NOUL COD FISCAL: Contribuabilii care nu își declară corect veniturile vor fi sancționați suplimentar
Cei care nu îşi declară corect veniturile vor fi taxați suplimentar de anul viitor, fiind obligaţi să plătească o penalitate de nedeclarare.
Măsură este cuprinsă în Noul Cod de procedura fiscală, care se va aplica de la 1 ianuarie 2016. De asemenea, noile dispoziţii urmează să modifice şi nivelul actual al dobânzilor şi penalităţilor de întârziere.
Noul Cod fiscal şi noul Cod de procedura fiscală au trecut recent de votul Camerei Deputaţilor, încheindu-şi astfel parcursul legislativ în Parlament. Documentele mai trebuie doar promulgate de Preşedintele României şi publicate în Monitorul Oficial pentru a deveni aplicabile.
Legea privind Noul Cod de procedura fiscală, în formă finală, trimisă spre promulgare, cuprinde noi dispoziţii privind regimul penalităţilor.
Astfel, Capitolul 3 din Codul de procedura fiscală actual, respectiv Dobânzi, penalităţi de întârziere sau majorări de întârziere, s-ar putea schimba în Dobânzi, penalităţi de întârziere şi penalităţi de nedeclarare.
După cum se poate observa încă din denumirea capitolului, noile dispoziţii introduc o penalitate suplimentară cu care vor fi taxaţi contribuabilii care nu îşi declară obligaţiile fiscale, respectiv penalitatea de nedeclarare.
Conform Noului Cod de procedura fiscală, penalitate de nedeclarare este o obligaţie fiscală accesorie reprezentând sancţiunea pentru nedeclararea sau subdeclararea, în declaraţii de impunere, a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor sociale.
Concret, pentru obligaţiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/plătitor şi stabilite de organul de inspecţie fiscală prin decizii de impunere, contribuabilul/plătitorul va datora, din 2016, o penalitate de nedeclarare de 0,08% pe fiecare zi, începând cu ziua imediat următoare scadenței și până la data stingerii sumei datorate inclusiv.
Conform reglementărilor din noul Cod de procedura fiscală, penalitatea nu va fi stabilită de organele fiscale, dacă aceasta este mai mică de 50 lei.
În schimb, penalitatea de nedeclarare s-ar putea majora cu 100% în cazul în care obligaţiile fiscale principale au rezultat ca urmare a săvârşirii unor fapte de evaziune fiscală, constatate de organele judiciare.
De asemenea, noul Cod de procedura fiscală mai prevede ca penalitatea de nedeclarare ar putea fi redusă, la cererea contribuabilului/plătitorului, cu 75% dacă obligaţiile fiscale principale stabilite prin decizie:
– se sting prin plată sau compensare;
– sunt eşalonate la plată, în condiţiile legii. În acest caz, reducerea se va acorda la finalizarea eşalonării la plată.
Aplicarea penalităţii de nedeclarare NU va înlătura obligaţia de plată a dobânzilor şi penalităţilor de întârziere, se menţionează în reglementările aplicabile de la începutul anului următor.
În acelaşi timp, Noul Cod de procedura fiscală stabileşte şi situaţiile în care nu se va percepe penalitatea de nedeclarare.
Mai exact, penalitatea de nedeclarare NU se va aplica dacă obligaţiile fiscale principale nedeclarate de contribuabil/plătitor şi stabilite de organele de inspecţie fiscală prin decizii de impunere rezultă din aplicarea unor prevederi ale legislaţiei fiscale, de către contribuabil/plătitor, potrivit interpretării organului fiscal cuprinsă în norme, instrucţiuni, circulare sau opinii.
Dobânda de întârziere ar putea fi redusă la 0,02%
Noul Cod de procedura fiscală stabileşte că pentru neîndeplinirea obligaţiilor de plată la scadenţă contribuabilii vor datora statului, la fel ca până acum, dobânzi şi penalităţi de întârziere.
Potrivit documentatului citat, dobânda este o obligaţie fiscală accesorie reprezentând echivalentul prejudiciului creat titularului creanţei fiscale principale ca urmare a neachitării la scadenţă, de către debitor, a obligaţiilor fiscale principale.
La fel ca până acum, dobânzile se vor calcula pentru fiecare zi de întârziere, începând cu ziua imediat următoare termenului de scadenta şi până la data stingerii sumei datorate inclusiv.
Totuşi, începând din 2016, valoarea dobânzii va fi redusă la 0,02% pentru fiecare zi de întârziere, de la 0,03%, cât este în prezent.
În ceea ce priveşte penalitatea de întârziere, aceasta este, conform Noului Cod de procedura fiscală, o obligaţie fiscală accesorie reprezentând sancţiunea pentru neachitarea la scadenţă, de către debitor, a obligaţiilor fiscale principale.
Penalitatea de întârziere se va calcula pentru fiecare zi de întârziere, începând cu ziua imediat următoare termenului de scadenta şi până la data stingerii sumei datorate inclusiv. Aceasta prevedere se regăseşte şi în Codul de procedura fiscală, aflat în vigoare. Totodată, penalitatea de întârziere ar putea fi micşorată, de la valoarea actuală, de 0,02%, până la 0,01% pe fiecare zi de întârziere.
În acelaşi timp, dispoziţiile din noul Cod de procedura fiscală, introduc noutăţi în ceea ce priveşte dobânzile şi penalităţile de întârziere aplicate anumitor obligaţii fiscale.
