Rămâi conectat
!-- Spot PNL - Parlamentare 2024 --> PNL - Alegeri Parlamentare 2024

Actualitate

TOADER IGNAT, CONDAMNAT LA 17 ANI DE ÎNCHISOARE ÎN DOUĂ DOSARE PENALE

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

PSD - Alegeri Parlamentare 2024
USR - Alegeri Parlamentare 2024

Curtea de Apel Alba Iulia judecă în această perioadă recursurile declarate în dosarul vânzării de combustibili falsificaţi. Dosarul a ajuns la această instanţă după ce Tribunalul Alba l-a condamnat pe fostul şef al Complexului de Vinificaţie de la Jidvei, Toader Ignat, la 10 ani de închisoare cu executare pentru săvârşirea infracţiunii de înşelăciune în forme agravate şi la plata unor despăgubiri civile (în solidar cu SC „Stoian Ignat” SRL din Căpâlna de Jos – firmă la care deţinuse calitatea de administrator) de peste 14 miliarde lei vechi către bugetul statului (Direcţia Generală a Finanţelor Publice Alba), SC „Jidvei” SRL – Filiala Alba, SC „Perla Târnavei” SA Jidvei, Staţiunea de Cercetare şi Dezvoltare pentru Viticultură şi Vinificaţie Blaj şi două persoane fizice.
Potrivit aceleiaşi sentinţe a Tribunalului Alba, alte 8,5 miliarde lei vechi va trebui să plătească, drept despăgubiri către bugetul statului (prin Direcţia Generală a Finanţelor Publice Alba), SC „Oil Petrocom” SRL Blaj, în solidar cu unul dintre administratori, Mihai Cornel Muntean, faţă de care a încetat procesul penal, ca urmare a intervenirii prescripţiei.

