Sociologul albaiulian Alin Tomuș despre rezultatele Barometrului Cultural 2022: Nu asistăm la o apocalipsă culturală
Sociologul albaiulian Alin Tomuș despre rezultatele Barometrului Cultural 2022: Nu asistăm la o apocalipsă culturală
Sociologul albaiulian Alin Tomuș a analizat într-o emisiune la Radio Unirea FM rezultatele Barometrului de Consum Cultural 2023, realizat de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală, rezultate publicate recent. „Barometrul de Consum Cultural 2022.
Participare culturală și perspective democratice” este cel mai amplu studiu la nivel național care măsoară practicile consumatorilor de cultură. Datele furnizate confirmă tendințele identificate în perioada pandemiei, respectiv orientarea preponderentă a consumului cultural spre mediul online și în spațiul non-public.
La nivelul consumului cultural în spațiul public, efectele pandemiei se resimt considerabil, singura creștere înregistrată fiind de 14 puncte procentuale pentru vizitarea monumentelor istorice sau a siturilor arheologice, cel puțin o dată pe an (59% dintre respondenți în 2022, față de 45% în 2019). Scăderile semnalate în consumul cultural public sunt: participarea la spectacole de teatru de la 29% în 2019, la 20% în 2022, vizionarea de filme la cinematograf de la 35% în 2019, la 26% în 2022, mersul la bibliotecă pentru a citi / împrumuta cărți de la 28% în 2019, la 17% în 2022, vizitarea muzeelor, expozițiilor sau galeriilor de artă de la 38% în anul 2019, la 30% în anul 2022.
„Cred că ar trebui mai degrabă să muncim mai mult la realizarea produselor culturale. Rezultatele se vor vedea, vom constata o participare mai numeroasă la evenimentele culturale. Este vorba de sentimentul datoriei în raport cu cultura. Trebuie să sprijinim produsele culturale atuinci când avem puterea să facem asta și să avem mai multă încredere în cei care sunt în jurul nostru.
Am obosit să tot repet în spațiul public ideea că românii nu sunt mai răi decât ceilalți, că nu sunt mai proști decât ceilalți, că nu sunt mai ignoranți cu privire la produsele culturale decât ceilalți. Faptul că ni se întâmplă nouă niște lucruri și le explicăm mai puțin creează această atmosferă de apocalipsă culturală. Nu este nicio apocalipsă culturală, sunt obiceiuri de consum. Sfatul meu este să punem mai degrabă mâna să muncim și să venim în fața publicului cu valori, cu modele de conduită și cu produse culturale și vă spun că atunci cu siguranță oamenii vor fi interesați”, a afirmat sociologul Alin Tomuș.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Curier Județean
23 noiembrie 2024 | COD GALBEN de VISCOL și VÂNT în zona montană din Alba și alte județe: Rafale de până la 50…70 km/h
23 noiembrie 2024 | COD GALBEN de VISCOL și VÂNT în zona montană din Alba și alte județe: Rafale de până la 50…70 km/h ANM a emis sâmbătă dimineața o atenționare meteo cod galben de viscol și vânt puternic valabil sâmbătă, 23 noiembrie 2024, în intervalul 10.00 – 23.00, în Alba și alte județe din […]
Secțiune Articole Similare
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
21 noiembrie: Intrarea Maicii Domnului în Biserică. Ovidenia, prima sărbătoare de la începutul Postului Crăciunului
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
21 noiembrie, Ziua Mondială a Salutului. Cel mai popular cuvânt de salut este „Hello”
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
21 Noiembrie: Intrarea Maicii Domnului în Biserică. Tradiţii şi superstiţii de Sărbătoarea Luminii
-
Opinii - Comentariiacum 5 ore
23 noiembrie 1940: România a semnat aderarea la Pactul Tripartit, alături de Germania, Italia și Japonia. Ce se urmărea prin acest act
-
Opinii - Comentariiacum 13 ore
23 noiembrie – Zborul Marii Uniri: Povestea aviatorului mort în anonimat, care a zburat la -40 de grade cu documentele Marii Uniri de la 1 decembrie 1918
-
Opinii - Comentariiacum 4 zile
19 noiembrie: Ziua internațională a BĂRBATULUI. Tradiții în lume specifice sărbătorii