Traseul Autostrăzii Sebeş – Turda, modificat din cauza pădurii dacice de stejar pufos de la Mirăslău
Pădurea dacică de stejar pufos de la Mirăslău este o arie protejată situată la ieşirea din comună spre judeţul Cluj, pe partea stângă a drumului naţional 1. Zona a fost declarată sit de importanţă comunitară prin Ordin al Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile, în decembrie 2007 şi se întinde pe o suprafaţă de 56 hectare.
Ca un semnal că încă mai există români cărora le pasă de mediul în care trăiesc, de biodiversitatea ce trebuie conservată şi lăsată astfel moştenire urmaşilor, aria protejată a fost luată în custodie de o asociaţie din judeţul nostru în iulie 2007. Până în 2012, membrii asociaţiei au întreţinut rezervaţia cu forţe proprii, cu voluntari. Primarul comunei Mirăslău, Alexandru Liviu Gigel, ne-a declarat că terenul pe care l-a predat asociaţiei făcea parte din pădurea comunală, iar din momentul predării, zona a fost întreţinută de membrii asociaţiei. Ca o încununare a efortului depus pentru conservarea acestei păduri, a venit în 2012 aprobarea “Proiectului integrat privind elaborarea planurilor de management pentru 3 arii protejate din regiunea 7 Centru”, cofinanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operaţional Sectorial “Mediu”, Axa Prioritară 4, cu un buget total alocat de 2.445.836 lei. Alături de pădurea de stejar pufos de la Miraslău, prin acest proiect erau vizate încă două arii protejate din Sibiu şi Hunedoara.
Pe fondurile europene primite, pădurea de stejar pufos de la Mirăslău a fost inventariată, cartată. A fost evaluată starea de conservare a habitatelor şi speciilor de interes comunitar: floră, amfibieni, reptile, nevertebrate şi păsări. În plus, custozii pădurii au amplasat de-a lungul timpului marcaje turistice şi au supravegheat zona pentru ca stejarii să nu fie distruşi de mâna omului sau de poluare. Situl are o valoare conservativă deosebită având în vedere că pădurile dacice de stejar pufos sunt întâlnite doar insular în România, aici fiind edificate şi specii submediteraneene.
Primarul comunei Mirăslău, Alexandru Liviu Gigel, ne-a declarat că, din câte a auzit, această arie protejată a condus şi la modificarea traseului Autostrăzii Sebeş-Turda, după ce calculele proiectanţilor dădeau exact prin pădurea de stejar pufos. Se pare că iniţial s-a încercat varianta unui tunel, mult prea costisitor, ca ulterior să se opteze pentru îndepărtarea autostrăzii de această arie protejată şi menţinută cu fonduri europene.
7 Comentarii
Bine ca s-au trezit in al 12-lea ceas, ca avand antecedentul de la Tartaria se mai putea tergiversa inca vreo cativa ani si Roman facea infarct. Dar atunci scapa Sova de un concurent pentru titlul de OM AL MARILOR PROIECTE. Dati-i inainte cu autostrada !
Maiana, „doamna” Florin Roman, este „Omul marilor Vrejeli”!
E foarte posibil ca in primavara sa descopere niste ciulini fara tepi (raritate mondiala) si iarasi trebuie modificat traseul.
Pana la urma, ocolind toate „speciile PUFOASE”, ea va fi (daca va mai fi!) cu mult mai lunga decat cea proiectata.
din articol deduc ca modificarea s-a facut de la amplasamentul vechi pe traseul de acum- deci informatia nu e de actualitate d.p.d.v. faptic- acum doar s-a dat publicitatii-asa pare a fi fost
sa o faca pe unde vor ei dar numai sa o faca odata!!!!!!!!!!!!
poate ca o sa inceapa lucrarile la autostrada prin toamna ca asa este tipic la romani dar sa mai iasa proiectanti aia si pe teren sa nu o faca din birou si sa faca niste giratori mai largi nu cum s-au facut la sebes bataie de joc pt camionagii.
da alea din fata de la Ambient si de la Petrom din Alba iti plac?
Comentariile sunt oprite