lFacturi fiscale plimbate pentru a li se şterge urma
Pe fondul crizei de motorină din a doua jumătate a anului 1999, Toader Ignat i-a solicitat celuilalt inculpat din dosar, Mihai Cornel Muntean, să-i aprovizioneze firma (SC „Stoian Ignat” SRL din Căpâlna de Jos) cu motorină, aspect faţă de care i s-a comunicat că singurii combustibili care pot fi procuraţi sunt cei de tip M şi P, precum şi benzina tip NAFTA. Judecătorii Tribunalului Alba au reţinut că, în lunile septembrie şi octombrie 1999, „fiind de accord cu propunerea făcută, inculpatul Ignat Toader i-a comunicat telefonic inculpatului Muntean Mihai Cornel să îi livreze combustibili de tip M, P şi NAFTA”.
Aşa se face că în perioada amintită Mihai Cornel Muntean s-a aprovizionat de la SC „Rafinăria Astra Română” SA Ploieşti cu 5 transporturi de combustibil tip P (30.650 kg în factura din 28 septembrie 1999, 30.400 kg în factura din 11 octombrie 1999, 20.250 kg în factura din 12 octombrie 1999, 30.200 kg în factura din 19 octombrie 1999 şi 31.150 kg în factura din 22 octombrie 1999). Aceste facturi nu au fost înregistrate în evidenţa contabilă a SC „Oil Petrocom” SRL (firma administrată de Mihai Cornel Muntean) ci s-a procedat la întocmirea unui proces verbal fictiv de compensare cu două firme inexistente din judeţul Braşov. În baza acestui proces verbal s-au întocmit 22 de facturi fiscale, pe care s-a menţionat produsul motorină cu taxă de drum. Anchetatorii au concluzionat că SC „Oil Petrocom” SRL, după ce a achiziţionat combustibil tip P, l-a livrat către SC „Stoian Ignat” SRL.
Lucrurile au stat în mod asemănător şi cu aprovizionarea cu combustibil tip „NAFTA” (o benzină uşoară, nepurtătoare de accize şi taxe de drum). La 22 octombrie 1999, prin factura fiscală numărul 1182642, SC „Oil Petrocom” a livrat către SC „Stoian Ignat” SRL, direct la staţia de combustibil din Căpâlna de Jos, cantitatea de 7.200 litri de produs NAFTA, pe factură menţionându-se însă benzină. Verificările organelor de control au demonstrat însă că furnizorul, SC „Oil Petrocom” SRL se aprovizionase cu produs NAFTA de la o firmă din Filipeştii de Pădure.
Organizându-se fictiv mai multe transporturi succesive în puncte diferite din ţară şi mai multe vânzări şi cumpărări ale produselor petroliere, s-a sperat de către inculpaţi să se ajungă la situaţia în care produselor iniţiale să li se piardă urma şi să se înregistreze fiscal doar operaţiunile finale, în care combustibilii inferiori erau transformaţi la pompă în combustibili de calitate foarte bună, care însă au dus la distrugerea unor maşini şi utilaje din zonă. Semnificativ este faptul că două dintre firmele aşa-zis „furnizoare” de combustibili şi care erau de fapt doar părţi în această „suveică”, purtau denumiri aproape identice – „Standard Oil” şi „Standar Oil” însă nu erau înregistrate la Oficiul Registrului Comerţului din Braşov.
l”Scurgeri” de 12 miliarde lei din rezervoarele statului
Conform rechizitoriului procurorilor, Toader Ignat a fost trimis în judecată pentru că, prin intermediul societăţii comerciale „Stoian Ignat” SRL din Căpâlna de Jos, la care avea calitatea de asociat unic şi administrator, a pus în vânzare, la benzinăria amplasată în comuna Jidvei, o serie de combustibili falsificaţi, vânduţi către clienţi sub titulatura de benzină şi motorină. Această activitate a avut un dublu efect: în primul rând, combustibilii de tip „M”, „P” şi „NAFTA”, nefiind destinaţi funcţionării motoarelor autovehiculelor de orice fel, nu erau purtători de accize şi de taxe de drum, astfel că diferenţa până la aşa-numitul „preţ de pompă” intra fraudulos în buzunarele afaceriştilor, iar în al doilea rând o mare parte din utilajele agricole, autocamioanele, autoturismele şi autovehiculele care funcţionau pe benzină şi motorină din zonă, au avut defecţiuni serioase, dovedite prin actele depuse la dosar. Pe de altă parte, pe lângă prejudiciile aduse firmelor şi persoanelor fizice din zonă, care au alimentat la benzinăria SC „Stoian Ignat” SRL din Căpâlna de Jos, principalul păgubit a fost bugetul statului. Statul român are de recuperat peste 12 miliarde de lei vechi de care a fost păgubit prin manopere frauduloase.
lToader Ignat s-a „alimentat” cu 7 ani de închisoare şi la Bucureşti
Pe lângă cei 10 ani de închisoare pe care i-a primit prin sentinţa Tribunalului Alba în dosarul aflat în prezent, în apel, pe rolul Curţii de Apel Alba Iulia, Toader Ignat a mai fost condamnat de către Curtea de Apel Bucureşti la o pedeapsă de 7 ani de închisoare şi interzicerea unor drepturi, Şi în această cauză, prejudiciul estimat în urma săvârşirii infracţiunilor şi constatat prin expertize financiare se ridică la peste 80 de miliarde de lei vechi, cea mai mare parte dintre aceştia fiind datoraţi tot statului român. Trebuie menţionat că dosarul, atacat cu recurs, este în prezent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, care i-a fixat termen de judecată în a doua jumătate a lunii martie 2011.
Revenind la dosarul combustibililor falsificaţi de la Alba Iulia, mai trebuie arătat că, pe lângă pedeapsa principală de 10 ani de închisoare, Toader Ignat a fost condamnat la interzicerea dreptului de a alege şi de a fi ales în autorităţile publice sau în funcţii elective publice, la interzicerea dreptului de a ocupa o funcţie implicând exerciţiul autorităţii de stat şi la interzicerea dreptului de a exercita funcţia de administrator. Tribunalul Alba a anulat suspendarea condiţionată a executării pedepsei de 3 luni de închisoare pe care Judecătoria Blaj i-a aplicat-o lui Toader Ignat printr-o sentinţă penală din anul 2002. Din pedeapsa totală de 10 ani de închisoare, Toader Ignat ar urma să beneficieze de scăderea perioadei de patru luni cuprinse între 9 aprilie 2004 şi 9 august 2004, timp în care s-a aflat în stare de arest preventiv.
Fostul şef al Complexului de Vinificaţie de la Jidvei, Toader Ignat, este condamnat prin sentinţe rămase definitive în alte două dosare penale:
1. O condamnare la şase luni de închisoare cu suspendarea condiţionată a executării pedepsei a fost pronunţată pentru săvârşirea infracţiunii de abuz de încredere (art. 213 Cod Penal).
2. A doua condamnare, la trei luni de închisoare cu suspendarea condiţionată a executării pedepsei, a fost aplicată pentru săvârşirea infracţiunii de ameninţare (art. 193 Cod Penal). (B.O.)


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

Dacia Duster, în finala competiției pentru titlul de Mașina Anului 2025 în Europa: Cu ce modele concurează

Bera Larisa

Publicat

în

Dacia Duster, în finala competiției pentru titlul de Mașina Anului 2025 în Europa: Cu ce modele concurează Dacia Duster s-a calificat în finala competiției Mașina Anului 2025 în Europa, concurând cu alte șase modele pentru acest titlu, selectate dintr-o listă cu nu mai puțin de 42 de candidați. Citește și: Vânzările autovehiculului Dacia Spring s-au […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea