Pilonul II de PENSII 2024: Cum și când pot fi retrase fondurile acumulate și ce documente sunt necesare
Pilonul II de PENSII 2024: Cum și când pot fi retrase fondurile acumulate și ce documente sunt necesare
Fondurile din pilonul II de pensii pot fi accesate la atingerea vârstei de pensionare, în caz de invaliditate sau, în cazul decesului titularului, de către moștenitori.
Retragerea sumelor necesită documente specifice, iar beneficiarii au la dispoziție mai multe variante de încasare, fie într-o singură tranșă, fie prin plăți lunare.
Citește și: PENSII 2025 | Indemnizație lunară de solidaritate pentru o categorie de pensionari
Ce este Pilonul 2 de pensii?
România a introdus sistemul de pensii administrate privat în anul 2007, an în care a devenit obligatorie aderarea la un Fond de pensii administrat privat pentru persoanele care aveau până în 35 de ani și opțională pentru cei cu vârstă între 35 și 45 de ani.
Pensia Pilon II provine din contribuția de asigurări sociale plătită obligatoriu lunar în sistemul public de pensii (reprezentând 25% din venitul brut) și care este direcționată către fonduri de pensii administrate privat.
De la 1 ianuarie 2024, cota de contribuție la pilonul II de pensie este de 4,75% din venitul brut lunar.
Contribuțiile acumulate în contul de pensie pilon II sunt investite până la momentul deschiderii dreptului de revendicare.
Citește și: Indexare pensii 2025: Cu ce procent se vor majora pensiile din 1 ianuarie. Ce spune șeful Casei de Pensii
Când poți retrage banii de la Pilonul 2?
Sumele acumulate pot fi încasate de beneficiar în cazul următoarelor trei situații
-în situaţia pensionării pentru limită de vârstă, conform legislaţiei în vigoare;
-în situația în care intervine invaliditatea în condițile Legii pensiilor publice;
-în cazul decesului participantului, de către moștenitorii legali.
Care sunt actele necesare pentru revendicarea sumelor din contul de pensie Pilonul 2 in cazul pensionării pentru limita de vârstă sau invaliditate
Pentru revendicarea sumelor din contul de pensie Pilonul 2, personal sau prin mandatar, trebuie sa depuneti la administratorul fondului de pensii administrat privat următoarele documente:
-Cererea de revendicare (original) completată și semnată de tine sau de mandatarul desemnat.
-Cartea de identitate sau pașaport valabil emis de autoritățile române (copie)
-Decizie administrativă privind acordarea pensiei de limită de vârstă emisă de Casa de Pensii Publice (copie legalizată)
-Extras de cont bancar (dacă se optează pentru plata prin transfer bancar)
-Procură specială și autentică pentru mandatar (în cazul desemnării unui mandatar pentru a întreprinde demersurile), însoțită de o copie a actului de identitate/pașaportul emis de către autoritățile române al mandatarului, valabil la dată depunerii cererii)
-Decizie judecătorească de numire a tutorelui (doar în cazul în care este numit un tutore legal) Se anexează și o copie a actului de identitate/ pașaport emis de către autoritățile române al tutorelui desemnat.
-Certificat de încadrare în gradul de handicap grav sau accentuat sau o declarație pe propria răspundere privind faptul că nu deţineti acest certificat, după caz.)
Fără toate actele necesare, cererea ta de retragere nu va putea fi procesată.
Moștenirea ca urmare a decesului participantului
În situația decesului unui participant la Pilonul 2 de pensii, moștenitorii trebuie sa depună la administratorul fondului de pensii administrat privat următoarele documente:
-Cererea de revendicare (original) completată și semnată de tine sau de mandatarul desemnat.
-Cartea de identitate sau pașaport valabil emis de autoritățile române (copie)
-Certificatul de moștenitor (NU Certificatul de calitate moştenitor) sau hotărârea judecătorească definitivă de partaj succesoral (după caz)
-Certificat de deces.