Mai exact, pentru diferenţele de obligaţii fiscale stabilite prin declaraţii de impunere rectificative sau decizii de impunere, nu se vor datora obligaţii fiscale accesorii în limita sumei plătite dacă anterior stabilirii obligaţiilor fiscale, debitorul a efectuat o plată iar suma plătită nu a stins alte obligaţii. Aceste dispoziţii urmează să fie aplicabile şi în situaţia în care debitorul a efectuat plata obligaţiei fiscale, iar declaraţia de impunere a fost depusă ulterior efectuării plăţii.
Reglementările menţionate mai sus nu se regăsesc în actualul Cod de procedura fiscală.
Noul Cod de procedura fiscală aplicabil de la 1 ianuarie 2016 include un nivel de 1% al majorărilor de întârziere pe lună sau fracţiune de lună în cazul obligaţiilor fiscale administrate de organele fiscale locale, faţă de 2% în prezent. Această valoare corespunde unui nivel anual de 12% pe an.
Nu achitaţi impozitele care au perioada fiscală anuală? Aţi putea plăti dobânzi
În reglementările ce intra în vigoare din 2016 este reglementat într-un articol separat, respectiv art. 169, modul în care se aplică dobânzile pentru neplata impozitelor pentru care perioada fiscală este anuală.
Spre deosebire de noile dispoziţii, legislaţia fiscală în vigoare face referire doar la modul de aplicare a dobânzilor pentru neachitarea impozitului pe venit.
Totuşi, din 2016, potrivit Noului Cod de procedura fiscală, pentru neachitarea la scadenţă a obligaţiilor fiscale reprezentând impozite pentru care perioada fiscală este anuală, contribuabilii ar putea datora dobânzi după cum urmează:
a) în anul fiscal de impunere, pentru obligaţiile fiscale stabilite, potrivit legii, de organul fiscal sau de contribuabili, inclusiv cele reprezentând plati anticipate, dobânzile se calculează din ziua următoare termenului de scadenta şi până la data stingerii sau, după caz, până în ultima zi a anului fiscal de impunere, inclusiv;
b) pentru sumele neachitate în anul de impunere potrivit lit. a), dobânzile se calculează începând cu prima zi a anului fiscal următor până la data stingerii acestora inclusiv;
c) în cazul în care obligaţia fiscală stabilită prin decizia de impunere anuală sau declaraţia de impunere anuală, după caz, este mai mică decât cea stabilită prin deciziile de plăţi anticipate sau declaraţiile depuse în cursul anului de impunere, dobânzile se recalculează, începând cu prima zi a anului fiscal următor celui de impunere, la şoldul neachitat în raport cu impozitul anual stabilit prin decizia de impunere anuală sau declaraţia de impunere anuală, urmând a se face regularizarea dobânzilor în mod corespunzător;
d) pentru diferenţele de impozit rămase de achitat conform deciziei de impunere anuală sau declaraţiei de impunere anuală, dobânzile se datorează începând cu ziua următoare termenului de scadenta prevăzut de lege. În cazul impozitului pe venit, această regulă se va aplica numai dacă declaraţia de venit a fost depusă până la termenul prevăzut de lege. În situaţia în care declaraţia de venit nu a fost depusă până la termenul prevăzut de lege, dobânda se va datora începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui de impunere.
Aceste reguli se vor aplica şi în cazul în care contribuabilii nu-şi îndeplinesc obligaţiile declarative, iar creanţa fiscală se stabileşte de organul fiscal prin decizie.
Dacă în cadrul unei proceduri de control fiscal organul fiscal stabileşte diferenţe de impozit suplimentare, atunci dobânzile se vor calcula la diferenţă de impozit începând cu 1 ianuarie a anului următor celui de impunere.
sursa:avocatnet.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Vremea de Crăciun 2024, Revelion și primele săptămâni din noul an. Prognoza METEO pentru 23 decembrie 2024 – 20 ianuarie 2025
Vremea de Crăciun 2024, Revelion și primele săptămâni din noul an. Prognoza METEO pentru 23 decembrie 2024 – 20 ianuarie 2025 Administrația Națională de Meteorologie prezintă prognoza pentru următoarea lună: estimări meteo 23 decembrie 2024 – 20 ianuarie 2025. Citește și: Vremea de Crăciun 2024, Revelion și în ianuarie 2025. Prognoza METEO pentru patru săptămâni […]
Secțiune Articole Similare
-
Curier Județeanacum 15 ore
Mesaje de Crăciun 2024 în limba italiană, traduse în limba română. Cântece tradiționale de Crăciun în limba italiana
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
Nume care se sărbătoresc de Sfântul Daniel 2024. Viața Sf Daniel și semnificația numelui
-
Curier Județeanacum 19 ore
Obiceiuri, tradiții și superstiții de Ignat – Ziua sacrificării porcului de Crăciun
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
Mesaje de Sfântul Daniel 2024: URARI, FELICITARI și SMS-uri de LA MULȚI ANI pe care le poți trimite celor dragi
-
Actualitateacum 7 ore
De ce se taie porcul pe 20 decembrie, de IGNAT. Tradiții și obiceiuri
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
17 decembrie 2024: Creștinii ortodocși îl sărbătoresc pe Sfântul Daniel. Rugăciunile proorocului și a celor trei tineri aruncați în cuptor