Alexandru Pereș: Guvernul Ponta „a deraiat” şi CFR Marfă!
Chiar dacă în şedinţa de Guvern de miercuri, 16 octombrie, premierul Victor Ponta a cerut ca procesul de privatizare a CFR Marfă – o companie de stat cu afaceri de 220 milioane euro şi 8000 de angajaţi – să fie reluat „De mâine!”, nimeni nu poate preciza când se va întâmpla aceasta.
Pentru toată lumea a devenit limpede că USL – Guvernul condus de Victor Ponta o confirmă constant – nu este capabilă să depăşească noviciatul în administrarea treburilor publice. Sociale sau economice. Cu consecinţe extrem de dăunătoare pentru ţară. CFR Marfă întregeşte lista de eşecuri răsunătoare în care regăsim şi combinatul chimic Oltchim sau Cupru Min Abrud.
Erorile în procesul de privatizare se repetă la indigo. La începutul anului trecut a fost scoasă la vânzare Cupru Min dar câştigătorul licitaţiei, Roman Copper, nu a putut aduce un avans din suma oferită de 200,7 mil. euro şi contractul a căzut. Acum statul nu mai scoate la licitaţie compania producătoare de cupru, ci producţia acesteia pe şapte ani. Licitaţia a fost planificată pe 21 octombrie iar negocierile cu investitorii interesaţi au rămas confidenţiale. Ar fi de dorit ca minereurile să fie procesate în ţară şi nu trimise cu vaporul pe meleaguri unde un eventual câştigător deţine combinate de cupru.
Circul privatizării Oltchim, de anul trecut, este cunoscut şi nu voi insista asupra lui. Tentativa de privatizare a avut loc în mandatul ministrului Daniel Chiţoiu, pus astăzi de PNL la Ministerul de Finanţe, unde eşuează cu succes în strângerea veniturilor la buget. Nici câştigătorul licitaţiei Oltchim, după cum se ştie, nu a adus banii. La finele lunii octombrie va avea loc o altă licitaţie, la care participă ruşii de la Oil Gas Trade, consorţiul format din nemţii de la PCC şi fondul de investiţii Fortissimo Capital, respectiv consorţiul format din omul de afaceri Ştefan Vuza, proprietarul Chimcomplex Borzeşti, şi SIF-urile.
Episodul CFR Marfă dovedeşte că „specialiştii” improvizaţi ai USL nu au învăţat nimic. Ceea ce este cu adevărat surprinzător, nici Victor Ponta, nici Crin Antonescu nu par să realizeze gravitatea „deraierii” privatizării CFR Marfă, faptul că acest insucces trimite un semnal de neseriozitate şi incompetenţă oricărui investitor serios. Ambii i-au adresat felicitări ministrului Ramona Mănescu „pentru respectarea legalităţii” deşi s-au risipit 570.000 euro, bani plătiţi pentru consultanţă. În fapt ministrul nu a făcut decât să uzeze de nişte clauze premeditat introduse în contractul de privatizare de către Comisia de Privatizare. Ceea ce naşte suspiciunea că de fapt s-a încercat mai degrabă „aburirea” FMI decât vânzarea companiei.
Declaraţia de presă explicativă citită de Ramona Mănescu este un model caragialesc („Să se modernizeze dar să nu se schimbe nimic!”)de neştiinţă profesională: „Vă spun cu toată responsabilitatea că Ministerul Transporturilor şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale. Cumpărătorul ar fi putut plăti astăzi, renunţând la condiţiile suspensive…Au fost trei astfel de condiţii: finalizarea de către vânzător a conversiei creanţelor deţinute de stat, avizul Consiliului Concurenţei…şi obţinerea de către vânzător de la finanţatori interni şi externi a acordului privind modificarea acţionariatului…Nu toate băncile au avizat favorabil.”
Deci doamna ministru recunoaşte „cu toată responsabilitatea” că nu a obţinut acordul finanţatorilor, clauză obligatorie în contract, nu s-a pronunţat nici Consiliul Concurenţei, dar onor ministerul…„şi-a îndeplinit toate obligaţiile”. Şi reproşează investitorului ROMÂN, GFR că nu a plătit diferenţa de 170 mil. euro. Însuşi Ionel Blănculescu, consilierul onorific al primului-ministru a recunoscut onest că operaţiunea de privatizare s-a desfăşurat greşit şi consultanţii ar fi trebuit să restituie banii.
Premierul Ponta se plimbă prin lume în căutare de soluţii pentru problemele economice aflate în sarcinile sale de serviciu. Ideea nu este rea numai că premierului, se pare, îi lipseşte capacitatea de a învăţa economie. În acest domeniu nu poate să plagieze. A fost în China şi s-a întors cu mâinile goale. În Finlanda a încercat să vadă cum se cianurează exploatarea aurului, dar cu Roşia Montană nu se întâmplă nimic. A fost în Azerbaidjan şi – vorba preşedintelui Băsescu – am pierdut Nabucco. Acum va pleca în Statele Unite ale Americii. Oare ce vom mai pierde?
Nu-i rău că pleacă domnul Ponta, dar să plece…definitiv. De la guvernare!
Alexandru Pereş, senator PDL de Alba
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Politică Administrație
Publicitate electorală: Alianța PNL-PSD prinde rod și la Alba Iulia, în jurul banilor și domeniului public
Alianța PNL-PSD prinde rod și la Alba Iulia, în jurul banilor și domeniului public PSD și PNL = lovele. E un lucru pe care tot mai mulți oameni îl văd și înțeleg, în ciuda unui teatru ieftin în care cele două partide mimează cearta. PNL și PSD nu doar că guvernează împreună, însă iubirea de […]
Secțiune Articole Similare
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
21 noiembrie: Intrarea Maicii Domnului în Biserică. Ovidenia, prima sărbătoare de la începutul Postului Crăciunului
-
Opinii - Comentariiacum o zi
21 noiembrie, Ziua Mondială a Salutului. Cel mai popular cuvânt de salut este „Hello”
-
Ştirea zileiacum 4 zile
PROGRAMUL zilei de 1 decembrie 2024, Ziua Națională, la Alba Iulia: Paradă militară, concert Andra și focuri de artificii
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
21 Noiembrie: Intrarea Maicii Domnului în Biserică. Tradiţii şi superstiţii de Sărbătoarea Luminii
-
Opinii - Comentariiacum 4 zile
19 noiembrie: Ziua internațională a BĂRBATULUI. Tradiții în lume specifice sărbătorii
-
Ştirea zileiacum 2 zile
21 noiembrie: Zece ani de la tragedia aviatică de la Mălâncrav. Ziua când Alba Iulia a pierdut un tânăr pilot căpitan