-Extras de cont bancar (dacă se optează pentru plata prin transfer bancar)
-Procură specială și autentică pentru mandatar (în cazul desemnării unui mandatar pentru a întreprinde demersurile), însoțită de o copie a actului de identitate/pașaportul emis de către autoritățile române al mandatarului, valabil la dată depunerii cererii)
-Decizie judecătorească de numire a tutorelui (document necesar doar atunci când tutorele legal al moştenitorului minor este altul decât părintele, sau când moştenitorul este major, dar a fost necesară desemnarea unui tutore. Se anexează și o copie a actului de identitate/ pașaport emis de către autoritățile române al tutorelui desemnat.)
-Certificat de încadrare în gradul de handicap grav sau accentuat sau o declaraţie pe propria răspundere privind faptul că nu deţineti acest certificat, după caz.)
Fără toate actele necesare, cererea ta de revendicare nu va putea fi procesată.
Citește și: Pensiile militare vor fi majorate: Sunt vizați pensionarii din MApN, MAI, Servicii Secrete şi Penitenciare. Senatul a adoptat legea
Cum poți retrage banii de la Pilonul 2?
Conform legislației în vigoare, puteți opta in calitate de participant sau beneficiar pentru:
-Încasarea sumei într-o singură tranșă: Aceasta îți oferă acces imediat la întreaga sumă acumulată. Este o alegere potrivită dacă ai nevoie de o sumă mare de bani pentru a acoperi anumite cheltuieli mari sau pentru a investi într-un mod care îți oferă siguranță pe termen lung.
-Încasarea sumei în mai multe tranșe lunare cu o valoare de minimum 500 RON pe o perioadă de maxim 5 ani. Aceasta opțiune îți permite să primești o sumă constantă de bani lunar, similar cu o pensie obișnuită, și poate oferi o gestionare mai ușoară a fondurilor pe termen lung.
-În plus, în calitate de beneficiar poți opta ca suma acumulată în cont să fie transferată în contul tău de pensie privată dacă deții calitatea de participant la un fond de pensii administrate privat (Pilonul 2)
Este important să alegi opțiunea care se potrivește cel mai bine nevoilor tale financiare și planurilor de pensionare.
Pilonul 2 de pensii reprezintă o componentă importantă a securității tale financiare la pensionare și merită să fie gestionat cu grijă și atenție.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Începe programul Rabla pentru tractoare 2024: Fermierii sub 40 de ani beneficiază de vouchere care acoperă 80% din valoarea utilajelor
Începe programul Rabla pentru tractoare 2024: Fermierii sub 40 de ani beneficiază de vouchere care acoperă 80% din valoarea utilajelor Administația Fondului pentru Mediu a anunțat că în data de 22 noiembrie 2024 începe programul Rabla pentru tractoare. În primă fază, se vor înscrie firmele de la care fermierii pot achiziționa utilaje noi. Citește și: […]
Secțiune Articole Similare
-
Opinii - Comentariiacum o zi
21 noiembrie: Intrarea Maicii Domnului în Biserică. Ovidenia, prima sărbătoare de la începutul Postului Crăciunului
-
Opinii - Comentariiacum 24 de ore
21 noiembrie, Ziua Mondială a Salutului. Cel mai popular cuvânt de salut este „Hello”
-
Ştirea zileiacum 4 zile
PROGRAMUL zilei de 1 decembrie 2024, Ziua Națională, la Alba Iulia: Paradă militară, concert Andra și focuri de artificii
-
Opinii - Comentariiacum o zi
21 Noiembrie: Intrarea Maicii Domnului în Biserică. Tradiţii şi superstiţii de Sărbătoarea Luminii
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
19 noiembrie: Ziua internațională a BĂRBATULUI. Tradiții în lume specifice sărbătorii
-
Ştirea zileiacum o zi
21 noiembrie: Zece ani de la tragedia aviatică de la Mălâncrav. Ziua când Alba Iulia a pierdut un tânăr pilot căpitan