 125 – 10 (2 selectate, 1 contractat), M 312 – 13, Măsura 313 – 13. Serviciul Cereri de Plată a verificat în total 147 de dosare, 3 dosare de achiziţii simple şi a încheiat 22 de acte adiţionale. S-au finalizat 13 dosare, dar au fost reziliate 4 contracte. La OJPDRP Harghita au fost depuse în total 736 de proiecte (118 conforme, 4 neconforme, 43 selectate): 36 proiecte – Măsura 112 (23 selectate), 6 – Măsura 121 (1), 8 – Măsura 123, 31 – Măsura 125 (13 selectate), 614 – Măsura 141, 20 – Măsura 312, 21 – Măsura 313, 0 – Măsura 313 (6 selectate). Numărul cererilor de plată procesate este de 823 (362 la Măsura 141, în 2009 şi 370, în 2010), în valoare totală nerambursabilă este de 30.289.783,68 lei, în teren fiind verificată asigurarea condiţiilor contractuale pentru 49 de cereri de plată. Au mai fost verificate 38 de dosare de achiziţii, 54 de dosare la eşantionul de supracontrol, inclusiv din anul 2009. În judeţul Mureş, specialiştii OJPDRP au înregistrat 118 cereri de finanţare, în valoare totală de 74.180.215 euro, iar până în 15 ianuarie 2011 OJPDRP Mureş instrumentează 378 de contracte de finanţare însumând 91.295.003 euro şi s-a cerut modificarea contractelor de finanţare din partea a 60 de beneficiari. . Serviciul Verificare Cereri de Plată a operat un dosar la „SAPARD-ul românesc”, cu o valoare nerambursabilă de 415.122 lei şi 268 de dosare de cerere de plată prin FEADR de 30.859.643 lei. În Mureş au fost finalizate 25 de proiecte, cu o valoare totală nerambursabilă de 9.329.390 lei.
O activitate intensă a avut-o anul trecut şi OJPDRP Sibiu, unde au fost depuse şi verificate 463 de dosare în valoare totală de 861.839.736,63 lei, fiind contractate 281 de proiecte, selectate alte 34 şi finalizate 20 de proiecte însumând 3.262.451,28 euro. Cu cei 8.350.734,43 euro primiţi în avans pentru proiectele aflate în derulare, în judeţul Sibiu a intrat suma nerambursabilă totalizând 11.613.185,71 euro.
– Care sunt problemele care v-au fost semnalate cu prilejul desfăşurării activităţii în cursul anului 2010?
– În general, problemele nu diferă foarte mult de la un judeţ la altul. Iată câteva dintre acestea: unii fermieri care ar vrea să-şi modernizeze fermele nu pot să depună proiecte pe Măsura 121 pentru că nu pot asigura cofinanţarea, iar unele proiecte deja selectate sunt în pragul rezilierii contractelor din aceeaşi cauză. Pe Măsura 312, tinerii şi sătenii din mediul rural au reţinere în a se autoriza la Oficiul Registrului Comerţului, de teama fiscalităţii. Pe Măsura 322, în unele judeţe, cum este Sibiul, comunele au depus proiecte, dar nu au fost toate selectate sau cotractate; în schimb, pe Măsura 123, în judeţe ca Alba, a fost atrasă cea mai mare sumă dintre toate Măsurile pe FEADR.
– Care este calendarul sesiunilor de depunere a proiectelor de finanţare în acest an pe fiecare Măsură în parte?
– Iată calendarul complet, pe Măsuri şi sesiuni: *Măsura 112 “Instalarea tinerilor fermieri”: 1 – 29 iulie şi 3 – 31 octombrie, Măsura 121 “Modernizarea exploataţiilor agricole”: 1 – 29 aprilie, Măsura 123 “Creşterea valorii adăugate a produselor”: 1 – 31 martie, Schema de ajutor de stat Măsura 123: 1 – 31 martie, Măsura 125 “Dezvoltarea infrastructurii agricole şi silvice”: 2 – 31 mai, Măsura 141 “Sprijinirea fermelor de semisubzistenţă”: 1 – 29 iulie şi 3 – 31 octombrie, Măsura 221 “Prima împădurire”: 1 – 28 februarie, 2 – 31 mai, 1 – 30 septembrie şi 2 – 30 decembrie, Măsura 312 “Crearea şi dezvoltarea microîntreprinderilor”: 2 – 31 mai, Măsura 313 “Încurajarea activităţilor turistice”: 1 – 31 martie şi 1 – 30 septembrie, Măsura 322 “Renovarea şi dezvoltarea satelor” – martie.
Robert GHERGU


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Economie

Economie

Cifra de afaceri în industrie, creștere cu 5,4% în primele două luni din anul 2024 – date INS

Unirea Ziarul

Publicat

în

Cifra de afaceri în industrie, creștere cu 5,4% în primele două luni din anul 2024 – date INS Cifra de afaceri din industrie a crescut cu 5,4% în termeni nominali, în primele două luni ale acestui an, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2023, datorită avansului înregistrat în industria prelucrătoare (+7,1%), informează miercuri Institutul Naţional de […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea