Daniela Cetean – Pasiunea pentru istorie, transmisă cu dăruire și entuziasm zecilor de generații de elevi, de una dintre cele mai iubite profesoare din Alba
Daniela Cetean – Pasiunea pentru istorie, transmisă cu dăruire și entuziasm zecilor de generații de elevi, de una dintre cele mai iubite profesoare din Alba
„Profesorul este un modelator de caractere prin exemplul său și prin dragostea necondiționată pe care o arată elevilor săi. Este și actor, și magician, iar clasa este scena lui!” *În lumea educației, există profesori care, prin pasiunea și dedicarea lor, reușesc să lase o amprentă profundă asupra vieții elevilor. Un astfel de exemplu este doamna Daniela Cetean, profesoară de istorie la Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan” din Alba Iulia.
Considerată de mulți elevi și colegi drept unul dintre cei mai iubiți și valoroși profesori din județul Alba, doamna profesoară Daniela Cetean își împărtășește povestea și filosofia sa despre învățământ într-un interviu pentru ziarul „Unirea”.
În încercarea de a înțelege cum a devenit atât de pasionată de istorie, doamna Cetean ne spune că totul a început în clasa a VI-a, când era elevă la Școala Generală nr. 12, din cartierul Someșeni, Cluj-Napoca. Acolo a avut șansa de a întâlni profesorul care i-a marcat viața și orientarea profesională – prof. Miclăuș Maria, aceasta devenind modelul ei de profesor, iar istoria – materia ei favorită. Cu toate provocările, Daniela Cetean a avut convingerea că vrea să devină profesoară de istorie și nu s-a lăsat descurajată de nimeni. Acesta este primul exemplu al influenței puternice pe care un profesor o poate avea asupra unui elev, o influență care i-a schimbat viața definitiv.
Relația de încredere pe care profesoara Daniela Cetean o dezvoltă cu elevii săi este construită pe dragostea sinceră față de copii, elevii simțindu-se iubiți și respectați încă de la prima lor întâlnire. Este important să menționăm că încrederea nu se bazează doar pe afecțiune, ci și pe pregătirea profesională continuă. În calitate de cadru didactic, nu și-a permis niciodată să nu fie pregătită pentru orele sale, citind și studiind permanent, actualizându-și cunoștințele. Încrederea se construiește și prin modul în care se comportă cu elevii, prin simțul umorului, dar și prin ascultarea nevoilor lor. Profesoara își arată disponibilitatea de a fi mereu acolo pentru elevi, păstrând totodată relația echilibrată profesor-elev. Acesta este un exemplu de cum o conexiune puternică cu elevii poate influența pozitiv procesul de învățare.
Citește și: Un profesor din Alba predă de 54 de ani și a lipsit doar o dată de la catedră!
Parcursul profesional al dascălului a început la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, la Facultatea de Istorie, secția Istorie-Filosofie. Absolvind facultatea în 1990, a avut șansa de a deveni profesor imediat după Revoluție, bucurându-se astfel de libertatea de a alege această profesie. A început cariera prin repartiție guvernamentală la Liceul „Nicolae Bălcescu” din Craiova, o școală de elită a României, și s-a impregnat cu exigențele unei astfel de instituții.
Daniela Cetean s-a mutat apoi în Alba Iulia și a predat la Liceul „Horea, Cloșca și Crișan” din Alba Iulia și la Liceul „Titu Maiorescu” din Aiud. Din 1991, a rămas la Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan”, unde este și acum. În cei 33 de ani de învățământ, a avansat treptat și a acumulat experiență și competență. A obținut Definitivatul în învățământ în 1993, gradul II în 1995 și gradul didactic I în 2003. A continuat să se perfecționeze participând la numeroase formări în țară și străinătate pe teme legate de istorie: Istoria evreilor, Holocaust, Istoria comunismului, Istoria recentă, Istorie Disciplină non-lingvistică (în limba franceză) și altele. A avut șansa de a studia și de a lucra în diverse țări, precum Polonia, Israel, SUA, Franța și Italia, ceea ce i-a deschis orizonturile și i-a adus o bogată experiență în domeniu.
Daniela Cetean împărtășește cu elevii săi nu doar cunoștințele istorice, ci și lecții de viață. Ea subliniază importanța dragostei și respectului arătate elevilor, deoarece aceste gesturi se întorc mereu cu o și mai mare putere. Elevii săi sunt încurajați să-și dezvolte abilitățile și să fie ei înșiși, iar profesorul lor este un exemplu de comportament, atitudine și seriozitate. Ea subliniază, de asemenea, că nu trebuie să judecăm elevii, ci să îi ascultăm și să îi înțelegem, deoarece deseori în spatele unor priviri senine se ascund adevărate drame. A fi deschis și disponibil pentru elevi, atât în școală, cât și în afara ei, este o modalitate de a le arăta că sunt importanți și că pot conta întotdeauna pe profesorul lor. Este important să li se ofere încredere și să fie sprijiniți în dezvoltarea lor. Și , mai presus de orice, să li se ofere iubire!
Pentru a menține interesul și curiozitatea elevilor pentru istorie, doamna Cetean folosește metode captivante de predare. Ea recurge la povești, glume și implicarea activă a elevilor în lecție. Profesoara este conștientă că predarea istoriei poate fi asemănată cu jocul unui actor și cu practicarea unei mici vrăjitorii pentru a crea o atmosferă magică în clasă. În plus, ea insistă pe aspectele care dezvoltă cultura generală a elevilor și îi ajută să înțeleagă mai bine lumea din jurul lor. Utilizează metode active și tehnologie de ultimă oră pentru a-i face pe elevi să gândească și să înțeleagă subiectele istorice în profunzime. Le dă teme și îi învață cu seriozitate și rigurozitate. Toate aceste eforturi se răsfrâng în rezultatele pe care elevii le obțin și în modul în care înțeleg și apreciază istoria.
Dascălul se mândrește cu influența sa pozitivă asupra foștilor săi elevi. Aceasta are numeroase povești de succes despre cum a influențat destinele unor tineri, ajutându-i să-și găsească vocația și să își dezvolte potențialul. Mulți dintre absolvenții săi au ales să devină profesori, avocați sau au urmat cariere în care au pus în aplicare lecțiile învățate de la ea. Este o mare satisfacție pentru un profesor să știe că a avut un impact semnificativ asupra vieților elevilor săi și că le-a fost un model de comportament și atitudine.
Daniela Cetean își împarte pasiunea pentru istorie cu elevii săi și îi inspiră să fie curioși și deschiși către cunoaștere. Ea consideră că fiecare perioadă istorică are farmecul ei, dar este în special sensibilă la cultura popoarelor, arta greco-romană din antichitate, Renașterea italiană și marile religii. De asemenea, se bucură să discute despre marile personalități ale istoriei și impactul acțiunilor lor asupra lumii.
În ceea ce privește evoluția educației și a metodelor de predare pe parcursul carierei sale, doamna Cetean a trecut prin numeroase schimbări de programe școlare, manuale și abordări pedagogice. De-a lungul celor 33 de ani de învățământ, a fost martoră la trecerea de la metodele tradiționale la cele moderne, în care tehnologia de ultimă oră joacă un rol important. A fost implicată în proiecte și a folosit diverse metode active, dar totuși consideră că eficiența învățării a fost cea mai mare la începutul carierei sale, atunci când materia era mai puțină, dar fiecare lecție era recapitulată temeinic. Repetarea constantă a cunoștințelor fundamentale a lăsat o amprentă profundă asupra elevilor săi, demonstrând că uneori calitatea predării este mai importantă decât cantitatea de informație. Cu toate acestea, profesorul Daniela Cetean a adaptat mereu metodele sale pentru a răspunde nevoilor și cerințelor în continuă schimbare ale elevilor săi.
Întrebând-o ce părere are despre numărul orelor de istorie la liceu, dânsa consideră că la clasele cu profil uman, cu 2-3 sau chiar 4 ore de istorie pe săptămână, sunt suficiente ore pentru pregătirea Bacalaureatului. Cu toate acestea, subliniază că la clasele cu profil real, unde se predă doar o oră pe săptămână, elevii nu pot aprofunda suficient materia. Este important de menționat că istoria nu este materie de Bacalaureat la profilul real, dar ar trebui să se țină cont de nevoile elevilor care pot fi pasionați de istorie și să li se ofere mai multe ore sau opțiuni pentru studiu suplimentar.
De asemenea, Daniela Cetean evidențiază o anomalie în programa școlară, unde la liceele sportive se predă doar o oră de istorie pe săptămână, dar subiectul la Bacalaureat este același ca la clasele de uman. După părerea sa, acest lucru ar trebui corectat imediat pentru a asigura echitate în evaluarea elevilor.
Cu toate provocările și schimbările din lumea învățământului, Daniela Cetean rămâne un exemplu de profesor dedicat, pasionat și iubit de elevi. Prin munca sa neîntreruptă, depusă de-a lungul a peste 30 de ani în slujba cunoașterii, ea continuă să inspire generații întregi de tineri să descopere frumusețea și importanța disciplinei pe care o predă.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Ştirea zilei
1 Decembrie 2024, Ziua Națională la Alba Iulia: PROGRAMUL final al manifestărilor Programul de Ziua Națională a României – 1 Decembrie 2024, la Alba Iulia, a fost actualizat și cuprinde parada militară, concert Andra și F-Charm, spectacol de muzică populară, focuri de artificii și multe altele. Citește și: Parada militară de 1 Decembrie 2024, la […]
Secțiune Articole Similare
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
21 noiembrie: Intrarea Maicii Domnului în Biserică. Ovidenia, prima sărbătoare de la începutul Postului Crăciunului
-
Opinii - Comentariiacum o zi
21 noiembrie, Ziua Mondială a Salutului. Cel mai popular cuvânt de salut este „Hello”
-
Ştirea zileiacum 4 zile
PROGRAMUL zilei de 1 decembrie 2024, Ziua Națională, la Alba Iulia: Paradă militară, concert Andra și focuri de artificii
-
Opinii - Comentariiacum o zi
21 Noiembrie: Intrarea Maicii Domnului în Biserică. Tradiţii şi superstiţii de Sărbătoarea Luminii
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
19 noiembrie: Ziua internațională a BĂRBATULUI. Tradiții în lume specifice sărbătorii
-
Ştirea zileiacum o zi
21 noiembrie: Zece ani de la tragedia aviatică de la Mălâncrav. Ziua când Alba Iulia a pierdut un tânăr pilot căpitan