Rămâi conectat
MA-RA-MU

Actualitate

Cum se face deszăpezirea la Viena

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

     Cu o climă similară cu cea din România, Viena arată impecabil în timpul iernii. Nu vezi mormane de zăpadă pe marginea străzii, străzile sunt „la negru” imediat după ce ninge, trotuarele sunt curăţate, trecerile de pietoni sunt curate. Cum reuşesc acest lucru? Răspunsul stă în tehnologie şi organizare. Cei 2.800 de km de străzi sunt deszăpeziţi de 390 de utilaje. Cele 26.000 de treceri de pietoni din intersecţii, 3.100 de staţii ale mijloacelor de transport în comun şi parcările pentru persoanele cu handicap sunt deszăpezite şi degivrate manual de 1.400 de oameni, angajaţi ai Primăriei. La aceasta se adaugă tehnologie de ultimă oră, substanţe speciale de degivrare şi pluguri de zăpadă cu lamă dublă, alintate „Gillette“ de angajaţii Primăriei vieneze.
lÎn 2011, Primăria Viena a amendat 1.000 de persoane şi firme care nu şi-au curăţat trotuarele lMaterialul antideparant folosit, o soluţie lichidă pe bază de sare şi carbonat de potasiu, împreună cu materialul antiderapant solid (dolomită sau bazalt)
Deszăpezirea oraşului este gestionată de un departament din Primăria Vienei care are propriul parc de utilaje, în colaborare cu firme private, contractate de municipalitate. „Cu deszăpezirea oraşului Viena se ocupă departamentul municipal 48, aşa numitul MA48 din Primăria Vienei. Acesta este răspunzător pentru gestionarea deşeurilor, salubritate urbană şi curăţenie stradală şi pentru întreţinerea parcului de maşini şi utilaje ale Primăriei Vienei”, au declarat reprezentanţii Primăriei Viena. Departamentul MA48 deszăpezeşte toate drumurile publice de pe teritoriul metropolei (cu excepţia autostrăzilor, a centurilor şi a drumurilor private). În total, MA48 are 390 de utilaje de deszăpezire. Adică 80 de maşini de deszăpezire de mare capacitate care fac parte din parcul propriu de maşini şi 170 de maşini de capacitate mai mică ale serviciului de salubritate. Acestor utilaje proprii ale Primăriei li se adaugă, în caz de nevoie, 130 de utilaje ale operatorilor privaţi, în baza unor contracte. La Viena, deszăpezirea se face conform unui plan prin care străzile oraşului sunt împărţite în cinci categorii:
lCategoria A: Bulevardele de maximă prioritate, care sunt curăţate de departamentul MA48 cu 76 de utilaje dedicate exclusiv străzilor din această categorie.
lCategoria B – reţeaua stradală cu trafic important, care este deservită de societăţi private.
lDe străzile cu trafic mediu care fac parte din categoria C se ocupă companiile private. Pentru aceste 2 categorii (B+C), 138 de utilaje sunt pregătite să intervină la solicitarea primăriei.
lCategoria K: străzile secundare cu trafic redus.
lCategoria R: cele mai importante piste de biciclete.
Străzile din categoriile A, B şi C sunt deservite 24 de ore din 24. Cele 165 de străzi secundare din categoria K sunt curăţate între ora 6:00 şi 20:00. Categoria R conţine 17 dintre cele mai importante piste de biciclete, cu o lungime totala de 255 km. Deszăpezirea străzilor din categoria K şi a pistelor de biciclete din categoria R este asigurată de serviciile de salubritate.
Pe lângă lucrările efective de deszăpezire, MA48 întreprinde acţiuni preventive prin montarea de garduri împotriva viscolului, bazându-se pe prognozele meteorologice. „Centrala departamentului MA48 este conectată la diferitele staţii meteorologice din zonă care trimit în mod regulat rapoarte despre evoluţia condiţiilor meteorologice. Toate intervenţiile se planifică sprjinindu-se pe această bază de date”, au mai spus oficiali din biroul de reprezentare al Primăriei oraşului Viena la Bucureşti. Pentru că la trecerile de pietoni să nu existe munţi de zăpadă şi mocirlă, 1400 de muncitori curăţă aceste locuri. „Spre deosebire de serviciile de deszăpezire la autostrăzi sau drumuri naţionale, în oraş lucrările necesită muncă fizică. Peste 26.000 de treceri de pietoni în intersecţii, 3.100 de staţii ale mijloacelor de transport în comun şi circa 2.500 de parcări pentru persoanele cu dizabilităţi trebuie deszăpezite şi degivrate manual. De asemenea, în aceste zone împrăştierea materialului antiderapant se face tot manual. 1.400 de angajaţi pot fi mobilizaţi pentru o intervenţie la capacitate maximă. Iar cifra poate fi suplimentată în caz de nevoie cu alte 400 de persoane. În Viena există 15 depozite de iarnă cu peste 5.000 tone de sare, de unde utilajele de deszăpezire se pot alimenta zi şi noapte. Acestea sunt situate în puncte-cheie ale oraşului pentru a evita drumuri inutile. Pentru a asigura o aprovizionare fără sincope, portul din Viena dispune de cantităţi suficiente (mult peste media anuală), care sunt transportate aici pe calea ferată, direct de la minele de sare”, au spus oficialii vienezi.
Deszăpezirea trotuarelor, a drumurilor private şi a scărilor de acces în clădiri se face de către riverani, iar 500.000 de metri lanari de trotuare care nu se află în zone populate sunt deszăpezite de departamentul MA48. Parcurile şi grădinile vieneze sunt deszăpezite de Departamentul primăriei Vienei pentru parcuri şi grădini. Potrivit oficialilor austrieci, curăţarea trotuarelor de zăpadă şi gheaţă este supravegheată de serviciul numit “WasteWatchers“.
Anul trecut (2011) au fost emise 1.000 de amenzi persoanelor private sau juridice care nu şi-au curăţat trotuarele. Zăpada de pe stradă este transportată în locuri special amenajate. „Cantităţile mari de zăpadă constituie o mare provocare mai ales în zonele înguste din oraş, unde locurile de parcare sunt limitate. În caz de nevoie, zăpada este transportată cu autocamioane la cele 4 locuri special amenajate în acest scop, pe malurile canalului Dunării. De asemenea, există în apropierea Vienei două bazine cu racord la sistemul de canalizare unde zăpada poate fi depozitată şi lăsată să se topească. Pentru că aceste operaţiuni implică foarte multe resurse, nu se pot efectua decât pentru nodurile importante de circulaţie din oraş. Zăpada nu se transportă pentru a elibera locuri de parcare. Anul trecut au fost transportaţi astfel 18.220 metri cubi de zăpadă cu ajutorul a 300 de autoutilitare cu bena“, explică biroul de reprezentare al Primăriei oraşului Viena la Bucureşti.
După trecerea iernii, departamentul din Primăria Vienei care se ocupă cu deszăpezirea are sarcina de a curăţa cele aproximativ 90.000 de canale de scurgere a apei pluviale din reţeaua stradală de sare şi de materialul antiderapant. Acesta din urmă va fi recuperat pentru a fi folosit iarna
următoare.
lCe tehnologie se foloseşte la deszăpezire
„Un factor important în deszăpezire îl reprezintă materialul antiderapant. Departamentul MA 48 a schimbat în ultimii ani, cu investiţii mari, sistemul de împrăştiere al materialului antiderapant uscat, înlocuindu-l cu un sistem de împrăştiere a unei soluţii lichide pe bază de sare şi carbonat de potasiu împreună cu materialul antiderapant (dolomita sau bazalt). Prin această tehnologie nu se mai consumă decât o fracţiune din cantitatea de sare folosită înainte. Această tehnologie nu reduce doar costurile, ci este în acelaşi timp prietenoasă cu mediul înconjurător. Pentru a împiedica formarea prafului, 70% dintre utilajele pentru curăţarea străzilor au fost echipate cu un sistem pe bază de antigel. Astfel, străzile pot fi spălate şi pe timpul iernii pentru a se evita ridicarea prafului”, explică oficialii Primăriei Viena. O noutate pentru această iarnă sunt plugurile de zăpadă cu lamă dublă, botezate „Gillette” de angajaţii municipalităţii. Astfel, după ce au fost testate sezonul trecut, lamele duble „în stil Gillette“ au fost montate pe 15 autoutilitare. Prima lamă curăţă grosul zăpezii, iar a doua – formată din mai multe lamele mobile – face munca de detaliu, îndepărtând zăpada inclusiv din zonele adâncite ale carosabilului. „Obrazul Vienei devine astfel suplu şi catifelat”, spun oficialii vienezi.(H.N.)


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

Vremea de Crăciun 2024, Revelion și primele săptămâni din noul an. Prognoza METEO pentru 23 decembrie 2024 – 20 ianuarie 2025

Cezar Lancrajan

Publicat

în

Vremea de Crăciun 2024, Revelion și primele săptămâni din noul an. Prognoza METEO pentru 23 decembrie 2024 – 20 ianuarie 2025 Administrația Națională de Meteorologie prezintă prognoza pentru următoarea lună: estimări meteo 23 decembrie 2024 – 20 ianuarie 2025. Citește și: Vremea de Crăciun 2024, Revelion și în ianuarie 2025. Prognoza METEO pentru patru săptămâni […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea